«جشنواره شهروندان برگزیده» ایده‌ای در پی ایده‌آل

«جشنواره شهروندان برگزیده» ایده‌ای در پی ایده‌آل

همدان- ایرنا- «جشنواره شهروندان برگزیده» در حالی این روزها سه سالگی‌اش را به جشن و سرور نشسته که هر سال یک گام به نقطه ایده آلش نزدیکتر می‌شود، ایده‌ای که در لابه‌لای رفتارهای نیک و پسندیده مردم پایتخت تاریخ و تمدن، نام و نشان «شهر برتر» را جستجو می‌کند که چندان هم دور از دسترس نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشست خبری شهردار و جمعی از مدیران شهری همدان، آغازگر رویدادی است که امسال سه ساله شد، رویدادی به نام «جشنواره شهروندان برگزیده» که با معرفی بهترین شهروندان هدف ایده آلی همچون شهر برتر را در سر می‌پروراند تا شاید عنوان دیگری را هم به القاب پایتخت تاریخ و تمدن بیفزاید.
این ایده که در پاییزی‌ترین روزهای سال ۹۹ سه سالگی‌اش را به جشن نشسته هر سال بزرگ‌تر و پخته‌تر از قبل با جبران کم و کاستی‌ها سعی می‌کند به تنوع شاخص‌ها و مولفه‌هایش اضافه کند تا افرادی در طیف‌ها و گروه‌های مختلف بتوانند در این رقابت خود را محک زده و صاحب نام و نشان شهروند برگزیده شوند.
شهردار همدان در رأس هرم این جشنواره به دنبال برانگیختن حس مسئولیت پذیری شهروندان است تا از این طریق بتواند به اهداف تعریف شده در برنامه توسعه مدیریت شهری دست یابد و چه چیزی بهتر از اینکه مردم خود را صاحب این شهر بدانند و برای بهتر بودنش هر روز بیشتر از دیروز بکوشند.
«عباس صوفی» تاکید می‌کند که این کوشش را بی‌اجر و مزد نمی‌گذارد و در قالب‌های مختلف از شهروندان برتر قدردانی می‌کند.
او شهروندان اخلاق مدار، قانون پذیر و خلاق را سرمایه‌های بزرگ برای شهر همدان می‌داند و این همان ایده آلی است که او و تیم اجرایی و سیاستگذاری جشنواره را مصمم کرده تا هر سال این رویداد فرهنگی را قوی و غنی‌تر اجرا کند.
اگر چه همه‌گیری بیماری کرونا محدودیت هایی را برگزار کنندگان در راستای اجرای جشنواره به سبک و سیاق همایش ایجاد کرده و این برنامه را هم مانند سایر فعالیت‌های فرهنگی به فضای مجازی کوچ داده است، اما شهردار همدان سفید شدن وضعیت شهر و برگزاری آیین اختتامیه با حضور پرشور شهروندان را آرزو می‌کند.
صوفی از رسانه‌ها می‌خواهد که مردم را برای مشارکت فعال در این رویداد دعوت کنند تا لایق‌ترینها عنوان برترین را بدست آورند.
در ادامه این نشست خبری آنلاین، «روح الله وجدی» رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، «سیدمسعود عسگریان» رئیس شورای اسلامی شهر همدان و «محمدرضا عراقچی» عضو کمیته داوری جشنواره پاسخگوی سئوالان اصحاب رسانه بودند.
براساس اعلام متولیان برگزاری جشنواره، در بخش «شهروند برگزیده» سه نفر، «شهروند عامل به وظایف شهروندی» پنج نفر و چهار نفر هم به عنوان «شهروند شایسته» تقدیر می شوند ضمن اینکه یک نفر هم به عنوان «شهروند افتخاری» انتخاب خواهد شد.
بخش ویژه این رویداد نیز به تلاشگران عرصه سلامت و مبارزان با کرونا اختصاص دارد که تمام حلقه‌های زنجیره مبارزه با کرونا از پاکبان و پرستار و پزشک گرفته تا کارکنان آرامستان می‌توانند در این بخش رقابت کنند.
فرآیند پالایش و ارزیابی برترین‌های جشنواره را کمیته علمی و داوری جشنواره برعهده دارد که اعضای آن جمعی از اساتید، مدیران خبره و باتجربه، معتمدین و همیاران شهرداری هستند.
در کنار این گروه کمیته تحقیق نیز وجود دارد که به عنوان بازوی توانمند به فرآیند تحقیق درباره شایستگی افراد کمک می‌کند تا حق به حقدار برسد.
همچنین خبرنگاران نیز می‌توانند مدارک و مستندات خود را در سایت جشنواره بارگذاری کنند تا خبرنگار نمونه هم در این رویداد انتخاب و معرفی شود.
براساس اعلام مسئولان برگزاری جشنواره، معیار برتری شهروندان، خود اظهاری است اما دیگران هم می‌توانند با توجه به شاخص‌های اعلام شده افرادی را که می‌شناسند، برای کسب عناوین برتر به جشنواره معرفی کنند.
اما شهروند برگزیده شدن چه مزایایی دارد؟ چاپ عکس و مشخصات آن‌ها در ویژه نامه، راه‌اندازی تالار برگزیدگان در مجتمع فرهنگی عین القضات شهر همدان، انتشار کتاب برترینها، نصب بنر معرفی برگزیدگان در محل سکونتشان و انتخاب بدون گزینش آن‌ها به عنوان همیار شهرداری از جمله کارهایی است که ستاد جشنواره قول آن را به برترینهای این رویداد فرهنگی، اجتماعی داده است.
داوری طبق روال سالهای قبل به صورت ۲ مرحله‌ای است، به طوری که برگزیده‌ها ۲ بار پالایش و ارزیابی می‌شوند.
به گفته دست اندرکاران، اعتبار جشنواره امسال مثل پارسال ۳۰۰ میلیون تومان است هر چند کرونا خواه ناخواه هزینه‌ها را کاهش داده اما طبق وعده شهردار ۱۰ درصد افزایش اعتبار برای جشنواره امسال پیش بینی شده است.
هدف اصلی شهرداری همدان و دیگر مدیران شهری از برگزاری این جشنواره، رسیدن به نقطه ای ایده آل در حوزه شهروندی است که این ایدآل را بی‌تردید می‌توان در ارتقای رفتارهای نیک و پسندیده مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اضافه شدن به شمار شهروندان نمونه و داشتن شهری برتر جستجو کرد.
سومین جشنواره «شهروندان برگزیده» با هدف شناسایی، معرفی و تشویق شهروندان مسئول در ابعاد و حوزه‌های مختلف با شعار «همدان؛ شهر برتر با شهروندان برتر» برگزار می شود که ثبت نام برای شرکت در این دوره از جشنواره ۱۵ آذرماه آغاز شده است.

اشتراک گذاری این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *