صورتجلسه شماره ۱۰۶
یکصد وششمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان (بیست و نهمین جلسه سال۱۴۰۱) در سال اول دوره ششم با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورا از ساعت ۳۵ /۱۶ سه شنبه ۲۱ / ۰۴ /۱۴۰۱ در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد.
الف- نامه ها ، طرح ها و لوایح مطرح شده در جلسه :
/الف – طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۹۲۵ مورخه ۲۱ /۴ /۱۴۰۱ شهرداری درمورد سیاست های حوزه گردشگری شورای اسلامی شهر بشرح زیر مطرح شد :
رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان سلامعلیکم
با احترام؛ طرح ذیل که در جلسه شماره ۱۱ /۱۴۰۱ مورخ ۳۰/ ۰۳ /۱۴۰۱ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مطرح و به تصویب رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم میگردد.
– عنوان: ” سیاست های حوزه گردشگری شورای اسلامی شهر – دوره ششم”
– مقدمه توجیهی: گردشگری در جهان کنونی صنعتی پاک و سومین پدیده اقتصادی پویا، پر رونق و رو به توسعه است که پس از صنایع نفت و خودروسازی گوی سبقت را از دیگر صنایع جهانی ربوده است. این صنعت یکی از بزرگترین صنایع جهان است و اقتصاد بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر را دگرگون کرده است. در واقع گردشگری صنعتی است که دارای قابلیتها وکارکردهای فراوان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قابل ملاحظهای است. ایجاد اشتغال و دستیابی به درآمد ارزی پایدار و مناسب و همچنین شناخت متقابل فرهنگی در راستای صلح و وفاق بینالمللی، از آثار اجتماعی و اقتصادی این صنعت است. ایجاد اشتغال، کسب درآمد ارزی برای کشور میزبان و بهبود تراز پرداختها، افزایش درآمدهای مالیاتی از محل فعالیتهای اقتصادی مرتبط با گردشگری، ایجاد تعادل منطقهای، تعدیل ثروت، دگرگون ساختن فعالیتهای اقتصادی و سوق دادن درآمد از مناطق شهری و روستاها و بالاخره جلوگیری از برون کوچی روستاییان از اثرات اقتصادی گردشگری محسوب میشود. از طرفی، در تنوع و غنا بخشیدن به اقتصاد محلی حائز اهمیت بسیار است، برای تولیدات محلی اعم از صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی جهت ارتزاق گردشگران بازارهای جدیدی ایجاد میکند. علاوه بر آن، در بهبود کیفیت فراوردههای کشاورزی صنایع دستی نیز مؤثر است. در این میان، شهر همدان با داشتن جاذبه های متنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی، استعداد فوقالعاده ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. با مطرح شدن گردشگری به عنوان محور توسعۀ این شهر، ضرورت دارد همۀ دستگاه¬ها نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. در این راستا با توجه به توانایی های همدان و همچنین پتانسیل های موجود،سیاست های حوزه گردشگری در کمیته گردشگری مرکز پژوهش های شورای شهر تکمیل و در کمیسیون فرهنگی شورای ششم مصوب گردید که با عنوان سیاست های حوزه گردشگری شورای اسلامی شهر همدان به تمامی سازمان های ذیربط ابلاغ می گردد.
استنادات قانونی: بند های ۲،۴، ۵ و۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن .
– متن ماده واحده:« سیاست های حوزه گردشگری شورای اسلامی شهر همدان – دوره ششم» به شرح ذیل، به نهادها و دستگاههای متولی و همچنین شهرداری جهت برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم ، ابلاغ می¬گردد:
گردشگری؛ تقویت هویت، طبیعت و اقتصاد شهری
۱. شناسایی و تقویت ظرفیت های گردشگری در شهر همدان و حریم آن و طرح گذاری مناسب بر آنها .
۲. توجه بیشتر به «پیوست گردشگری » در مطالعات طرح ها و پروژه¬های شهری.
۳. تاکید بر عناوین هویتی شهر همدان.
۴. تلاش جهت میزبانی همدان برای برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای ملی و بین المللی- به صورت فصلی، سالیانه و دوره ای- با تقویت زیرساخت ها و ملزومات آن.
۵. اختصاص بودجه مناسب برای تقویت گردشگری با حمایت از آثار پژوهشی، هنری، فیلم و سریال و …
حرکت به سمت مردمی کردن صنعت گردشگری در جهت تقویت هماهنگی و همکاری و مشارکت مردمی در صیانت از هویت، میراث تاریخی و فرهنگی شهر، طبیعت و تقویت گردشگری جامعه محور( استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران با تاکید بر ایجاد تشکل های تخصصی و مردمی در حوزه گردشگری تحت حمایت حاکمیت و شهرداری(
۱. تاکید بیشتر بر حفظ بافت تاریخی شهر و تقویت ظرفیت¬های گردشگری موجود در آن با تاکید بر رعایت ضوابط و بودجه های اختصاصی در این بخش.
۲. حمایت از ثبت، حفاظت و مرمت جاذبه ها و میراث طبیعی شهر همدان.
۳. حمایت از هنرمندان مشهور(ملی و بین المللی)، در جهت معرفی جاذبه های گردشگری همدان
۴. استفاده از ظرفیت مفاخر همدانی و چهره های ملی جهت معرفی همدان به دیگر هموطنان.
۵. تقویت و باز زنده سازی میراث ناملموس و آداب و رسوم همدانیان.
۶. تقویت صنایع دستی، غذاهای سنتی، سوغات و محصولات و فرآورده های کشاورزی شهر همدان با حمایت از ثبت نشان هویتی و برپایی رویدادهای ویژه در این راستا.
۷. تسریع در ثبت نشان هویتی همدان (برند شهری) و حمایت از طرح¬ها و برنامه¬های لازم در جهت معرفی جهانی آن.
۸. حمایت از تقویت گردشگری مذهبی با توجه به ظرفیت بقاع متبرکه، اماکن مقدسۀ ادیان، مزار علمای ربانی و شهدای شاخص همدان.
۹. زمینه سازی جهت بهره¬گیری از فناوری¬ های نوین در صنعت گردشگری.
۱۰. ترویج گردشگری شهری برای شهروندان همدانی؛ به منظور مشارکت شهروندان در معرفی شهر و ایجاد نشاط اجتماعی.
۱۱. توجه به معرفی ویژگی های مردم شناختی شهر به گردشگران، جهت آشنایی با آداب و رسوم مردم شهر و کاهش آسیب¬های فرهنگی و اجتماعی احتمالی ورود گردشگران به شهر .
۱۲. حمایت از پروژه¬های فرهنگ سازی در راستای تقویت گردشگر پذیری شهروندان همدانی.
۱۳. اتخاذ تدابیر مناسب جهت مدیریت بحران های حوزۀ گردشگری.
همکاری با سازمان¬های مختلف در راستای تقویت صنعت گردشگری در شهر متناسب با وظایف تعریف شدۀ آن سازمان¬ها در سند راهبردی توسعۀ گردشگری کشور.
۱. ارائۀ آموزش¬های ضمن خدمت «مدیریت گردشگری» در سه سطح مقدماتی، تفصیلی و تخصصی برای کارکنان شهرداری.
۲. استفاده از ظرفیت نامگذاری معابر و اماکن شهری با اسامی مفاخر تاریخی، فرهنگی و علمی شهر جهت تقویت ظرفیت-های گردشگری شهر همدان.
۳. تدوین نقشۀ جامع گردشگری شهر همدان با همکاری دستگاه¬های مربوطه.
۴. توجه ویژه به احیای قنوات به عنوان یکی از ظرفیت های مهم گردشگری شهر همدان.
۵. تقویت زیرساخت های گردشگری سلامت تحت لوای شعار« همدان مرکز جهانی طب سینایی».
۶. توجه ویژه به برگزاری آیین نکوداشت «هفته همدان».
۷. پیگیری جهت تشکیل سازمان گردشگری مستقل از دیگر سازمان های شهرداری.
۸. توجه ویژه به تصویرسازی و تبلیغات شهری در راستای تقویت صنعت گردشگری شهر.
۹. زمینه سازی برای ساخت کمپینگ ها و اردوگاه های چند منظوره جهت توسعۀ زیرساخت¬های گردشگری با نگاه به پدافند غیر عامل.
۱۰. حمایت از ایجاد موزه های تخصصی در همدان.
۱۱. حمایت از احیای حمام های قدیمی و کاروانسراها با ایجاد عملکرد گردشگری شهر همدان.
۱۲. حمایت از ساماندهی، ساختارمند شدن و استانداردسازی «خانه مسافر»های شهر همدان.
۱۳. حمایت از ایجاد و احیای اقامتگاه های استاندارد و ارزان قیمت مانند مانند هتل های ۱ و ۲ ستاره، هتل بوتیک و اقامتگاه¬های بومگردی.
۱۴. شناسایی و حمایت از ایجاد مناطق ویژه و نمونه گردشگری و رونق بخشی بدانها درچارچوب قوانین و حریم ها.
۱۵. سیاستگذاری در راستای انتفاع جوامع محلی و عموم شهروندان از اقتصاد گردشگری.
۱۶. ایجاد زمینه¬های لازم و حمایت از توسعۀ انواع گردشگری شهری از جمله: گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، علمی، زیارتی، ورزشی، سلامت و به ویژه جاذبه¬های انسان¬ساخت و رویدادها در شهر و منطقه شهری همدان.
۱۷. برنامه ریزی به منظور فراهم آوردن زمینه مشارکت های اجتماعی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری.
مصوبه شورا : با طرح شهرداری موافقت شد .
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید