ضرورت طراحی و اجرای نماد‌های ماندگار شهری در همدان

ضرورت طراحی و اجرای نماد‌های ماندگار شهری در همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بر طراحی و اجرای نمادها و یادمان‌های فاخر و ماندگار شهری در قالب برگزاری محافل علمی و جشنواره‌، تأکید کرد.


به گزارش روابط‌ عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رضوان سلماسی در نطق پیش از دستور صحن شورا، گفت: طی مصوبه شورا، شهرداری موظف است طراحی و اجرای حداقل ۴ نماد فاخر و ماندگار (هر فصل یک نماد) با محوریت مفاخر شهر همدان، مفاهیم انسانی، ارزش‌ها و حقوق شهروندی در شهر در قالب برگزاری محافل علمی در سال ۱۳۹۹ در دستور کار خود قرار دهد و همچنین برنامه زمان‌بندی اجرایی محافل علمی و گزارش عملکرد فصلی شهرداری به شورا ارائه شود.
وی افزود: واضح و مبرهن است که ایجاد و بالا بردن نشاط اجتماعی در جامعه صرفاً در قالب برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های مقطعی، محقق نخواهد شد.
سلماسی؛ معماری، فضا، مبلمان و نمادهای شهری، تأثیر نورپردازی و استفاده از رنگ در شهر را از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در این حوزه برشمرد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر در جوامع مختلف بحث هویت تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی از مهمترین مباحث است؛ به همین دلیل افراد تلاش می‌کنند از زادگاه و خاستگاه خود جنبه مثبتی ارائه و پس از تثبیت مثبت بودن این زادگاه، خود را به آن منتسب کنند و با افتخار از ریشه‌های
خود سخن گویند؛ در واقع احساس تعلق به گذشته و عناصری که شهروندان را به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی پیوند می‌دهد، تقویت کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان افزود: در این راستا طراحی و اجرای یادمان‌ها و نمادهای ماندگار در شهر با توجه به سابقه تاریخی و هویت اجتماعی شهر همدان، واجد ارزش و دارای اهمیت بسیاری است که انتظار می‌رود طراحی و اجرای این نمادها در دستور کار شهرداری همدان قرار گیرد.
سلماسی گفت: همچنین برگزاری جشنواره‌ها و محافل علمی در سطوح مختلف شهری، ملی و بین‌المللی برای طراحی و اجرای مبلمان و نمادهای مورد نیاز شهر به‌منظور ایجاد و بالابردن نشاط اجتماعی، تبادل تجربیات تخصصی و حرفه‌ای، جذب گردشگر، کاهش هزینه‌های شهرداری و ورود صاحبان سرمایه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و می‌توان از آن در راستای رفع نیازهای شهر و طراحی و اجرای نمادهای مدنظر بهره کافی را برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *