صورتجلسه شماره ۳۳
سی و سومین جلسه (عادی) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۵/۰۸ روز یکشنبه مورخ ۱۹/۰۵/۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر) در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:
الف)- طرحها، لوایح و نامههای وارده مطرح شده در جلسه:
۱/الف)- لایحه شماره ۹۹۰۵۱۴۳۶۴۲۵ (مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۹) شهرداری همدان در خصوص «پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ ریال (معادل بیست میلیون تومان) جهت تأمین هزینههای جشن غدیر از محل اعتبارات ماده ۱۷ بودجه مصوب با عنایت به درخواست کمک مالی نماینده محترم ولیفقیه در استان»
نتیجه رأیگیری: با لایحه شهرداری به استناد کدهای ۴۱۷۰۱ و ۴۱۷۰۲ دستورالعمل نحوه هزینه کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداریها با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه موافقت شد.
(۳ برگ تصویر مدارک ضمیمه است) * برنامهوبودجه
۲/الف)- لایحه شماره ۹۹۰۵۰۵۳۲۸۸۶ (مورخ ۰۵/۰۵/۱۳۹۹) شهرداری همدان در خصوص «ایجاد ردیف جدیدی به نام پروژه احداث سایت موزه میدان امام (ره) به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ریال (معادل پنج میلیارد تومان) با توجه به برآورد توسط کارشناسان جهت تکمیل و اتمام پروژه جهت برگزاری مناقصه در بودجه شهرداری (در ضمن منابع تأمین اعتبار آن متعاقباً اعلام خواهد شد)»
نتیجه رأیگیری: به استناد بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی سراسر کشور و … (مصوب ۲۰/۰۴/۱۳۹۶-مجلس شورای اسلامی) با دو فوریت و متن لایحه شهرداری با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه موافقت شد.
(۲ برگ تصویر مدارک ضمیمه است) * دوفوریتی
ب)- نطق پیش از دستور:
۱/ب)- جناب آقای کاوسی امید (رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا):
۱- برگزاری جشنهای باشکوه دهه ولایت از قربان تا غدیر خم از سوی شهرداری همدان نسبت به ۲ سال گذشته بسیار متفاوتتر دیده شده که قابل قدردانی است. با توجه به وضعیت بحران ویروس کرونا در جهان، برپایی اینچنین جشنهایی همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی بهمنظور حفظ سلامت جامعه، بسیار قابلتوجه بود.
۲- نصب پرچم و آذینبندی در معابر و مناطق مختلف شهر، جلوه ویژهای به شهر همدان در حد شهر دارالمؤمنین بخشیده بود و این ایام مبارک عید را به شایستگی ذوق و شوق آن، شاهد بودیم.
۳- اطعام خانواده بزرگ شهرداری هم بنا بر سنت عید ولایت، اقدام شایستهای بود که در مناطق چهارگانه به انجام رسید.
۴- با تأکید بر اجرای طرح سایت موزه پیاده راه امام خمینی (ره) توسط شهرداری؛ بر اساس محاسبات کمیسیون و در چارچوب عملکرد شهرداری منطقه یک در سال گذشته، این منطقه حدود ۶۰ میلیارد تومان از درآمد منطقه را به ستاد و مناطق ۲، ۳ و ۴ کمک داشته است؛ ازاینرو این منطقه شهری میتواند طبق برنامهریزی صحیح و تأمین منابع مالی موجود، عملیات پروژه سایت موزه را اجرایی کند. با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت موجود بین برنامه و اضطرار قرار دارد؛ بهترین راهکار برای تسریع در روند اجرای این پروژه شهری بر این است که در حال حاضر بودجه امسال منطقه با انضباط بیشتری تعیین شود و جابهجایی با پروژههای غیر اولویتدار مدنظر قرار گیرد.
۲/ب)- جناب آقای قراباغی (رئیس محترم کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورا):
۱- با تأکید بر تأمین مسکن برای اقشار آسیبپذیر؛ در این زمینه دولت و مدیریت شهری بهصورت جدی ورود داشتند تا مشکل حل شود؛ اما تاکنون اتفاق مبارکی نیفتاده است. با تأکید بر اینکه عامل گرانی مسکن قطعاً عوارض شهرداری، نظاممهندسی و صرفاً گرانی یک سری اقلام مورد نیاز مسکن نیست، بلکه عامل اصلی گرانی زمین است؛ متأسفانه قیمت زمین بهصورت سرسامآور بالا رفته و در حال حاضر برای تولید زمین مسکونی، اقدام عاجلی صورت نگرفته است. مهمترین عامل کاهش هزینه مسکن را در شهر همدان، واگذاری زمین ارزانقیمت بهویژه برای اقشار آسیبپذیر است. دولت بهمنظور رفع مشکل مسکن بر نظر است که عوارض شهرداری تا سقف ۵۰ درصد رعایت شود؛ اما بحث بر این است که در صورت لحاظ شدن این مهم، در رفع گرانی مسکن تأثیرگذار خواهد بود؟ در سال نخست دوره پنجم شورای شهر نسبت به رایگان کردن عوارض ساختمانی مناطق کم برخوردار تا سقف ۲ و نیم طبقه، مصوبهای داشتیم که بهصورت پایلوت در کشور، اجرایی شد؛ اما مشکل مسکن حل نشد. خطاب به اعضای شورای شهر درخواست کرد در حوزه مسکن بهصورت جهادی ورود پیدا کنیم؛ ازاینرو باید آمار شهروندان همدانی که فاقد مسکن هستند، استخراج شود تا ضمن برگزاری جلسات تخصصی، شهرداری نسبت به واگذاری زمین بهصورت تعاونی، ارزانقیمت یا رایگان به افراد واجد شرایط، اقدام کند. در صورت تفکیک قانونی واگذاری زمینهای شهرداری با همکاری سایر دستگاهها، پیشبینی میشود که شهروندان همدانی که فاقد مسکن هستند، صاحب زمین و مسکن شوند و کار ماندگاری خواهد بود که در کشور بهصورت نمونه مطرح میشود در صورت تأمین حدود ۱۰۰ هکتار زمین که تفکیک آن باید از طریق مسکن و راه و شهرسازی حل شود، شورای شهر هم بر اساس اختیارات خود نسبت به مصوبات مورد نیاز اقدام خواهد کرد. با تأکید بر هماندیشی برای خروج مطلوب از وضعیت بحرانی مسکن در شهر همدان؛ باید لایحهای بهمنظور رفع مشکلات مسکن در شهر همدان تنظیم شود و از سوی دیگر کمیته تخصصی متشکل از استانداری، ادارات کل مسکن و راه و شهرسازی، همچنین شورا و شهرداری همدان بهمنظور سهولت روند تأمین، تفکیک واگذاری زمینهای مناسب به اقشار آسیبپذیر تشکیل شود تا بار روانی جامعه را در این حوزه التیام ببخشیم و الگوی مناسبی در کشور باشیم.
۳/ب)- جناب آقای بادامی نجات (نایبرئیس محترم شورا):
۱- با توجه به اینکه شهرداری همدان، اجرای پروژه سایت موزه پیاده راه امام خمینی (ره) را پذیرفته؛ ازاینرو مسیر تغییر ردیف بودجه برای اجرای آن، منطقی است و باید منابع اعتباری آن نیز بهصورت اصلاحیه یا متمم به شورای شهر ارسال شود. با تأکید بر اینکه این پروژه شهری باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود؛ در هر صورت تعهد ۳ جانبه راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و همچنین شهرداری همدان در زمان مبدأ این طرح مدنظر قرار گرفت که در حوزه بلاتکلیفی این پروژه شهری، ایراد بر تمامی مدیران وارد است؛ اما تمام مشکلات از منظر مدیریت شهری دیده میشود. امروز که یک و نیم سال از این طرح میگذرد، باید تصمیم عاجلانهای مبنی بر اتمام عملیات اجرایی پروژه نیمهکاره سایت موزه داشته باشیم؛ ازاینرو پیشنهاد میشود مبلغی از منابع شهرداری برای اتمام این پروژه در نظر گرفته شود.
۴/ب)- جناب آقای عسگریان (رئیس محترم کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا):
۱- با تأکید بر اجرای پروژه سایت موزه پیاده راه میدان امام خمینی (ره)؛ مطرح شدن اجرای این طرح نباید صرفاً بهعنوان یک طرح جامانده برای شهرداری لحاظ نشود. مقرر شده بود اداره کل راه و شهرسازی استان، عملیات اجرایی این طرح را با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، اجرایی کند که با صرف هزینه یک میلیارد تومانی، متأسفانه کار اجرایی را رها کرده است؛ درحالیکه برای سال جاری، اعتباری ندارد و نقشههای طرح نیز بهتازگی تهیه شده است. شهرداری به دلیل عدم اتمام اقدامات عملیاتی پروژه سایت موزه از سوی دستگاه اجرایی راه و شهرسازی، به اجبار باید این پروژه را به اتمام برساند. اگر ادارات کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و راه و شهرسازی در حوزه اجرای این طرح شهری اینگونه پای کار نمیآمدند با ۲ میلیارد تومان در سال مبدأ میتوانستیم طرح آبنمای مناسبی را اجرایی کنیم و نیازی به موزهداری آنهم با توجه به نزدیکی به موزه هگمتانه، نداشتیم. با انتقاد نسبت به اقدامات ناصواب میراث فرهنگی و راه و شهرسازی استان؛ متأسفانه معاون وقت وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث سایت موزه پیاده راه امام خمینی (ره) وعده داد و نتوانستند پروژه ۵۰۰ متری را تکمیل کنند؛ ازاینرو بر اساس ابراز نگرانی شهروندان، ۳ سال معطلی این طرح شهری مطلوب نیست. عملیات اجرایی این پروژه نیمهکاره که بهصورت ناصحیح همراه با فونداسیون غیراصولی و بدون تهیه نقشههای اولیه کار آغاز شد، میتوانست با صرف حدود ۲ میلیارد تومان به بهرهبرداری برسد که متأسفانه در حال حاضر با شرایط اقتصادی موجود، ۵ میلیارد تومان هزینه علاوه بر هزینههای صرف شده، به شهرداری همدان تحمیل شده است. اینگونه اقدامات ناهماهنگ مسئولان و مداخله اجرایی در پروژههای حوزه مدیریت شهری و اتلاف وقت شهروندان، ایجاد نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت که شهرداری باید از این قبیل اقدامات، جلوگیری کند.
۵/ب)- جناب آقای دکتر مولوی (رئیس محترم مرکز پژوهشهای شورا):
۱- با توجه به اینکه قرار بود نماد تاریخی مناسبی در شهر همدان بهعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین آنهم در قلب شهر احداث شود، مسئولیت حفاظت و حراست از حقوق عامه بر عهده دادستانی است که انتظار میرود در زمینه تأخیر اجرای این پروژه، علیه اشخاص حقوقی که در این زمینه کوتاهی کردهاند، اعلام جرم کند. دادستان بهعنوان مدعیالعموم در راستای حفاظت و صیانت از حقوق عامه ورود پیدا کند. شهرداری همدان، پروژهای را که با اعتبار یک تا دو میلیارد تومان در زمان مبدأ طرح به تمام میرسید، بهصورت نیمهکاره و صرف شاید هزینهای بالغ بر ۵ میلیارد تومان تحویل خواهد گرفت که قطعاً از جیب شهروندان همدانی هزینه میشود. در گذشته تصمیم جمعی بر این بود که راه و شهرسازی و میراث فرهنگی نسبت به اجرای طرح اقدام کنند؛ اما امروز مجدداً این طفل بیپناه به شهرداری پاس داده میشود؛ درحالیکه در صورت عدم دخالت دستگاههای اجرایی، شهرداری توان عملیات اجرای این طرح شهری را در سالهای قبل هم داشت.
ج)- جلسه مشترک:
پیرو دریافت نامه شماره ۱۱۳۹۹۶۷۰ (مورخ ۰۲/۰۵/۱۳۹۹) از شرکت ساختمانی نماسازان همدان (از پیمانکاران اجرایی کنسرسیوم) در خصوص «پروژه میدان بار همدان» جلسهای با حضور مدیران شهرداری همدان (جناب آقایان علیضمیر-معاون خدمات شهری-و یوسفی-معاون فنی و عمرانی) برگزار گردید که اهم مطالب عنوان شده در این خصوص به شرح زیر میباشد:
۱/ج)- جناب آقای بادامی نجات (نایبرئیس محترم شورا):
– بر اساس اظهارنظر شهرداری و برخی اعضای شورای شهر، کنسرسیوم ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان توان اجرایی کار را ندارد و شهر همدان از این منظر، متضرر شده است. با تأکید بر اینکه مخالفتی مبنی بر تعیین تکلیف نهایی این پروژه بزرگ شهری نداریم؛ مباحث اجرایی فسخ قرارداد پروژه میدان بار جدید همدان بر عهده شهرداری همدان است؛ ازاینرو باید با لحاظ کردن مباحث حقوقی و قانونی، بهصورت جدیتر مورد پیگیری قرار گیرد و توجه شود خسارت جدید هم به وجود نیاید.
۲/ج)- جناب آقای عسگریان (رئیس محترم کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا):
– با اشاره به تقاضای کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان مبنی بر ارائه تضمین خرید غرفه داران از سوی شهرداری علیرغم حمایتهای ویژه از حوزه سرمایهگذاری این پروژه بزرگ شهری؛ پس از گذشت مدتزمانی طولانی حمایتهای شورای چهارم و پنجم شهر همدان از سرمایهگذار این طرح بزرگ بهویژه در تنظیم شیوهنامه، بهانه جدیدی مطرح میشود که نشاندهنده کملطفی این مجموعه به شهر همدان است. این مجموعه بزرگ بهعنوان سرمایهگذار ورود پیدا کرده که مشمول امتیازات ویژه مدیریت شهری شده است. سرمایهگذار این پروژه بزرگ توان و اعتبار مالی مورد نیاز را برای ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان را ندارد و متأسفانه بر اساس نفوذ برخی از مدیران ارشد سابق توانستهاند امتیاز کاذبی را برای خود کسب کنند؛ ازاینرو نباید بیش از این، سرمایه شهر و مردم، معطل بماند. با تأکید بر اینکه برندهای مثبت پروژه بزرگ سرمایهگذاری میدان میوه و ترهبار مربوط و متعلق به شهرداری همدان است؛ ادامه داد: خوشبختانه مهلت تعیین شده از سوی فرماندار همدان برای ارتقای پیشرفت فیزیکی این پروژه سرمایهگذاری به اتمام رسیده است؛ ازاینرو باید پرونده آن به کمیسیون ماده ۳۸ آییننامه معاملات شهرداری ارجاع داده شود. با توجه به اینکه عدم بضاعت مالی و کاری سرمایهگذار، پروژه برایش توجیهپذیر نیست؛ ازاینرو بر اساس درخواست شهرداری همدان، باید اجازه داده شود که تعیین تکلیف پروژه میدان میوه و ترهبار جدید طبق روال قانونی طی شود. با بیان اینکه این پروژه بزرگ سرمایهگذاری تمام مجوزهای لازم را دارد و آماده به کار است؛ پیشنهاد داد: پیمانکاران و سرمایهگذاران بومی که در زمان عقد قرارداد به آنان مجال کار داده نشده است، میتوانند بهصورت قانونمندتر و منظمتر، امور این پروژه را پیش بگیرند. خطاب به اعضای شورای شهر همدان درخواست کرد تا وضعیت پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود تا سرمایهگذار آن شهر را ترک کند و اعتبار و انرژی شهر معطل آنان نشود
۳/ج)- جناب آقای رحیمی فر (رئیس محترم کمیسیون فنی و عمرانی شورا):
– با تأکید بر حمایت از سرمایهگذاری؛ علیرغم اینکه همواره بر تعیین تکلیف هر چه سریعتر پروژه میدان میوه و ترهبار جدید شهر تأکید داشتهایم؛ اما شهرداری همدان باید بر اساس وظیفه قانونی خود و برابر قوانین و مقررات در راستای تعیین تکلیف پروژه میدان میوه و ترهبار جدید شهر همدان عمل کند. با توجه به اینکه تمامی مباحث مورد نظر سرمایهگذار در آییننامه و شیوهنامه فروش لحاظ شد و مورد تصویب اعضای شورای شهر همدان هم قرار گرفت؛ فسخ قرارداد شهرداری با کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان باید بهعنوان آخرین راهکار مدنظر قرار گیرد؛ هرچند بر اساس شواهد موجود، محرز شده است که سرمایهگذار قصد ادامه عملیات اجرایی کار را ندارد. با اشاره به اینکه تاکنون این پروژه بزرگ سرمایهگذاری تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ شهرداری همدان بر این نظر است که کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان از طریق کمیسیون ماده ۳۸ آییننامه معاملات شهرداری، تعیین تکلیف شود؛ زیرا پروژه به بهرهبرداری نمیرسد و راه به جایی هم نخواهد رسید. با بیان اینکه بر اساس ضربالمثل معروف که میگوید، ضرر را از هر کجا جلویش را بگیری، منفعت است؛ در صورت تعیین تکلیف این پروژه بزرگ، مشکلات اجتماعی حاصل از آن رفع میشود و رونق سرمایهگذاری را به دنبال دارد و در نتیجه شرایط میدان بار فعلی هم که بسیار نامطلوب است، ساماندهی میشود. ابزارهای قانونی فسخ قرارداد در شیوهنامه پروژه میدان میوه و ترهبار جدید همدان دیده شده است که باید بهمنظور تسهیل امور، پیگیری مجدانه آن صورت گیرد. با تأکید بر هماهنگی با استانداری بهمنظور فسخ قرارداد این کنسرسیوم؛ بهموازات پیگیری فسخ قرارداد از طریق کمیسیون ماده ۳۸ آییننامه معاملات شهرداری، خوشبختانه موارد متعدد دیگر نیز در قرارداد برای تعیین و تکلیف در قبال عدم انجام تعهدات از سوی سرمایهگذار پیشبینی شده است که باید مدنظر و مورد عمل قرار گیرد.
۴/ج)- جناب آقای دکتر مولوی (رئیس محترم مرکز پژوهشهای شورا):
– با انتقاد نسبت به بلاتکلیفی ۵ ساله پروژه سرمایهگذاری میدان میوه و ترهبار جدید؛ باید مدیریت شهری در این زمینه تصمیمگیری جدی داشته باشد تا ضمن بهرهگیری از ظرفیت مجموعه سرمایهگذاران و پیمانکاران استان همدان، ساخت این پروژه بزرگ سرمایهگذاری به سرانجام برسد. ضمن اینکه مجموعه سرمایهگذار و پیمانکار فعلی بایستی جبرانگر ضرر و زیان ناشی از اهمال و کمکاری خود باشند و حقوحقوق ضایع شده از شهروندان و شهرداری همدان را جبران کنند؛ زیرا با افزایش وحشتناک قیمتها، هزینه ساخت و راهاندازی این مجموعه چند ۱۰ برابر شده است که این مهم واقعاً جای تأسف دارد.
۵/ج)- جناب آقای فتحی (رئیس محترم کمیسیون خدمات شهری شورا):
– با تأکید بر عدم توانایی کنسرسیوم ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان؛ از ابتدای امر مشخص بود که ساخت این پروژه به سرانجام نمیرسد و سرمایهگذار میبایست در حال حاضر با احتساب صرف هزینههای انشعابات و راه دسترسی از سوی شهرداری، بیشتر از اینها هزینه کرده باشد. با اشاره به اینکه ۵ سال فرصت طلایی ساخت این پروژه را از دست دادیم؛ با توجه به اینکه میدان میوه و ترهبار جدید پاسخگوی نیاز شهر نیست، باید بهصورت همزمان جانمایی مناسبی برای میدان بار جدید داشته باشیم که از لحاظ نزدیک بودن راه دسترسی، انشعابات و سهلالوصول بودن آن لحاظ شود.
۶/ج) جناب آقای قراباغی (رئیس محترم کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورا):
– با تأکید بر اینکه نباید سرمایهگذار را بلاتکلیف نگه داشت؛ با توجه به اینکه مقرر شده بود پروژه بزرگ سرمایهگذاری میدان میوه و ترهبار جدید همدان تا خردادماه امسال تعیین تکلیف شود؛ این مهم باید به سرانجام برسد. علیرغم حمایتهای شورای شهر همدان از سرمایهگذار این پروژه مبنی بر تصویب شیوهنامه فروش غرفه داران و رفع موانع پیشروی سرمایهگذار، اما کنسرسیوم ساخت پروژه میدان میوه و ترهبار جدید همدان، مدیریت شهری را معطل کرده است که در این صورت تعیین تکلیف آن بر اساس قانون، منافاتی با حمایت از سرمایهگذار ندارد.
۷/ج)- جناب آقای علی ضمیر (معاون محترم خدمات شهری شهرداری):
– صراحتاً تأکید بر این بوده که پیشرفت فیزیکی پروژه میدان میوه و ترهبار جدید شهر همدان در بازه زمانی مشخص (خردادماه ۹۹) به حداقل ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که این مهم، عملیاتی نشد و همچنان روند قبل، پیش میرود. بر اساس برگزاری جلسات مختلف، مجدد بازه زمان مشخصی برای ارائه برنامه نهایی کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان به شهرداری اعلام شد و همچنان این مجموعه بر ارائه ضمانت خرید از سوی شهرداری تأکید دارند؛ درحالیکه شهرداری همدان دارد نه اجازه پیشفروش میدهد و نه ضمانت خرید ارائه میدهد. نظر شفاف شهرداری بر این است که این پروژه بزرگ سرمایهگذاری از طریق اعمال ماده ۳۸ آییننامه معاملات شهرداری، تعیین تکلیف شود و معتقدیم با توجه به فضای موجود، کنسرسیوم توان اجرای کار را ندارد.
در پایان، مقرر شد طی نامهای به شهرداری اعلام شود شورا خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر این پروژه با توجه به مفاد قرارداد فیمابین است.
پایان/
دیدگاهتان را بنویسید