مسئولیت‌ پذیری چشم‌انداز جشنواره «شهروندان برگزیده» همدان

مسئولیت‌ پذیری چشم‌انداز جشنواره «شهروندان برگزیده» همدان

مسئولیت‌ پذیری چشم‌انداز جشنواره «شهروندان برگزیده» همدان

مردم‌داری، قانون‌پذیری، مشارکت جویی و در یک کلام مسئولیت‌پذیری کلیدواژه‌هایی است که سومین جشنواره «شهروندان برگزیده» در پی فرهنگسازی برای ترویج آنها در بین شهروندان است تا همدان شهری خوب با شهروندانی خوبتر باشد.

جشنواره «شهروندان برگزیده» نخستین میزگرد رسانه‌ای خود را روز چهارشنبه با حضور خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برگزار کرد تا از طریق این رسانه دستاوردها، عملکرد و برنامه‌های خود را انعکاس دهد و مردم را از آنچه که در این رویداد می‌گذرد آگاه کند.

شهردار همدان با مقدمه‌ای، این رویداد فرهنگی را رخدادی کم نظیر در کشور و حتی جهان برشمرد که شهرداری به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری همه ساله شهروندان برتر را انتخاب کند آن هم در یک فرآیند علمی با حضور اساتید دانشگاهی و شخصیتهای فرهنگی.

«عباس صوفی» گفت: انتخاب شوندگان باید افرادی متفاوت باشند و برای ارتقای کیفی زندگی شهری کوشیده باشند و آثاری از این کوشش در فضا و بستر شهر ملموس باشد هر چند همدان دارای نام و تاریخ فاخری است و به لحاظ داشتن شهروندانی دانا و فرهیخته پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین لقب گرفته است.

شهروند برگزیده مرز ندارد 

او تاکید کرد:  انتخاب شهروند برگزیده حد و مرز ندارد و همه همدانی‌های مقیم شهرها و حتی کشورهای دیگر و هر کسی که همدانی است و برای اعتلای ‌شان و جایگاه زادگاهش دغدغه دارد، می‌تواند شهروند برتر باشد و در این رقابت شرکت کند.

پس از این مقدمه اعضای ستاد این جشنواره به سوالات خبرنگاران ایرنا مبنی بر هدفگذاری، شاخص‌ها،مولفه‌ها و چند و چون فرآیند انتخاب شهروندان برگزیده پاسخ دادند.

انتخاب شوندگان باید افرادی متفاوت باشند و برای ارتقای کیفی زندگی شهری کوشیده باشند و آثاری از این کوشش در فضا و بستر شهر ملموس باشد هر چند همدان دارای نام و تاریخ فاخری است و به لحاظ داشتن شهروندانی دانا و فرهیخته پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین لقب گرفته است. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز

در ادامه این میزگرد خبری، معرفی شهروندان مشارکت جو و الگوسازی از این افراد را هدف اصلی جشنواره شهروندان برگزیده ذکر کرد و نمادسازی از شهروندان برتر را بهترین راه برای تشویق و ترغیب دیگر شهروندان دانست.

«ابراهیم مولوی» از این جشنواره به عنوان ریل گذاری فرهنگی یاد کرد که حفظ هویت همدانی‌ها مهمترین مولفه آن است.

به اعتقاد او هر چقدر سلیقه را در کار قضاوت و داوری جشنواره کاهش داده و به شاخص‌های علمی بیفزائیم مردم از نتایج حاصله راضی و خشنودتر هستند.

شهروندان برگزیده سرمایه‌های شهر 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست، با بیان اینکه سرمایه یک شهر شهروندانش هستند و شهروندانی که مردم دار، اخلاق مدار، قانونپذیر و در یک کلام مسئولیت پذیر باشند بی‌تردید سرمایه‌های ارزنده محسوب می‌شوند.

به گفته «اکبر کاووسی»، باید بستری سالم برای رقابت این شهروندان فراهم می‌شد تا در رفتارها و اعمال پسندیده از یکدیگر سبقت بگیرند و جشنواره بهترین فرصت و بستر برای این رقابت مناسب بود.

«محمدرضا عراقچیان» عضو کمیته علمی جشنواره هم بر این باور است که در جهان پیچیده و مدرن امروزی سطح توقعات شهروندان و شهرداری‌ها از یکدیگر بالا رفته و نیاز است که به صورت شبانه روزی این دو در تعامل باشند و جشنواره شهروند برگزیده به دنبال یافتن بهترین رفتارها و منش در لا به لای این تعامل هاست.

او شهروندان همدانی را به ستاره‌هایی تشبیه می‌کند که در آسمان شهر می‌درخشند و جشنواره در پی درخشنده و پرنورترینها است تا آن‌ها را شناسایی کند و  به بقیه هم بشناساند.

اما در روند شناسایی کمیته داوران مصون از خطا نیستند و ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که در این دوره سعی شده به حداقل برسد.

انتخاب ۲۰ شهروند برگزیده در سومین دوره جشنواره 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری همدان نیز از تدوین شیوه نامه‌ای جامع برای جشنواره خبر داد که هر سال غنی تر می‌شود و حالا بقیه مناطق کشور از آن الگوبرداری کرده و اجرا می‌کنند که جای بسی خرسندی است.

روح الله وجدی هویدا با اشاره محدودیتهای کرونایی گفت: این رویداد به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود و پیش بینی می‌کنیم ۲ هزار نفر نامنویسی کنند و در نهایت ۱۴ شهروند برگزیده را امسال معرفی خواهیم کرد که با اضافه شدن بخش فعالیتهای کرونایی این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد.

«روح الله وجدی هویدا» با اشاره به محدودیت‌های کرونایی گفت: این رویداد به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود و پیش بینی می‌کنیم ۲ هزار نفر نامنویسی کنند و در نهایت ۱۴ شهروند برگزیده را امسال معرفی خواهیم کرد که با اضافه شدن بخش فعالیتهای کرونایی این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد.

طبق آمار او، در دوره اول جشنواره، یک هزار نفر نام نویسی کرده و ۱۸۰ نفر به مرحله داوری راه یافتند که از این میان، ۶۸ به عنوان «شهروندان برگزیده» انتخاب و معرفی شدند، در دوره دوم جشنواره نیز از یک هزار و ۶۲۵ فرد متقاضی، ۱۱۰ نفر به مرحله داوری راه پیدا کرده و در نهایت ۱۸ نفر عنوان شهروند برگزیده را از آن خود کردند.

به گفته وی، دبیرخانه جشنواره بعد از آیین اختتامیه تعطیل نمی‌شود تا کم و کاستی‌های بخش‌های گوناگون احصا و برای جبران نقاط ضعف و تقویت آن برنامه ریزی لازم انجام شود.

وجدی هویدا خاطرنشان کرد: شهروندان متقاضی در بخش شهروند شایسته تقدیر، شهروند افتخاری، بخش ویژه و شهروند عامل به وظیفه شهروندی داوری می‌شوند تا کسی از قلم نیفتد.

او به راه اندازی و فعالیت کمیته تحقیق جشنواره نیز اشاره کرد که امسال به این رویداد اضافه شده تا کار داوری را تسهیل کند اما بی‌تردید کسانی که در مباحث مدیریت شهری فعالیت بیشتری دارند امتیازهای بیشتری می‌گیرند.

سومین دوره جشنواره «شهروندان برگزیده» فعالیت خود را از ۱۵ آذرماه در شهر همدان آغاز کرده و علاقه‌مندان برای حضور در جشنواره تا ۲۰ دی فرصت دارند برای ثبت نام به نشانی اینترنتی http://hamedancouncil.ir/topcitizen/ مراجعه کنند.

اشتراک گذاری این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *