صورت‌جلسه شماره ۹۶

صورت‌جلسه شماره ۹۶

ششمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان (هجدهمین جلسه سال ۱۴۰۱) در اولین سال دوره ششم ، با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورای اسلامی شهر از ساعت ۵۶ / ۱۶ روز سه شنبه مورخه ۱۰ / ۳/ ۱۴۰۱ در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل بطور فوق العاده تشکیل شد:


الف- نامه ها ، طرح ها ، لوایح مطرح شده در جلسه :
۱/الف – طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۲۷۸ مورخه ۱۲/ ۲ /۱۴۰۱ طرح تعدادی از اعضاء تحت عنوان طرح تشویق و حمایت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداری بشرح زیر مطرح شد:
متن طرح : رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان سلام‌علیکم
با احترام؛ طرح ذیل که به امضاء ۹ نفر از اعضاء شورا رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.
– عنوان: طرح حمایت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداری همدان
– مقدمه توجیهی و استنادات قانونی:
به منظور شناسایی فرآیندهای مستعد فساد اداری و اصلاح آن ‌ها، پیشگیری و مبارزه با تخلف و فساد اداری و افزایش سلامت نظام اداری در سطح واحدهای اجرایی، مناطق، سازمان‌ها، شرکتها و موسسات وابسته به شهرداری همدان و همچنین هم افزایی درون و برون سازمانی برای پیشگیری و مقابله با تخلف اداری، ارتقای سلامت نظام اداری و افزایش رضایت شهروندان از کاهش سطح فساد، افزایش مشارکت شهروندان، سازمانهای مردم‌نهاد، مؤسسات عمومی و خصوصی در ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با تخلف در شهرداری همدان، ایجاد بستری امن برای دریافت گزارش‌های شهروندان درباره تخلف در شهرداری همدان و اعمال حمایت‌ های مادی و معنوی از اعلام کنندگان و گزارشگران تخلف در اجرای قوانین و مصوبات فرادستی از جمله قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ‏مصوب ۰۷/۰۸/۱۳۹۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام، بند ۲۴ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی ‏مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۳۸۹، آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در ‏دستگاه‌های اجرایی مصوب هیات وزیران به ‏شماره ۷۳۳۷۷/ ‏ت۳۰۳۷۴ه مورخ ‏‏ ۲۲/۱۲/۱۳۸۳ ، قانون رسیدگی به تخلفات اداری ۱۳۷۲، ماده ۷ مصوبه «برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر همدان» ابلاغی ‏به شماره ۱۶۰/۲۵۲۰/۳۲۰۶۱ مورخ ‏‏ ۰۲/۱۱/۱۳۹۷ مصوبه «حمایت و صیانت از ‏گزارشگران تخلف و فساد» به شرح زیر ارایه می گردد.
– متن:
ماده یکم (۱)- تعاریف: ‏
الف- تخلف و فساد اداری: به اختصار تخلف، هرگونه فعل یا ‏ترک فعل واقع‌ شده یا در حال وقوع توسط شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌ نحوی مأمور انجام فعالیتی در شورای اسلامی شهر ‏و مجموعه مدیریت شهری از جمله از بخش‌های ستادی شهرداری، مناطق، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ های ‏وابسته، اعم از کلیه کارکنان رسمی، رسمی مأمور، پیمانی، قرارداد کار معین و نیز کلیه ‏اشخاص ‏حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با شهرداری شامل ‏پیمانکاران، مشاوران، تأمین‌کنندگان کالا و خدمات، ‏‏کارگزاران و عوامل آن‌ها و هر فردی که به هر نحو ‏عهده‌دار انجام وظایف عمومی شهرداری باشد، به صورت فردی، جمعی، یا سازمانی به ‏صورت عمدی، ‏با نقض قوانین و مقررات کشور یا مصوبات ‏شورای اسلامی شهر، انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به ‏اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی ‏از شهروندان یا ارباب رجوع وارد نماید و یا خارج از ‏چارچوب ضوابط اداری کارمندان باشد به طوری که عموم ‏مردم و از جمله کارکنان را از حق ارایه گزارش به ‏کمیسیون حمایت و تشویق گزارشگران تخلف و ‏برخورداری از حمایت‌های این مصوبه برخوردار سازد.
ب- گزارشگران تخلف: هر شخص حقیقی یا حقوقی اعم از ‏شهروندان، پیمانکاران، کارکنان، انجمن‌های مردم‌نهاد، ‏موسسات و شرکت‌ها که هرگونه تخلف اداری واقع‌شده یا ‏در شرف وقوع در شهرداری را در سامانه گزارش تخلف در ‏شهرداری همدان ثبت نماید.‏
ج- سامانه گزارش تخلف در شهرداری: به اختصار سامانه، ‏درگاه اختصاصی و یکپارچه دریافت گزارش‌های تخلف ‏است که دارای یک پنجره واحد الکترونیکی ‏به‌ صورت ‏برخط بوده و ورودی‌های دیگر برای دریافت گزارش از ‏جمله خط تلفن، مراجعه حضوری و صندوق پستی را ‏فراهم می‌سازد. ارائه گزارش در این سامانه ‏با قابلیت ارائه گزارش به صورت شناس یا ناشناس به اختیار گزارش‌دهنده با حفظ محرمانگی هویت گزارش‌دهنده بوده و به‌ محض ثبت ‏گزارش کد رهگیری برای فرد گزارش‌دهنده ارائه خواهد ‏شد تا ‏در ازای آن امکان پیگیری فرایند بررسی گزارش و ‏بستر حمایت‌های مادی و معنوی فراهم آید.‏
تبصره: شهرداری همدان موظف است از میان سامانه‌های موجود یا با راه‌اندازی سامانه جدید که الزامات ماده ۵ و بند ج ماده ۱ این مصوبه را محقق کند، سامانه گزارش تخلف را برای اجرایی شدن این مصوبه فراهم نماید و به تایید کمیسیون موضوع بند ط این ماده برساند.
د- گزارش تخلف: ارائه اطلاعات ناظر به وقوع یک تخلف، ‏جرم و فساد که واقع‌شده یا در حال وقوع است، همراه با ‏مستندات مثبته، ‏دلایل عقلی و متعارف از طریق سامانه و ‏دیگر راه‌های رسمی دریافت گزارش تخلفات. این گزارش ‏در وهله اول با ارائه موارد ‏ذیل قابل ثبت و پیگیری خواهد ‏بود؛ هویت متخلف، نام و آدرس محل تخلف و عنوان ‏تخلف صورت گرفته.‏
هـ – ارزیابی و بررسی گزارش تخلف: فرآیندی است که در ‏آن با توسل به روندهای عادلانه و قانونی به گزارش‌های ‏دریافتی رسیدگی می‌شود. واحدهای اجرایی که در حال ‏حاضر مطابق قوانین بالادست همچون قانون رسیدگی به ‏تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، ‏به صحت‌سنجی و دریافت پیام‌های تخلف در شهرداری ‏می‌پردازند، در این مصوبه وظیفه صحت‌سنجی ‏گزارش‌های ثبت شده و ارسال نتیجه تحقیق و بررسی به ‏کمیته را دارند.‏
و- پاداش و تقدیر: ‌منظور اعطاء پاداش و حمایت مادی از گزارشگران تخلف در شهرداری است که گزارش آنان پس از بررسی در مراجع صالح اداری یا قضایی به تأیید این مراجع رسیده و به‌موجب حکم نهایی مرجع ذی‌صلاح منجر به شناسایی تخلف و برخورد با متخلف در مجموعه مدیریت شهری شده است.
ز- جدول پاداش و تقدیر گزارش تخلف: جدولی است که ‏در آن درصد و نوع حمایت مالی تشویقی گزارشگری هر ‏تخلف مبتنی بر تعیین سطح و نوع تخلف ‏گزارش‌شده از ‏لحاظ بعد مالی، بعد ‏سازمانی، بعد فوریت و بعد آثار ‏اجتماعی ‏نگاشته شده است و به صورت فصلی توسط ‏کمیسیون به روز می‌شود و در سامانه شفافیت در ‏دسترس عموم قرار می‌گیرد. ‏
ح- صیانت و حمایت: منظور صیانت و حمایت شغلی، حقوقی و ‏قضائی اعم از تامین امنیت شغلی، حمایت و معاضدت ‏قضائی از قبیل پرداخت حق‌الزحمه وکیل دادگستری در صورت طرح دعوی حقوقی یا کیفری از سوی فرد متهم به طرفیت از گزارشگر تخلف به تشخیص کمیسیون است.
ط- کمیسیون: منظور کمیسیون حمایت و صیانت از ‏گزارشگران تخلف و فساد شهرداری همدان است که در چارچوب ‏این مصوبه و برای ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن ‏اجرای این مصوبه تشکیل می‌گردد.‏
ی- کمیته رسیدگی: این کمیته به عنوان بازوی نظارت ‏عمومی کمیسیون عمل می‌کند و با دو ابزار انتشار ‏عمومی گزارش‌ها و آمار با حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات و بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها و رسانه‌ها، وظیفه‌ ‏نظارت بر گزارش‌هایی را بر عهده دارد که به سرانجام ‏نرسیده‌اند، مورد اعتراض واقع شدند، و یا فرایندهای ‏رسیدگی به گزارش که بیش از دو ماه طول کشیده‌اند.‏
ماده دوم (۲)-کمیسیون حمایت و صیانت از ‏گزارشگران تخلف شهرداری همدان: ‏
به منظور حمایت و صیانت از گزارشگران در چارچوب این ‏مصوبه، «کمیسیون حمایت و صیانت از گزارشگران ‏تخلف شهرداری همدان» تشکیل می‌گردد که مسئولیت ‏هماهنگی امور اجرائی این مصوبه را بر عهده دارد. ‏
تبصره یکم: اعضاء کمیسیون عبارتند از: ‏
‏۱- رئیس شورای اسلامی شهر همدان به عنوان ‏رئیس کمیسیون. ‏
‏۲-یکی از معاونین شهردار همدان به انتخاب و ‏معرفی شهردار همدان به عنوان عضو کمیسیون. ‏
‏۳-‏رئیس سازمان بازرسی شهرداری همدان به ‏عنوان عضو کمیسیون. ‏
‏۴-‏رئیس حراست کل شهرداری همدان به عنوان ‏عضو کمیسیون.‏
‏۵-‏مدیرکل هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به ‏تخلفات اداری کارکنان شهرداری همدان به ‏عنوان عضو کمیسیون. ‏
‏۶-‏یک نفر از اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه ‏شورای اسلامی شهر همدان به عنوان عضو ‏کمیسیون. ‏
‏۷-‏یک نفر از اعضاء کمیسیون حقوقی و نظارت ‏شورای اسلامی شهر همدان به عنوان عضو ‏کمیسیون. ‏
‏۸-‏یک نفر از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد ‏فعال در حوزه مبارزه با تخلف و فساد اداری و ‏شفافیت به انتخاب رئیس شورای اسلامی شهر همدان ‏به عنوان عضو مدعو کمیسیون. ‏
‏۹-‏یک نفر از گزارشگران فعال در مبارزه با تخلف ‏و فساد در شهرداری همدان به انتخاب شورای ‏اسلامی شهر همدان به عنوان عضو مدعو کمیسیون.
‏۱۰-یک نفر به عنوان دبیر ‏کمیسیون به انتخاب شورا و بدون حق رای. ‏
تبصره دوم: دبیرخانه کمیسیون در شورای اسلامی شهر ‏همدان مستقر خواهد بود.‏
تبصره سوم: وظایف و اختیارات کمیسیون عبارت است از: ‏
‏۱- هم‌افزایی بین واحدهای اجرایی شهرداری ‏جهت ‏پیشگیری و مقابله با تخلف و فساد اداری.
‏۲- اتخاذ و اعمال راهکارهای قانونی به‌ منظور ‏حمایت و ‏تامین امنیت و جبران خسارت ‏اشخاصی که اطلاعات خود ‏را برای پیشگیری، ‏کشف و یا اثبات تخلف در سامانه ‏گزارش تخلف ‏در شهرداری ثبت نموده‌اند‎.‎
‏۳- اتخاذ و اعمال راهکارهای قانونی در راستای ‏جلب ‏مشارکت مردم، کارکنان شهرداری و ‏شورای اسلامی شهر ‏به‌ منظور مقابله با تخلف ‏اداری.‏
‏۴- اعلام نظر در خصوص صحت و موثر بودن ‏اطلاعات و ‏گزارش‌های دریافتی و حمایت و ‏اعطای مشوق‌های ‏مناسب بر اساس گزارش ‏واحدهای رسیدگی‌کننده. ‏
‏۵- نظارت بر حسن اجرای احکام و تکالیف مقرر در ‏این مصوبه.
‏۶- به روزسازی و انتشار عمومی رویه‌های رسیدگی به ‏تخلف، فرم‌ها و طرق گزارش، جدول پاداش و ‏تقدیر و نحوه صیانت از گزارشگر بسته به ابعاد مالی و نوع ‏تخلف و نوع رابطه استخدامی گزارشگر با شهرداری.
‏۷- برنامه‌ریزی لازم‎ ‎‌‎به‌ منظور اطلاع‌رسانی مناسب ‏در ‏خصوص نحوه شکایت مطلعین و ‏اعلام‌کنندگان از جمله ‏در کلیه درگاه‌های ‏الکترونیکی و نیز واحدهای اجرایی به ‏ویژه در ‏سطح کلیه مراکز، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ‏‏موسسات وابسته به شهرداری از طریق نصب بنر، پوستر و ‏سایر اقلام اطلاع‌رسانی به منظور ‏ترغیب و تشویق ‏گزارشگران تخلف‎‏.‏
‏۸- بررسی و تأیید نحوه صیانت از ‏گزارشگران تخلف اعم از ‏تایید لیست پرداخت ‏ماهیانه بر اساس جدول پاداش و ‏تقدیر گزارش ‏تخلف و صدور گواهی صیانت از گزارشگر. ‏
‏۹- ارجاع تخلفات و جرایم اعلانی از سوی گزارشگران موضوع این مصوبه حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح اداری و یا قضایی پس از بررسی و اعتبارسنجی در کمیسیون یا کمیته.
‏۱۰- رسیدگی به اعتراضات گزارشگران تخلف درباره ‏تلاش ‏واحدهای اجرایی در دستیابی به اطلاعات ‏و هویت ایشان ‏یا تخلفات احتمالی راهبران و ‏کاربران سامانه در افشای ‏اطلاعات هویتی ‏ایشان. ‏
‏۱۱- انتخاب اعضاء کمیته رسیدگی.‏
‏۱۲- اولویت‌بندی فرآیندهای محمل فساد برای ‏اصلاح و ‏بهبود فرآیند یا هوشمندسازی، و‏ دریافت گزارش از اداره ‏کل تشکیلات و ‏بهبود روش‌ها جهت جلوگیری از خطاهای ‏‏رویه‌ای و عملکردی و بررسی آنها جهت ‏ابلاغ به ادارات و ‏سازمان‌های مرتبط.‏
‏۱۳- ارجاع درخواست ابطال قرارداد به مراجع قضایی ‏پیرو ‏تخلف جهت درخواست بطلان قرارداد ‏سازمان‌ها، ‏شرکت‌ها، و موسسات وابسته در ‏قرارداد با اشخاص حقیقی ‏و حقوقی در شرایطی ‏که طرف قرارداد مرتکب یکی از ‏اعمال بندهای ‏ماده (۱) مصوبه پیشگیری و مبارزه با ‏رشوه ‏شده باشد‎‏.‏
۱۴- تعیین نوع و میزان محرومیت از قبیل منع شرکت در ‏مناقصات، مزایده‌ ها و یا انجام هرگونه معامله و قرارداد با ‏شهرداری، مطابق ضوابط و مقررات.
‏۱۵- انتشار گزارش‌های کلی تخلف شامل نوع ‏تخلف، ‏سازمان و نهادی که در آن تخلف روی ‏داده است، و مبلغ ‏تخلف به همراه پاداش مالی ‏گزارشگر تخلف در سامانه ‏شفافیت شهرداری ‏همدان بدون درج نام و مشخصات افراد.‏
‏۱۶- تصویب شاخص‌های اندازه‌گیری میزان سلامت ‏اداری ‏و ادراک فساد در شهرداری همدان.‏
‏۱۷- اندازه‌گیری میزان سلامت اداری و ادراک فساد ‏در ‏شهرداری همدان با استفاده از ظرفیت ‏سازمان‌های مردم‌نهاد ‏و نهادهای تخصصی و ‏انتشار عمومی سالانه آن به تفکیک ‏واحدهای ‏اجرایی، مناطق، مراکز، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ‏موسسات ‏وابسته. ‏
تبصره چهارم: به منظور مبارزه همه جانبه با تخلف اداری ‏در ‏شهرداری همدان، کمیسیون مجاز است نسبت به دعوت ‏از ‏نمایندگان دستگاه قضایی و امنیتی برای ایجاد ‏هماهنگی و ‏وحدت رویه در مقابله با تخلف جهت ‏شرکت در جلسات ‏اقدام نماید. ‏
تبصره پنجم: جلسات کمیسیون حداقل یک بار در ماه برگزار خواهد ‏‏شد، این جلسات با حضور حداقل یک دوم اعضا رسمیت ‏‏می‌یابد و تصمیمات آن در چارچوب وظایف با اکثریت ‏آراء ‏معتبر است‎.‎
تبصره ششم: اعضای کمیسیون باید شخصاً در جلسات ‏حضور ‏داشته و نمی‌توانند به جای خود، نماینده معرفی ‏نمایند‎.‎
تبصره هفتم: موارد رد اعضای کمیسیون، همان است که در ‏‏ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی مدنی تصریح شده است.‏
تبصره هشتم: با در نظر داشتن درجه محرمانگی اطلاعات و رعایت حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات مربوط به شخص در مظان اتهام، به منظور استفاده از ظرفیت نظارت عمومی با ‏‏دو ابزار انتشار عمومی و بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها و ‏‏رسانه‌ها در رسیدگی به گزارش‌هایی که به سرانجام ‏‏نرسیده‌اند، مورد اعتراض واقع شدند، و یا فرایندهای ‏‏رسیدگی به گزارش‌هایی که ارجاع آن ها به کمیسیون بیش از دو ماه طول کشیده‌است، ‏‏اعضاء کمیسیون نسبت به انتخاب اعضاء کمیته رسیدگی ‏‏در اولین جلسه کمیسیون اقدام می‌نمایند.
تبصره نهم: اعضاء کمیته رسیدگی عبارتند از: ‏
‏۱- یک نفر از اعضاء کمیسیون از میان نمایندگان ‏‏شهرداری همدان. ‏
‏۲- یک نفر از اعضاء کمیسیون از میان نمایندگان ‏شورای ‏اسلامی شهر همدان.‏
‏۳- یک نفر از اعضاء کمیسیون از میان نمایندگان ‏سمن‌ها ‏یا گزارشگران تخلف. ‏
ماده سوم (۳)-فرآیند اجرایی دریافت و رسیدگی به ‏گزارش تخلف: ‏
سازوکار دریافت، بررسی و ارزیابی و رسیدگی به گزارش ‏تخلف در شهرداری همدان به شرح زیر است:‏
‏۱-‏ ثبت امن، ایمن و محرمانه هویت یا سایر ‏اطلاعات گزارشگر و گزارش تخلف از طریق ‏سامانه گزارش تخلف در شهرداری.‏
‏۲- بررسی گزارش‌های دریافتی که حاوی ‏مشخصات شخص مرتکب جرم و تخلف، نوع آن، زمان و مکان وقوع و نیز دلایل و ‏مستندات مربوط است. ‏
‏۳-‏ ‏استعلام از مراجع قانونی و سازمانی ‏رسیدگی به ‏تخلفات درون شهرداری. ‏
‏۴-‏ ارایه نتایج بررسی به کمیسیون به همراه ‏پیشنهاد نحوه و میزان حمایت‌ها و مشوق‌ها ‏مبتنی بر جدول پاداش و تقدیر از گزارشگر.‏
‏۵- پیگیری اجرای تصمیمات کمیسیون و حصول ‏اطمینان از مصونیت گزارشگر.‏
‏۶- ‏ارسال به مرجع قضایی صالح برای ‏رسیدگی به ‏اصل جرم در صورتی که تخلف عنوان یکی از ‏جرایم مندرج در ‏قوانین جزایی را داشته باشد. ‏ ‏۷- گزارشگری به شهروندان و شورای اسلامی شهر ‏همدان درباره دستاوردهای دریافت گزارش‌های ‏گزارشگران تخلف، اقدامات انجام‌شده در ‏صیانت و حمایت از گزارشگران تخلف. ‏
‏۸- ‏پیگیری دوره‌ای تامین صیانت کافی از ‏‏گزارشگران تخلف و بررسی توسط دبیرخانه ‏کمیسیون.
ماده چهارم (۴)-الزامات دریافت و ثبت گزارش تخلف: ‏به منظور دریافت و ثبت گزارش‌های گزارشگران تخلف، ‏شهرداری همدان مکلف است ظرف مدت حداکثر یک ماه، ‏نسبت به راه‌اندازی سامانه گزارش تخلف در شهرداری ‏اقدامات لازم را به عمل آورد. ‏
تبصره یکم: به منظور یکپارچه سازی فعالیت های مرتبط، صیانت و حمایت از گزارشگران تخلف و همگرایی درگاه ‌های گزارش تخلف و جلوگیری از انجام اقدامات موازی، واحدهای مختلف دریافت‌کننده گزارش‌های ‏مردمی اعم از حراست کل، سازمان بازرسی، اداره کل ‏دبیرخانه رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری همدان، ‏مکلف به ثبت گزارش‌های دریافتی خود در سامانه گزارش تخلف در شهرداری همدان و ‏هدایت گزارشگران به ثبت گزارش در این سامانه هستند.‏
تبصره دوم: شهرداری همدان مکلف ‏است نسبت به پیش‌بینی ارائه گزارش حضوری یا از طریق صندوق پستی و امکان ثبت ‏پیام تلفنی امن برای گزارش تخلف در شهرداری اقدامات ‏لازم را به عمل آورد. ‏
تبصره سوم: لازم است فرم‌های ثبت گزارش تخلف که به ‏صورت عمومی نیز منتشر می‌شوند، جهت گردش کار ‏مقتضی دارای جزئیات کافی باشند تا از تماس برای ‏دریافت اطلاعات تکمیلی با گزارشگر تخلف پرهیز شود. ‏
ماده پنجم (۵)- سامانه گزارش تخلف در شهرداری همدان: سامانه گزارش تخلف در شهرداری همدان یک سامانه ‏هوشمند ثبت تخلفات کاربرپسند، ساده و قابل فهم برای ‏عموم شهروندان، دارای داشبورد مدیریتی و برخوردار از ‏استانداردهای امنیتی و حفاظتی با امکان بارگذاری اسناد ‏و مستندات مربوط، دارای ارتباط با سامانه‌های جامع ‏منابع انسانی، مالی، معاملات و صورت وضعیت با قابلیت ‏اجرا در بستر وب است.‏
الزامات فنی و اجرایی لازم در طرح‌ریزی و فعالیت این ‏سامانه عبارتست از: ‏
‏۱-‏ برای آغاز روند رسیدگی به گزارش‌های تخلف ‏از هر طریق، فرم گزارشگری تخلف تکمیل ‏می‌شود. برای ثبت گزارش و بهره‌مندی از ‏مصونیت و پاداش گزارشگری تخلف، تکمیل ‏اطلاعات زیر در فرم گزارشگری تخلف ضروری ‏است: نوع رابطه مالی و حقوقی گزارشگر با ‏شهرداری، نوع تخلف و تخمین مالی تخلف، نام ‏و جایگاه اداری و سازمانی فرد متخلف در ‏شهرداری همدان، زمان و مکان وقوع تخلف، ‏اسناد و دلایل متقن وقوع تخلف.‏
‏۲-در فرم گزارشگری تخلف، گزارشگر متعهد ‏می‌شود که مبنای گزارشش حب و بغض ‏شخصی نیست و تخلف را بر اساس منافع ‏عمومی و سازمانی و به صورت داوطلبانه ‏گزارش می‌دهد.‏
‏۳- در فرم گزارشگری تخلف، از گزارشگر پرسیده ‏می‌شود که تا چه حد از اظهارات خود اطمینان ‏دارد، آیا شواهد قطعی را دیده و مستندات را ‏پیوست کرده‌است یا تنها احتمال زیادی ‏می‌دهد که تخلف روی داده باشد.
‏ ‏۴- در فرم گزارشگری تخلف، گزارشگر ذکر می‌کند ‏که کدام یک از مراجع رسیدگی به تخلف را ‏قبلاً در جریان همین تخلف قرار داده است و ‏نتیجه چه بوده‌ است.‏
‏۵- گزارشگران باید بتوانند مستندات خود را در ‏نسخه تحت وب سامانه بارگذاری و به فرم گزارشگری ‏پیوست کنند‎.‎
‏۶- در فرم گزارشگری تخلف ذکر خواهد شد که ‏مطابق مصوبه اجرایی گزارشگری تخلف در ‏شهرداری همدان، نام و هویت گزارشگر افشا ‏نخواهد شد و در صورتی که گزارش تخلف بنا ‏بر دلایل و مدارک متقن، صحت داشته باشد، از ‏گزارشگر در برابر آسیب‌های شغلی مرتبط و ‏اقدامات تلافی‌جویانه حمایت خواهد شد. هم ‏چنین، در فرم ذکر خواهد شد که دقیقا چه ‏کسانی گزارش گزارشگر را رویت خواهند کرد، ‏چه کسانی به سامانه دسترسی دارند و فرایند ‏گردش کار و زمان رسیدگی به تخلف چگونه ‏خواهد بود‎.
‏۷- در فرم گزارشگری تخلف، از گزارشگر پرسیده ‏خواهد شد که آیا اجازه حضور نمایندگانی از سمن‌های فعال در حوزه شفافیت ‏برای نظارت بر روند گزارش تخلف وی را ‏می‌دهد یا خیر.‏
‏۸- گزارشگر باید دست کم یک راه ارتباطی ‏مانند شماره تلفن همراه، یا آدرس پست ‏الکترونیکی برای ثبت نهایی گزارش خود ارائه ‏دهد. کد فعال‌سازی شش رقمی پس از تکمیل ‏فرم برای وی ارسال می‌شود که تنها با ورود آن، ‏پیام ثبت‌شده تلقی می‌گردد و کد پیگیری ‏وضعیت گزارش نیز به همین آدرس پست ‏الکترونیکی یا شماره تلفن همراه ارسال خواهد ‏شد.‏
‏۹- در صورتی که مستندات پیوست‌شده در سامانه ‏و دلایل گزارشگر برای گزارش تخلف کافی ‏نباشد، با ارسال همزمان پیام به صفحه امن ‏اختصاصی وی در سامانه و پیام به راه ارتباطی ‏که گزارشگر اعلام کرده است، از وی درخواست ‏می‌شود که مستندات خود را تکمیل کند.‏‎ ‎
‏۱۰- در صورتی که گزارشگر گزارش خود را به ‏صورت تلفنی و یا از طریق صندوق پستی ‏ارسال نماید، پس از ثبت پیام وی، پیامک ثبت ‏گزارش و کد پیگیری بدون کد شش رقمی ‏مذکور در بند (۸) همین ماده برای وی ارسال ‏خواهد شد‎.
‏۱۱- در صورتی که صحت گزارش توسط واحد ‏اجرایی تایید شود، راهبران سامانه با گزارشگر ‏برای اخذ اطلاعات تکمیلی از جمله وضعیت ‏شغلی وی تماس خواهند گرفت‎.‎ ‏۱۲- فرم گزارشگری تخلف، علاوه بر سامانه، در ‏سامانه شفافیت نیز برای دانلود در ‏دسترس کاربران خواهد بود.‏
‏۱۳- پس از ثبت گزارش، امکان پیگیری و اعتراض ‏به نتیجه گزارش پس از یک ماه، امکان ‏درخواست ارتباط مستقیم با کمیته رسیدگی، و ‏امکان بازخورد از نحوه صیانت و حمایت از وی ‏برای گزارشگر میسر خواهد شد. ‏
تبصره یکم: راهبری این سامانه بر عهده دبیرخانه کمیسیون و اداره کل هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به ‏تخلفات اداری کارکنان شهرداری همدان ‏خواهد بود. ‏
تبصره دوم: اطلاعات هویتی گزارشگر تخلف محرمانه ‏است و صرفاً راهبران سامانه و واحد رسیدگی‌کننده به تخلف به اطلاعات تماس گزارشگر تخلف ‏دسترسی خواهند داشت.‏
تبصره سوم: تمرکز سامانه بر تکمیل اطلاعات مرتبط با ‏گزارش تخلف بدون نیاز به هویت گزارشگر است و این ‏امر بدین معناست که گزارش‌هایی که در سامانه ثبت ‏می‌شوند بدون نام و هویت گزارشگر باید مورد رسیدگی ‏قرار گیرند. ‏
تبصره چهارم: اعضاء کمیسیون، به اطلاعات گزارش‌های ثبت‌‏شده در سامانه و روند رسیدگی آنها به غیر از اطلاعات هویتی گزارشگر دسترسی خواهند ‏داشت.‏ این دسترسی به خصوص برای اعضایی که دارای رابطه استخدامی با شهرداری و شورای شهر نیستند، با ناشناس‌سازی کامل و حفظ حریم شخصی گزارشگر و متهم صورت خواهد گرفت.
ماده ششم (۶)- ارزیابی و بررسی گزارش تخلف: ‏ پس از ثبت گزارش تخلف در سامانه توسط گزارشگران ‏تخلف، راهبران سامانه بر اساس نوع تخلف مطرح شده در ‏گزارش موضوع را در سامانه به صورت الکترونیکی برای ‏رسیدگی حسب مورد به حراست کل و سازمان بازرسی ارسال می‌نمایند.‏
فرایند ارزیابی و بررسی توسط واحد دریافت‌کننده ‏گزارش در سامانه مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری ‏مصوب سال ۱۳۷۲ و آیین‌نامه اجرایی آن و ارسال ‏گزارش به مراجع قضایی مطابق ماده ۱۹ همان قانون ‏‏انجام می‌شود. واحد دریافت‌کننده گزارش پس از دریافت ‏گزارش مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه درباره ‏صحت یا عدم صحت گزارش دریافتی و اقدامات انجام‌‏شده برای مقابله با تخلف را در سامانه ثبت نماید.
تبصره یکم: گزارش تخلف ثبت‌شده درباره معاونین شهردار و یا رؤسای سازمانها برای بررسی در اختیار کمیته رسیدگی ‏قرار خواهد گرفت.
تبصره دوم: گزارش تخلف ثبت‌شده درباره ذی‌حساب و ‏قائم‌مقامان ذی‌حساب، کارکنان دبیرخانه شورای اسلامی ‏شهر همدان برای بررسی در اختیار حراست شورای اسلامی ‏شهر همدان قرار خواهد گرفت. ‏
تبصره سوم: واحد دریافت‌کننده گزارش به هیچ وجه نباید ‏به اقداماتی که منجر به کشف و شناخت هویت ‏گزارشگران تخلف می‌گردد دست زند و اطلاعات احتمالی ‏مرتبط با هویت گزارشگران تخلف را در اختیار افرادی که ‏درباره تخلف آنها گزارش شده قرار دهد. ‏
تبصره چهارم: در صورت عدم امکان رسیدگی به گزارش ‏ظرف مدت یک ماه، واحد رسیدگی‌کننده مکلف است ‏دلایل را در سامانه ثبت و تقاضای تمدید مدت رسیدگی ‏برای حداکثر سی روز وقت اضافه نماید، پس از ثبت این ‏درخواست موضوع توسط راهبران سامانه بررسی و در ‏صورت موافقت مدت رسیدگی تمدید خواهد شد. ‏
تبصره پنجم: در صورت عدم ثبت گزارش رسیدگی در ‏مدت زمان تعیین‌شده توسط واحد رسیدگی‌کننده، ‏موضوع در جلسه کمیسیون مطرح و بر اساس تصمیم ‏کمیسیون برای رسیدگی به کمیته‌ای مرکب از ‏نمایندگان اعضاء کمیسیون ارجاع خواهد شد. ‏
تبصره ششم: گزارشگران تخلف به صورت برخط از وضعیت ‏فعلی گزارش خود در روند رسیدگی با مراجعه به سامانه ‏و استفاده از کد پیگیری مطلع خواهند شد. ‏
ماده هفتم (۷)- اعتراض به نتیجه بررسی و ارزیابی ‏گزارش تخلف و رسیدگی مستقل: ‏
پس از اتمام رسیدگی و اعلام نتیجه بررسی و ارزیابی ‏گزارش تخلف، در صورت اعتراض گزارشگر تخلف به نتیجه ‏بررسی و ارزیابی گزارش تخلف، گزارشگر مجاز به ثبت ‏اعتراض برای رسیدگی در سامانه است. راهبران سامانه ‏مکلف‌اند دلایل رد گزارش را به صورت واضح و با جزئیات ‏کافی در سامانه برای گزارشگر ثبت و تشریح نمایند و وی ‏می‌تواند دلایل تکمیلی و مستندات بیشتر خود را ‏برای رسیدگی مجدد ارسال و پیوست کند‎.‎
تبصره یکم: در صورت رد رسیدگی دوباره، یا به طول ‏انجامیدن کل فرایند رسیدگی از زمان ثبت گزارش اولیه ‏بیش از دو ماه، گزارش گزارشگر به صورت خودکار به ‏کمیته رسیدگی ارجاع داده می‌شود و وی می‌تواند در ‏صورت تمایل به صورت حضوری با اعضاء این کمیته ‏ملاقات کند.‏
تبصره دوم: در صورت رد موضوع از سوی کمیته ‏رسیدگی، این کمیته دلایل خود را برای اعلام به گزارشگر ‏تخلف در سامانه ثبت می‌نماید. رأی کمیته قطعی و غیرقابل اعتراض است.
ماده هشتم (۸)- صیانت و حمایت از گزارشگران تخلف: ‏ در صورت تایید صحت گزارش توسط واحد رسیدگی‌کننده و متعاقب آن برای اعلام نتیجه به گزارشگر ‏تخلف، دبیرخانه کمیسیون از طریق راه ارتباطی‏ که گزارشگر تعیین کرده است از ایشان برای برخورداری ‏از صیانت و حمایت دعوت می‌نماید. ‏
نحوه صیانت و حمایت از گزارشگر به صورت مکتوب و با ‏امضای رئیس کمیسیون به گزارشگر تخلف اعلام می‌گردد ‏و گزارشگر تخلف پس از دریافت ‏«گواهی صیانت» می‌تواند حمایت و صیانت ناکافی و یا موارد مرتبط با این ‏‏گزارش را به صورت مستقیم به کمیسیون اعلام کند.
کمیسیون صیانت و حمایت از گزارشگران تخلف را به ‏شرح زیر مورد توجه قرار خواهد داد: ‏
الف- گزارشگران تخلف دارای رابطه استخدامی با ‏شهرداری: در صورتیکه گزارشگر دارای هرگونه ‏رابطه استخدامی با شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ‏مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت ‏گزارش در برابر هرگونه ‏اقدام تنبیهی یا تلافی‌جویانه مرتبط با این اقدام نظیر ‏اخراج از کار، انتقال به بخش های دیگر، تعلیق از کار، محروم شدن از ارتقای ‏شغلی، ‏تنزل رتبه یا گروه، معرفی به کارگزینی به‌ عنوان فرد مازاد ‏بر احتیاج، مزاحمت، رفتارهای تبعیض‌آمیز، ارعاب و ‏تهدید به یکی ‏از موارد مذکور، حمایت خواهد شد. ‏
کمیسیون موظف است در صورت اعلام گزارشگر یا ‏اعلام حراست کل و سازمان بازرسی فوراً به ‏موضوع ‏رسیدگی نماید. ‏پس از اتمام رسیدگی و در صورت تایید ‏گزارش تخلف، کمیسیون موظف است موارد حمایت و ‏صیانت از گزارشگر را با صدور برگه صیانت به صورت ‏کتبی به وی اعلام کند. ‏
ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامی با ‏شهرداری: در صورتی‌که گزارشگر تخلف فاقد هرگونه ‏رابطه استخدامی با شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ‏مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت ‏گزارش در برابر هرگونه ‏اقدام از جمله شکایت فردی که درباره او گزارش تخلف ‏داده یا رسیدگی به پرونده کاری در شهرداری حمایت ‏خواهد شد.
کمیسیون حسب مورد نسبت به اعمال حمایت و ‏معاضدت قضایی یا صیانت از منافع فرد گزارشگر در ‏جریان رسیدگی به پرونده از طریق تعیین و اخذ وکیل و ‏پرداخت هزینه‌های حمایت حقوقی یا تعیین شخص ‏ثالث برای رسیدگی به پرونده کاری فرد گزارشگر در ‏شهرداری اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.‏
تبصره یکم: گزارشگر تخلف بلافاصله پس از ثبت گزارش ‏تخلف و دریافت کد پیگیری از سامانه، تحت حمایت‌های ‏این مصوبه قرار می‌گیرد. پس از رسیدگی، در صورت ‏عدم تایید گزارش توسط واحد بررسی‌کننده، گزارش‌دهنده از شمول حمایت‌های مذکور خارج می‌شود، در غیر ‏این صورت، کماکان گزارشگر تخلف تحت حمایت‌های ‏این مصوبه خواهد بود.‏
تبصره دوم: گزارشگر تخلف این امکان را خواهد داشت ‏که در صورت صیانت و حمایت ناکافی و یا اقدامات ‏تلافی‌جویانه و کارشکنانه علیه وی، مستقیما با کمیسیون ‏در تماس باشد و موارد نقض حقوق خود را به دبیرخانه ‏گزارش نماید.
‏ماده نهم (۹)- اعطای پاداش و تقدیر از گزارشگران ‏تخلف: ‏
پس از نهایی شدن حکم در مرجع صالح قضایی یا اداری، و متعاقب آن اعلام نتیجه به گزارشگر ‏تخلف، دبیرخانه کمیسیون از طریق راه ارتباطی که ‏گزارشگر تعیین کرده است از ایشان برای برخورداری از ‏پاداش و تقدیر دعوت می‌نماید. ‏
نحوه پاداش و تقدیر از گزارشگر به صورت مکتوب و با ‏امضای رئیس کمیسیون به گزارشگر تخلف اعلام می‌گردد و گزارشگر تخلف پس از دریافت ‏«گواهی صیانت» ‏می‌تواند پاداش و تقدیر ناکافی و یا موارد مرتبط با این ‏‏گزارش را به صورت مستقیم به کمیسیون انتقال دهد. ‏

کمیسیون اعطای پاداش و تقدیر از گزارشگران تخلف را ‏به شرح زیر مورد توجه قرار خواهد داد: ‏
الف- گزارشگران تخلف دارای رابطه استخدامی با شهرداری: در صورتی که گزارشگر تخلف دارای هرگونه رابطه استخدامی ‏با شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تایید صحت گزارش از پاداش و تقدیر زیر حسب مورد و ‏با تایید کمیسیون بر اساس ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب هیئت ‏محترم وزیران برخوردار خواهد شد: ‏
‏۱- ‏ اعطای تقدیرنامه توسط شهردار همدان و رئیس شورای اسلامی شهر همدان. ‏۲- پرداخت وجه نقدی معادل دو ماه حقوق فرد در زمان پرداخت‎.‎ ‏۳- معرفی به بانک یا موسسات مالی و اعتباری به منظور دریافت تسهیلات قرض الحسنه.‏ ‏۴- فراهم‌آوردن زمینه انتقال و جابجائی محل خدمت بنا به درخواست وی.‏ ۵- حق تقدم در انتصاب به مشاغل مدیریتی و یا بالاتر در شرایط مساوی ‎‏.‏
ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامی با شهرداری: در صورتی که گزارشگر فساد فاقد هرگونه رابطه استخدامی با ‏شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تایید صحت گزارش از پاداش و تقدیر زیر حسب مورد ‏و با تایید کمیسیون برخوردار خواهد شد:‏
‏۱- اعطای تقدیرنامه توسط شهردار همدان و رئیس شورای اسلامی شهر همدان.‏
۲-‏ پرداخت تا بیست درصد پاداش به صورت نقدی متناسب با نوع، میزان و اثرات فساد اداری به تشخیص کمیسیون، ‏از منافع مکتسبه ناشی ازکشف فساد گزارش‌شده به اعلام کنندگانی که اطلاعات خود را برای پیشگیری، کشف یا ‏اثبات فساد و همچنین شناسایی مرتکب دراختیار کمیسیون قرار می دهند‎. ‎
تبصره : حداکثر میزان حمایت و مشوق این بند، تا سقف ۶ برابر نصاب سالانه معاملات جزیی خواهد بود‎.‎
‏۳-بررسی و پیگیری ویژه به‌منظور رفع موانع و تسریع در حل مشکل اعلام‌کننده که به واسطه آن با تخلف مواجه شده ‏است.‏
ماده دهم (۱۰)- سایر الزامات اجرایی: ‏ به منظور حسن اجرای مصوبه رعایت الزامات اجرایی ‏زیر ضروری و مورد انتظار است: ‏
الف – مسئولان یا کارکنان بخش‌هایی از شهرداری که ‏خود متولی صیانت از بیت‌المال هستند یا وظیفه و ‏مأموریت کشف یا رسیدگی به تخلف و فساد را بر عهده دارند در ‏خصوص دریافت پاداش، مشمول این مصوبه نیستند. ‏این افراد صرفا در شرایطی که فرد گزارشگر تخلف، تخلف و فساد ‏مافوق خود را گزارش و در سامانه ثبت نماید مشمول این ‏مصوبه خواهند بود. ‏
ب- اجرای این مصوبه در تمام مواد و تبصره‌ها ‏باید با هدف و رویکرد صیانتی باشد و هیچ ‏تصمیمی در جریان تصویب، اجرا و تغییرات بعدی ‏نمی‌­تواند بر خلاف این هدف ترسیم گردد.‏
ج- هر گونه افشاء مشخصات جزئی یا کلی گزارشگر در ‏مسیر رسیدگی یا تشویق ممنوع است، همچنین هرگونه ‏دسترسی غیرمجاز و افشاء اطلاعات شخصی گزارشگر ‏تخلف در پایگاه‌های اطلاعاتی شهرداری همدان بر خلاف ‏قوانین و مقررات، ممنوع است. متخلف از مفاد این بند به مرجع صالح اداری و یا قضایی معرفی خواهد شد.
د- هرگونه رفتار تبعیض‌آمیز از جمله اخراج، بازخرید ‏کردن، بازنشسته نمودن پیش از موعد، تغییر وضعیت، ‏جابجایی، ارزشیابی غیرمنصفانه، لغو قرارداد، قطع ‏یا کاهش حقوق و مزایای اعلام‌کننده‌ای که اطلاعات ‏صحیح را به کمیسیون، کمیته رسیدگی یا سایر مقامات ‏ذی‌صلاح قانونی منعکس می‌کنند و یا ایجاد هرگونه ‏موانع و محذورات در استیفای حقوق اجتماعی و ‏شهروندی ایشان ممنوع است. بدیهی است متخلف از این بند به مرجع صالح اداری و یا قضایی معرفی خواهد شد.
هـ – مقررات این مصوبه، نافی صلاحیت، اقدامات و وظایف ‏حراست کل، سازمان بازرسی و یا سایر روش‌های قانونی ‏برای کشف و برخورد با تخلف نخواهد بود
و- پیش­‌بینی حق فسخ برای شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها ‏و موسسات وابسته در قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی ‏به منظور اعمال حق مذکور در مواردی که به تشخیص ‏شهرداری طرف قرارداد مرتکب یکی از اعمال بندهای ماده ‏‏۱ آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه مشتمل بر موارد زیر باشد، از ابتدای شهریور ماه ‏‏۱۳۹۹ در کلیه قراردادهای کارمندی، کارگری، تامین‌کنندگان و پیمانکاران ضروری و لازم الاجراء است.‏
‏۱‏‎-‎ گرفتن وجوهی به غیر از آنچه در قوانین و ‏مقررات تعیین شده است‎.‎
‏۲‏‎-‎ اخذ مالی بلاعوض یا به مقدار فاحش ارزان‌تر از ‏قیمت معمولی یا ظاهرا به قیمت معمولی و واقعا به ‏مقدار فاحش کمتر از قیمت
‏۳‏‎-‎ فروش مالی به مقدار فاحش گران‌تر از قیمت به ‏طور مستقیم یا غیرمستقیم به ارباب‌رجوع بدون ‏رعایت مقررات مربوط
‏۴‏‎-‎ فراهم نمودن موجبات ارتشا از قبیل مذاکره ‏جلب موافقت یا وصول و ایصال وجه یا مال یا سند ‏پرداخت وجه از ارباب‌رجوع
‏۵‏‎-‎ اخذ یا قبول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه ‏یا تسلیم مال از ارباب‌رجوع به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که ‏مربوط به دستگاه اجرایی است‎.‎
‏۶‏‎-‎ اخذ هرگونه مال دیگری که برابر قوانین و مقررات ارتشاء یا سوءاستفاده مالی و تضییع حقوق بیت­‌المال تلقی ‌شود از جمله هرگونه ابرا یا اعطای ‏وام بدون رعایت ضوابط یا پذیرفتن تعهد یا ‏مسئولیتی که من غیرحق صورت گرفته باشد. هم­چنین است گرفتن پاداش و قائل شدن تخفیف و مزیت ‏خاص برای ارائه خدمات به اشخاص و اعمال هرگونه ‏موافقت یا حمایتی خارج از ضوابط که موجب ‏بخشودگی یا تخفیف گردد‎.‎‏
ماده یازدهم (۱۱)-تأمین منابع مالی: ‏
منابع مورد نیاز برای صیانت و حمایت، اعطای پاداش و ‏تقدیر از گزارشگران تخلف به صورت سالانه در بودجه ‏شهرداری همدان پیش‌بینی و به تصویب شورای اسلامی ‏شهر همدان خواهد رسید. ‏
تبصره یکم: اعتبارات مربوط به صیانت و حمایت:
الف- تشویق و صیانت از کارکنان و کارگران واحدهای ‏اجرایی (به جز واحدهای نظارتی حراست و بازرسی) ‏گزارشگر تخلف در شهرداری از محل ردیف اعتباری ۱۱۰۲۰۸ ‏
ب- تشویق و صیانت از شهروندان گزارشگر تخلف از محل ‏ردیف اعتباری ۱۵۰۳۰۳ ‏ بر اساس مصوبات کمیسیون تامین و پرداخت می‌گردد.
تبصره دوم: اعتبارات ردیف‌های اعتباری یادشده به ‏صورت صد درصد تخصیص‌یافته تلقی می‌گردد و از ‏شمول مصوبات کمیته تخصیص معاف است و ‏شهرداری مکلف به تأمین نقدینگی آن برای هزینه است.
ماده دوازدهم (۱۲)- شفافیت و دسترسی به اطلاعات: ‏ به منظور اطمینان از شفافیت در فرآیندهای اجرایی این ‏مصوبه لازم است: ‏
الف- گزارش تخلف، تا زمانی که از طرف مراجع رسیدگی‌کننده قضایی و اداری به اطلاع متهم نرسیده باشد، به صورت کلی محرمانه تلقی می‌شود. در راستای تقویت نظارت عمومی به عنوان بازویی ‏برای جلوگیری از تخلف، پس از اطلاع یافتن متهم توسط مراجع رسیدگی قضایی و اداری، اصل بر غیرمحرمانه بودن ‏محتوای کلی گزارش تخلف، به استثناء هویت گزارشگران تخلف و متهمان ‏است.‏
ب- گزارش‌ تخلفات قطعیت‌یافته در مراجع صالح قضایی یا اداری، شامل نوع تخلف، مبلغ تخلف، زمان تخلف، ‏سازمان و واحدی که در آن تخلف روی داده، همچنین ‏میزان پاداش‌های مالی تاییدشده بدون افشای نام و ‏هویت گزارشگران و شخص و اشخاص متهم، به صورت ماهانه در سامانه شفافیت ‏منتشر گردد.‏
ج- هر نوع آیین‌نامه، دستورالعمل و فرایند اعم از مصوبات ‏شورا، کمیسیون، فرآیند اجرایی و زمان رسیدگی به ‏گزارش‌های تخلف به طرق مختلف، نمونه فرم گزارشگری ‏تخلف، نمونه گواهی صیانت و حمایت، گواهی پاداش و ‏تقدیر و سایر جزئیات رسیدگی به گزارش‌های تخلف ‏باید به صورت عمومی و به روز در سامانه شفافیت منتشر ‏و در دسترس عموم قرار داده شود. ‏
ماده سیزدهم (۱۳)- تغییرات: پیشنهاد هر گونه تغییر در این مصوبه از سمت کمیسیون، در ‏چارچوب لایحه توسط شهردار همدان برای تصویب به ‏شورای اسلامی شهر همدان ارائه خواهد شد و پس از ‏تصویب شورا قابلیت اجراء خواهد داشت.
‏تبصره: تهیه و تنظیم فرآیندهای اجرایی و فر‌م‌های ‏مرتبط با این مصوبه، مطابق با مفاد آن و با تأیید ‏کمیسیون امکان‌پذیر خواهد بود.
مصوبه شورا : با طرح ارائه شده موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.