صورت‌جلسه شماره ۲۵

صورت‌جلسه شماره ۲۵

بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۳۵/۸ روز یکشنبه مورخ ۱۶/۰۴/۹۸ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد :
– جلسه مشترک :
– براساس دعوتنامه شماره ۳۶۱۵۸۶/۱۱/۷۰ مورخه ۱۱/۰۴/۹۸ آقای صالحی نیک مدیر محترم موسسه فرهنگی اجتماعی یاران نگار همدان و هیئت همراه ایشان در صحن شورا حضور پیدا کردند.
در ابتدای جلسه آقای گردان رییس محترم شورا ضمن خوشامدگویی به میهمانان اظهار داشت :
– من با مجموعه شما آشنایی دارم و عملکرد شما در سطح شهر خوب بوده ….
– کارهایی که شما انجام می دهید کمک به خانواده ها، توزیع بسته های حمایتی، سرکشی به خانواده های معلولین و مددجویان ، اعزام افراد ی تحت عنوان مشهد اولی ها به زیارت حرم امام رضا (ع) واقعاً قابل تقدیر و سپاس است …
– ما به عنوان شورای اسلامی شهر این آمادگی را داریم از طریق شهرداری به مجموعه غیردولتی و مردمی شما در ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات کمک کنیم …

– – در ادامه جلسه تعدادی از مسوولین کمیته های مختلف مجموعه مذکور به گوشه ای از عملکرد و فعالیت های خود پرداخته و چشم انداز فعالیت های آتی خود درخصوص باشگاه سالمندان به جای خانه سالمندان، پر بارکردن ساعات سالمندان، رسیدگی بیشتر به کودکان هدف مجموعه که کودکان مبتلا به سرطان و معلولین هستند، تمرکز به آموزش و ارتقاء سطح آموزش اجتماعی آنان، مشارکت بیشتر مردم با مجموعه در ارائه خدمات، جلوگیری از گسترش سبک زندگی غربی، در کنار هم قرار دادن اعضای خانواده را مطرح کردند.

– در جمعبندی مطالبی که مسوولین کمیته های مختلف مجموعه بشرح فوق ارائه دادند آقای صالحی نیک اظهار داشت :
– من از طرف مجموعه از اعضای محترم شورا تشکر می کنم.
– ما از سال ۱۳۸۹ شروع به فعالیت کردیم و تاکنون باکمک های مردمی خدمات خود را ارائه داده ایم.
– ما این آمادگی را داریم که به عنوان بازوی مدیریت شهری در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و شهری انجام وظیفه بکنیم.
– نامه های مطرح شده در جلسه:
– نامه شماره ۶۲۹۵/۱۱/۱۰ مورخه ۰۹/۰۴/۹۸ شهرداری (۳۶۳۵۳۷/ش مورخه ۰۹/۰۴/۹۸) مطرح شد :
متن نامه شهرداری : احتراماً بازگشت به نامه شماره ۳۶۰۵۳۸/۹/۷۰ مورخه ۰۱/۰۲/۹۸ و با استناد به بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب ۰۱/۰۳/۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی در جهت حمایت و توسعه مراکز آموزش در سطح شهر همدان، پیشنهاد شهرداری در ماده ۴۱ تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری اخذ بهای خدمات از هر کاربری به آموزشی (صرفاً مدارس، مهد کودک و کودکستان غیردولتی) معادل ps2/0 به جای ps5/0 محاسبه و اعمال گردد. لطفاً دستور فرمایید موضوع بررسی و مصوبه مربوطه امر به ابلاغ گردد.
مصوبه شورا : با نامه شهرداری موافقت شد.
۱- تذکر :
– تذکر سرکار خانم سلماسی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی به آقای صوفی (شهردار همدان) درخصوص عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی در سال ۹۷ ( با توجه به اطلاعات تفریغ بودجه سال ۹۷) (۳۶۳۶۷۳/ش مورخه ۱۱/۰۴/۹۸) بشرح زیر قرائت و مقرر شد در اجرای ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۰۱/۰۳/۷۵ و اصلاحات بعدی آن به آقای صوفی (شهردار محترم همدان) ابلاغ گردد.
متن تذکر : همانطور که بندهای مختلف ماده ۴ اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان (مصوب ۱۱/۱۱/۹۵) به صراحت آمده است؛ برنامه¬ریزی، کنترل و نظارت بر امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر، تدوین و ترویج الگوهای مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و مدیریت اجرای دوره های آموزش شهروندی از اهم وظایف و ماموریت های این سازمان محسوب می¬شود. از سوی دیگر، ضرورت برنامه¬ریزی و مدیریت اجرای برنامه هایی نظیر تشکیل نهادهای اجتماعی در سطح محلات با رویکرد اجرای طرح شورای اجتماعی محلات، ساماندهی اجرای برنامه‌های مشارکتی و مساعدت‌ها، اجرای مفاد سند راهبردی آموزش شهروندی، ساماندهی فرهنگسراها، استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و گروه‌های فرهنگی-هنری و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی-ورزشی با محوریت خانواده‌ها از مهمترین اولویت های کاری اعضای محترم شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در دوره پنجم بوده است. به گونه ای که کلیه راهبردها ، اهداف، برنامه ها و حتی زمان بندی اجرای هر یک آنها بصورت مستمر و به ویژه در زمان بررسی و تصویب بودجه سالانه سازمان مورد توجه و تاکید اعضای محترم شورا بوده است، اما اکنون و با ارزیابی تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان ملاحظه می شود اکثریت مطلق این برنامه ها و سیاست ها به اجرا نرسیده است. که از جمله آنها می توان به موارد زیر به عنوان ایرادات جدی عملکرد سازمان در حوزه آموزش شهروندی در سال ۹۷ اشاره نمود:
– برای سازمان در سال ۹۷ مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۵۰/۱۲ تومان درآمد پیش‌بینی‌شده بود که در حدود ۶۸ درصد آن یعنی ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۸ تومان محقق شده، اما ۷۶ درصد هزینه‌ها (بیش از ۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۹ تومان) تحقق پیدا کرده است. یعنی سازمان با کسری بودجه یک میلیارد تومانی مواجه می¬باشد.
– با توجه به اینکه سازمان درآمد اختصاصی بالایی ندارد و در حدود دوسوم آن از ردیف ماده ۱۶ تأمین می‌شود، لذا پرداخت بدهی در سال‌های بعد نیز با اماواگر روبه¬روست و به میزان اعتبارات جذب شده از ردیف ماده ۱۶ بستگی دارد. این امر فشار مضاعفی را بر سازمان برای هزینه‌کرد در موضوعات آموزش شهروندی وارد می‌کند.
– از ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰/۱۱ تومان هزینه‌های جاری پیش‌بینی‌شده برای سال ۹۷، در حدود ۷۹ درصد آن (معادل ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰/۹ تومان) محقق شده است. از این میزان مقرر شده بود که مبلغ پنج میلیارد تومان (یعنی سهم ۴۳ درصدی آن) در بحث آموزش شهروندی هزینه شود، درحالی‌که فقط در حدود دو میلیارد و هشت‌صد و پنجاه میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است که مبین ۵۷ درصد تحقق این ردیف می‌باشد. بعلاوه این مبلغ تنها ۳۱ درصد هزینه‌های جاری سازمان را شامل می‌شود.
– از کل هزینه‌های آموزش شهروندی بیش از ۸۰ درصد آن که رقمی در حدود دو میلیارد و سیصد میلیون تومان می‌شود، فقط در حوزه ورزش (شامل تیم‌های بزرگسالان و پایه، ورزش محلات و مربیان ورزشی) هزینه شده و برای سایر حوزه‌های آموزش شهروندی فقط در حدود پانصد و سی میلیون تومان صرف شده است؛ یعنی به‌طور سرانه برای هر شهروند همدانی کمتر از هزار تومان.
– اساساً با توجه به اساسنامه فعلی سازمان هزینه‌کرد در امر ورزش قهرمانی با ابهام روبه‌روست، حال آنکه بیش از یک میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان برای تیم فوتبال بزرگسالان هزینه شده است، یعنی ۶۰ درصد کل هزینه‌های آموزش شهروندی و بیش از سه برابر کل سایر حوزه‌ها. مهم تر آنکه مشخص نیست از این میزان هزینه ثبت شده در این ردیف چه مقدار پرداخت و تسویه شده و چه میزان آن به‌صورت بدهی باقی مانده است.
– سازمان برای بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با آموزش شهروندی نظیر ارزیابی تأثیرات اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌های شهری، طرح شهروند مربی، شورای اجتماعی محله، برگزاری رویدادهای ادبی-هنری، احداث فضاهای ورزشی کوچک مقیاس در نقاط مختلف شهر و … عملکرد قابل ذکری به ثبت نرسانده است.
– در بودجه سال ۹۷ سازمان برای عملیاتی نمودن طرح جامع آموزش شهروندی، تولید محتوا، شهروند مربی و سایر موضوعات مرتبط مبلغ یک میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده بود که کمتر از سی درصد تحقق پیدا کرده است.
– از کل دویست و هشتاد میلیون تومان هزینه ذیل برنامه‌های آموزش شهروندی در حدود ۸۰ درصد (یعنی بیش از دویست و بیست میلیون تومان) صرفاً در جشنواره شهروندان برگزیده‌ای که توسط مرکز مطالعات شورا برگزار گردیده، هزینه شده است و در حدود بیست‌وپنج میلیون تومان نیز برای ساخت موسیقی مربوط به همدان صرف شده است. یعنی تنها سی میلیون تومان در سایر موضوعات مرتبط با این برنامه آموزش شهروندی هزینه شده است.
– در خصوص کمک به مجموعه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعال در شهر توازن وجود ندارد و همانند سابق دَرِ این کمک‌ها بر چارچوب ارتباطات شخصی می‌چرخد.
– بصورت کلی، چنین به نظر می‌رسد در سال ۹۷ شهرداری ستاد هزینه‌های حقوق و دستمزد در حدود ۱۰۰ نفر کارکنان فعال در بخش‌های مختلف سازمان را از طریق ماده ۱۶ پرداخت کرده و سازمان توان اصلی خود را بر تأمین هزینه‌های تیم فوتبال بزرگسالان معطوف نموده است.
حال با توجه با تمام موارد فوق و با عنایت به تاکیدات مکرر گذشته مبنی بر اهمیت مباحث آموزش شهروندی و لزوم داشتن برنامه جامع، مدون و قابل اجرا برای آنها؛ در خصوص عملکرد غیرقابل قبول سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در حوزه آموزش شهروندی در سال ۹۷ تذکر داده و بر ضرورت تغییر رویکرد و داشتن برنامه های موثر و مستمر در این حوزه تاکید می نمایم.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *