صورت‌جلسه شماره ۲۳

صورت‌جلسه شماره ۲۳

بیست و سومین جلسه (فوق¬العاده) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۰/۱۶ روز سه¬شنبه مورخ ۱۰/۰۴/ ۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر) در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:
ب)- جلسه مشترک:
جلسه مشترک اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان با استاندار همدان (جناب آقای شاهرخی)، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان (جناب آقای عراقی)، فرماندار شهرستان همدان (جناب آقای افشاری)، مدیران کل محترم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان (جناب آقای مالمیر)، مسکن و شهرسازی استان همدان (جناب آقای حسینی)، شرکت آب و فاضلاب استان همدان (جناب آقای حسینی بیدار)، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان (جناب آقای جعفری)، مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان (جناب آقای ربانی مهر)، شهردار همدان (جناب آقای صوفی) و مدیران شهرداریی با محوریت بررسی و تبادل‌نظر در مورد مسائل و مسکلات کلان‌شهری همدان برگزار شد.
۱/ب)- در ابتدای این جلسه جناب آقای گردان (رئیس محترم شورا) مطالبی را ارائه دادند که مهمترین قسمت¬های آن به شرح ذیل می¬باشد:
– شورای شهر همدان، تمام همت خود را برای توسعه شهر همدان به‌کار خواهد گرفت تا مسائل و مشکلات شهر، مدیریت‌شهری و موکلان خود را در پارلمان شهری دنبال کند. قصد داریم در فرصت باقیمانده شورای پنجم، تمام هم و غم خود را برای به اتمام رساندن برنامه‌های اساسی این دوره، به‌کار گیریم؛ همچنین با توجه به اینکه متوجه وضع موجود کشور هستیم، از هرگونه اجرای دستور و کمک به مدیریت ارشد استان، فروگذار نخواهیم بود. امیدواریم با عملیاتی شدن امور اساسی در شهر، شاهد توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر باشیم.
– انتظار می‌رود مجموعه اقدامات صورت گرفته در منطقه گنجنامه، بررسی و طرح‌ها و ساخت‌وسازهای آتی محدود شود. از سوی دیگر باید میزان دست‌کاری‌ها و تحمیل ظرفیت‌های بیش از اندازه به طبیعت الوند مورد بررسی قرار گیرد، زیرا معتقدیم برای هر اقدامی باید مطالعات لازم صورت گیرد و بر اساس شرایط منطقه، کمترین میزان مداخله صورت گیرد که متأسفانه این میزان مداخله در این منطقه، قابل توجه بوده و موجب از بین رفتن طبیعت شده است. آسیب‌های وارد شده به الوند، قابل جبران نبوده و در مجموع هر گونه مداخله در طبیعت به راحتی و حتی با رها کردن آن، به شرایط اولیه خود بازنمی‌گردد و ‌با این میزان مداخله در طبیعت، بخش زیادی از آن از بین رفته است. بحث امروز ما یک ‌جاده نیست؛ بلکه اتفاقاتی است که در کوهستان الوند در حال وقوع است و اگر امروز اقدام مناسبی در این زمینه انجام ندهیم، چند سال آینده قادر به پاسخگویی نخواهیم بود؛ از این‌رو پس از این باید تغییرات همراه با نگاه علمی و کارشناسی شده، اتفاق بیفتد و مردم باید به طور شفاف آگاه باشند که برای دریافت پاسخ خواسته‌هایشان در حوزه کوهستان الوند؛ به کدام دستگاه مراجعه کنند.
– از آنجا که طرح‌های جامع و تفصیلی به عنوان طرح‌های فرادستی در بُعد کالبدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها محسوب می‌شوند و جزو طرح‎‌های بلندمدت ۱۰ تا ۳۰ ساله هستند که برای آینده شهرها بسیار موثر هستند. نظر به اینکه طرح جامع شهر در انتهای سال ۹۵ با مشاور عقد قرارداد داشته، نظارت و پیگیری انجام این طرح برای مدیریت‌شهری و شهروندان بسیار ضروری و اثرگذار است؛ از این‌رو کمیسیون شهرسازی و معماری با نظر شورا به صورت ویژه وارد پیگیری این موضوع شد و در زمان ارائه مطالعات وضع موجود، با ارسال این مطالعات به کارشناسان دستگاه‌های متولی، از آنها کسب نظر کرده و ایرادات و اشکالات را به کارفرما طرح (اداره راه و شهرسازی) منعکس و ضمن تدوین سیاست‌های شورا با کمک‌گیری از کارشناسان و صاحب‌نظران شهری در حوزه‌های مختلف، این موارد را به مشاور اعلام و در چند جلسه صحن شورا از مشاور و کارفرمایان طرح دعوت به عمل آورد و در هر مرحله از مطالعات در صورت ارائه آن به شورا، موضوعات را کارشناسی به نتیجه را به کارفرما منعکس کرده است. مشاور طرح در زمان ارائه سیاست‌ها و راهبردها، مطالبی را برای شهر همدان تنظیم کردند؛ اما در حال حاضر که باید پیشنهادات کاربردی برای رسیدن به سیاست‌ها را در نقشه‌ها اعمال کند، متأسفانه پیشنهادات ارائه شده منطبق با سیاست‌های خواسته شده، نیست.
– از آنجا که شهر همدان از قدیم‌الایام به عنوان «باغ‌شهر» معروف بوده است و در حال حاضر نیز شهروندان علاقه وافری به ایجاد باغ‌ها و احیای آن دارند؛ اما یکسری قوانین و دستورالعمل در خصوص ارائه مجوز برای باغ‌ها وجود دارد که با شرایط باغ‌های شهر همدان سنخیت ندارد. این مهم موجب بروز مشکلات متعدد برای شهرداری و شهروندان و ایجاد مغایرت با سوابق قبلی در شهرداری و مجوزهای صادره از سوی اداره جهاد کشاورزی شده است. در راستای رفع این مشکل، جلساتی با حضور متولیان امر از جمله جهاد کشاورزی، راه‌وشهرسازی، مسکن، شهرداری و استانداری تشکیل و پیشنهاد شده بود که دستورالعملی در استانداری تدوین شود تا این مهم، ملاک عمل تمامی ادارات در حوزه باغ‌ها قرار گیرد که با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از این دستورالعمل، تدوین و نیازمند تکمیل و ابلاغ است.
– با توجه به وجود بناها و برخی بافت‎های واجد ارزش در شهر، به‌منظور احیا و باززنده‌سازی این بافت‌های ارزشی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، تغییری در ضوابط شهرسازی شهر همدان ایجاد شده است که به موجب این تغییر، شهروندان بسیاری به‌منظور درخواست پیگیری و رفع این مشکل، به شورا مراجعه می‌کنند. البته طی چندین جلسه تخصصی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و شهرداری همراه با دعوت از میراث فرهنگی و مشاور، این مهم مورد بررسی قرار گرفت و در انتظار ارسال طرح مشاور و ارائه مطلوب طرح به شورا هستیم. با توجه به اینکه همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران لقب گرفته است؛ انتظار می‌رود ضوابط شهرسازی شهر همدان در راستای حفظ و تقویت هویت‌های شهری همدان تنظیم و به این بافت‌ها توجه ویژه‌ای صورت پذیرد و صرفاً در نظر گرفتن سیاست‌های جداگانه برای این بافت‌ها بدون در نظر گرفتن سایر بافت‌های شهر، ممکن است موجب از بین رفتن بافت‌ها، خالی از سکنه شدن و به مرور تخریب بافت‌های واجد ارزش شود.
– در ۲ سال گذشته، زمزمه الحاق روستاها به شهر همدان در فضای مدیریتی مطرح شد و از آنجا که این موضوع تبعات، پیامدها و نقاط قوت و ضعف بسیاری را برای شهر به دنبال خواهد داشت، شورای شهر همدان با اخذ نظر از موارد مشابه در شهرهای دیگر از جمله مجموعه «کَن» تهران و ضمن بازدید از وضعیت موجود و بررسی معایب و مزایای آن درخواست کرد تا موضوع الحاق روستاها به شهر مورد مطالعه دقیق قرار گیرد. بر این نظر بودیم که تمامی ابعاد این موضوع از جمله تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی این اقدام برای شهر، شهروندان و روستاییان مورد بررسی قرار گیرد و به استناد این مطالعه، چنانچه مزایای الحاق از معایب آن بیشتر باشد، شورای شهر با الحاق ۳ روستا موافق و در غیر این صورت، مخالف است. اما متأسفانه به‌رغم چندین مرتبه درخواست مطالعات مدیران استان، توجهی به این خواسته شورا، نشد و بدون اخذ موافقت شوراهای روستا و شهر، نسبت به الحاق روستاها به شهر اقدام کردند که با مشکلات متعددی در حوزه مراجعه روستاییان به شهر به‌منظور صدور مجوزها و… مواجه هستیم. متأسفانه علی‌رغم تأکید قانونی مبنی بر تعیین‌تکلیف ضوابط مورد نظر جهت این روستاها، تاکنون تصمیمی برای ضوابط خاص احداث بنا در این مناطق به شهرداری ارائه نشده است که انتظار می‌رود این مهم هر چه سریع‌تر در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گیرد.
– با توجه به اینکه اخیرا مسئولیت تصمیم‌گیری حوزه مبارزه با ویروس کرونا از سوی ستاد ملی کرونای کشور به استان‌ها، واگذار شده است؛ نظارت و دستورات صریح به تمامی ادارات در راستای اجتماعی کردن مبحث مقابله با کرونا، بسیار حائز اهمیت است. نباید سهل‌نگاری برخی مسئولان و مردم موجب هدررفت تلاش‌های صورت گرفته در ماه‌های گذشته شود؛ زیرا برای همگان، حتی حفظ جانِ یک هم‌استانی هم باید اولویت نخست باشد. بایستی از محافظه‌کاری و ارائه آمار غیرواقعی پرهیز کنیم و ضمن آموزش مجدد به مردم برای زندگی کردن با کرونا، خطرات جدی این ویروس مرگ‌بار اعلام شود و اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد. با توجه به اینکه با آغاز به کار تالارها، اجتماعات خطرآفرین شکل می‌گیرد، از این‌رو باید در خصوص فعالیت آنها، تجدیدنظر شود. اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی، ادارات و اتوبوس‌ها با قید فوریت اجرایی شود.
– جداسازی فاضلاب از اغلب رودخانه‌ها انجام پذیرفته و با مجوز تبصره ۳، بیشتر مشکلات فاضلاب مناطق توانمندسازی حل شده است.
– اطلاع داریم که تلاش‌های بسیاری برای آماده ساختن طرح‌های کلان اشتغالزا در استان انجام شده است که ضمن قدردانی می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذار، انگیزه ایجاد کند.
– کمیسیون ماده ۵ به ریاست محمودرضا عراقی، معاون امور عمرانی استانداری ضمن رعایت حقوق عامه، حفظ فضای سبز و جلوگیری از حذف پارکینگ، شهرداری را به نحو شایسته حمایت کرده است.
– عدم تحویل سایت‌های مسکن مهر شهر همدان (امام‌گل، گلستان، پشت‌ امید اکباتان) از سوی راه‌وشهرسازی به شهرداری؛ در این بین مشکلات فنی بین راه‌وشهرسازی و شهرداری وجود دارد که هنوز بسیاری از موارد تعیین‌تکلیف نشده است.
– عدم تحقق وعده استاندار وقت مبنی بر تزریق اعتبار برای تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی
– تأخیر در اجرای پروژه سایت‌موزه پیاده‌راه امام(ره) به دلیل عدم تزریق اعتبار از سوی راه‌وشهرسازی
– عدم پرداخت حدود ۲ سال درآمد حاصل از اخذ جرایم ماده ۲۳ به شهرداری
– با توجه به تأکیدات شورای شهر مبنی بر اجرای پروژه بوستان آمادای واقع در محدوده تپه پیسا که این مهم در حال طراحی است، انتظار می‌رود مشکلات توافق‌نامه فی‌مابین میراث فرهنگی و شهرداری برطرف شود.
– در حوزه پارک‌های حاشیه‌ای (الیت)، خواستار ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها از جمله راهنمایی‌ورانندگی و مرکز کنترل ترافیک در راستای راه‌اندازی مجدد و تقویت آن‌ها هستیم.
– ضرورت ایجاد هماهنگی بیشتر بین شورای همتا در راستای سرعت بخشیدن به رفع معضلات ترافیکی شهر

جدول آماری صحن شورا_آرای صادره و سایر اقدامات (شهریورماه ۹۶ الی خردادماه ۹۹)
موضوع آرا صادره نطق‌های پیش از دستور جلسات مشترک گزارش‌ها پیشنهادها تذکر قانونی

(به آقای شهردار)

طرح سوال

(از آقای شهردار)

جمع کل
آمار (مورد) ۹۲۴ ۱۸۶ ۱۴۹ ۶۹ ۳۳ ۲ ۱ ۱۳۶۴
درصد ۶۷.۷۴ ۱۳.۶۴ ۱۰.۹۲ ۵.۰۶ ۲.۴۲ ۰.۱۵ ۰.۰۷ ۱۰۰

 

جدول آماری صحن شورا بر اساس نظریه هیأت تطبیق
ردیف عنوان تعداد درصد
۱ جلسات صحن شورا ۲۵۲
۲ آرا صادره ۸۴۸
۳ آرا تأیید شده ۵۸۵ ۶۸.۹۹
۴ آرای تأیید شده (مشروط) ۶۲ ۷.۳۱
۵ آرای تأیید نشده (به دلیل کسر مدارک و دارای ابهام) ۱۲۹ ۱۵.۲۱
در مجموع آرای تأییدشده (پس از رفع نواقص و ابهام و تکمیل مدارک) ۷۷۶ ۹۱.۵۱
۶ آرای تأیید نشده (خارج از اختیارات) ۵۰ ۵.۹
۷ آرای تأیید نشده (مغایر قانون) ۲۹ ۳.۴۲
در مجموع آرای تأیید نشده ۷۹ ۹.۳۲
یک مورد ارجاع به هیأت حل اختلاف

/ب)- جناب آقای دکتر مولوی (رئیس محترم مرکز پژوهش¬های شورا):
– متأسفانه سهم شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده، عوارض کالا، خدمات، سوخت و نیز جرایم پرداخت نمی‌شود؛ هرچند این منابع با مبالغ ناچیز، یکی از درآمدهای پایدار شهرداری بوده است، اما باید پیگیری‌های لازم به‌منظور تحقق این مهم، صورت پذیرد.
– با تأکید بر اینکه ۲ درصد سهم کل درآمد و بودجه سالانه کشور که در اصل نیم درصد تولید ناخالص ملی را محسوب می‌شود به مطالعات و پژوهش‌ها اختصاص دارد؛ مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان علی‌رغم فعالیت ۳۰۰ تن از اساتید دانشگاهی، از دریافت این سهم محروم بوده است؛ در صورتی که تمامی پروژه‌های شهری باید پیوست پژوهشی و مطالعاتی داشته باشد و این مهم، نیازمند تزریق بودجه است.
– با اشاره به گرانی زمین مسکن و اجاره‌بها در همدان؛ مهمترین دغدغه امروز کشور به‌ویژه مردم همدان، گرانی مسکن و اجاره‌بهاست. مسکن به عنوان مهمترین آیتم در شهر و شهرنشینی مطرح بوده است و این نیاز اجتماعی، کالای لوکس سرمایه‌ای نیست؛ بلکه یک نیاز حیاتی برای تداوم حریم خانواده محسوب می‌شود که در طول گذر روزگار، تبدیل به یک بحران و دغدغه ذهنی خانواده‌ها شده است. متأسفانه در طول چند ماه گذشته، افزایش انفجاری زمین مسکن و اجاره‌بها موجب سرگردانی یک‌سوم از جمعیت همدان شده است که در این زمینه، دولت و متولیان امر تدبیری نداشته‌اند و امیدی هم در بین مردم، تزریق نشده است.
– با تأکید بر عوامل و دلایل گرانی مسکن و اجاره‌بها در همدان؛ طرح تفصیلی مصوب شهر همدان و ابلاغ آن در سال ۸۴ یکی از عوامل گرانی مسکن است که افق ۱۰ ساله در این طرح، ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که متأسفانه هزار و ۵۰۰ هکتار از این طرح، از محدوده خارج شده است.
– با اشاره به مصوبه حفاظت و حراست از باغ‌ها؛ در کنار حفظ باغ‌ها، باید مکان‌هایی برای توسعه شهر در نظر گرفته شود.
– عدم پیش‌بینی اراضی ذخیره توسعه و فریز شده شهری برای نیازهای آینده شهر و توسعه متوازن و همه‌جانبه؛ مشخص نبودن پهنه‌ها به‌منظور توسعه عمودی شهر و بلند مرتبه‌سازی و همچنین عدم کمک و مساعدت به تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و… به‌منظور تولید مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد، زوج‌های جوان، زنان خودسرپرست و… از دیگر عوامل گرانی زمین و مسکن است.
– اجرای سختگیرانه ضوابط و مقررات در همدان و عدم بومی‌سازی این ضوابط و مقررات بر اساس شرایط اقلیمی، طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همدان؛ رها شدگی، فرسوده شدن و تخریب هسته مرکزی شهر همدان و سایر شهرهای استان که این اراضی پتانسیل خوبی برای توسعه شهر و جلوگیری از تخریب باغ‌ها و اراضی مرغوب کشاورزی حاشیه شهرها محسوب می‌شود؛ از دیگر عواملی بوده که به گرانی مسکن دامن زده است.
– واگذاری زمین و اراضی قابل ساخت در محدوده و حریم شهر که در اختیار دولت، نهادها، ارگان‌ها، بنیادهای خیریه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، نیروهای مسلح و… است؛ ساخت و واگذاری مسکن به‌صورت انبوه و روش‌های صنعتی به افراد واجد شرایط کم‌درآمد، زوج‌های جوان، زنان خودسرپرست، کارکنان و کارمندان دولتی و خصوصی و… و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت توسط بانک‌ها همراه با سودهای مناسب و مدت زمان پرداخت برای استفاده‌کنندگان به‌صورت طولانی‌مدت از جمله راهکارهای اساسی در حوزه رفع معضلات مسکن محسوب می‌شود.
– توجه به شرکت‎ها و انجمن‌های متخصص حوزه تولید مسکن و انبوه‌سازی؛ کاهش تعرفه عوارض صدور پروانه ساختمانی، هزینه‌های مهندسان ۴ و ۶گانه، مالیات و بیمه و تسهیل امور در ادارات ثبت اسناد و…؛ تسهیل در تفکیک و افراز اراضی برای ساخت عمودی شهر و مشخص کردن پهنای بلندمرتبه‌سازی و همچنین توجه و عنایت خاص به شهرهای جدید برای جلب و جذب سرریز جمعیتی و مهاجرین وارد شده به شهر همدان مثل شهر جدید حورا از راهکارهای اساسی رفع معضلات مسکن است.
– با اشاره به چند صد هکتار از اراضی و مساحت شهر که در محدوده بافت فرسوده و بازآفرینی شهری قرار گرفته‌اند؛ با این فکر و اندیشه که این بافت‌ها و ساختار کالبدی و سازمان فضایی، یک ثروت فرهنگی از نیاکان و گذشتگان برای ما بوده است که باید این سرمایه بزرگ را با باززنده‌سازی و احیا و حراست از تک‌بناها و بافت‌های ارزشمند برای آیندگان حفاظت و حراست کنیم.

/ب)- سرکار خانم سلماسی (رئیس محترم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا):
– فرصت را غنیمت شمرده و تأکید بر حمایت مدیریت ارشد استان در راستای تسریع در روند پیشرفت ۳ مبحث مهم شورای اجتماعی محلات، شهر دوستدار کودک و کوهستان الوند داریم.
– با توجه به مباحث مطرح شده با محوریت گنجنامه و اقدامات صورت گرفته در این قسمت از کوهستان الوند، تأکید استاندار همدان در راستای پاسخگویی دستگاه‌های ذی‌ربط به مطالبات شهروندان و نامه‌های ارسالی شورای شهر در راستای شفافیت در این زمینه، حائز اهمیت است.
– پس از طرح شهر دوستدار کودک در کمیسیون فرهنگی، حمایت‌های اعضای شورا و تلاش‌های دبیرخانه شهر دوستدار کودک و شورای اجرایی آن مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، همدان موفق شد بین ۷۰ شهر متقاضی، در کنار ۱۱ شهر دیگر منتخب «پایلوت شهر دوستدار کودک» شود. این مهم خیز جدی در راستای کسب عنوان و نشان شهر دوستدارکودک از سوی یونیسف محسوب می‌شود.
– با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته در راستای کسب این برند فرهنگی برای شهر و لزوم تکمیل چرخه شهر دوستدار کودک، تأکید استاندار بر همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و ادارات مرتبط با دبیرخانه مربوطه، نیاز جدی در کسب این نشان ملی و بین‌المللی است.
– شورای اجتماعی محلات، برند فرهنگی دیگری است که نقش بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای پنجم نام برد. سیاست‌گذاری شورا در حوزه شورای اجتماعی محلات با تلاش و همکاری شهرداری به‌ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در شهر اجرایی شده است؛ از این‌رو حمایت مدیریت ارشد استان برای غنای این ساختار، افزایش آن در تمامی محلات شهر و جلب مشارکت حداکثری شهروندان در محلات شهر به‌منظور جلب همکاری دیگر ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ضرورت این حرکت محسوب می‎شود.
۴/ب)- جناب آقای قراباغی (رئیس محترم کمیسیون اقتصاد، سرمایه¬گذاری و گردشگری شورا):
– با بیان اینکه در بحث سرمایه‌گذاری و گردشگری در حوزه مدیریت‌شهری اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ تلاش ما بر این بود که در سطح مدیران عالی حاکمیتی، نظارتی و امنیتی استان در راستای حمایت از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری زمینه‌سازی شود. در راستای جذب سرمایه‌گذار لازم بود تا مشکلات و موانع سرمایه‌گذاران فعلی مرتفع شود که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.
– با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری عصر طلایی، میدان میوه‌وتره‌بار، پروژه چند منظوره سرمایه‌گذاری خشنودان واقع در پیچ زندان و هتل ندیمی؛ در حال حاضر چنانچه در این زمینه، کم‌کاری صورت گیرد، هیچگونه مسئولیتی متوجه مدیریت‌شهری همدان نیست؛ از این‌رو سرمایه‌گذار باید در اتمام پروژه‌های مورد نظر جدیت داشته باشد.
– با تأکید بر تسریع در روند اجرایی شدن طرح دهکده توریستی حاشیه سد اکباتان؛ برای این طرح جلسات بسیاری توسط فرمانداری و شهرداری برگزار شده است که انتظار می‌رود در این زمینه، مدیران کل مسکن و شهرسازی؛ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و منابع طبیعی استان همدان نیز ورود جدی داشته باشند.
– با اشاره به پروژه بوستان ولایتغ زیرساخت‌های اولیه این مهم توسط شهرداری ایجاد شده است و انتظار می‌رود در این زمینه اداره کل مسکن و شهرسازی و دستگاه‌های خدمات‌رسان توجه بیشتری داشته باشند.
– در خصوص اراضی منطقه نمونه گردشگری واقع در بلوار فرودگاه؛ به‌منظور سرمایه‌گذاری طرح‎های باغ پرندگان و باغ گل‌ها آمادگی لازم وجود دارد و این طرح آماده اعلام فراخوان عمومی است که در این زمینه می‌طلبد مدیریت ارشد استان از موضع قدرت، وارد شود تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.
– با تأکید بر ثبت ملی باغ‌های همدان، گفت: تحقق این امر نیازمند عزم جدی برای جلوگیری از ساخت‌و‌سازها در باغ‌ها و پیشگیری از هدر رفتن منابع است؛ از این‌رو انتظار می‌رود سهم عملکردی مدیریت‌شهری و سایر مجموعه‌های مرتبط مشخص شود تا ایده ثبت ملی باغ‌های همدان عملیاتی شده و در حد حرف باقی نماند.
– تفکیک اراضی ۳۶ هکتاری خضریان می‌تواند به عنوان اقدام عملیاتی مدیریت‌شهری برای مهار تقریبی مسکن در شهر همدان موثر باشد.
– با اشاره به اراضی و املاک مربوط به اداره کل مسکن و شهرسازی و مهمانسراهای مختلف دولتی در مناطق بالای شهر؛ چرا شاهد اقدامی برای مجوز تبدیل به احسن این اراضی و املاک نیستیم.
– واگذاری بخشی از اراضی محدوده خارج از شهر برای ساخت باغ‌ویلا توسط سرمایه‌گذار ترکیه‌ای که مقرر شده در محدوده گنجنامه و عباس‌آباد تا محدوده دانشگاه آزاد اجرایی شود، می‌تواند توازن خوبی در سطح شهر ایجاد کند.
– با بیان اینکه با تشکیل جلسه‌های مختلف تخصصی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان، ۴۵ پروژه سرمایه‌گذاری احصا شده است؛ در این بین، ۱۰ پروژه دارای اولویت سرمایه‌گذاری انتخاب شده‌اند که مراحل فراخوان آنان نیز در حال انجام است؛ از این‌رو انتظار می‌رود استاندار همدان، حمایت خود را از پروژه‌های سرمایه‌گذاری شورا و شهرداری داشته باشد.
– با بیان اینکه متولی اصلی گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان است، هیچ مسئولیتی متوجه شهرداری نیست؛ متأسفانه شهرداری همدان، نوک پیکان انتقادات در حوزه گردشگری قرار گرفته است.
– در حال حاضر با توجه به سیاست‌های توسعه استان با اولویت گردشگری، آمادگی هرگونه همکاری حتی فراتر از اختیارات خود را دارد؛ زیرا باید از ظرفیت شهرهای تاریخی کشور به‌منظور بهره‌مندی از فرصت‌های پیش‌رو و تقویت صنعت گردشگری همدان بهره‌مند شویم شود که در این راستا تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با شهر تاریخی بم -که سالانه ۷ هزار گردشگر خارجی جذب می‌کند- صورت گرفت.
– با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری مشترک در سطح روسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای شهر همدان و اصفهان امضا شد؛ امضای نهایی این تفاهم‌نامه تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت؛ البته تفاهم‎نامه خواهرخواندگی شهرهای همدان و تبریز نیز در ۱۰ روز آینده نهایی خواهد شد. در گذشته خواهرخواندگی شهرهای همدان و سن‌پترزبورگ نیز مطرح شده است که نیازمند حمایت و رایزنی‌های مدیریت ارشد استان است؛ از این‌رو انتظار داریم از هر طریق ممکن برای ثبت جهانی یکی از آثار همدان اقدام شود که در این زمینه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید همت بیشتری داشته باشد.
– با بیان اینکه پیش‌بینی چشم انداز گردشگری همدان بسیار حائز اهمیت است؛ ادامه داد: با توجه به اولویت گردشگری استان متأسفانه هیچگونه سند توسعه گردشگری واحدی نداریم تا نقش هر مجموعه در یک دهه آینده مشخص شود.
– لازم است با همراهی اعضای شورای شهر و شهردار، دیداری با سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان کشور داشته باشیم تا از ظرفیت این بنیاد برای توسعه سرمایه‌گذاری و به طور خاص در حوزه مدیریت‌شهری بهره‌مند شویم.
۵/ب)- جناب آقای کاوسی امید (رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا):
– اولویت بندی مهمترین کار در مدیریت است که در کمیسیون ماده ۵ اولویت بندی مطلوب وجود ندارد که این امر باعث زمانبر شدن امورات مردم شده است.
– عدم الویت بندی مطلوب در کمیسیون ماده ۵، باعث طولانی شدن تفکیک اراضی شده و این موضوع نیز باعث ساخت وسازهای غیر مجاز می شود.
۶/ب)- جناب آقای فتحی (رئیس محترم کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل، محیط زیست و سلامت شورا):
– با اشاره به مشکلات کوی رضوان؛ ۱۰ متری رضوان که جمعیت بسیاری در این منطقه ساکن هستند، متأسفانه فاقد فضای سبز است. دولت در این محوطه دارای انبارهایی است که مقرر شد طی تفاهم‌نامه‌ای، زمین و این انبارها به شهرداری واگذار شوند؛ اما تاکنون نتیجه‌ای در این زمینه اخذ نشده است.
– با اشاره به تپه تاریخی پیسا؛ با توجه به وجود محلات مختلف دارای جمعیت زیاد در اطراف این تپه تاریخی، در صورت تبدیل این منطقه از شهر به پارک منطقه‌ای می‌توان مدعی شویم که دومین پارک بزرگ منطقه‌ای را خواهیم داشت. البته اجرای این طرح به کندی پیش می‌رود و به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر باید به نتیجه برسد.
۷/ب)- جناب آقای رحیمی فر (رئیس محترم کمیسیون فنی و عمرانی شورا):
– خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌های بودجه کشور برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر همدان و خرید تجهیزات آتش‌نشانی هستیم. در تبصره ۵ قانون بودجه، ظرفیت ۸۰ هزار میلیارد ریالی برای ناوگان حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است که باید برای گرفتن سهم همدان تلاش کنیم تا به تحقق و تقویت عدالت اجتماعی کمک کرده باشیم.
– ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تجهیزات آتش‌نشانی دیده شده است که باید از آن استفاده کرد تا بتوانیم نردبان و خودرو آتشنشانی برای شهرداری همدان تأمین کنیم.
۸/ب)- سرکار خانم نوراله زاده (رئیس محترم کمیسیون شهرسازی و معماری شورا):
– با بیان اینکه شهر هورا می‌تواند به یک ویلاشهر با انرژی صفر باشد که نقش گردشگری نیز ایفا کند؛ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیارد تومان برای این شهر در نظر گرفته شد که تاکنون تخصیص نیافته است.
– با اشاره به اینکه امکان تولید و گردش نقدینگی در همدان محدود است؛ استان همدان به یک طرح جامع اقتصادی برای استان نیاز دارد که شهر همدان هم باید در ذیل آن، دیده شود.
– با بیان اینکه همدان دارای عناوین مهمی چون «دارالمومنین»، «دارالمجاهدین» و «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» است؛ به این منظور همدان نیاز به یک طرح جامع فرهنگی دارد.
– خواستار رعایت قانون به منظور برای تعلق نگرفتن قدر و سهم به دولت از محل ماده ۱۰۰ هستیم؛ انتظار می‎رود عملیات اجرایی بیمارستان‌ اکباتان و مرکز جامع سرطان هرچه سریعتر تکمیل شود.
– با توجه به شکل‌گیری مناطق جدید تفکیکی در بخش‌هایی از شهرک فرهنگیان و عدم ایجاد انشعابات اصلی در این مناطق و احداث ساختمان‌ها و درخواست مردم برای واگذاری انشعابات، لازم است با همکاری شرکت‌های خدماتی مشکل برطرف شود.
– با اشاره به طرح جامع شهر همدان خطاب به استاندار درخواست کرد؛ به‌منظور رفع مشکلات طرح جامع انتظار می‌رود جلسه‎ای با حضور کارشناسان مرتبط برگزار شود و شما شنونده مسائل کارشناسی باشید.
۹/ب)- جناب آقای شاهرخی (استاندار محترم همدان)
– درباره جایگاه و شأن شورا؛ در فلسفه حکومت جمهوری اسلامی اصول اسلامی، شریعت اسلام، حق امور مردم و تعیین سرنوشت آن‌ها توسط خودشان مورد تأکید قرار گرفته است، دولت هم در راستای احترام به دموکراسی و رأی مردم از شورای شهر برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم حمایت می‌کند.
– با بیان این که شورا به عنوان یک اصل مهم از قانون اساسی، نشات گرفته از قرآن و روح امام راحل است؛ تاکید بر این است مردم با انتخاب نخبگان و نمایندگان خود شهر را اداره کنند.
– با اشاره به جایگاه و اهمیت والای همدان در کشور به عنوان دارالمجاهدین، دارالمومنین، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و پایتخت گردشگری آسیا؛ نگاه کشور و دیگر استان‌ها نسبت به همدان بسیار بیشتر و عمیق‌تر از آن چه است که فکر می‌کنیم و به همین دلیل باید دست در دست هم برای توسعه همدان کارهای بزرگتری انجام دهیم.
– همدان دارای سابقه تاریخی و فرهنگی با فیلسوفان و مفاخر علمی، دینی و ادبی است به همین علت انتظارات از شورای شهر بالاست.
– با اشاره به این که کار بزرگ نیاز به نگاه بلند دارد؛ باید کاری کنیم هم‌افزایی و تعامل بین دستگا‌ه‌ها و شورای شهر بیشتر شود. الان زمان ارائه گزارش عملکرد نیست. کارهای روزمره مانند آسفالت کار شهرداری مناطق است و شورا باید تفکراتش را بالا ببرد و به فکر امور مهم‌تر باشد. باید به گونه‌ای تصمیم گرفت که موجب تسهیل زندگی و افزایش رفاه مردم شود نه بالعکس.
– حفظ سرمایه های موجود در سطح شهر و نیز اجرای طرح های بزرگ و ماندگار باید در اولویت شورای شهر باشد چراکه این کار جلب اعتماد مردمی را همراه خواهد داشت.
– از شورا و شهرداری انتظار پیگیری اجرای طرح های بزرگ و اثرگذار را دارم چرا که همدان ظرفیت های گسترده در سرمایه گذاری بخش های مختلف داریم. براین اساس باید با برنامه ریزی درست و استفاده از ایده و نظریه کارشناسان خبره بخش سرمایه گذاری با هدف اشتغالزایی و توسعه پایدار مدیریت شهری شکوفا شود.
– از شورای شهر و شهرداری می‌خواهیم برای کسب درآمد به فکر درآمدزایی پایدار باشند و طرح‌هایی را مصوب و اجرا کنند که درآمد پایدار برای شهر ایجاد کند و نگاهشان به جیب مردم و افزایش تعرفه‌ها نباشد.
– شورای شهر نباید به درآمدهای شهرداری اکتفا کند بلکه باید نگاهش به جذب سرمایه گذار باشد.
– سرمایه‌گذاری یکی از عناصری است که می‌تواند شهر را نجات دهد و مشکلات اقتصادی را حل کند بنابراین باید برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کنیم و اگر قبول داریم سرمایه یک جریان سیال است باید جایی برای سرمایه‌گذار باز و از او حمایت کنیم.
– با تأکید بر اینکه شهر را باید با فکر و اندیشه اداره کرد؛ اتکای همدان باید به تئوری علمی و برنامه‌ریزی باشد همچنین در مورد مسائل تخصصی و برخی از مشکلات شهر باید اظهارات علمی و کارشناسی داشته باشیم و از مطرح کردن مسائل غیرکارشناسی و احساسی پرهیز کنیم.
– با اشاره به این که اگر شهر با فکر و اندیشه اداره شود سرمایه و سرمایه‌گذار هم به سمت شهر می‌آید؛ ما حق نداریم به خاطر تامین منابع مالی اعضا و جوارح شهر را بفروشیم.
– با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در همدان؛ برای آرامگاه بوعلی یک طرح ویژه گردشگری تدوین کنید و استانداری برای حمایت از این طرح قید ساختمان فرمانداری و مخابرات را می‌زند.
– رمز موفقیت و نشاط شهر را در ایجاد زمینه برای فعالیت بخش خصوصی مهم است؛ شورای شهر می‌تواند با تدوین چند طرح ماندگار و جذب سرمایه گذار به جهش تولید و ایجاد اشتغال کمک کند.
– با تاکید بر اینکه وفاق و همدلی اعضای شورای شهر در پیشرفت کار شهرداری می‌تواند کارساز باشد؛ تصمیمات شهرداری و مصوبات شورای شهر همدان باید در تراز و جایگاه شهر همدان باشد.
– با اشاره به اینکه شورا باید در راستای فعالیت شهر از دستگاه‌ها کمک بخواهد؛ باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری و اجرا کنیم که موجب تسهیل زندگی مردم شود، رفاه را بالاتر ببرد و سرمایه‌ها را افزایش دهد.
– با اشاره به اجرای ۴ طرح بزرگ گردشگری در همدان؛: ۲۴۰ هکتار زمین را در سد اکباتان برای تبدیل به بوستان بین‌المللی در اختیار این طرح گذاشتیم. ماموریت دادیم در ۲۴۰ هکتار زمین در اطراف غار علیصدر مجتمع گردشگری بزرگی احداث کنند که قابلیت نگه داشتن مسافر به مدت ۴۸ ساعت را داشته باشد.
– با اشاره به این که طرح منطقه نمونه گردشگری باغ میوه جنب فرودگاه همدان مصوبه دولت دارد؛ نمی‌شود هر بار یک گوشه از این منطقه را به یک کار اختصاص داد، بلکه بر اساس طرح یک سایت بین‌المللی گردشگری باید پیش برویم.
– رسانه‌ها در رابطه با مواردی مانند جاده زیگزاگ گنجنامه علمی و کارشناسی برخورد کنند، این قضیه دستگاه‌های متولی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و … دارد که باید حساس باشند و اگر خسارتی به جاده وارد شده باشد، مدعی شوند.
– با بیان این که دامنه شمالی الوند با توجه به منحصر به فرد بودنش در کشور یک نعمت برای همدان به شمار می‌رود؛ از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته‌ایم با کمک محیط زیست، منابع طبیعی و سایر ارگان‌های مربوطه یک طرح جامع برای توسعه گردشگری این منطقه تهیه کند.
– با اشاره به اتفاقات اخیر در دامنه الوند؛ رفتار غیرقانونی را در دامنه الوند نمی‌پذیریم، اما این به آن معنی نیست که کاری در منطقه انجام نشود، بلکه کار باید علمی و با مصوبه مراجع مربوطه باشد. از دستگا‌ه‌های متولی خواستم نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی حساس باشند.
– با اشاره به این که گرانی مسکن مختص همدان نیست و کشوری می¬باشد؛ باید تراکم را منطقی بالا و پایین ببریم، در جایی که زمین متری ۴۰ میلیون تومان است نباید فقط مجوز ۳ طبقه داد و برج‌سازی را با رعایت ضوابط قانونی در همدان ترویج دهیم. امروز شهروندانی که می‌خواهند در رفاه باشند در برج زندگی می‌کنند پس چرا برج سازی را در همدان رواج ندهیم؟ این موضوع باید کارشناسی شود و ما آمادگی داریم هر طرحی که شهرداری و شورای شهر ارائه دهند را برای بهبود وضعیت مسکن انجام دهیم.
– با اشاره به این که برای بهبود وضعیت مسکن هر طرح کارشناسی را بلافاصله تایید می‌کنیم؛ گردشکار در نظام مهندسی به یک معضل تبدیل شده و روند کار باید کوتاه شود.
– کشور هم با امید اداره می‌شود و هم با تدبیر که اگر نبود تدبیر طراحی آمریکا برای پاشیدن اقتصاد ایران در آبان ۹۷ عملی می‌شد.
– با گلایه از رویه نابودی باغات همدان گلایه کرد و بیان این که این مسئولیت مهم در دست شورا و شهرداری است؛ با چه مجوزی در یک باغ، ساختمان ۴ طبقه زده می‌شود؟ این باغ‌ها باید مانند باغ‌های شهر قزوین ثبت ملی شود.
– با گلایه از عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری همدان به دلیل صدور برخی مجوزها و گذر از تخلفات با پرداخت جریمه؛ تبدیل تخلفات ساختمانی به جریمه، فقط در زمانی مجاز است که با اصول شهرسازی مغایرت نداشته باشد.
– با اشاره به این که تیمی را برای بررسی عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل می‌دهم؛ طرح قطار شهری با پیگیری‌های دکتر حاجی بابایی طرح بسیار خوبی است که ردیف اعتباری برای قطار شهری همدان درنظر گرفته شده تا همدان هم صاحب قطار شهری شود و مشاور و سرمایه‌گذار نیز جلسه‌ای در این راستا داشته‌اند.
– در رابطه با ایجاد شهر حورا؛ فعلاً درباره اجرای این شهر به جمع‌بندی نرسیدیم و باید پشتوانه قوی علمی و کارشناسی در این ‌مورد وجود داشته باشد. همچنین طرح تفصیلی شهر نهایی شده و با اجرای آن تسهیل در زندگی مردم فراهم می‌شود.
– با تأکید بر اینکه شهرداری و شورا به مناطق حاشیه شهر توجه بیشتری داشته باشند؛ باید از این مناطق بازدیدی به عمل آید و با بررسی کارشناسانه به ساکنان آن‌ها خدمات ارائه کرد، ما هم آماده انجام کارها هستیم.
– با قدردانی از عملکرد شورا و شهرداری همدان در همکاری با ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا؛ تا شکست کرونا این همکاری ها باید ادامه داشته باشد.

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *