ظرفیت مرکز مطالعات همدان برای تبدیل به الگوی موفقیت

ظرفیت مرکز مطالعات همدان برای تبدیل به الگوی موفقیت

اعضای شورای اسلامی شهر و رئیس و کارکنان مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان از رصدخانه و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بازدید به عمل آوردند.


به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شه رهمدان؛ در ابتدای جلسه‌ای که طی این بازدید برگزار شد رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ضمن عرض خیر مقدم تاریخچه شکل گیری مرکز مطالعات در تهران را بیان و وظایف این مرکز را معرفی کرد و افزود: ارتباط مرکز با شورا در چارچوب مشخصی تعریف شده است که اعلام نظر درباره لوایح مختلف یکی از آن‌هاست.

محمدحسین بوچانی بر لزوم توجه به نوآوری و خلاقیت در اداره شهر تأکید کرد و گفت: به کارگیری خلاقیت تنها به معنای بهره مندی از فناوری نیست بلکه معنای گسترده تری دارد؛ در حال حاضر کشورهای توسعه یافته و شهرهای الگو در جهان از روش‌های خلاقانه در مدیریت شهری بهره می‌برند.

بوچانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تجاری سازی پژوهش‌های مرکز اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی پروژه‌هایی که در شهرداری کلید می‌خورد دارای بهره بردار مشخص است و همچنین پروژه‌ها بسیار تخصصی و جزیی هستند و اغلب موارد مصرف دیگری ندارند امکان تجاری سازی آنها وجود ندارد، با این حال تلاش‌ برای تجاری سازی پژوهش‌های موردی مد نظر قرار گرفته است.

 

بادامی نجات: مرکز مطالعات همدان ازمراکز پیشتاز علمی در مدیریت شهری کشور است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به ساختار مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ضمن ابراز علاقه مندی برای انتقال تجربیات تهران به همدان در قالب‌های گوناگون از جمله امضای تفاهم نامه گفت: امیدوارم پیش نویس تنظیم شده باعث گسترش ظرفیت‌های همدان شود و به سمت پیشرفت بیشتر حرکت کنیم.

حمید بادامی نجات مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان را جزو مراکز پیشتاز علمی در مدیریت شهری کشور معرفی کرد و افزود: این مرکز می‌تواند با همکاری با کلان شهرهایی که سابقه بیشتری در پژوهش دارند مانند تهران و مشهد به یکی از الگوهای موفقیت تبدیل شود.

در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر همدان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف درآمدهای پایدار، گردشگری، عوارض، ساختار سازمانی و امور قراردادها پرداختند و سؤالاتی را از معاونان و مدیران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطرح کردند.

گیاه شناس: به دنبال انسجام فعالیت‌های علمی و مرتبط با حوزه مدیریت شهری هستیم

رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان نیز ضمن تشکر از میزبانی شایسته مرکز مطالعات تهران، گفت: به دنبال انسجام فعالیت‌های علمی و مرتبط با حوزه مدیریت شهری هستیم تا مبنای علمی برای تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مدیریتی شهر همدان باشد.

جواد گیاه شناس ضمن ارائه پیش نویس تفاهم نامه همکاری، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در طرح‌های پژوهشی، هم افزایی در امور مطالعاتی و تشریک تجارب مشترک اعلام کرد.

گفتنی است مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران متشکل از ۱۳ کمیته پژوهشی است که آخرین آن با عنوان کمیته نوآوری و هوشمندسازی به تازگی و پیرو رویکردهای نوین مدیریت شهری در تهران شکل گرفته است.

در انتهای این جلسه رئیس و کارکنان مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان از بخش‌های مختلف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچون کتابخانه و مرکز اسناد دیدار کردند و با کارکنان این مرکز و فعالیت هایشان آشنا شدند.

در برنامه بعدی پیش‌بینی شده، اعضا از رصدخانه شهری تهران بازدید کردند و در جلسه‌ای با مدیر رصدخانه شهری تهران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

بر اساس این گزارش، رصدخانه شهری به عنوان مرکز تصمیم گیری کلان شهری و به سفارش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در سال ۱۳۹۱ در مدت زمان سه ماه احداث شد که این رصدخانه محل تجمیع داده‌های پالایش شده‌ لازم برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت شهری است به تعبیری ساده، علاوه بر اینکه وظیفه دارد کل داده‌ها را جمع‌آوری کند، باید امکان شبیه‌سازی فرآیندهایی که امکان وقوع در شهر را دارد نیز فراهم کند در ضمن با استفاده از رصدخانه شهری وضعیت موجود شهر به صورت مستند و بصری را فراهم کند که قابلیت پایش را دارا باشد. به طوری که تصمیمات کلان بسیار راحت، ملموس و بصری گرفته شود.

 

گفتنی است؛ در پایان جلسه مقرر شد نماینده مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با همکاری رصدخانه شهری تهران، مراحل مطالعاتی و امکان سنجی تأسیس رصدخانه شهری همدان را پیگیری کند. به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، در پایان برنامه اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس و قائم مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان از واحدهای مختلف شرکت برج میلاد تهران همچون موزه شهرداری تهران بازدید کردند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *