صورت‌جلسه شماره ۶۷

صورت‌جلسه شماره ۶۷

شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۳۵/۱۶ روز سه شنبه مورخ ۰۳/۱۰/۹۸ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد :
– نطق پیش از دستور :
– جناب آقای گردان رییس محترم شورای اسلامی شهر ضمن تبریک تولد حضرت عیسی مسیح (ع) به مسیحیان جهان به ویژه به هموطنان و همشهریان مسیحی گزارش شفاهی از ماموریت خود به تهران که تحت عنوان نشست هم اندیشی با احیاء حقوق عامه تشکیل شده بود ارائه نمود که اهم آنها عبارت است از :
– جلسه ای با حضور تعدادی از روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرداران کلانشهرها وتعدادی از اساتید دانشگاهها در محل ساختمان قوه قضاییه از ساعت ۹ الی ۱۲ با موضوع احیای حقوق عامه در برنامه ریزی شهری ومنطقه ای بر گزار گردید ..
– قوه قضائیه حفظ حقوق عامه را به عهده دارد ولی حقوق عامه جدی گرفته نشده . رجحان حقوق عمومی بر حقوق خصوصی نمونه بارز مشهود است….
– عدم تناسب مجازاتها نسبت به حقوق عامه….
– – عدم وجود کاداست و اجرای کامل آن ، فعلاً ۲۰% اجرایی شده.
– در تزاحم حقوق عامه با حقوق خصوصی حقوق عمومی تقدم دارد و اصول کار است….
– در شهرداریها ظرفیت نیروهای تخصصی از عادی کمتر شده…..
– هم اندیشی با گروههای ذینفع اجتماعی صورت پذیرد زیرا از متخصصان بیشتر در کسب موضوعات را دارند…
– یکی از راههای برون رفت از وضعیت فعلی جدی گرفتن ثمن ها و سازمانهای مردم نهاد است که مردم را از حقوق خود آگاه سازند….
– بحث ماده ۱۰۰ بایستی واقعی گردد… – قوانین بایستی به روز شوند ولی فعلاً به همین قانون پایبند باشیم.
– باغ کاربری نیست زیرساخت است و مانند انفال باید به آنها نگریست قانون حفظ باغات به گسترش ارتباط ندارد.
– موضوع مهم وقابل توجه که بایستی به آن عنایت داشت طرح های جامع وتفصیلی است که باید به آنها استناد کنیم
– نسبت به آموزش های شهری برای مردم ، متخصصین و قضات توسط متخصصین که دانش به روز دارند در مسایل شهری استفاده شود….
– این مباحث در دانشگاهها کار کارشناسی و تخصصی شود زیرا برای مجریان بسیار مفید است که بایستی کنار هم باشند. تعامل دانشگاه با اجرا بسیار ضروری است….
– جناب آقای قراباغی رییس محترم کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری با تبریک تولد پیامبر الهی حضرت عیسی مسیح (ع) نکاتی را در مورد بحران آلودگی هوا و اپیدمی آنفولانزای اخیر مطرح کرد که عیناً بشرح زیر نقل می شود: در شهر همدان چه خبر است؟! آیا مدیریت بحران استانداری همدان در خواب است؟!
مدتی است با ورود ویروس آنفولوآنزا تعدادی از همشهریان همدانی، جان خود را از دست داده و تاسف بار تر و حزن انگیز تر این که عده زیادی از خردسالان و کودکان نیز قربانی این اپیدیمی مرگ بار گردیدند؟ چرا هیچ گونه هشدار و آگاهی بخشی عمومی در این خصوص صورت نگرفت؟وقتی در برحه ای از زمان، شرایط حاد و بحرانی به عینه؛ هویدا و مشهود است؛ چرا اقدام های مناسبی صورت نگرفت؟مقصر این وضعیت کیست؟چرا همه سکوت کردند؟
به راستی اگر کودک خودمان نیز در اثر ابتلاء به این ویروس، جان خود را از دست می داد؛ این چنین سکوتی می کردیم؟!
چرا آمار دقیق از افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و جان باختگان آن به تفکیک سن و جنسیت اعلام نمی شود؟!
چرا مدیران مرتبط در درون خود با وجدانشان سوگند یاد کردند؛ تا همواره با مردم صادق نباشند؟ نقش دستگاه های اطلاع رسانی در استان در این باره بسیار کم رنگ بود. در بحران اخیر، از شورای هماهنگی روابط عمومی و اطلاع رسانی استانداری که متشکل از مدیران و مسئولین روابط عمومی دستگاه های اجرایی می باشد و براساس مصوبه وزارت کشور دارای جایگاه خاصی از جمله وظیفه آگاهی بخشی عمومی بوده؛ هیچ گونه اقدام ملموسی صورت نگرفته است.
این سوال در اذهان عمومی مطرح است، شهر همدان که فعالیت صنعتی آن چنانی نداشته و در آن صورت نمی گیرد و اگر هم فعالیت صنعتی باشد با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و به تبع آن در سطح استان؛ در سطح بسیار پایینی است و بر دو اصل گردشگری و کشاورزی شناخته می شود و با دارا بودن آب و هوای مطبوع کوهستانی چرا آلودگی هوای باید از حد اخطار هم گذشته و شاخص آلایندگی ها به گونه ای باشد که حتی برای شهروندان سالم نیز خطرناک باشد؟
جالب این که در شهر تهران برای مدیریت این وضعیت با درصد پایین تر و در جهت رعایت سلامت عمومی به مدت یک هفته تعطیلی اعلام می شود ولی در شهر همدان با مواردی که به آن اشاره شد؛ شهروندانش همانند کوه الوند، استوار و پا برجا بایستی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و برای مدیران مرتبط… بحث سلامت شهروندی اصلاً در اولویت نباشد؟!
اصلاً منشاء این آلودگی ها از کجاست؟ اگر در کلان شهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و با توجه به فعالیت های صنعتی که در آن صورت می گیرد شاهد این وضعیت باشیم؛ تا حدی قابل قبول بوده ولی برای شهر همدان این وضعیت قابل قبول نیست.چرا اداره کل محیط زیست، هیچ گونه هشداری به شهروندان نداده است؟ چرا عمق بحران؛ رسانه ای نشد؟
بر فرض، مدیران دولتی در ارایه آمار و رعایت ملاحظات سازمانی، هم چنین تکالیفی که از سوی استان برای آنها مشخص می شود، دارای محدودیت هایی هستند ولی صدا و سیمای مرکز همدان که یک مجموعه حاکمیتی است و نقش اطلاع رسانی عمومی را عهده دار می باشد؛ چرا به طور جدی تری ورود ننموده است؟سوال اینجاست.در سیاست های جدید دولت محترم چرا موارد و مطالب مهم و سرنوشت ساز در ساعت ۱۲ نصفه شب اطلاع رسانی می شود؟! ابلاغ قیمت بنزین، تعطلیلی مدارس و…
در بحث آلودگی های اخیر و شیوع ویروس آنفولوآنزا، مجموعه های اداره کل مدیریت بحران استانداری، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش پرورش و هواشناسی به طور قطع و یقین به وظایف ذاتی خود در آموزش شهروندی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی برای مباحث پیش گیرانه شامل (تعطیلی مدارس و ادارات دولتی و محدودیت های ترافیکی شهری) و هشدارهای لازم جهت کاهش حداقلی آسیب ها، در دو بحران یاد شده اقدام چشم گیری نداشته و کوتاهی کردند!
ضمن قدردانی از پیگیری دادستان محترم همدان به عنوان نماینده مدعی العموم که نسبت به آغاز سخن و دستور بررسی در این مورد که راساً و مستقیماً با جان و سلامتی شهروندان همدانی ارتباط داشته است لذا انتظار داریم؛ به صورت ویژه و خارج از تشریفات متداول قضایی در دستور کار خود قرار دهد.
تعجب من از نمایندگان فعلی مردم در مجلس شورای اسلامی این است چرا برای حفظ آراء حوزه انتخابیه و رضایت مندی عمومی، موضع خود را مشخص نکرده و می بایست به طور جدی تری اقدام می کردند.
نقش رسانه ها در این باره چیست ؟ سکوت معنا دار رسانه ها در این باره قابل تامل است!
در یک مورد به صورت مصداقی عرض می نمایم، در بحث جاده سلامت در مسیر گنج نامه که در حد طرح موضوع در کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر مطرح شد به مدت دو هفته مورد هجمه های مختلف از سوی رسانه های مکتوب، فعالان فضای مجازی و به تعبیری برخی نمایندگان سازمان های مردم نهاد قرار گرفتیم! ولی چرا در این خصوص سکوت اختیار کردند؟!
در خاتمه از همکاران خود در شورای شهر همدان نیز انتقاد دارم . در بحث آلودگی های اخیر اعضاء شورای شهر تهران برای اهمیت سلامت شهروندی به طور مستقیم ورود داشته و با برگزاری جلسات خارج از نوبت به محوریت شورای شهر اقدام نمودند ولی در جلسات شورای شهر همدان فقط به بررسی نامه های شهروندی که از ارزش کمتری از مساله سلامت برخوردار است بسنده می کنیم. شایسته است؛ در این باره تجدید نظر نماییم . هم چنین شورای شهر در مواقع بحرانی با برگزاری جلسات فوق العاده در شورای شهر، کمک حال مدیریت ارشد استان باشیم. این جانب به عنوان نماینده مردم شریف همدان در پارلمان شهری؛ یک مطالبه گر هستم. در جایگاه عضو شورای شهر و با توجه به انتظارتی که موکلین این جانب از من داشته و حدود و اختیارات قانونی خود؛ مطالبه گری می نمایم و خواستار پاسخ روشن در این مورد به خصوص و مهم می باشم.
– جناب آقای دکتر مولوی رییس محترم مرکز مطالعات ضمن گرامیداشت چهارم دی ماه ۶۵ که یادآور رشادت های فرزندان رشید استان در عملیات کربلای ۴ می باشد خاطره ای از عملیات مذکور را بیان و نکاتی را در مورد پیاده راه خیابان اکباتان و مدیریت شهری بیان کرد که عیناً بشرح زیر نقل می شود :
کلانشهر همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اسلامی دارای ظرفیت های گوناگونی است که می‌طلبد با برنامه ریزی دقیق و استفاده از نظرات صاحب نظران در حوزه مدیریت شهری با یک نگاه کلان و همه جانبه در حوزه های متعدد شهری به آنچه که در شان این شهر پرآوازه هست رسید، کارآمد سازی شهری برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان به عنوان سهامداران و ما منتفعین آن اصلی فرآیند توسعه پایدار و متوازن شهری از اهداف اصلی مدیران شهری است که در این راستا با توجه به بعد انسان محور آن و نقش شهروندان مطالبه‌گر و حذف بخشی از وسایط نقلیه از معابر شهری همدان با عنایت به مصوبه سال ۱۳۸۵ شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خیابان های بوعلی اکباتان و میدان امام به تاکید شورای اسلامی دوره چهارم تبدیل به پیاده راه شد و امروزه به عنوان یک محور زیبای فرهنگی تفریحی توریستی مورد استقبال همشهریان و گردشگران قرار گرفته است و این طرح گامی بلند در جهت بازگرداندن هویت تاریخی میدان مرکزی و ۶ خیابان منشعب از آن به عنوان اولین طرح شهرسازی ایران بوده است این محور فرهنگی تفریحی و توریستی از آرامگاه پزشک حاذق جهان شروع و با گذر از خیابان شبانه روزی بوعلی با گلهای اطلسی روی بالکن ها بنای زیبا و معماری بی‌بدیل میدان امام و بافت کالبدی آن بازار سنتی همدان به عنوان بارانداز اقتصادی غرب کشور و قلب اقتصادی جاده جهانی ابریشم مسجد زیبای جامع و بنای آخرین آن سراها ، کاروانسراها و ده‌ها بنای ماندگار به قلب مدنیت شهرنشینی و حکومت داری ایرانیان باستان یعنی تپه باستانی هگمتانه می رسد و باعث ماندگاری گردشگران در شهر همدان به مدت طولانی تری شده است در این طرح بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز احیا شده و باعث تمرکز زدائی از هسته مرکزی شهر و روان تر شدن و سهولت دسترسی مردم خواهد شد.
ایجاد یک بستر و محور فرهنگی برای تردد پیاده روی بی‌نظیر شهر را نیز فراهم ساخته و افزایش ضریب ایمنی تردد رونق اقتصادی و بالا رفتن درآمدهای پایدار شهری بالا رفتن کیفیت زیست محیطی ایجاد سرزندگی و نشاط اجتماعی فراهم شدن دیدارهای چهره به چهره با تعاملات اجتماعی احیا و بازنده سازی بافت‌ها و بناهای ارزشمند به مثابه ثروت‌های فرهنگی جامعه و افزایش فرصت‌های مغفول مانده گردشگری در کاهش شهر همدان شده است.
حال پس از حدود دو سال از این اتفاق مبارک در یک تصمیم گیری غیرکارشناسی و عدم توجه به توان تمام جوانب امر و عدم اطلاع مدیریت شهری خیابان اکباتان را با توجه به تمام توجیهات ایجاد رونق اقتصادی به روی خودروها باز کرده و زمینه های بسیار بالای مدیریت شهری و زحمات فراوان متولیان امر را نادیده گرفته و باعث هدر رفت این همه سرمایه شده اند لازم به توضیح است که طرح‌های شهری برای جا افتادن و موفقیت نیاز به گذر زمان داشته تا به شکوفایی کامل برسند که در این امر در برنامه‌های توسعه پایدار و شکوفایی شهری سازمان سازمان سازمان ملل نیز اشاره شده است.
– جناب آقای کاوسی رییس محترم کمیسیون برنامه بودجه و مالی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) نکاتی را در نطق پیش از دستور خود مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیر می باشد :
– در طول سال پروژه های عمرانی اجرا شده و اکنون در ۳ ماهه آخر سال قرار داریم …
– تعداد قابل توجهی از پیمانکاران کار مورد پیمان خود را انجام داده اند و صورت وضعیت های آماده دارند…
– پیمانکاران بعضاً با مراجعه به شورای اسلامی شهر متقاضی مبلغ صورت وضعیت های ارائه شده می باشند …
– همانطوریکه هزینه های جاری پرداخت می شود لازم است در مورد هزینه عمرانی که الان مطالبه پیمانکاران می باشد تدابیر لازم اندیشیده شود …
– پس از بررسی ۱۲/۶ بودجه مصوب سال جاری راهکارهایی به شهرداری داده شد ولی تاکنون شهرداری پاسخی نداده…
– در مواردی که فروش املاک و اراضی در بودجه مصوب پیش بینی شده بود لازم است برابر مقررات اقدام شود…
– گزارش :
– براساس دعوتنامه شماره ۹۸۰۸۰۱۱۶۴۰۲ مورخه ۰۱/۰۸/۹۸ جناب آقای فیضی منش مدیر محترم منطقه سه شهرداری به اتفاق کارشناسان همراه ایشان در صن شورا حضور پیدا کرده و گزارش سمعی و بصری از عملکرد واحد تحت مدیریت خود در قالب Power Point ارائه و توضیحات تکمیلی را نیز بیان کرد که اهم آنها بشرح زیر می باشد :
– انجام پروژه های مصوب مربوط به دیوارکشی رودخانه های منطقه.
– انجام پروژه های مصوب مربوط به پوشش رودخانه های منطقه.
– انجام پروژه های مصوبه مربوط به پیاده روسازی. – انجام پروژه های مربوط به اجرای کندرو در بلوارهای منطقه.
– تعریض بلوار سردار شهید همدانی. – اجرای پروژه های احداث پارک های محله ای.
– احداث مخزن سنگی پارک کوی رضا و پل هوایی. – گلدان گذاری پل هوایی.
– احداث سرویس بهداشتی در پارک. – احداث سالن ورزشی فرهنگسرای ولایت.
– تکمیل مغازه های شهرک صنعتی بهشتی. – توسعه ساختمان اداری شهرداری منطقه سه.
– پروژه جمع آوری فاضلاب. – روشنایی پل ۱۷ شهریور.
– پروژه خرید و اجرای آسفالت در منطقه به مقدار بیش از ۲۴۰۰۰ تن.
– عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانه های منطقه. – ساخت و نصب المان های مختلف در منطقه.
– در ادامه جلسه خانم سلماسی و آقای کاوسی ضمن بیان نقطه نظرات خود از عملکرد منطقه سه تشکر کردند. و آقای بادامی نایب رئیس محترم شورا ضمن تشکر از عملکرد منطقه اظهار داشت :
– آسفالت ریزی معابر در منطقه مطلوب است… – کارهای عمرانی خوبی بطور متوازن در منطقه اجرا شده است…
– همانطوریکه اطلاع دارید غیر از ۳۶ هکتار، اراضی دیگری در منطقه وجود دارد که می توانید بحث تفکیک آنها را پیگیری نمایید…
– اگر بلوار الغدیر ایجاد شود ضمن اینکه خود یک پروژه توسعه ای می باشد ، نقش موثری از نظر ترافیکی در منطقه خواهد داشت…
– یکی از تلاش های منطقه برای باقیمانده سال جاری و نیز در سال ۹۹ اجرای پروژه اتصال میدان امام حسین (ع) به شهرک مدنی باید باشد…
– منطقه سه با توجه به تراکم جمعیتی که دارد لازم است غیر از پارک ۶ هکتاری، پارک وسیعتر دیگری نیز احداث نماید …..
– با توجه به بعضی مشکلات موجود در بلوار امام خمینی شهرک مدنی لازم است بازنگری های مربوطه صورت بگیرد که جزو مطالبات مردمی است…
– جناب آقای قراباغی رییس محترم کمیسیون گردشگری :
– عملکرد منطقه قابل تقدیر است… – عملکرد خوب موجب رضایتمندی می شود که در منطقه اتفاق افتاده…
– کمبودهایی در اوایل شروع به کار شورا احصاء و به شهرداری ابلاغ شد که احداث پارکینگ های عمومی یکی از آنها بود…
– خیابان شهدا در منطقه سه از نظر پارکینگ و با توجه به ترددی که در آنجا وجود دارد حائز اهمیت می باشد ولیکن اقدام موثری صورت نگرفته است…
– خیلی از ساختمان های واقع در خیابان شهدا در کاربری پارکینگ می باشد و شما می توانید برای بودجه سال ۹۹ این موضوع را پیش بینی کنید…
– غیر از صد هکتاری اخیر که آماده شد در منطقه اراضی زیادی وجود دارد که شهرداری می تواند روی آنها کار بکند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *