صورت‌جلسه شماره ۹۰

صورت‌جلسه شماره ۹۰

نود مین  جلسه  شورای اسلامی شهر همدان (دهمین جلسه در سال ۱۴۰۱) در اولین سال دوره ششم  ، با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورای اسلامی شهر از ساعت

 ۳۵ / ۸  روز یکشنبه مورخه

۲۵ / ۲ / ۴۰۱  در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:

الف- نامه ها ، طرح ها ، لوایح مطرح شده در جلسه :

۱/الف- نامه شماره ۱۴۰۱۰۲۱۲۲۲۴۴۷۵ مورخه ۱۲/ ۲ /۱۴۰۱  شهرداری در مورد مجمع خیرین مدرسه سازان همدان بشرح زیر مطرح شد:

متن لایحه :     احتراماً بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۱۰۲۰۴۲۲۱۹۲۸ مورخ ۴ / ۲ / ۱۴۰۱ و عطف به نامه درخواست شماره ۴۰۱۱۳۰۱ /  ۱۰۳ مورخ ۱ / ۲ / ۱۴۰۱ و مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان و با استناد به بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی آن و در راستای کمک به مجمع خیرین مدرسه ساز جهت احداث و بازسازی مدارس در سطح شهر همدان، این شهرداری پیشنهاد دارد که مبلغ ۱۵۶ / ۳۸۶ / ۷۰۷  ریال از محل ردیف اعتبار ۱۵۰۲۰۴ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری (کمک به سازمانهای مردم نهاد) با رعایت دستور العمل نحوه هزینه کرد کمکها، ابلاغی از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سال ۹۴  پرداخت نماید. لذا خواهشمند است دستور فرمائید موضوع بررسی و مصوبه مربوطه را امر به ابلاغ فرمایند .

مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت شد.

۲/الف- طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۳۵۶ مورخه ۲۲/۲/۱۴۰۱ کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با عنوان سیاست های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بشرح زیر مطرح شد.

متن طرح : رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان     سلام‌علیکم

با احترام؛ طرح ذیل که در جلسه شماره  ۶/ ۱۴۰۱ مورخ ۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۱  کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مطرح و به تصویب رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.

– عنوان: ” سیاست های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر – دوره ششم”

– مقدمه توجیهی:    نظارت شوراهای اسلامی شهرها بر عملکرد مجموعه های مختلف به ویژه مجموعه مدیریت شهری، براساس سیاست هایی ست که شوراها براساس سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی و وظایف قانونی واحدهای مجری،  در حوزه های مختلف تدوین و ابلاغ می نمایند.

واضح و مبرهن است که عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین حوزه های عملیاتی، با توجه به زمان بر بودن بروز تأثیرگذاری آن نیازمند برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت می باشد. از این رو با محوریت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تدوین و تبیین سیاست های مذکور از ملزومات فعالیت شوراها می باشد.

– متن:

اصل محله محوری و احیاء هویت محله ای و هویت شهری، اولویت اول شهرداری باشد و فعالیت دبیرخانه همیاران محلات در این راستا متمرکز و تقویت گردد.
حمایت از تشکل های مردمی- به ویژه بسیج- و همکاری با آنها در راستای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی صورت پذیرد.
حتی المقدور از تصدی گری سازمان فرهنگی در اجرای برنامه ها پرهیز شود و به افراد و تشکلهای مردمی برون سپاری گردد.
در راستای تحقق شعار «همدان شهر دانایی همگانی» و استمرار سیره نیاکان، به حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی به طور ویژه همت گمارده شود.
از نشانه های شهر اسلامی، تجلی رنگ دینی در پوشش و نمودهای ملموس آن شهر می باشد و بر این اساس، تقویت شعائر و مظاهر فرهنگ دینی در یادمان ها، نامگذاری ها، نمادها و نماهای ساختمانی مورد تاکید می­باشد.
در همه حال به اصل پرهیز از اسراف و حفظ بیت المال به عنوان دو اصل برکت بخش و مورد تاکید شرع مقدس، توجه شود.
با هدف الگوسازی و معرفی هنجارها و ارزش ها، از نخبگان علمی(کنکوری، المپیادی و صاحبان مدال جشنواره ها) قهرمانان ورزشی، چهره های هنری، معلمان نمونه و همچنین روحانیان، اساتید و دانشجویان نمونه، کارآفرینان نمونه، از مدیران شایسته نیز توسط شورا و شهرداری تقدیر به عمل آید.(با تدوین آئین نامه تقدیر)
ضمن ایجاد خانه هنرمندان یا مرکز آفرینش های هنری از ظرفیت مجموعه های هنری و خلاق در حوزه فضاسازی شهری و تعظیم شعائر استفاده شود.
فعالیت های فرهنگی حتی­المقدور به صورت نقد یا با تاخیر اندک در تسویه حسابها انجام پذیرد.
شهرداری موظف است بودجه مصوب سازمان را هر ماهه در اقساط دوازده ماهه به موقع تخصیص دهد. در اینصورت سازمان می بایست هر ماهه ۴۰درصد از این منابع را به تسویه دیون این سازمان به طلبکاران اختصاص دهد.
از ایده های مرتبط با حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و طب ایرانی و سنتی، حمایت گردد.
فرهنگ سازی و ترویج درختکاری، حفظ فضای سبز و کاشت درختان میوه و پرهیز از کشت گیاهان آب بر و مضر برای خاک!
در فرهنگسراها از کارشناسان مورد تایید در عرصه طب سنتی حهت ارائه مشاوره به مردم استفاده شود.
حمایت ایده ها و تلاش های نانوایان و فعالان حوزه سلامت جهت تولید نان کامل سنتی.
چابک سازی سازمان و تقویت بینش و کارآمدی نیروهای این بخش به عنوان یک مجموعه کادرساز و مدیرپرور مورد توجه باشد.
در انتصابات سازمان، اخلاق و کارآمدی در کنار هنر و خلاقیت، توامان مد نظر قرار گیرد.
در برنامه ریزی ها از تقویت عناوین و شعارهایی که شهر همدان بدانها مفتخر است غفلت نگردد :
دارالمومنین و دار المجاهدین و چهارمین شهر زیارتی کشور ۲- شهر سبز، پاک و پایدار جهان اسلام

۳-مهد تاریخ و تمدن   ۴- شهر علویان و شیعیان، شهر برادران و فرزندان امام رضا (ع)

شهر زائرسراها و کاروانسراها (میزبان زائران کربلا و مشهدالرضا ع از دو طرف، ایرانیان و شیعیان عراق)

۶-دار الطب و مرکز جهانی طب سینایی   ۷- مهد کوهنوردی ایران زمین  ۸- شهر دوستدار کودک

۹-شهر شعر و ادب و مفاخر پر آوازه و شهر آرامگاه ها  ۱۰- شهر چرم و سفال

همدان شهر خواهر خوانده هایی چون: مشهدالرضا (ع)، سامرا، بخارا، کولاب، کشمیر ۱۱- همدان شهر تاب­آور

۱۲-شهر گردو و کشمش و شیره؛ شهر آلو و آلبالو؛ شهر عسل کوهی و کماج و انگشت پیچ؛ شهر مبل و منبت؛ شهر نان سنتی وسبوس دار .

حمایت از کسب وکارهای خانگی و تولیدات محله ای در قالب نمایشگاه های عرضه محصولات و بازارچه های مخصوص، صورت پذیرد.
آموزش های شهروندی با هدف کاهش هزینه ها و افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان به صورت جدی در دستورکار قرار گیرد.
به مسائل تربیتی کارکنان شهرداری و فضای فرهنگی داخل ادارات اهتمام ویژه مبذول شود.
معرفی خدمات شهرداری و جذاب سازی ارتباط مردم و شهرداری، جهت تشویق مردم در پرداخت عوارض صورت پذیرد.
فرهنگ حجاب و عفاف در محیط کاری و تبلیغات شهری مورد تاکید قرار گیرد.
اهتمام ویژه به احیاء و بازخوانی آداب، رسوم، گویش و اشعار همدانی
حمایت و همکاری با شورای فرهنگ عمومی جهت اجرای ۵ اولیت اصلی حوزه فرهنگ در استان
حمایت هرگونه طرح و ایده نو در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد و طلاق و همکاری با گروه های مردمی فعال در این عرصه.
حمایت از طرح های آموزشی و مطالعاتی در راستای تعمیق باورهای دینی.
ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت با تاکید بر سیره شهدای شاخص به ویژه سردار شهید همدانی

استنادات قانونی: بند های ۲،۵،۶ و ۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن
ماده واحده:

” سیاست های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر – دوره ششم” در دستورکار شهرداری جهت برنامه ریزی و اقدام قرار گیرد.

مصوبه شورا: با طرح ارائه شده بشرح پیوست موافقت شد.

۳/الف – طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۳۶۶ مورخه ۲۴/۲/۱۴۰۱ کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با عنوان نامگذاری کوی دادگستری به کوی عدالت بشرح زیر مطرح شد:

متن طرح :  رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان    سلام‌علیکم

با احترام؛ طرح ذیل که در جلسه شماره ۲/۱۴۰۱ مورخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۱ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مطرح و به تصویب رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.

– عنوان:   نامگذاری کوی دادگستری به نام ” کوی عدالت”

– مقدمه توجیهی:   از آنجایی که نام یک محله ضمن معرفی تاریخچه و چرایی شکل گیری آن، در نوع فعالیت و ارتباط آن با چرخه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … شهر تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ نام محلات و شهرک های موجود و در حال احداث در شهرها از مهم ترین دغدغه های مدیریت شهری در راستای معرفی ساختار و هویت آن محله به شمار می آید. از این رو نامگذاری تفکیکی های جدید در سطح کوی و شهرک از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مهم ترین تفکیکی های شهر همدان، تفکیکی دادگستری در منطقه ۲ شهرداری می باشد که باتوجه به وسعت و پیش بینی مستقر شدن پرسنل دادگستری در آن، یکی از تفکیکی های مهم در سطح کوی در منطقه محسوب می شود. از این رو با تأکید بر رسالت دادگستری و گسترش عدالت در سطح جامعه، عنوان”کوی عدالت” برای تفکیکی مذکور جهت اقدام پیشنهاد می گردد.

استناد قانونی: بند ۲۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و … (مصوب ۲۰/۴/۱۳۹۶ – مجلس)
ماده واحده:

شهرداری همدان تفکیکی دادگستری، واقع در منطقه ۲ شهرداری را به نام ” کوی عدالت” نامگذاری  نماید

مصوبه شورا : با طرح ارائه شده موافقت شد.

ب – در ادامه جلسه باتوجه به دعوتنامه شماره ۲۱۳۱۴۰۱۳۹ مورخه   ۲۰/۲ /۱۴۰۱  آقای علی سنجر بیگی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان و همراهان ایشان و آقای هادی غروی پرستار نمونه جهانی در صحن شورا حضور پیدا کردند.

ابتدا آقای مسگریان ریاست شورا ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به میهمانان یکصدمین سال تاسیس هلال احمر و صلیب سرخ در سطح جهان را تبریک گفت و از زحمات امدادگران محترم این جمعیت در کمک به آسیب دیدگان بلایای طبیعی ، جنگ تحمیلی ، و…. تقدیر نمود و از حضور آنان به ویژه جناب آقای غروی در صحن شورا تشکر کرد .

سپس آقای سنجربیگی و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای ثابتی نماینده محترم ولی فقیه در هلال احمر استان ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر همدان بابت اختصاص وقت برای حضور امدادگران هلال احمر در صحن شورا ، به تاریخچه و چگونگی شکل گیری و ایحاد این حمعیت در سراسر کشور اشاره و آماری از فعالیت ها واقدامات صورت گرفته را بیان و خواسته های جمعیت از شورای اسلامی شهر را مطرح نمودند.

جناب آقای استاد هادی غروی نیز به چگونگی و ابتدای ورود خود به خدمت در امور امداد گری و حضور در امدادرسانی در مناطق و کشور های مختلف و جنگ تحمیلی اشاره و خاطراتی از جنگ تحمیلی را بیان کرد.

در ادامه جلسه هر یک از اعضای محترم شورا نقطه نظرات ، پیشنهادات و دیدگاه های خود را به ویژه در مورد ماندگار نمودن اقدامات و خاطرات استاد هادی غروی بیان کردند.

ج-جشنواره

جناب آقای حمید بادامی نجات از اعضای محترم شورای اسلامی شهر طی سخنانی موضوع عدم برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در سال ۱۴۰۰ را مطرح واظهار داشت :

“در سال ۱۳۹۶ برگزاری جشنواره شهروندان نمونه در شورای اسلامی شهر مصوب ودر سال ۱۳۹۷ و سالهای  بعد ازآن نیز جشنواره برگزار شد . یکی از اهداف این اقدام تبدیل جشنواره به یک رویداد سالیانه به عنوان برند شهر همدان بوده است . متاسفانه علیرغم مصوبه شورا وپیش بینی اعتبار در بودجه هیچ اقدامی در سال ۱۴۰۰ صورت نگرفت . شهرداری همدان باید کار های خوب گذشتگان را ادامه دهد ونباید به بهانه اعتبار رویداد های فرهنگی را متوقف نماید . “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *