صورت‌جلسه شماره ۱۱

صورت‌جلسه شماره ۱۱

یازدهمین جلسه (فوق العاده) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۵/۰۹ روز یکشنبه مورخ ۲۸/۰۲/۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای گردان رئیس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات شورا به شرح زیر تشکیل شد:
– طرح‌ها، لوایح و نامه‌های وارده مطرح‌شده در جلسه:
– لایحه شماره ۹۹۰۲۱۵۷۸۷۹ مورخ ۱۵ / ۰۲ / ۹۹ شهرداری همدان در خصوص «نحوه ادامه همکاری کانون‌های تبلیغاتی دارای قراردادهای جاری با شهرداری با توجه به شیوع بیماری کرونا و تأثیر مستقیم آن بر فعالیت‌های اقتصادی»
نتیجه رای گیری: به استناد بندهای ۱۶ و ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر و … (مصوب ۲۰/۰۴/۹۶-مجلس شورای اسلامی) دو فوریت و متن لایحه شهرداری مبنی بر تعلیق سه و نیم ماهه قراردادهای فی مابین سازمان سیما، منظر با کانون های تبلیغاتی از تاریخ ۱۵/۱۲/۹۸ لغایت ۳۱/۰۳/۹۹ با شروط ذیل:
۱. کل فضاهای تبلیغاتی شهری در این بازه زمانی می بایست جهت اکران مضامین فرهنگی در اختیار سازمان قرار گیرد.
۲. در صورت عقد قرارداد فی مابین کانون ها با اشخاص ثالث و اکران برند تجاری، مبلغ بهره برداری همان سازه تبلیغاتی، طبق قرارداد، حداکثر تا ۱ ماه پس از اکران طرح، به حساب سازمان واریز گردد.
۳. کلیه بدهی کانون های تبلیغاتی، طبق اجاره بهای ماهیانه از زمان شروع قرارداد تا تاریخ ۱۵/۱۲/۹۸، حداکثر تا تاریخ ۱۵/۰۳/۹۹ تسویه گردد.
۴. تعلیق مذکور فقط به صورت ریالی باشد (عدم دریافت اجاره بها) و قراردادهای جاری، در زمان مقرر در قرارداد، خاتمه یابد.
۵. کانون هایی که موفق به اجرای بند ۳ نگردند، شرط تعلیق ۵/۳ ماهه در خصوص آنها لحاظ نگردد و مقابل با شرایط قرارداد با آنها برخورد شود.
با رای موافق اکثریت اعضای شورای حاضر در جلسه به تصویب رسید.
– لایحه شماره ۹۸۱۲۰۳۴۸۴۰۸ مورخ ۰۳ / ۱۲ / ۹۸ شهرداری همدان در خصوص «شیوه نامه اجرایی جشنواره شهروندان برگزیده همدان»
نتیجه رای گیری: لایحه شهرداری به استناد بند ۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر و … (مصوب ۲۰/۰۴/۹۶-مجلس شورای اسلامی) با انجام اصلاحاتی مورد موافقت اکثریت اعضای شورای حاضر در جلسه قرار گرفت و به شرح زیر به تصویب رسید:
شیوه‌نامه اجرایی
جشنواره شهروندان برگزیده همدان

«نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکاران را از نیکوئی کردن بی‌رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد، هر یک از ایشان را به آنچه گزیند جزا ده» (فرازی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر)
مقدمه:
افزایش روزافزون پیچیدگی ابعاد مختلف زندگی شهری موجب شده تا دیگر رویکردهای پیشین مدیریت شهری پاسخگوی نیازهای فزاینده این‌گونه جوامع نباشند. از این‌رو، رویکردها و مباحث جدیدی به عرصه مدیریت شهری ورود پیدا کرده‌اند که هدف آنها مرتفع نمودن مشکلات مدیریت شهری و اعتلای ارزش‌های مرتبط با کیفیت زندگی شهروندان است. از جمله این رویکردها می‌توان به مواردی از قبیل عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، شهروند محوری، مدیریت غیرمتمرکز و پاسخگو، ارتقاء باورهای عمومی شهروندان و ارزیابی اجتماعی طرح‌های شهری اشاره نمود. در این راستا، جلب مشارکت شهروندان و در نظر گرفتن خواست ایشان در مراحل مختلف طراحی و اجرای فعالیت‌های شهری به یکی از اهداف مهم در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است، چراکه ثابت شده قابلیت اجرائی و اثربخشی این طرح‌ها، بدون انطباق با نیازها و خواسته‌های شهروندان کاهش می‌یابد. البته این مشارکت باید به‌گونه‌ای ساماندهی شود که بر حقوق شهروندی و نقش کلیدی آنها به‌عنوان گردانندگان اصلی شهر صحه گذاشته و این احساس را در آنها تقویت نماید که نقش تأثیرگذاری در رشد و توسعه شهر دارند.
اگرچه در کشور ما مفهوم شهروند محوری و جلب مشارکت مردم در امور مرتبط با مدیریت شهری مفهومی نسبتاً جدید به حساب می‌آید، اما شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان در سال‌های اخیر اساس کار خود را بر مبنای توجه به برنامه‌هایی که جلب مشارکت شهروندان، تقویت سازمان‌های محلی، بهره‌گیری از نیروی کار و سازمان‌های محلی و مردم‌نهاد و در نهایت اهمیت دادن به نیازهای اساسی همه مردم پایه‌گذاری نموده‌اند تا شرایطی فراهم گردد که شهروند بتواند در نقش‌های مشارکتی مدیریت شهری، ایفاگر مسئولیت باشد و از این طریق بتواند کمک مناسبی را برای پیشرفت و تعالی اهداف توسعه شهری به انجام رساند. در این مسیر اقدامات و برنامه‌های مختلفی مطرح و به اجرا گذاشته شده است که طرح «جشنواره شهروندان برگزیده همدان» از آن جمله می‌باشد که با تأکید بر ایجاد علاقه در بین شهروندان به‌منظور مشارکت در امور مرتبط با شهر و شناسایی، معرفی و الگوسازی از افرادی که به نوعی بخشی از وقت خود را صرف شهر و کمک به مدیران شهری در اداره بهتر شهر می‌کنند، پایه‌گذاری شده است.
به‌صورت کلی شهروندان اخلاق مدار، مردم مدار، مشارکت‌جو، کوشا و مسئولیت‌پذیر از سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. برخورداری هر چه بیشتر جامعه از وجود ایشان در فرآیند توسعه و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی و در سطح مناطق و محلات شهری غیرقابل‌انکار است.
بر این اساس شورای اسلامی شهر همدان در سال ۱۳۹۵ دستورالعملی تنظیم و برای اجرا به شهرداری همدان ابلاغ نمود. در فاز اجرایی نیز این طرح در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با انتخاب شهروندان برگزیده بر اساس شاخص‌های مورد تائید شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شده است حال با توجه به تجربه دو دوره برگزاری این جشنواره، بررسی گزارش‌های کارشناسی مبتنی بر نقاط ضعف و قوت دوره‌های برگزار شده و پس از تبادل‌نظر با کارشناسان و صاحب‌نظران ضرورت اصلاح شیوه‌نامه قبلی احساس می‌شود. از این‌رو دستورالعمل جدید با هدف دستیابی به شیوه‌نامه جدید و اصلاح شده در دستور کار شهرداری قرار گرفت و مورد ارزیابی و اصلاح واقع شد. در نتیجه این فرآیند اصلاحی، شیوه‌نامه مصوب بند ۲-۱ جلسه ۲۰ شورای اسلامی شهر همدان مورخ ۱۷/۳/۱۳۹۵ کان لم یکن تلقی شده و نسخه فعلی جایگزین آن می‌گردد.
ماده ۱ : اهداف
با توجه به اهداف کلان مدیریت شهری و در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور اهداف اصلی برگزاری این جشنواره به شرح ذیل خواهند بود:
۱- شناسایی، معرفی و تشویق شهروندان برگزیده در ابعاد و حوزه‌های مختلف
۲- تشویق شهروندان به تلاش در جهت ارتقاء شاخص‌های فرهنگ شهروندی
۳- الگوسازی از شهروندان برگزیده در سطح جامعه
۴- بسترسازی برای ارتقاء آموزش‌های شهروندی
۵- ایجاد بانک اطلاعاتی از نخبگان، برگزیدگان و شهروندان فعال
۶- تلاش برای تبدیل جشنواره به رویدادی فرهنگی-اجتماعی سالانه در سطح شهر
۷- ارزیابی شهروندان و تطبیق آن با ارزش‌های فرهنگ شهروندی در یک جریان فرآیندی (شناسایی شهروندان فعال برگزیده، معرفی آنان به جامعه. الگوسازی از آنان، تشویق دیگران به رسیدن به سطح شهروندان فعال برگزیده، رشد جامعه و تغییر رفتار جمعی شهروندان، تحقق اهداف مدیریت شهری)
ماده ۲- منتخبین بخش‌های مختلف
به‌صورت کلی در این شیوه‌نامه؛ به فردی (فارغ از بومی یا غیربومی بودن) که حداقل به مدت ۳ سال در شهر همدان ساکن بوده باشد، «شهروند» اطلاق می‌شود.
۱- شهروند برگزیده؛ به شهروندی اطلاق می‌شود که بر اساس شاخص‌های تعیین شده و بررسی پرونده‌های تکمیل شده از سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و انسانی در سطح مناطق و محلات و جامعه شهری محسوب شده به‌طوری‌که از ارزش‌ها و هنجارهایی چون قانون مداری، اخلاق‌مداری، مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری قابل‌توجه و معناداری برخوردار بوده و یا خدمات و فعالیت‌های وی در عرصه شهر و شهرنشینی به مثابه الگویی سازنده و مثبت در گسترش و تحکیم اخلاق و فرهنگ شهروندی و رفتارهای تعاملی شهرنشینان، تأثیر مفید و ثمربخش جهت بهبود و توسعه زندگی شهری و شهرنشینی داشته باشد.
۲- شهروند شایسته تقدیر؛ به شهروندی اطلاق می‌شود که طی سال‌های مورد بررسی اقدامات ویژه، خاص، ارزشمند و قابل‌توجهی در جهت خدمت به شهر و شهروندان همدانی به انجام رسانده است و یا باعث اعتلای نام و آوازه همدان در سطح ملی و جهانی شده است.
۳- شهروند افتخاری؛ به فردی (فارغ از بومی یا غیربومی بودن) اطلاق می‌شود که اگرچه در زمان برگزاری جشنواره ساکن شهر همدان نمی‌باشد اما خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ای در طول سالیان گذشته برای شهر همدان و شهروندان آن در حوزه‌های مختلف انجام داده است.
۴- شهروند عامل به وظایف شهروندی؛ به شهروندی اطلاق می‌شود که در سطح مناطق شهر همدان طی سال‌های مورد بررسی دارای خدمات و فعالیت‌های گسترده و مؤثری در راستای اهداف مدیریت شهری همدان می‌باشد.
تبصره ۱: در این بخش از هر منطقه شهری همدان یک نفر از شهروندان آن منطقه و از بین کلیه اعضای شوراهای اجتماعی محلات فعال سطح شهر نیز فقط یک نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند.
تبصره ۲: برای انتخاب شهروند عامل به وظایف شهروندی هر منطقه؛ ابتدا اعضای شورای اجتماعی هر محله شهروندان ساکن در آن محله را بر اساس شاخص‌های انتخاب شهروند برگزیده مورد ارزیابی قرار داده و حداکثر سه نفر از آنان را به‌عنوان کاندیدا معرفی می‌نمایند. سپس کمیته‌ای در سطح منطقه (متشکل از مدیر منطقه یا نماینده تام‌الاختیار وی، مسئول دبیرخانه شورای اجتماعی محلات یا نماینده تام‌الاختیار وی و روسای شوراهای اجتماعی فعال شده در سطح منطقه) تمامی کاندیداهای پیشنهادی توسط شوراهای اجتماعی محلات را بر اساس شاخص‌های انتخاب شهروند برگزیده بررسی نموده و حداکثر سه نفر کاندیدای نهایی منطقه را دبیرخانه جشنواره معرفی می‌نمایند. در نهایت کمیته داوری از بین گزینه‌های پیشنهادی یک نفر را در هر منطقه به‌عنوان شهروند عامل به وظایف شهروندی معرفی می‌نماید.
