صورت‌جلسه شماره ۳۹

صورت‌جلسه شماره ۳۹

سی و نهمین جلسه (عادی) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۵/۰۸ روز یکشنبه مورخ ۱۶/۰۶/۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر) در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:


الف)- طرح‌ها، لوایح و نامه‌های وارده مطرح شده در جلسه:
۱/الف)- لایحه شماره ۹۹۰۵۲۰۳۷۷۶۰ (مورخ ۲۰/۰۵/۹۹) شهرداری همدان در خصوص «نرخ نامه پیشنهادی حمل‌ونقل دانش‌آموزی (سرویس مدارس)»
نتیجه رأی‌گیری: با استناد به بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و … (مصوب ۲۰/۰۴/۱۳۹۶-مجلس شورای اسلامی) با لایحه شهرداری به شرح زیر موافقت شد:
نرخ سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹
۳۵% افزایش نسبت به سال گذشته
۱۵% افزایش جهت (۵۰% سوخت یارانه‌ای و ۳۰۰% سوخت آزاد) * فقط خودروهای بنزین سوز
۲۰% افزایش جهت (تورم ۸۰% قیمت خودرو و قطعات مصرفی)
ردیف کیلومتر (رفت‌وبرگشت) کرایه خودرو سواری کرایه خودرو ون کرایه مینی‌بوس
۱ ۱ الی ۳ کیلومتر ۰۰۰/۳۰۰/۱ ۰۰۰/۱۰۰/۱ ۰۰۰/۹۰۰
۲ ۳ الی ۶ کیلومتر ۰۰۰/۵۵۰/۱ ۰۰۰/۳۵۰/۱ ۰۰۰/۰۰۰/۱
۳ ۶ الی ۹ کیلومتر ۰۰۰/۸۰۰/۱ ۰۰۰/۶۰۰/۱ ۰۰۰/۲۰۰/۱
۴ ۹ الی ۱۲ کیلومتر ۰۰۰/۰۰۰/۲ ۰۰۰/۷۵۰/۱ ۰۰۰/۳۰۰/۱
بند ۱: نرخ نامه با توجه به ظرفیت درج شده در کارت خودرو می‌باشد.
بند ۲: نرخ نامه با توجه به فعالیت ۵ روز در هفته مدارس می‌باشد.
بند ۳: در صورت کاهش ظرفیت خودرو و یا افزایش و کاهش روزهای فعالیت مدارس توسط دولت در شرایط خاص (کووید-۱۹)، قیمت‌ها به نسبت بند ۱ و ۲ کاهش و افزایش پیدا خواهد کرد.

ب)- نطق پیش از دستور:
۱/ب)- جناب آقای کاوسی امید (رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا):
۱- شهرداری الکترونیک یکی از سیاست‌های اصلی شورا و اولویت نخست آن بود که علی‌رغم پیگیری‌های شورا و وعده شهرداری، هم‌اکنون وضعیت آن در مرحله مبهمی قرار دارد. با انتقاد از عملکرد شهرداری در حوزه فناوری؛ شهرداری به وعده خود در تحقق شهرداری الکترونیک عمل نکرده است. با روندی که شهرداری در پیش گرفته است امیدی برای به ثمر رسیدن شهرداری الکترونیک نداریم و این موضوع یکی از سؤالاتی بود که در صحن شورا از شهردار پرسیده شد. سامانه حسیب که با علم و تأیید شورا و شهرداری به مناقصه گذاشته شد و شرکت مورد نظر نیز انتخاب و قرارداد مورد نظر برای این سامانه منعقد شد متأسفانه در حوزه امور قراردادها، مدیریت انرژی، بودجه و فرآیندسازی ضعیف عمل کرده و در اصل عملاً کاری انجام نشده است. با بیان اینکه با این عملکرد شهرداری سامانه حسیب عملاً غیرقابل بهره‌برداری است؛ همچنین سامانه رایورز (سامانه مالی) که یازده زیر سیستم دارد بعد از مراحل عقد قرارداد این سامانه تاکنون هیچ موفقیتی نداشته که یکی از دلایل اصلی آن این است که در شهرداری اهرم تشویق و تنبیه وجود ندارد. امروز بعد از این همه تأکید شورا در زمینه فناوری متأسفانه اتفاق خاصی صورت نگرفته و با این روند تا آخر دوره پنجم شورا اتفاقی رخ نخواهد داد. ارتباط دو سامانه «حسیب» و «رایورز» حائز اهمیت است. ارتباطی بین این دو سامانه برقرار نشده همچنین در خصوص سامانه حقوقی شهرداری هم اقدامات خاصی صورت نگرفته است. با اشاره به بازدید اعضای شورا از سازمان فناوری؛ متأسفانه دو سال است که پیگیر خرید دیتاسنتر هستند اما طبق وعده‌هایی که داده‌اند عملاً کاری انجام نشده و در زمینه طرح جامع فناوری اطلاعات نیز نتیجه‌ای حاصل نشده است. با روندی که شهرداری همدان در پیش دارد هیچ توفیقی نخواهیم داشت و باید در این زمینه فرصت محدودی به شهرداری بدهیم تا در این زمینه اقدامات عملیاتی انجام دهد.
۲/ب)- جناب آقای بادامی نجات (نایب‌رئیس محترم شورا):
۱- در ابتدا جا دارد از تمامی تلاش‌های شهرداری در خصوص احداث بلوار سلامت که توانسته است رضایت شهروندان را جلب نماید، تقدیر و تشکر کرد. انصافاً طی دو سه سال اخیر در زمینه خدمات‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار اتفاقات خوب و اثربخشی افتاده است که ایمن امر حاصل تلاش‌های مجموعه شورا و شهرداری با هم است؛ اما در این میان هنوز وضعیت مجتمع‌های مسکونی (نظیر گلستان-تپه امام گل) بسیار نامناسب است و نارضایتی شهروندان را مشاهده می‌کنیم. اگرچه این مجتمع‌ها فعلاً در اختیار راه و شهرسازی است و هنوز تحویل شهرداری نشده است، اما شهروندان کاری به این بروکراسی‌های اداری ندارند و انتظار دریافت خدمات از متولیان امر را دارند. قرار بر این بود با تعامل شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی این موضوع تعیین تکلیف شده و در قالب تفاهم‌نامه‌ای قضیه به سرانجام برسد، اما متأسفانه طی یک سال گذشته هنوز این اتفاق نیفتاده است و مردم همچنان سرگردان هستند. در این میان اراده‌ای از سمت اداره کل راه و شهرسازی استان برای تکمیل و تحویل این مجتمع وجود ندارد. وقتی پروژه‌ای با این ابعاد ساخته می‌شود، لازم است تمامی ابعاد آن در نظر گرفته شود و متولی این کار بایستی آن را تکمیل کند و تحویل دهد.
۳/ب)- سرکار خانم نوراله زاده (رئیس محترم کمیسیون شهرسازی و معماری شورا):
۱- از فعالیت فرهنگی خوب و اثرگذار شهرداری منطقه یک در خصوص آماده‌سازی و فضاسازی مناسب شهر در ایام محرم تقدیر و تشکر می‌کنم.
۴/ج)- جناب آقای عسگریان (رئیس محترم کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری):
۱- ضمن ادای احترام و قدردانی از تمامی تلاش‌های مهندسی عضو نظام‌مهندسی ساختمان؛ پیرو مراجعه یکی از شهروندان محترم در خصوص احداث یک بنای مسکونی در ۷۵۰ مترمربع، وی اظهار داشت که شهرداری در مجموع ۸۲ میلیون تومان به‌عنوان عوارض پروانه ساختمانی دریافت کرد درحالی‌که نظام‌مهندسی با معرفی ۱۲ مهندس مختلف مبلغی بالغ بر ۱۱۲ میلیون تومان دریافت نمود. سئوال این است که دلیل این امر چیست؟ چرا بایستی یک مهندس مجری که شاید در طول اجرای پروژه سری هم به بنا نزد مبلغی بیش از ۶۵ میلیون تومان بگیرد؟ نظام‌مهندسی و هیئت چهارنفره (مرکب از معاون عمرانی استاندار؛ شهردار، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس نظام‌مهندسی ساختمان) الزام کرده برای یک بنای خصوصی ۴ مهندس طراح، ۴ مهندس ناظر، مهندس نقشه‌بردار، مهندس شهرسازی و مهندس ناظر هماهنگ‌کننده گرفته شود. لذا پیشنهاد دارم موضوع به مراجع ذی‌ربط منعکس تا برای حل مشکل چاره‌جویی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *