صورت‌جلسه شماره ۴۵

صورت‌جلسه شماره ۴۵

چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۰/۸ روز یک شنبه مورخ ۰۷/۰۷/۹۸ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای بادامی نایب رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد .
-نطق پیش از دستور :
– جناب آقای بادامی نایب رییس محترم شورا ضمن گرامیداشت روز آتش نشان و اشاره به اهمیت و حساسیت کار و خدمت آنان به شهروندان محترم مطالبی را مطرح کرد که اهم آنها بشرح زیر می باشد :
– از همه دست اندرکاران برگزار کننده همایش جاده ابریشم که بنحو احسن و مطلوب برگزار شد تشکر می کنم…
– از آثار همایش این بود که چهار اثر تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، غار علیصدر و یکی از کاروانسراهای همدان درثبت موقت قرارگرفت تامراحل مربوطه درجهت ثبت جهانی آنها طی شود……
– چند سالی است همدان به عنوان قطب گردشگری معرفی شده…
– حضور دفتر نمایندگی یونسکو در همدان می تواند فرصت های بسیار زیادی به ویژه در امر گردشگری برای همدان ایجاد کند…
– سرکار خانم سلماسی رییس محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی ضمن گرامیداشت روز سالمند و تبریک روز آتش نشان مطالبی را اظهار داشت که بشرح زیر نقل می شود :
همانگونه که استحضار دارید املاک و اراضی ۴۸ هکتاری جزو فضای سبز همدان تعریف شده و بایستی تملک شده و به صورت فضای سبز نگهداری گردد. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود توانایی مالی لازم ، شهرداری تنها بخشی از آن را تاکنون تملک کرده و مابقی زمین ها هنوز در تملک مالکین است. و وجود این طرح باعث شده که بخشی از این باغات چه بخشی که در تملک شهرداری است و چه بخشی که در تملک شهروندان است شروع به از بین رفتن کند. تنها بخشی از این باغات همچنان و به همت برخی مالکین در حال حفظ و نگهداری است. مالکین حاضر در این منطقه به دلیل وجود این طرح از نعمت آب آشامیدنی سالم شهری بی بهره هستند. و به دلیل عدم وجود انشعابات آب و فاضلاب با ایجاد چاه ، فاضلاب خود را جمع آوری و تخلیه می نمایند. و این امر باعث شده که آنها هم از نعمت آب آشامیدنی بی بهره باشند و هم به دلیل حجم بالای فاضلاب موجود در منطقه هم آب مصرفی آنها به شدت آلوده باشد و هم خاک باغات آلودگی پیدا کرده که خود باعث شیوع بیماری برای ساکنین و هم آسیب به خاک باغات است.
در حدود یک سال و نیم است که ساکنین ۴۸ هکتاری از طریق شهرداری و آب و فاضلاب به دنبال گرفتن انشعابات مشروط هستند. و درخواست داشتن این انشعابات را تا زمان تعیین تکلیف این منطقه دارند. اما با وجود گذشت زمان طولانی و حتی با وجود اطلاع استانداری از موضوع اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده است.
در حدود نزدیک به یک سال است که از استانداری خواسته شده که بابت تعیین تکلیف این موضوع جلسه ای در کارگروه تخصصی تشکیل دهد که متاسفانه هنوز این اتفاق روی نداده است.
در صورت صدور مجوز توسط مقامات ارشد، اداره کل آب و فاضلاب و شهرداری شرایط ایجاد انشعابات را فراهم می کنند اما متاسفانه برای رفع مشکل ساکنین ۴۸ هکتاری تاکنون هیچ اراده ای وجود نداشته . در حقیقت یا باید هرچه سریعتر این املاک از مالکین خریداری شده و با باید برای رفع مشکل انها اقدام عاجل صورت بگیرد.
در خاطر داشته باشیم باغاتی که هم اکنون در این منطقه سبز و زنده هستند به دلیل حضور مالکین در آنجاست که با وجود این مشکلات عدیده کم کم آخرین بقایای این فضای سبز هم به زودی از بین خواهد رفت.
پیشنهاد بنده به عنوان یکی از نمایندگان مردم شهر پیگیری این موضوع از طریق شورای اسلامی شهر تا رسیدن به نتیجه قطعی است تا مشکلات بخشی از همشهریان ساکن در این منطقه حل و فصل شود تامین سلامتی مردم بخشی از وظایف مدیران ارشد شهری است.
– جناب آقای گیاه شناس رییس محترم مرکز مطالعات ضمن تبریک روز و آغاز هفته گردشگری و روز آتش نشان مطالبی را مطرح نمود که اهم آنها بشرح زیر می باشد :
– گردشگری نقش مهمی در تولید و افزایش سرمایه ملی و اشتغال زایی دارد…
– تحقق دیجیتال در خدمت توسعه، شعار امسال گردشگری است…
– همایش گردشگری آثار بسیار خوبی داشت که شاهد به مراتب اثرات بالاتر آن خواهیم بود…
– با شکل گیری دفتر نمایندگی یونسکو در همدان که می تواند مانا و پایدار باشد آثار مثبتی در امور شهر و شهروندان خواهد داشت…
– لازم است از همه عزیزان دست اندرکار همایش جاده ابریشم و به ویژه جناب آقای شاهرخی استاندار محترم همدان تشکر ویژه داشته باشم…
– تشکیل این همایش ها نقش مهمی در دیپلماسی عمومی ایجاد می کند…
– از آثار این همایش ، در دستور کار قرار گرفتن ثبت جهانی بعضی از آثار تاریخی می باشد…
– شهرداری همدان اولین شهرداری است که در سال ۲۰۱۸ به خصوص زمان UNWOT در می آید و لیکن به دلیل نپرداختن حق عضویت، سلب عضویت شده که لازم است شهرداری این موضوع را پیگیری کند…
– جناب آقای عسگریان رییس محترم کمیسیون نظارت ضمن گرامیداشت روز آتش نشان مواردی را مطرح کرد که اهم آنها بشرح زیر می باشد :
– با توجه به آنچه که در مورد همایش جاده ابریشم مطرح شد و نیز سایر همایش های مشابه که اغلب با هزینه یا مشارکت شهرداری برگزار می شود لازم است گزارش مکتوب آن توسط شهرداری به شورا ارائه شود…
– لازم است تمام دستاورد و ماحصل این همایش اگرچه وظیفه دستگاه اجرایی دیگری بود و شهرداری جور آن را کشید بطور کامل و به منظور اطلاع شهروندان محترم به شورای اسلامی شهر اعلام شود…
– اگر شهرداری نبود آیا میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آثار مورد اشاره نمی رفت…
– دستاورد داخلی و خارجی این جلسات و همایش ها چه بوده …
– دستگاه های متوالی در جهت ارتقاء بخشیدن به گردشگری همدان چکار کرده اند…
– لازم است در قالب صورتجلسه یا بیانیه ای به شورا اعلام از این کارهایی که در مورد همایش جاده ابریشم انجام شد چه میزان آن وظیفه شهرداری و شورا و چه میزان وظیفه سایرین بوده…
– موضوع توسط کمیسیون های شهرسازی، خدمات شهری و نظارت پیگیری شود…
– سرکار خانم نورا.. زاده رییس محترم کمیسیون معماری و شهرسازی ضمن تبریک و گرامیداشت روز آتش نشان اظهار داشت :
– قرار شده بود سه شنبه های هر هفته از مسوولین شهرداری در صحن شورا حضور پیدا کرده و گزارش لازم را ارائه دهند…
– لازم است شهرداری در مورد عضویت و یا سلب عضویت از UNWOT و اقدامات انجام شده را به شورای اسلامی شهر گزارش کند.
-پیشنهاد :
– جناب آقای کاوسی رییس محترم کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اشاره به برخی مصوبات شورای اسلامی شهر و آراء بعضاً متفاوتی که توسط هیئت محترم تطبیق صادر می شود ، اظهار داشت در آینده نزدیک این قبیل آراء را جهت استحضار هئیت محترم و صحن شورای اسلامی شهر ارائه خواهد نمود.

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *