صورتجلسه شماره ۱۳۰
یکصد و سی امین جلسه شورای اسلامی شهر همدان (پنجاه و سو مین جلسه سال ۱۴۰۱) در سال دوم دوره ششم با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید واعلام دستور کار توسط جناب آقای صفری افلاکی نایب رئیس محترم شورا از ساعت ۱۱ /۱۶ روز سه شنبه مورخه ۲۶ /۰۷ /۱۴۰۱ در محل سالن جلسات شورا بشرح زیر تشکیل شد :
– نامه شماره ۱۴۰۱۰۵۲۳۲۵۷۳۲۹ مورخه ۲۳/ ۵ /۱۴۰۱ شهرداری در مورد خواهرخواندگی بخارا با همدان بشرح زیر مطرح شد:
متن لایحه : با عنایت به نامه استاندار محترم بخارا – ازبکستان آقای باقر ظریف اف و پیگیری های مجدانه آقای دکتر بیگدلی معاونت محترم کنسولی و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهاد خواهر خواندگی بخارا و همدان به دلیل قرابت های فرهنگی ، تاریخی و تمدنی ، قرارگرفتن دو شهر در مسیر جاده تاریخی و تجاری راه ابریشم و همچنین زادگاه شخصیت جهانی ابوعلی سینا در روستای افشنه بخارا و مقبره بوعلی سینا در همدان ، خواهشمند است دستور فرمایید موضوع مورد بررسی قرار گرفته و مجوز لازم صادر و مراتب امر به ابلاغ گردد.
مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت شد.
نامه شماره ۱۴۰۱۰۵۳۱۲۶۰۱۶۹مورخه ۳۱/۵ /۱۴۰۱ با عنوان الزام شهرداری همدان به پیگیری ایجاد تشکیل و ساختار اداری حوزه گردشگری بشرح زیر مطرح شد:
متن لایحه :به پیوست طرح پیشنهادی “الزام شهرداری همدان به پیگیری ایجاد تشکیلات و ساختار اداری حوزه گردشگری” به حضور تقدیم می گردد.
رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان سلامعلیکم
با احترام؛ طرح ذیل که در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری ، مالی و گردشگری مطرح و به تصویب است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم میگردد.
– عنوان: «الزام شهرداری همدان به پیگیری ایجاد تشکیلات و ساختار اداری حوزه گردشگری»
– مقدمه توجیهی: یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و برنامه ریزان شهری، دستیابی به توسعه پایدار شهری است؛ یعنی برنامه ریزان شهری، توسعه پایدار شهری را چالش فرا روی خود میدانند. در این راستا، کسب درآمد در شهرداریها از اموری است که تأثیر عمدهای در ارائه خدمات به شهروندان دارد؛ یعنی توسعه پایدار شهری به دست نمیآید مگر با درآمد پایدار. ازآنجاییکه گردشگری از جمله متنوعترین فعالیتها به شمار میآید؛ در بسیاری از جوامع بهعنوان یکی از پایههای اساسی درآمدهای اقتصادی و ایجاد اشتغال که منجر به توانمندی و رشد و توسعه ساختارهای زیربنایی میشود، شناخته میشود. از جمله آثار اقتصادی گسترش صنعت گردشگری در بعد ملی و منطقهای، افزایش تولید ناخالص داخلی یا ملی و ورود ارز خارجی است. از دیگر آثار گردشگری بر جامعه هدف میتوان به مواردی همچون تأثیر بر درآمد ملی، تأثیر بر اشتغال، تأثیر بر قیمتها، تأثیر بر بودجه عمومی، تأثیرات اجتماعی-فرهنگی، تأثیرات زیستمحیطی و … اشاره کرد. بهگونهای که سرمایهگذاری در زمینه گردشگری، در اشتغال، تولیدات، درآمدزایی، سرمایهگذاری و مصرف اثر گذاشته و تأثیرات مثبت آن موجب افزایش تولید ناخالص داخلی میشود. در حقیقت گردشگری عاملی برای انتقال سرمایهها، درآمدها و هزینهها است که باعث رشد و توسعه میگردد. فعالیتهای گردشگری علاوه بر ایجاد انتفاع اقتصادی، موجب تعاملات فرهنگی شده و از طریق ارتباطات میان فرهنگی، الگوهای مورد نیاز توسعه و شیوههای برقراری تعاملات رفتاری بر اساس گفتمان صلحآمیز را برقرار مینماید و به دلیل ارزشافزوده اقتصادی که ایجاد میکند، عموماً از آن بهعنوان صنعت گردشگری یاد میشود. ناتوانی شهرداریها در تأمین منابع مالی از یکسو و همچنین جاذبههای متنوع گردشگری در ایران از سوی دیگر، تقویت نقش گردشگری در شهرهای برخوردار از این موضوع را ضروری مینماید. همچنین با توجه به تکالیف قانونی شهرداریها در اسناد بالادستی در ایجاد نظام درآمدی پایدار، استفاده از ظرفیتهای بالقوه گردشگری میتواند نقش بسزایی در زمینه تأمین درآمدهای پایدار برای شهرداری داشته باشد.
در اغلب برنامهها و اسناد مصوب فرادستی، پیشنهاد و برنامه اصلی برای توسعه شهر همدان عمدتاً به سمت گردشگری جهتگیری شده است. به واسطه خصلتهای زیستمحیطی همدان، وجود جاذبههای تاریخی و طبیعی نقش تخصصی گردشگری و خدمات برتر برای شهر همدان بهعنوان گزینه جایگزین برای صنعت پیشنهاد شده است. به عبارتی، شهر همدان با برخورداری از دو طیف عمده جاذبههای گردشگری شامل جاذبهها و منابع طبیعی و همچنین منابع و جاذبههای تاریخی-فرهنگی دارای جایگاه ویژهای در صنعت گردشگری کشور است که پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است؛ بهگونهای که امروزه بهعنوان یکی از قطب¬های گردشگری منطقه غرب کشور از لحاظ حجم گردشگر پذیری است؛ اما در یک جمعبندی کلی از وضعیت گردشگری در شهر همدان، علیرغم وجود منابع و جاذبههای گردشگری قابل توجه در استان و شهر همدان، با اصلاح و تقویت مواردی نظیر کمبود و نبود تأسیسات کافی گردشگری و عدم تکمیل شدن زیرساختها، کمبود مشارکت با بخشهای خصوصی و تشکلهای غیردولتی، تخریب شدید محیطزیست توسط مسافران و ضعف فرهنگ مسافرت، موازی کاری و وجود قوانین دست و پاگیر، کافی نبودن خدمات زیرساختهای حملونقل بهویژه فرودگاه و راهآهن، ضعف در تعامل با استانهای همجوار و همافزایی با ظرفیتهای گردشگری این استانها میتوان جایگاه گردشگری شهر همدان را ارتقا بخشید.
با در نظر گرفتن پر رنگ بودن نقش گردشگری در شهر همدان از یکسو و از سوی دیگر نیاز و ضرورت حضور و فعالیت شهرداری در این حوزه، لازم است برنامه راهبردی جامعی در این زمینه تدوین و پیادهسازی شود. حال با عنایت به خلأ وجود ساختار تشکیلاتی منسجم و برنامه مدون و هدفمند در شهرداری همدان، شورای اسلامی شهر همدان اقدام به تدوین و تصویب طرحی با عنوان «الزام شهرداری همدان به پیگیری ایجاد تشکیلات و ساختار اداری حوزه گردشگری» نموده است.
– استنادهای قانونی:
– بر اساس «سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت» گسترش صنایعدستی بهویژه صنایع دارای محتوای فرهنگی و هنری و بهرهگیری از صنعت گردشگری دارای اهمیت است.
– در «سیاستهای کلی نظام در بخش آمایش سرزمین»؛ به توجه به یکپارچگی ملی و سرزمینی و تقویت هویت اسلامی-ایرانی و مدیریت سرزمین از طریق: استفاده مؤثر از موقعیت، میراث تاریخی و جاذبههای فرهنگی و طبیعی کشور در مسیر اهداف توسعه، تقویت گردشگری و حفاظت از سوابق تاریخی، تعامل سازنده میان ارزشها و مزیتهای مناطق گوناگون کشور با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و انگیزههای ملی و اقدام بهمنظور تفویض اختیارات مناسب قانونی به سطوح منطقهای و محلی با رعایت تمرکز امور سیاستگذاری و حاکمیتی اشاره شده است.
– گسترش قطبهای گردشگری طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویتساز در «پیشنویس الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت تا افق ۱۴۴۴» مورد تأکید قرار گرفته است.
– با عنایت به بند ۲۴ ماده ۱ «ضوابط ملی آمایش سرزمین»؛ توسعه زیرساختهای ارتباطی و خدماتی گردشگری با هدف تسهیل دسترسی و استفاده از اماکن، ابنیه و محوطههای با ارزش تاریخی ثبت جهانی و ثبت ملی شده و قطبها و مناطق نمونه گردشگری (از جنبه میراث فرهنگی و طبیعی) باید مدنظر قرار گیرد.
– در بند ۷۴ ماده ۱ «ضوابط ملی آمایش سرزمین»؛ به توسعه و تجهیز مراکز گردشگری سلامت در کشور و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام از طریق ایجاد مراکز درمانی تجهیز شده و روزآمد و رونقبخشی به گردشگری سلامت و پزشکی در مناطق و شهرهای دارای قابلیت اشاره شده است.
– صیانت و استفاده بهینه از ظرفیتها و جاذبههای طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی، علمی، ورزشی و سلامت در هر منطقه برای رونق و ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد ملی و دستیابی به سهم مناسب در اقتصاد بینالمللی؛ در بند ۷۶ ماده ۱ «ضوابط ملی آمایش سرزمین» تأکید شده است.
– ایفای نقش شهرداری در ارتقاء صنعت گردشگری از طریق احداث یا برنامهریزی برای فضای¬های مقیاس فراملی واحد ارزشهای هنری و معماری فاخر، ساماندهی مبادی ورودی شهر و پایانههای مسافربری، فراهم کردن امکانات اقامت ارزانقیمت برای گردشگران کمدرآمد و ایجاد تسهیلات لازم برای آنها، تسهیل ساخت هتل و اقامتگاه و تأسیسات گردشگری در شهرها با امکانات بهداشتی مناسب و ساماندهی و ارتقاء گردشگری شهر (مذهبی، سلامت، طبیعت، فرهنگی و …) در «مصوبه هیئتوزیران در زمینه اقدامات اجتماعی-فرهنگی در کلانشهرها» آمده است.
– بر اساس بندهای ۲، ۵ و ۷ ماده ۸۰ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور»؛ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائیهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشـنهادهای اصـلاحی و راهحلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط، برنامهریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتمـاعی، اقتصـادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط و اقدام در خصوص تشـکیل انجمنها و نهادهـای اجتمـاعی، امـدادی، ارشـادی و تأسیس تعاونیهای تولیدی و توزیع و مصرف، نیـز انجـام آمـارگیری، تحقیقـات محلـی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط بهعنوان وظایف شورای اسلامی شهر نامبرده شده است.
– طبق ماده ۸۴ «قانون شهرداری ها»؛ موسسات وابسته به شهرداری از قبیل لولهکشی، آب، برق، اتوبوسرانی که دارای شخصیت حقوقی بشوند، می توانند با اصول بازرگانی اداره شوند. اساسنامه این قبیل موسسات باید به تصویب انجمن شهر و موافقت وزارت کشور برسد.
– متن مادهواحده:
ازآنجاییکه بر اساس اکثریت اسناد و برنامههای بالادستی؛ یکی از پیشرانهای توسعه شهر همدان حوزه گردشگری است و با عنایت به اینکه شهرداری به دلایل مختلف از جمله نداشتن ساختار اداری نتوانسته است به خوبی از ظرفیتهای موجود این حوزه استفاده نماید، لذا برای بهرهگیری از پتانسیلهای بیشمار حوزه گردشگری بهعنوان یکی از منابع پایدار درآمدی و ایفای نقش تسهیلگری در این زمینه، شهرداری همدان میبایست در چارچوب مقررات و ضوابط موجود، شهرداری همدان لازم است به محض ابلاغ این مصوبه نسبت به انجام کارهای اداری تشکیل شرکت تخصصی حوزه گردشگری در قالب ماده ۸۴ قانون شهرداری¬ها اقدام نماید. این شرکت می¬بایست دارای شخصیت حقوقی مستقل با اساسنامه مجزا باشد و مطاق با قانون تجارت اداره شود. فرِآیندهای قانونی این امر نظیر تدوین اساسنامه، ثبت در مراجع قانونی، تصویب در شورای اسلامی شهر و وزارت کشور و … می¬بایست در کوتاه¬ترین زمان ممکن به سرانجام برسد .
مصوبه شورا : با طرح ارائه شده موافقت شد.
دیدگاهتان را بنویسید