تبصره ۳: برای انتخاب شهروند عامل به وظایف شهروندی از بین اعضای شورای اجتماعی محلات؛ ابتدا دبیرخانه شورای اجتماعی محلات اعضای کلیه شوراهای فعال را متناسب با شاخص‌های انتخاب شهروند برگزیده مورد ارزیابی قرار داده و حداکثر چهار نفر از آنان را به‌عنوان کاندیدا به دبیرخانه جشنواره معرفی می‌نمایند. سپس کمیته داوری از بین گزینه‌های پیشنهادی یک نفر را به‌عنوان شهروند عامل به وظایف شهروندی از بین اعضای شورای اجتماعی محلات معرفی می‌نماید.
۵- شهروند منتخب بخش ویژه؛ شهروندی است که در بخش ویژه که به‌صورت سالانه توسط شورای سیاست‌گذاری تعیین می‌شود، اقدامات و فعالیت‌های مؤثر و خاصی به انجام رسانده است.
تبصره: سقف منتخبین هر بخش شامل شهروند برگزیده، شهروند شایسته تقدیر، شهروند افتخاری، شهروند عامل به وظایف شهروندی و شهروند منتخب بخش ویژه به ترتیب حداکثر ۳، ۴، ۱، ۵ و ۱ نفر می‌باشد.
ماده ۳- شرایط و ضوابط کلی
هر شهروند همدانی از هر قشری به شرط دارا بودن شرایط و شاخص‌های در نظر گرفته شده می‌تواند در جشنواره ثبت‌نام نموده و درخواست بررسی پرونده نماید.
تبصره ۱: دبیرخانه جشنواره نیز می‌تواند طی مدت فعالیت اقدام به جستجو در بین کلیه شهروندان همدانی نموده و گزینه‌های مناسب را متناسب با شاخص‌های انتخاب شهروند برگزیده به کمیته داوری پیشنهاد دهد.
تبصره ۲: شهروندانی که در سال‌های قبل به‌عنوان شهروند برگزیده انتخاب شده‌اند می‌توانند مجدداً در جشنواره شرکت نمایند اما صرفاً مدارک مربوط به بازه زمانی بین تاریخ اختتامیه جشنواره‌ای که انتخاب شده‌اند تا سال جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تبصره ۳: هنگام بررسی و داوری؛ مدارک ارائه شده مربوط به یک سال آخر با ضریب ۲، ده سال قبل از آن با ضریب ۱.۵ و قبل‌تر از ده سال با ضریب ۱ محاسبه و امتیازدهی خواهند شد.
تبصره ۴: شهروندانی که در سال‌های مورد بررسی، پرونده منجر به صدور حکم مجازات مؤثر قضایی و محرومیت اجتماعی داشته باشند، در رقابت شرکت داده نخواهند شد.
تبصره ۵: شهروندانی که در سال‌های قبل، به‌عنوان «شهروند شایسته تقدیر» انتخاب شده‌اند، صرفاً می‌توانند برای کسب عنوان «شهروند برگزیده» در سال‌های بعد شرکت نمایند.
تبصره ۶: در هر دوره از جشنواره، در صورت عدم احراز شاخصه‌های لازم توسط داوطلبین در هر بخش، الزامی به انتخاب شهروند برگزیده در آن بخش نیست.
ماده ۴- روند انتخاب، فرآیند انجام کار و شاخص‌ها
برای شهروند برگزیده شاخص‌ها و معیارهای مختلفی قابل طرح است که در اینجا آنها در ۳ دسته تقسیم‌بندی شده‌اند:
الف)- شاخص‌های مرتبط با فعالیت در زمینه مدیریت شهری:
۱- انجام فعالیت‌های خاص و خلاقانه در حوزه مدیریت شهری، تلاش در جهت تحقق و گسترش شهر الکترونیک، ابعاد مختلف توسعه پایدار شهری و اختراع یا حمایت از تولید و عرضه محصول یا خدمت نوآورانه در این حوزه
۲- رعایت الگوی مصرف بهینه انرژی و تلاش در جهت توسعه فرهنگ آن
۳- پرداخت به‌موقع عوارض شهرداری برای همه املاک در اختیار
۴- تألیف و ترجمه کتب، مقالات علمی، پایان‌نامه و طرح پژوهشی شاخص با تأکید بر حوزه مدیریت شهری
۵- حضور و فعالیت در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و مشارکت در اداره امور مرتبط با شهر نظیر حضور و فعالیت در شورای اجتماعی محلات، همکاری با سامانه ۱۳۷ شهرداری و …
۶- تلاش در جهت توسعه فضای سبز خانگی و شهری و مشارکت در زیبایی و نظافت شهر و محله سکونت خود
ب)- شاخص‌های مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی غیر شغلی:
۱- حضور و مشارکت داوطلبانه، مستمر و فعال در نهادها و تشکل‌های غیردولتی
۲- کسب عناوین برجسته در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی (قرآن کریم- نهج‌البلاغه)، علمی، ورزشی، هنری، اقتصادی، سیاسی و نظامی و … در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی
۳- تلاش مؤثر در جهت آسایش و رفاه شهروندان همدانی از راه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری، تسهیل و ایجاد کسب‌وکار برای خود و سایر شهروندان
۴- مشارکت در فعالیت‌ها و اقدامات داوطلبانه همچون اهداء خون، وقف، امداد و نجات در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، آزادسازی زندانیان غیر عمد، انجام اقدام امانت‌دارانه خاص، عضویت مستمر و فعال در کتابخانه و داشتن کتابخانه شخصی و …
۵- حضور در جبهه‌های جنگ و جهاد و کسب افتخار جانبازی، ایثارگری و خانواده شهدا
۶- کمک به توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و فراهم آوردن امکان تحصیل، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت شهروندان و ارائه سایر خدمات به آنان به‌ویژه اقشار خاص (بی‌سرپرست، بد سرپرست، بیماران خاص و …)
ج)- شاخص‌های مرتبط با فعالیت‌های شغلی:
۱- رعایت انضباط اداری، وجدان کاری و حضور منظم در محیط کار
۲- احراز عناوین برجسته حرفه‌ای و تخصصی شغلی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی
۳- کسب توانایی، تخصص و مهارت شغلی و طی کردن دوره‌های آموزشی تخصصی
۴- خلاقیت و نوآوری و ارائه پیشنهادهای مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان
۵- حسن شهرت و رعایت ارزش‌های اخلاقی-اسلامی اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در محیط کار
تبصره ۱: با توجه به رویکرد اصلی جشنواره که تمرکز بر فعالیت‌های مرتبط با مدیریت شهری است لذا به هنگام بررسی پرونده‌ها و امتیازدهی به شرکت‌کنندگان در جشنواره، شاخص الف)- شاخص‌های مرتبط با فعالیت در زمینه مدیریت شهری، فعالیت‌های اجتماعی و غیر شغلی و فعالیت‌های شغلی و کاری به ترتیب با ضریب چهار، دو و یک وزن دهی و محاسبه می‌شوند.
تبصره ۲: سقف امتیاز برای هر دسته از شاخص‌ها شامل مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی غیر شغلی، مرتبط با فعالیت در زمینه مدیریت شهری و مرتبط با فعالیت‌های شغلی به ترتیب حداکثر ۵۰، ۳۰ و ۲۰ درصد از مجموع کل امتیازات تعیین شده توسط کمیته داوری در آن سال می‌باشد.
ماده ۵- ساختار جشنواره
ارکان جشنواره
شورای سیاست گذاری
رئیس جشنواره
دبیر جشنواره
مدیر اجرایی
کمیته داوری کمیته اجرایی
ماده ۶- شورای سیاست‌گذاری:
شورای سیاست‌گذاری جشنواره به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کلیه امور مربوط به جشنواره با حضور افراد زیر تشکیل می‌گردد:
۱- رئیس شورای اسلامی شهر همدان بعنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری؛
۲- چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر همدان (شامل رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی (به عنوان نایب رئیس شورای سیاستگذاری) و سه نفر از اعضا به انتخاب شورا) به‌عنوان اعضا ناظر؛
۳- شهردار همدان به عنوان رئیس جشنواره؛
۴- رئیس سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری همدان به‌عنوان دبیر جشنواره؛
۵- فرماندار شهرستان همدان؛
۶- مدیرکل صداوسیمای مرکز همدان؛
۷- قرمانده سپاه ناحیه شهرستان همدان؛
۸- دو نفر از منتخبین سال‌های گذشته جشنواره شهروند برگزیده به انتخاب شورای سیاست گذاری (در این خصوص ۴ نفر از منتخبین سال‌های گذشته جشنواره به همراه رزومه آنها توسط شهردار معرفی و شورای سیاست گذاری ۲ نفر را از بین آنها تعیین می‌کند).
ماده ۷- شرح وظایف شورای سیاست‌گذاری:
مهم‌ترین وظایف شورای سیاست‌گذاری جشنواره به شرح ذیل می‌باشند:
۱- بررسی و تصویب سیاست‌های کلی و راهبردهای هر دوره از جشنواره؛
۲- بررسی و تعیین اعضای کمیته داوری در هر دوره براساس پیشنهاد رئیس جشنواره؛
۳- بررسی و تعیین بخش ویژه در هر دوره از جشنواره؛
۴- بررسی و تعیین نوع و میزان جوایز در هر بخش؛
۵- گزارش‌گیری دوره‌ای و نظارت مستمر بر انجام برنامه‌های جشنواره در چارچوب اهداف و سیاست‌های مصوب ابلاغی؛
ماده ۸- شرح وظایف رئیس جشنواره:
مهم‌ترین وظایف رئیس جشنواره به شرح ذیل می‌باشند:
۱- نصب و عزل عوامل اجرایی جشنواره و نظارت بر حسن انجام وظایف ایشان؛
۲- پیگیری تدوین و پیشنهاد بودجه هر دوره جشنواره و انجام هماهنگی‌های لازم جهت تأمین منابع مالی ردیف‌های مختلف آن؛
۳- هماهنگی برگزاری جلسات و تعیین دستورات جلسات برای اعضای شورای سیاست‌گذاری و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه؛
۴- انجام سایر امور محوله.
ماده۹ – شرح وظایف دبیر جشنواره:
مهم‌ترین وظایف دبیر جشنواره به شرح ذیل می‌باشند:
۱- اداره دبیرخانه جشنواره در چارچوب شرح وظایف ابلاغی و مصوبات شورای سیاست‌گذاری؛
۲- انجام تمام هماهنگی‌های لازم در خصوص امور مربوط به جشنواره شامل دریافت و ارجاع مدارک، مکاتبات، ثبت‌نام، آماده‌سازی و …؛
۳- پیگیری تشکیل جلسات کمیته‌های مختلف، جمع‌آوری صورت‌جلسات و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه؛
۴- پایش مداوم روند فعالیت‌های دبیرخانه و اقدامات اجرایی مطابق با جداول زمان‌بندی جشنواره؛
۵- جمع‌آوری و ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه به رئیس جشنواره و شورای سیاست‌گذاری؛
۶- برقراری ارتباط و همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه برگزاری بهینه جشنواره بر اساس ضوابط و مقررات اداری مالی و مکاتباتی؛
۷- هماهنگی و برنامه‌ریزی کلیه امور جهت برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، تهیه فهرست پرداخت حق‌الزحمه اعضای کمیته‌ها و داوران؛
۸- بایگانی و مستندسازی کلیه اقدامات، برنامه‌ها، اسناد و مکاتبات ارکان مختلف جشنواره؛
تبصره ۱: دبیرخانه دائمی جشنواره ذیل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تشکیل شده و فعالیت می‌نماید.
تبصره ۲: یک نفر از سوی دبیر جشنواره به عنوان مسئول دبیرخانه انتخاب می‌شود که در طول سال وظیفه اداره دبیرخانه و انجام وظایف کمیته‌های داوری و اجرایی را بر عهده دارد.
ماده۱۰- شرح وظایف کمیته داوری:
مهم‌ترین وظایف کمیته داوری به شرح ذیل می‌باشند:
۱- بررسی و تعیین فرم‌های ارزیابی و شاخص‌های مورد نظر جهت داوری پرونده‌ها براساس شاخص‌ها و معیارهای انتخاب در شیوه نامه؛
۲- بررسی پرونده متقاضیان و امتیازدهی و معدل‌گیری امتیازات، اخذ مصاحبه شهروندان برگزیده جهت انتخاب منتخبین هر بخش؛
۳- تدوین و قرائت بیانیه کمیته داوران برای اختتامیه جشنواره؛
۴- تعیین اعضای کارگروه تحقیق؛
۵- تعیین روش‌ها و ابزارهای مورد نیاز جهت تحقیق؛
تبصره: اعضای کمیته داوری متشکل از دو نفر نماینده شهرداری (شامل یکی از معاونین شهرداری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری)، دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر و دو نفر از فعالین و متخصصین حوزه مدیریت شهری و یک نفر از اعضای شورای اجتماعی محلات خواهد بود.

ماده ۱۱- شرح وظایف کمیته اجرایی:
مهم‌ترین وظایف کمیته اجرایی به شرح ذیل می‌باشند:
۱- مدیریت و نظارت بر عملکرد کارگروه‌ها تا تحقق اهداف اجرایی جشنواره؛
۲- تنظیم جدول زمان بندی برنامه‌ها و پیگیری امور محوله؛
تبصره ۱: کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی، مستندسازی مکتوب و مصوراز کلیه اقدامات و فعالیت‌ها و جمع آوری و دسته بندی اطلاعات – انجام مصاحبه ، گفتگو و نشست خبری با مدیران و مسئولان ستادی جشنواره و انتشار آن در رسانه‌های عمومی-پخش تیزر و زیرنویس وگزارش کوتاه فراخوان با هماهنگی صدا و سیمای مرکز همدان-طراحی و راه اندازی وب سایت جشنواره و درج اخبار جشنواره در وب سایت – انجام مصاحبه از شرکت کنندگان و شهروندان-طراحی و تهی تندیس،لوگو،دکور،بنر،پوستر،بروشور ، تراکت و لوح تقدیر -تبلیغات سطح شهر و فضاسازی محیطی
تبصره ۲: کارگروه مالی-پشتیبانی و تشریفات، تأمین منابع مالی -پیش بینی لازم جهت اجرای مطلوب مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه
تبصره ۳: دبیرخانه، انجام کلیه مکاتبات کمیته اجرایی-برگزاری و هماهنگی جلسات-دستور کار جلسه-تنظیم صورتجلسه ها و پیگیری مصوبات

ماده ۱۲- زمان تجلیل
مراسم تجلیل از برگزیدگان شهر همدان در شهریورماه هر سال برگزار می‌گردد.

ماده ۱۳- گاه‌شمار و تقویم برگزاری:
ردیف عنوان زمان
۱ تدوین و اصلاح شیوه‌نامه بهمن ماه
ایجاد تالار شهروندان برگزیده بهمن لغایت اسفند ماه
۲ تأیید طرح پوستر نیمه اول اسفند ماه
۳ فراخوان شروع ثبت‌نام جشنواره ، تشکیل پرونده و ارائه مدارک نیمه دوم اسفندماه تا خرداد ماه
۴ داوری و انتخاب شهروندان برگزیده خردادماه لغایت مردادماه
۵ انجام امور اختتامیه نیمه دوم مردادماه
۶ اختتامیه جشنواره شهروند برگزیده هفته اول شهریورماه
ملاحظات:
۱- اخذ سوءپیشینه از مراجع ذی‌صلاح برای تک‌تک شهروندان برگزیده الزامی ست.
۲- تعیین دبیرخانه دائمی جشنواره شهروندان برگزیده همدان.
۳- منابع مالی جشنواره از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تأمین می‌شود.
۴- دبیرخانه جشنواره شهروندان برگزیده می‌تواند نسبت به تغییر شیوه‌نامه اجرایی جشنواره از طریق مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام نماید.

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *