تصویب اساسنامه مرکز مطالعات همدان برای بهره‌گیری در کشور

تصویب اساسنامه مرکز مطالعات همدان برای بهره‌گیری در کشور

دومین نشست فصلی کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با محوریت گزارش اقدامات شاخص کمیته‌های ۱۰گانه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با حضور اعضای شورا، شهردار، استادان و رؤسای دانشگاه‌های استان، کارشناسان و مدیران شهرداری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرهمدان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه با بیان اینکه هر دوره‌ای از شورا زمان کوتاهی در اختیار دارد که باید آن را با دقت و برنامه‌ریزی جلو ببرد و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات باید طوری باشد که شرمنده مردم نشویم.

کامران گردان با تأکید بر این موضوع که تفاهم‌نامه‌ها باید پژوهشی و قابل اجرا باشد، عنوان کرد: در تمام پروژه‌ها و طرح‌ها می‌توان از نظرات مرکز پژوهش استفاده کرد و به طور مثال در الحاق چهار روستا به شهر همدان می‌توان از نظرات این مرکز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه رفع موانع و مشکلات در شهر از جمله اهداف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر است، گفت: یکی دیگر از مسائل مورد نظر، حرکت به سمت مسأله محور شدن برنامه‌ها و اقدامات و مطالعات است و خوشبختانه از خروجی مرکز مطالعات راضی هستیم و امیدواریم پس از این نیز جلسات به طور منظم و رو به جلو باشد.

 بادامی‌نجات: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا دومین مرکز بزرگ و کاربردی کشور

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان دومین مرکز بزرگ و کاربردی کشور پس از مشهد، محسوب می‌شود، ابراز کرد: اساس‌نامه‌ای که در مرکز همدان تصویب شده، در شورای عالی استان‌ها برای بهره‌گیری در سراسر کشور مورد تصویب قرار گرفت.

حمید بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی شورای پنجم، ارتباط هرچه بیشتر با دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته بحث‌های مهمی در مرکز مطالعات انجام شد و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اظهارنظرهاست.

گیاه‌شناس: برنامه‌ریزی دانش‌محور هدف مرکز مطالعات شورا

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی مرکز، برنامه‌ریزی دانش‌محور است، گفت: تدوین علمی سیاست‌ها، اتخاذ دقیق و به‌موقع تصمیم‌ها و نظارت اثربخش بر مجموعه مدیریت شهری از جمله اهداف مرکز مطالعات و پژوهش‌ها است.

جواد گیاه‌شناس تصریح کرد: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان سعی دارد با نگرش نوین، ضمن شناخت دقیق مسائل و مشکلات شهر و با بهره‌گیری از دانش کارشناسان و متخصصان خبره نسبت به حل کارشناسانه چالش‌ها و مشکلات اقدام کند.

وی اظهار کرد: موضوعات پژوهشی که به صورت موردی از شورای اسلامی شهر به مرکز مطالعات و پژوهش‌ها ارجاع داده می‌شود، در کارگروه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان بررسی و نتیجه در قالب گزارش‌های کارشناسی به شورا ارائه می‌شود و سومین نشست فصلی کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات شورا با محوریت بودجه تا پایان سال ۹۷ برگزار خواهد شد.

 قراباغی: کمیته گردشگری، کمیته تخصصی اثرگذار در مرکز مطالعات

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع گردشگری در حوزه مدیریت شهری نیازمند همگرایی است، گفت: در این زمینه از تجارب و نظرات کارشناس تمام کمیته‌های تخصصی و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا به ویژه گردشگری بهره‌مند خواهیم شد.

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه شورای اسلامی شهر همدان به عنوان سیاست‌گذار به دنبال دریافت انتقادات و پیشنهادات سازنده است، عنوان کرد: کمیته گردشگری یکی از کمیته‌های تخصصی و اثرگذار مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان است که در حوزه گردشگری بسیار قوی وارد عمل شده و پنجره خوبی در حوزه توسعه صنعت گردشگری باز شده است.

وی با بیان اینکه حمایت ویژه کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا در دفترچه تعرفه عوارض سال آینده در حوزه گردشگری قابل توجه است، ابراز کرد: در زمینه هتل‌داری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

قراباغی تصریح کرد: مباحث باززنده‌سازی و بازآفرینی و احیای بافت‌های قدیمی و دارای ارزش تاریخی در دفترچه عوارض سال ۹۸ دیده شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اندیشی و همدلی و همراهی با ارگان‌های مختلف به ویژه میراث فرهنگی و دستگاه‌های متولی سرمایه‌گذاری و گردشگری یکی از مهمترین برنامه‌های شورای اسلامی شهر به ویژه این کمیسیون است.

وی در ادامه با تأکید بر استفاده از ایده‌های برتر نخبگان شهری و اساتید، ابراز کرد: شورای چهارم و پنجم از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت شهری بهره‌مند شده و خواهد شد.

 صوفی: مرکز مطالعات شورا حلقه ارتباط بین مدیریت شهری و دانشگاه

شهردار همدان هم در این نشست، با تأکید بر اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا حلقه ارتباطی بین مدیریت شهری و دانشگاه است، عنوان کرد: با توجه به انتظاراتی که مردم از مدیریت شهری دارند، اقدامات باید کارشناسی شده باشد و مبنای علمی نیز داشته باشد.

عباس صوفی با بیان اینکه شهرداری همدان، روزانه درگیر حداقل هزار وظیفه و کار است، گفت: با توجه به این موضوع، وجود مرکزی که حلقه ارتباطی بین مدیریت شهری و دانشگاه باشد برای علمی شدن اقدامات ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات علمی و پژوهشی عاملی برای رشد و اعتلای فضای شهری است، بیان کرد: در حوزه‌های دانشگاهی همدان افراد صاحب‌نظری حضور دارند که می‌توان از نظرات آنها استفاده کرد.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه مدیریت شهری بر این اعتقاد است که باید از کارهای سلیقه‌ای پرهیز کرد و کارها باید به صورت علمی انجام شود، گفت: می‌توان از نظرات دانشگاهیان، نخبگان و دلسوزان برای رشد و توسعه شهر استفاده کرد.

وی افزود: به طور مثال در طول بارش‌های اخیر، بیش از ۸ هزار تن ماسه و نمک در خیابان‌ها استفاده شد که البته برای محیط زیست مشکل دارد و کارشناسان و دانشگاهیان می‌توانند با ورود به این مباحث راهکارهای علمی برای جایگزینی آن ارائه بدهند.

صوفی شهرداری را یک نهاد اجتماعی معرفی و اظهار کرد: انتظارات از مدیریت شهری بسیار است و البته در این حوزه نیز سلایق بسیار زیاد است.

وی به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری با مصوبه شورا اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداری همدان بدون هیچ نفع مالی سهام‌دار این صندوق است، عنوان کرد: امیدواریم با کمک و یاری مرکز مطالعات و نظارت کارشناسی شده اقدامات خوبی در حوزه مدیریت شهری و توسعه هدفمند شهری انجام شود.

صوفی به معرفی همدان به عنوان شهر گردشگر از طرف سازمان جهانی گردشگری نیز اشاره و بیان کرد: امیدواریم با رویکرد علمی و اجرایی بتوانیم اقدامات را خوب انجام دهیم و برخی آرمانگرا هستند در حالی که فضای اجرایی، فضای دیگری است.

 

 

انتهای پیام/

گزارش از روزنامه هگمتانه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *