صورت‌جلسه شماره ۳۱

صورت‌جلسه شماره ۳۱

سی و یکمین جلسه (فوق‌العاده) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۵/۰۸ روز سه‌شنبه مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر) در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:
الف)- طرح‌ها، لوایح و نامه‌های وارده مطرح شده در جلسه:
۱/الف)- لایحه شماره ۹۹۰۴۱۴۲۵۶۹۱ (مورخ ۱۴/۰۴/۹۹) شهرداری همدان در خصوص «تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری»
نتیجه رأی‌گیری: با استناد به بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و … (مصوب ۲۰/۰۴/۱۳۹۶-مجلس شورای اسلامی) و ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها و پیرو نامه شماره ۱۵۲۹۵ (مورخ ۰۹/۰۲/۹۹) وزارت کشور در خصوص زمان تصویب تفریغ بودجه به دلیل شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا؛ با رأی موافق اکثریت اعضای شورای حاضر در جلسه به شرح ذیل به تصویب رسید:
الف)- گزارش عملکرد تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری همدان با مبلغ ۶.۶۶۳.۷۸۰.۱۹۴.۱۵۱ ریال در بخش درآمدها و مبلغ ۷.۰۱۷.۹۶۵.۹۲۰.۳۸۳ ریال در بخش هزینه‌ها به شرح زیر تأیید می‌گردد:

شرح تفریغ (ریال)
درآمد ۶.۶۶۳.۷۸۰.۱۹۴.۱۵۱
هزینه کل ۷.۰۱۷.۹۶۵.۹۲۰.۳۸۳
جاری وظیفه خدمات اداری ۲.۳۷۰.۵۲۴.۹۹۴.۵۰۳
وظیفه خدمات شهری ۱.۱۶۹.۳۹۴.۵۳۱.۳۸۸
عمرانی ۳.۴۷۸.۰۴۶.۳۶۴.۴۹۲

ب)- تأکیدات:

۱- پیاده سازی عملی نظام، تشویق و تنبیه در مجموعه شهرداری بر اساس مستندات و عدالت محوری با توجه به ردیف ۴۱۷۰۲ هزینه‌ها.
۲- در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان، در بحث حفاری‌ها، شهرداری ملزم به ایجاد امکان اعلام هشدار به واحدهای فنی مناطق جهت انجام لکه گیری و آسفالت در حداقل زمان ممکن و ارائه گزارش آن به شورا تا پایان مرداد ۹۹ گردید.
۳- با توجه به لزوم فرهنگ سازی و ارائه راهکارهای عملی در سطح شهرداری، جهت وصول عوارض و سایر مطالبات از شهروندان، تشویق مودیان خوش حساب و ارائه تخفیفات ویژه به آنان در صورت پرداخت به موقع عوارض، در تشویق مودیان بدحساب مؤثر خواهد بود. شهرداری ملزم به اجرای این امر با رعایت موارد قانونی آن گردید.
۴- با توجه به افزایش رقم تفریغ بودجه در بسیاری از ردیف‌های جاری و عمرانی از بودجه اصلاحی پیشنهادی سال ۹۸ شهرداری، تأکید می‌گردد که در بودجه ۹۹ از بروز این موارد به‌صورت جدی جلوگیری بعمل آید.
۵- شهرداری موظف است با کمیته حسابرسی شورا در خصوص ارسال گزارش حسابرسی سال ۹۸ شهرداری، قبل از ارسال تفریغ بودجه سال ۹۹ به شورا همکاری نماید.
۶- شهرداری موظف است در هنگام ارسال تمامی موارد بودجه‌ای سال ۹۹ شامل (تفریغ ۹۸، مصوب ۱۴۰۰ و گزارشات عملکرد فصلی) خود به شورا کلیه مستندات لازم شامل موارد زیر را به شورا ارسال نماید.
– لیست فروش اموال و مستندات کامل آن.
– لیست تفکیک املاک انجام شده به همراه مستندات لازم.
۷- با توجه به عدم تطابق درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی با پرداختی قطعی به پیمانکاران اعم از فاکتوری و غیره در تفریغ بودجه و اصلاحی سال ۹۸، شهرداری در سال ۹۹ ملزم به ارسال گزارشات بودجه‌ای خود در یک فرم واحد به شکلی که درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی و سایر مشخصات آن به همراه پرداختی قطعی به پیمانکاران بر اساس تراز و دفاتر مالی شهرداری به همراه ارقام بودجه وصولی قطعی سال قبل، بودجه مصوب، اصلاحیه و تفریغ بودجه که با هم انطباق منطقی داشته باشد به شورای اسلامی شهر گردید.
۸- با توجه به تأکیدات اعضای شورا در سال ۹۸ مبنی بر ارائه تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری در قالب نرم‌افزار حسیب و همچنین به صرف وقت و هزینه بسیار توسط شهرداری در خصوص تهیه سیستم‌های نرم‌افزاری حسیب (برنامه‌وبودجه) و رایورز (مالی و حسابداری) و ارتباط‌گیری و اتصال این دو سامانه به یکدیگر جهت شفافیت و پیگیری پروژه‌های عمرانی و مباحث مالی آن بر اساس برنامه‌وبودجه مصوب شهرداری و عقد قرارداد با پیمانکاران این دو سامانه، شهرداری موظف است گزارشات بودجه‌ای خود را در سال ۹۹ را بر اساس این نرم‌افزارها و به‌صورت برخط اقدام نماید.
۹- با توجه به عدم مطابقت اعداد و ارقام درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های و پرداختی قطعی به پیمانکاران در فرم‌های ارسالی به شورا لازم است از این پس شهرداری مبلغ دقیق پرداختی قطعی به پیمانکاران را به همراه درصد واقعی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی در یک فرم واحد با تفریغ بودجه و سایر گزارش‌های بودجه به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
۱۰- شهرداری منطقه یک در بحث موزه میدان امام خمینی (ره) ورود نموده و پیشنهاد خود در این خصوص را به شورا ارائه نماید.
۱۱- با توجه به تأکید اعضای شورا از ابتدای تشکیل دوره پنجم، شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند و انجام پروژه‌های فناوری اطلاعات بوده است و با توجه به اینکه تاکنون بسیاری از پروژه‌های مصوب در این حوزه به نتیجه نرسیده است، این موضوع از شهرداری پذیرفته نیست و بایستی در سال جاری توجه ویژه‌ای به این حوزه معطوف گردد.
۱۲- عوارض بر کالا و خدمات در بودجه مصوب سال ۱۳۹۸؛ ۷۳۰ میلیارد ریال دیده شده است که در عملکرد ۴۱۴ میلیارد ریال محقق شده است. لذا شهرداری موظف به پیگیری و وصول این ردیف از اداره دارایی گردید.
۱۳- جهت ایجاد شفافیت و سهولت نظارت بر عملکرد پیمانکاران آسفالت شهری، شهرداری موظف به اجرای فرآیند درخواست، تهیه، توزیع، اجرا و نظارت پروژه‌های عمرانی آسفالت بر اساس بودجه مصوب سال ۹۹، به‌صورت سامانه نرم‌افزاری در این حوزه و همچنین ثبت آن در لایه مختص این موضوع در سیستم GIS شهرداری گردید.
(۱ برگ تصویر مدارک ضمیمه است) * برنامه‌وبودجه

ب)- نطق پیش از دستور:
۱/ب)- جناب آقای قراباغی (رئیس محترم کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری):
۱- ضمن تبریک فرارسیدن هفته خبرنگار و با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شهرداران شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج با محوریت ایجاد مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران؛ سال گذشته مبحث مسیر گردشگری غرب کشور با محوریت بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری موجود در کمیسیون تخصصی اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان آغاز شد که مورد حمایت اعضای شورا قرار گرفت. از این‌رو دبیرخانه مشترک ۳ شهر شکل گرفت که ضمن پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد توافق‌نامه‌ای در بحث بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و … داشته باشیم. در نشست زاگرس‌نشینان به میزبانی شهرداری کرمانشاه با همراهی تعدادی از اعضای شورای شهر همدان، روسای کمیسیون‌های تخصصی گردشگری شوراها، شهرداران، معاونان مدیر ارشد استان کرمانشاه و با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت مسیر گردشگری به‌عنوان ۳ شهر خلاق موسیقی، خوراک و صنایع‌دستی به‌منظور توسعه گردشگری شهری، تفاهم‌نامه امضا شد. این طرح با امضای توافق‌نامه بین شهرداران به‌صورت رسمی آغاز شد و مقرر شد در برنامه عملیاتی ۶ ماهه، مقدمات کار در دو بخش کرونازیستی و پساکرونا به‌منظور پایه‌گذاری این مسیر، پیگیری شود. با تأکید بر اینکه ثبت مسیر گردشگری، رویداد مهمی است که موجب می‌شود غرب کشور مورد توجه گردشگران قرار گیرد؛ ارتقا و رونق صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر است. ایجاد کریدور گردشگری غرب کشور را رویداد مهمی است. این مهم تأثیر به سزایی در ارتقای صنعت گردشگری شهری برای همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و همچنین شهرهای سنندج و کرمانشاه خواهد داشت. توافقنامه همکاری مشترک گردشگری ۳ شهر همدان، کرمانشاه و سنندج به امضای شهرداران این شهرها رسید تا ضمن شکل‌گیری مثلت زاگرس‌نشینان، ظرفیت‌های گردشگری ۳ استان به اشتراک گذاشته شود و مظلومیت گردشگری غرب کشور از بین برود. در این تفاهم‌نامه؛ تبادل فضاهای تبلیغاتی، برگزاری دیدارهای مشترک و احیای منطقه گردشگری غرب کشور توسط همدان، کرمانشاه و سنندج پیش‌بینی شده است که امیدواریم با هم‌افزایی و همگرایی از این ظرفیت بالقوه و بالفعل بهره‌مند شویم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی یونسکو در منطقه غرب کشور، لزوم برندسازی، تمرکز بر برنامه‌های مرتبط با نوروز و جاده ابریشم، ایجاد جاذبه‌های ویژه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک ۳ شهر غرب کشور، تعریف زنجیره تجاری‌سازی و شناسایی بازارهای هدف فعالان گردشگری از جمله مفاد تفاهم‌نامه است. همچنین در پایان مراسم از نرم‌افزار زاگرس‌نشینان توسط موسسه هنروران که شرکت همدانی است، به‌منظور معرفی غرب کشور به‌عنوان مقصد سفر گردشگران، رونمایی شد.
۲/ب)- جناب آقای کاوسی امید (رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا):
۱- با تأکید بر عملکرد مطلوب شهرداری در حوزه تفریغ بودجه سال ۹۸ نسبت به سایر شهرهای هم‌تراز؛ بودجه مصوب سال ۹۸، ۸۰۵ میلیارد تومان بوده که در بحث درآمد، ۸۳ درصد یعنی حدود ۶۶۶ میلیارد تومان تحقق یافته است. انحرافات کمی در حوزه هزینه‌ها شاهد بودیم، در بحث هزینه‌ها نیز ۸۷ درصد یعنی حدود ۷۰۱ میلیارد تومان تحقق یافته است. با اشاره به اینکه در حوزه هزینه‌های بودجه سال ۹۸، ۱۰۴ درصد در حوزه جاری و ۷۵ درصد در حوزه عمرانی، محقق شده است؛ بر اساس مصوبه شورا، ترکیب هزینه‌ها می‌بایست ۴۲ درصد جاری و ۵۸ عمرانی می‌بود که در حال حاضر هر یک به ۵۰ درصد رسیده‌اند. برخی مناطق چهارگانه شهرداری در بحث عوارض کسب‌وپیشه، رشد ۶ برابری را شاهد بودیم که اقدامات مدیرکل درآمد شهرداری و مدیران درآمد مناطق چهارگانه قابل‌قبول است؛ اما در این بین با توجه به اینکه شاهد افزایش یک میلیارد تومان عوارض نوسازی منطقه ۲ شهرداری نسبت به سال ۱۳۹۷ هستیم، مدیر درآمد منطقه ۲ شهرداری همدان (سعید باباخانلو) در حوزه درآمدهای کوششی به‌عنوان مدیر نمونه معرفی می‌شود. نبود نظام مناسب نظام تشویق و تنبیه را از انحرافات عملکرد تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری همدان است. پیاده‌سازی عملی نظام تشویق و تنبیه در مجموعه شهرداری بر اساس مستندات و عدالت‌محوری به‌منظور ایجاد انگیزه و پویایی مجموعه و نیروی انسانی، امر ضروری است. همچنین عدم تحقق بودجه ردیف‌های فناوری اطلاعات ضعف بزرگی در شهرداری همدان می‌باشد. با توجه به تأکیدات اعضای شورا از ابتدای تشکیل دوره پنجم مبنی بر ایجاد شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند و همچنین اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات، متأسفانه تاکنون بسیاری از پروژه‌های مصوب در این حوزه به نتیجه نرسیده است که این مهم از شهرداری پذیرفته نیست و باید در سال جاری توجه ویژه به این حوزه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *