صورت‌جلسه شماره ۵۳

صورت‌جلسه شماره ۵۳

پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر همدان به شماره ۴۹ در سامانه پایش مصوبات …. (سال اول دوره ششم) ، با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورای اسلامی شهر از ساعت ۳۰/ ۸ روز یکشنبه مورخه ۱۲ / ۱۰/ ۱۴۰۰ در محل سالن جلسات شورا بشرح ذیل تشکیل شد:
الف – نامه ، طرح ها ولوایح مطرح شده درجلسه :
۱/الف – نامه شماره ۱۴۰۰۰۲۰۱۱۱۳۱۹۵ مورخه ۱/۲/۱۴۰۰ شهرداری در مورد صورتجلسه شهرداری و آموزش و پرورش بشرح زیرمطرح شد:
متن لایحه : عطف به نامه شماره ۹۹۰۷۲۲۵۸۸۹۵ مورخ ۲۲ / ۷ / ۹۹ در خصوص توافق فی مابین شهرداری و اداره اموزش و پرورش و پیرو نامه شماره ۹۹۰۶۱۰۴۴۵۲۰ مورخ ۱۰ / ۶ / ۹۹ ( و ضمایم ) در خصوص سوالات مطروحه موارد ذیل قابل ذکر می باشد
۱- توافق چه به صورت قرارداد و چه به صورت صورتجلسه برابر ماده ۱۰ قانون مدنی وقتی اراده طرفین را شامل شود نافذ و قابل اجرا می باشد مضافا اینکه در صدر برگه صراحتا به توافق نامه شهرداری و اموزش و پرورش اشاره شده است ( شماره ۲۰۰۹۸۷۸۷۴ مورخ ۲۶ / ۱۲ / ۹۸)
۲- نامه شهرداری جهت اخذ مصوبه چکیده ای از مطالب توافق نامه را در خود دارد و در خود توافق نامه شرایط کامل اشاره شده فلذاتوافق نامه در صورت مصوب شدن در ان شورای محترم به طور کامل با تمام شرایط و بندهای مذکور اجرا خواهد شد
۳- در خصوص نحوه پرداخت مابه التفاوت املاک شهرداری که توسط اموزش و پرورش می بایست پرداخت گردد طی نامه شماره ۹۹۰۸۲۲۶۷۲۱۲ مورخ ۲۲ / ۸ / ۹۹ مکاتبه گردیده ولیکن جوابی واصل نگردیده است
۴- در خصوص امکان پرداخت غرامت املاک مسیری به ادارات دولتی ، نظریه واحد حقوقی شهرداری به شماره ۱۴۰۰۰۱۲۶۱۱۱۵۷۳ مورخ ۲۶ / ۱ / ۱۴۰۰ به حضور ایفاد می گردد
فلذا با توجه به موارد مذکور با بررسی موضوع خواهشمند است نسبت به مصوب نمودن توافق نامه شماره ۲۰۰۹۸۷۸۷۴
مورخ ۲۶ / ۱۲ / ۹۸ با تمام شرایط و بندهای ان اقدام و جهت اجرا امر به ابلاغ فرمایید.
مصوبه شورا : با لایحه ارائه شده موافقت شد.
۲/الف – طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۰۲۰۵۹ مورخه ۴/۱۰/۱۴۰۰ تعدادی از اعضای محترم شورا در مورد شبکه های توزیع برق زیر زمینی پردیسان بشرح زیرمطرح شد:
متن طرح : رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان
سلام‌علیکم
با احترام؛ طرح ذیل که به امضاء یازده (۱۱) نفر از اعضاء شورا رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.
– عنوان :طراحی و اجرای شبکه های توزیع برق زیر زمینی در۳۶ دهکتاری پردیسان توسط شرکت محترم سهامی برق منطقه ای باختر
– مقدمه توجیهی: امروزه موضوع خدمات رسانی شهری یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی شهرها و کشورهای جهان به شمار میرود. از همین رو از قرن نوزدهم میلادی به بعد شبکه های خدمات شهری در اروپا با هدف مشخص کردن مرز شهرها ایجاد شده اند. این شبکه ها ، که شامل خطوط برق و مخابرات و خطوط انتقال آب و گاز است. این خطوط در زیر زمین و از داخل تونلهایی به بخشهای مختلف شهر هدایت میشوند و به صورت هوایی قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل است که در فصول مختلف شاهد حفاری و تخریب آسفالت خیابان و کنده کاریهای گاه و بیگاه شرکتهای خدماتی نیستیم. اجرای زیرزمینی تاسیسات شهری ( خطوط انتقال برق ) برای یکپارچه کردن و بهسازی زیر ساخت های اساسی هر شهر به کار می رود و ایمنی بهره برداری از سیستم را به طرز قابل توجهی افزایش داده و در عین حال باعث سهولت در نگهداری و بهره برداری می شود . که می تواند گام های مهمی در جهت توسعه پایدار مناطق تلقی گردد .
– متن: موضوع زیرساخت ها و تاسیسات به عنوان پایه و ستون در فرایند توسعه شهرها و ایجاد شهرهای جدید مطرح بوده و در صورت استفاده بهینه از آن می توان توسعه شهرها را در ابعاد مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و از همه مهم تر زیست محیطی داشته باشیم. در همین راستا اتخاذ یک رویکرد مناسب برای توسعه و بهبود زیرساخت ها و سیستم خدمات رسانی شهری که همسو با هریک از مولفه های توسعه پایدار است،ضروری است. تجمیع خدمات شهری و سهولت در تعمیر و نگهداری آنها و یک انتخاب مطلوب و به صرفه در امر خدمات رسانی شهری است. در این راستا با کسب تجربه و تبادل اطلاعات با گروه های متخصص داخلی و خارجی می توان مراحل پیشرفت را سریع تر طی کرد.
احداث تونل مشترک تاسیسات شهری اقدامی در جهت توسعه پایدار شهری است که زیر ساختهای پنجگانه آب، برق، گاز، تلفن و مخابرات و آب و سیستم فاضلاب در داخل تونل تاسیسات مشترک شهری (و یا اجرای هر تاسیسات جداگانه بصورت زمینی ) قرار میگیرند که نقش موثری در ساماندهی نظام مدیریت زیر ساختهای شهری، صرفه جویی در هزینه های زیر ساختی، تامین ایمنی، افزایش زیبایی بصری و کاهش میزان آلودگی بصری موجود خواهد داشت. قانون احداث تونل های مشترک تاسیسات شهری در سال ۱۳۷۲ و بر اساس ماده ۱ این قانون که دولت را موظف به احداث این سازه در شهر های جدید و توسعه ی شهر های موجود کرده است . آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۴ تدوین و تصویب شد.
مزایای تونل مشترک تاسیسات(یا اجرای هر تاسیسات جداگانه بصورت زمینی ) :
ساماندهی نظام مدیریت زیر ساختهای شهری، صرفه جویی در هزینه های زیر ساختی، تامین ایمنی، افزایش زیبایی بصری و کاهش میزان آلودگی بصری موجود خواهد داشت. تونل های تاسیسات گام موثری در ایجاد شهر های جدید پایدار و یا به پایداری رساندن شهر های حاضر دارند. این امر هدف اصلی توسعه پایدار، بالا بردن سطح کیفی زندگی انسان ها و برقراری تعامل میان هریک از مولفه های خود (اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی ساماندهی نظام مدیریتی، صرفه جویی در هزینه های زیر ساختی، تامین ایمنی، افزایش زیبایی بصری و کاهش میزان آلودگی بصری) می باشد. در واقع تونل مشترک تاسیسات شهری از جمله زیر ساختهای عظیم و نوین در دنیا می باشد که برای یکپارچه کردن و بهسازی زیر ساخت های اساسی هر شهر از قبیل شبکه های برق، مخابرات، آب و فاضلاب و غیره به کار می رود و ایمنی بهره برداری از سیستم را به طرز قابل توجهی افزایش داده و در عین حال باعث سهولت در نگهداری و بهره برداری می شود.
مولفه های مزایای اجرای تاسیسات زمینی :
مولفه اجتماعی : باتوجه به اهداف اجتماعی توسعه پایدار ،باید برای افزایش کیفیت زندگی ،دسترسی آسان تر به خدمات و در نهایت رسیدن به عدالت اجتماعی که از آرمان های پایداری می باشد تلاش شود. اجرای تاسیسات زمینی شهری در امر خدمات رسانی برای رسیدن به اهداف اجتماعی توسعه پایدار انتخابی شایسته است .
مولفه اقتصادی: برآورد هزینه های احداث تاسیسات زمینی در مقایسه با روش دیگر حاکی از این است که هزینه های سرمایه گذاری در احداث تونل ۳ الی ۳,۵ برابر هزینه های سرمایه گذاری در روش دفنی است لیکن هزینه های بعدی برای تونل مشترک کاهش و برای روش دفنی افزایش می یابد. علاوه بر این با احداث این تونل هزینه های حفظ و نگهداری برای هرکدام از شرکت های ذینفع کمتر خواهد شد و این عاملی برای جذب مشارکت آن ها است. بنابرین در دراز مدت از نظر اقتصادی روش نصب تاسیسات در تونل مقرون به صرفه خواهد بود.
مولفه کالبدی و فیزیکی: سیستم های پایدار قادرند که در طول زمان با تغییرات سازگار باشند، از بین نروند و از بین برنده سایر سیستم ها نباشند. مفهوم زیرساخت های پایدار دارای ۲ بعد اساسی شامل بقای فیزیکی طولانی و قابلیت سازگاری با کالبد شهر می باشد. در مورد نخست شایان ذکر است که عمر شبکه های موجود که به روش دفنی، تاسیسات مورد بهره برداری قرار می گیرند خیلی کوتاهتر از عمر تاسیسات در روش تونل مشترک است.
مولفه زیست محیطی : پایداری زیست محیطی اصلی ترین محور در توسعه پایدار شهری می باشد. استفاده از تونل مشترک به دلیل کاهش اثرات سوء زیست محیطی، کاهش آلودگی های صوتی، بهبود چشم انداز و منظر ، کاهش ترافیک شهری و… بهترین راه برای دستیابی به توسعه پایدار در این بخش می باشد. با احداث این تونل، آب رسانی در محیطی پاک و به دور از آلوذگی ها صورت گرفته و سیستم های دفع فاضلاب شهری و شبکه جمع آوری آب های سطحی به آلودگی منابع خاک و منابع زیرزمینی منجر نخواهد شد. همچنین با انتقال خطوط فشار قوی برق از داخل تونل، عوارض زیان آور آن از بین رفته و حریم این خطوط در طول مسیر انتقال آزاد سازی خواهد شد.
برخی معایب احداث تونل مشترک:
✓هزینه بالای اولیه
✓دشواری هماهنگی و تشریک مساعی ارگان های تاسیساتی مرتبط
✓ طراحی پیچیده
✓ مدیریت و امنیت و حفاظت از تونل
تجارب موفق احداث تونل مشترک تاسیسات : نمونه های موفقی از تونل مشترک تاسیسات، عملیاتی و به مرحله اجرا رسیده اند. در این بین چند مورد از تجارب موفق مربوط به کلانشهر تهران ومشهد برخی مربوط به سایر کشورها می باشد .
مزایای شبکه های زمینی کابل :
۱. افزایش تقاضای عمومی برای افزایش کیفیت و مسائل زیست محیطی .
۲. ایمنی بیشتر و کاهش خسارات ناشی از برق گرفتگی مشترکین و پرسنل بهره بردار.
۳. کاهش خطرات ناشی از کار در ارتفاع برای سیم بان ها و بهره برداران .
۴. عدم تاثیرگذاری منفی بر روی مبلمان شهری .
۵. افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه در شرایط نامساعد جوی .
۶. محدودیت استفاده غیر مجاز از شبکه.
۷. کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری .
۸. کاهش اتفاقات شبکه و بهبود وضعیت بهره برداری.
۹. عدم وجود مشکلات حریم و افزایش قدرت مانور طراح .
۱۰. جلوگیری از سرقت شبکه های توزیع و کابل .
۱۱. کاهش چشمگیر خاموشی های ناخواسته در اثر بروز خطای شبکه .
۱۲. عدم آسیب رسانی به محیط زیست و جلوگیری از شاخه بری به جهت جلوگیری از اتفاقات و رشد مناسب شکل و فرم درختان و عدم نیاز به قطع اشجار و برهم نزدن جلوه شهرها جهت نصب کابل .
۱۳. طول عمر بالای خطوط به علت عدم وجود تنش های مکانیکی و همچنین کاهش برخورد با عوامل آسیب رسانی مانند رطوبت و اکسیژن .
۱۴. کاهش یراق آلات مصرفی به جهت نگهداری کابل .
۱۵. کاهش تلفات شبکه به علت نبود یراق آلات و تجهیزات با امکان بروز نشتی .
۱۶. کاهش تلفات به علت ساختار کابل ها که موجب عدم یونیزاسیون هوای اطراف و ایجاد پدیده کرونا در هادی می شود.
۱۷. کاهش میزان دسترسی به شبکه به دلیل بهره گیری از کابل های روکش دارو نصب کابل در داخل کانال کابل و در نتیجه کاهش خطر برق گرفتگی مشترکین و پرسنل بهره بردار.
۱۸. حذف خطرات محیطی از قبیل خطر برخورد صاعقه، برخورد درختان، اجسام خارجی، برخورد پرنده، رفع مسایل مربوط به حریم خطوط و کابل ها .
معایب شبکه¬های زمینی کابل:
۱. هزینه بالای اجرای شبکه (امروزه با پیشرفت های تکنولوژیکی ساخت مواد عایق پلیمری از مواد با خانواده پلاستیک به عنوان عایق و پوسته کابل های زمینی استفاده می شود. توانایی این مواد برای دفن مستقیم در زیر خاک، صرفه اقتصادی آنرا نسبت به سیستم های هوایی کا هش داده) .
۲. عیب یابی و نگهداری مشکل و زمان بر .
۳. نیاز به تجهیزات احداث و عیب یابی گران قیمت .
۴. نیاز به افراد متخصص جهت احداث و عیب یابی .
۵. امکان آسیب دیدگی شبکه در حفاری های سایر ارگانها و نهاد ها .
معایب شبکه­های هوایی :
۱. آسیب پذیری در برابر طوفان ها و اختلالات جوی و دسترسی آسان به شبکه و افزایش خطر برق گرفتگی .
۲. افزایش احتمال سرقت انرژی و کابل (بویژه در شبکه فشار ضعیف).
۳. خطر برخورد صاعقه.
۴. اشجار، اجسام خارجی و پرندگان، خطر برخورد جرثقیل ها و کمپرسی ها و خودروهایی با ارتفاع زیاد .
۵. تصادف وسایل نقلیه با تیرهای بتنی یا چوبی .
۶. ساختمان در حال اجرا توسط کارگران و داربست .
۷. پارازیت در خطوط مخابراتی.
۸. برداشتهای غیرمجاز برق و برخورد رعد و برق به خطوط هوایی .
۹. مسائل مربوط به حریم خطوط و جلوه نازیبایدید و منظر شهری.
۱۰. قابل کنترل نبودن و مدیریت نشدن تاسیسات در شرایط خاص و بحرانی نظیر زلزله، آتشسوزیهای گسترده، جنگ و …
هدف از اجرای این پروژه حذف کامل حفاریهای شهری، توجه به اصل زیباشناسی و از بین رفتن خطوط تاسیسات به صورت هوایی و عیب یابی شبکه در اسرع وقت از مهمترین نتایج اجرای تاسیسات زیر زمینی است و ضروری است برای دستیابی به این اهداف همه دستگاههای اجرایی و سازمانها به همکاری با شهرداری آیند.که نتیجه حاصل از اجرای طرح این محدوده تفکیکی حائز اهمیت دو چندان می گردد
پیش نیازها و امکانات مورد نیاز جهت اجرا:
۱- آورده شهرداری محدوده سایت و معابر ۳۶ هکتاری منطقه ۳ .
۲- ارجا پروژه به شرکت محترم برق جهت طراحی تخصصی و الزام به اجرای تاسیسات برق زیر زمینی .
۳- تهیه طرح نهایی توسط شرکت برق جهت ارتقاء کیفیت خدمات و کاهش هزینه های بلند مدت .
۴- کمک در هزینه های حفاری به شرکت برق در خصوص اجرای طرح .
۵- نمونه موفق اجرا شده در همدان : پیاده را بوعلی سینا . میدان امام . محدوده بازار و سایر شهر های ایران …..
مصوبه شورا : با طرح ارائه شده موافقت شد.
۳/الف – نامه شماره ۱۴۰۰۰۶۲۱۱۵۴۶۹۰ مورخه ۲۱ / ۷/ ۱۴۰۰ شهرداری در مورد پایگاه شهید خاکپور بشرح زیرمطرح شد:
متن لایحه : احتراماً ضمن پیوست تصویر نامه ثبت شده به شماره ۱۰۰۱۴۰۰۸۴۶۲ مورخ ۲۱ / ۶ / ۱۴۰۰ پایگاه شهید خاکپور خواهشمند است با اهداء یک دستگاه تلویزیون ۵۰ اینچ به پایگاه مذکور از محل ردیف ۱۵۰۲۰۴ بودجه مصوب سالجاری موافقت ومراتب را ابلاغ فرمائید.
مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.