برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد

برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر عملیاتی بودن برنامه پنج ساله شهرداری تأکید کرد و گفت: این طرح باید به گونه ای تهیه شود که نقشه راهی برای شهرداری باشد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در جلسه علنی صحن شورا که با موضوع هم افزایی و آشنایی با رویه تهیه و تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری همدان و پیاده‌سازی آن برگزار شد، اظهار کرد: هم‌زمانی تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی شهر با طرح پنج ساله شهرداری را باید به فال نیک گرفت که امیدواریم هم‌زمانی تدوین و اجرای این طرح‌ها تولید ثروتی برای شهر باشد.
گردان خواستار تعیین زمان‌بندی مشخص در تدوین و اجرای برنامه پنج ساله شهرداری شد و اضافه کرد: این طرح باید کاربردی باشد اما اگر تنها علمی و نه عملیاتی باشد مشکلاتی ایجاد می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری باید بتواند بر اساس طرح پنج ساله عمل کند افزود: با عملیاتی بودن طرح مشکلی برای شهرداری در اجرای طرح نخواهیم داشت.

 

بادامی نجات: اجرای طرح شهاب نیازمند زیرساخت‌های فناوری است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با تأکید بر تقویت حوزه فناوری شهرداری یادآور شد: اجرای سامانه طرح شهاب نیازمند زیرساخت‌های فناوری است که شهرداری باید این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد.

حمید بادامی‌نجات زمان تعیین شده برای استقرار سامانه شهاب را تا پایان آذرماه سال جاری دانست و اضافه کرد: هر اقدامی بعد از پایان مهلت تعیین شده خلاف قانون است و پرداخت حتی یک‌هزار تومان به پروژه‌ها بعد از بالا آمدن سامانه ایراد قانونی دارد.
وی با تأکید بر اینکه در صورت وقوع تخلف در این خصوص مسؤولیت آن با شهردار و مدیران ذیربط است، افزود: تمام نرم‌افزارها تا پایان پاییز باید قابل بهره‌برداری باشد که سامانه شهاب نیز قابل استقرار شود.
وی همچنین خواستار تعیین یک نفر از سوی شهرداری برای پیگیری مصوبات شورا شد.

عسگریان: برنامه پنج ساله شهرداری مبتنی بر واقعیت‌ها باشد

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه برنامه پنج ساله شهرداری باید با برنامه‌های توسعه استان هم‌خوانی داشته باشد، افزود: مشاور طرح باید برنامه‌های سازمانی و توسعه را نیز در تدوین طرح در نظر بگیرد.
سید مسعود عسگریان با تأکید بر اینکه برنامه ۵ ساله باید برخوردار از اصالت و بنیان کافی اطلاعات اولیه باشد، افزود: برنامه ارائه شده باید مبتنی بر واقعیت‌های موجود در شهر باشد.
وی با بیان اینکه قوام و پختگی طرح ارائه شده باید به قدری باشد که کمتر نیاز به اصلاح و پایش طرح در طول اجرای برنامه باشد، اضافه کرد: انتظار داریم مشاور طرح با توجه به تجارب خود طرحی ارائه دهد که با کمترین پایش مواجه باشیم و شهرداری نیز به ویژه در حوزه عوامل اثرگذار بیرونی با کمترین چالش مواجه شود.
عسگریان با بیان اینکه تذکرات شورا از ابتدای سال جاری تا امروز به شهردار ساماندهی شده و به صورت مکتوب برای شهردار ارسال می‌شود، اضافه کرد: این اقدام به این منظور است تا مشخص شود کدام یک از تذکرات انجام و کدام یک اجرا نشده است.
وی همچنین در خصوص تذکرات پیش از دستور جلسات صحن اعضای شورا به شهردار، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که چرا برخی از دستورات تا مدیریت میانی ارجاع شده اما در بدنه کارشناسی متوقف شده است و هیچ گونه بازخوردی در خصوص رعایت تذکرات اعضای شورا به دست نیامده است.

قراباغی: حوزه گردشگری شهر نیازمند زیرساخت اساسی است

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار کرد: برای پیگیری امور سرمایه‌گذاری شهرداری در نهادها و شرکت‌ها باید یک سازمان واحد متولی باشد؛ درخواست پیگیری و تجمیع شرکت‌های سرمایه‌پذیر همچون علیصدر، رفاه و تله‌کابین را داریم.
حسین قراباغی در ادامه با بیان اینکه وضع موجود شهر همدان نیازمند زیرساخت اساسی در حوزه گردشگری است، گفت: با توجه به مطالعات دامنه شمالی الوند مناطق نمونه گردشگری و پردیس‌های گردشگری باید بر اساس نیاز مردم و جامعه در طرح پنج ساله شهرداری دیده شود.

 

گیاه شناس: ضرورت توجه به چشم انداز آینده شهر در تدوین برنامه پنج ساله

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه شهرداری گام مناسبی در راستای ارتقای سطح برنامه‌ریزی در مدیریت شهری برداشته است، گفت: لازم است در تدوین برنامه پنج ساله شهرداری از ظرفیت مرکز مطالعات شورا و از نظرات کارشناسان و صاحبنظران استفاده کنیم.
جواد گیاه شناس اضافه کرد: در برنامه پنج ساله، چشم انداز شهر باید مدنظر باشد چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی مباحث آینده باید در آن مدنظر قرار گیرد.
گیاه شناس با تأکید براینکه برنامه پنج ساله باید عملیاتی باشد، افزود: شهر همدان را باید شهری توسعه محور و انسان محور مدنظر قرار دهیم.
*کاوسی امید: نگاه‌ها در تدوین برنامه پنج ساله واقع‌بینانه باشد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: برنامه پنج ساله شهرداری مقدمه و مسیری برای برنامه‌های یک ساله برای تدوین بودجه‌ای است که تهیه و تدوین می‌شود.
اکبر کاووسی‌امید خواستار نگاه واقع‌بینانه و درست در تدوین طرح پنج ساله شهرداری شد و بیان کرد: عدالت در حوزه‌های مختلف از آموزشی و بهداشتی که به دنبال آن هستیم به عنوان یک مقوله مهم در این طرح دیده شود؛ در این خصوص باید از سایر موارد الگوبرداری کرده و یا الگوسازی کنیم.
وی تأکید کرد: لازم است در تدوین برنامه دقت علمی و عملیاتی بودن طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مباحث محلی دیده شود چرا که ما به دنبال ایجاد عدالت اجتماعی در شهر هستیم.
کاوسی امید همچنین بر تعیین تکلیف سهام شهرداری همدان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأکید کرد.
کاوسی امید همچنین به تذکرات اعضای شورا در صحن به شهردار اشاره کرد و گفت: لازم است این تذکرات هفتگی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی در ادامه با انتقاد از نوع فعالیت باجه‌های‌ای تی ام ( ATM ) بانک شهر در سطح شهر افزود: این باجه‌ها بدون قرار داد در حال فعالیت هستند و باید مورد توجه باشد.

 

صوفی: بیشتر برنامه ارائه شده پنج ساله عملیاتی است

شهردار همدان نیز با بیان اینکه یکی از تکالیف ما بر اساس تصمیم شورای اسلامی شهر و وزارت کشور تدوین برنامه پنج ساله بود که عمل کردیم، یادآور شد: موضوع اسناد بالادستی، اسناد ملی، استانی و فراآمایشی استان که می‌توانیم به شهرداری گره بزنیم جزو اولویت‌ها در این طرح است.
عباس صوفی یکی بودن مشاور طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح پنج ساله شهرداری را مهمترین مؤلفه در تدوین این طرح دانست و اظهار کرد: برنامه ارائه شده در این طرح بیشتر عملیاتی است تا اینکه کتابخانه‌ای باشد.
وی با بیان اینکه در طرح پنج ساله شهرداری باید مشخص باشد که در تمام حوزه‌ها از عمرانی، فرهنگی، رشد متوازن و… کجا هستیم گفت: هر چه بتوانیم این برنامه را چکش‌کاری کرده و از نظرات صاحبنظران استفاده کنیم بهتر است و به منظور ارائه برنامه عملیاتی باید مبنای کار استفاده از نظرات صاحب‌نظران باشد.
*حضرت‌زاده: خروجی برنامه عملیاتی طرح پنج ساله شهرداری به بودجه شهرداری وصل می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان نیز گفت: در برنامه عملیاتی شهرداری همدان مشاور مشخص و طبق دستور العمل ابلاغی سال ۹۴ به شهرداری به این کار ورود شد.
مرتضی حضرت‌زاده به شرکت مشاوران مختلف در کمیته فنی اشاره کرد و افزود: همسویی با طرح‌های فرادست، طرح جامع و طرح تفصیلی در طرح پنج ساله شهرداری با نگاه ویژه دیده شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های قبل، کتابخانه‌ای و نه عملیاتی بود خاطرنشان کرد: به منظور ارائه طرح عملیاتی، مشاور برنامه عملیاتی، «شرکت نقش جهان پارس» برای اجرای طرح انتخاب شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان ادامه داد: امروز در ثبت یک رویداد خوب برای همدان هستیم چراکه در گذشته نقشه راه برای شهرداری نداشتیم و با ارائه این طرح نقشه راهی برای شهرداری خواهیم داشت.
وی افزود: خروجی برنامه عملیاتی طرح پنج ساله شهرداری به بودجه شهرداری وصل می‌شود.
گفتنی است در این جلسه مشاور طرح پنج ساله شهرداری همدان، توضیحاتی در خصوص چگونگی تدوین طرح ارائه کرد.

 

 

انتهای پیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *