پیوست عدالت‌محوری مهم‌ترین الزام بودجه ١۴٠٢ شهرداری همدان

پیوست عدالت‌محوری مهم‌ترین الزام بودجه ١۴٠٢ شهرداری همدان

جلسه هم‌اندیشی کلیات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری همدان به همت کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان با حضور اعضای شورای شهر ، اساتید، متخصصان بودجه و پیشکسوتان مدیریت شهری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر همدان در این جلسه ضمن تبریک تقارن ولادت حضرت جواد الائمه (ع) و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه مبارک فجر، گفت : توجه به اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم انقلاب، عدالت محوری، و توجه به سرمایه گذاری از ویژگی‌های بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری همدان است.
اکبر کاوسی‌امید اضافه کرد: پیوست عدالت یکی از مهم‌ترین الزامات و تأکیدات شورای ششم در تدوین و ارائه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری همدان است.
کاوسی امید با تاکید بر اینکه مشارکت شهروندان در پیوست عدالت باید دیده شود و این یکی از سیاست های مهم شوراست، اضافه کرد: به منظور نیل به عدالت در تنظیم و تصویب بودجه، مقرر شد شهرداری همدان بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ خود را فارغ از تعادل در منابع و مصارف مناطق و سازمانها پیش‌بینی کند .
وی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل ها و اسناد بالادستی در سیاستگذاری ها از ملاک عمل ما در دوره ششم شورا است ، یادآور شد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر همدان تدوین چشم انداز ۲۰ ساله مطرح بود که تا مرداد ماه سال ۱۴۰۲ چشم انداز شهرداری همدان به نتیجه خواهد رسید.
وی با اشاره به قانون تخصیص سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر همدان در راستای مبنای وصول و تخصیص سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان همدان در مجلس نامه‌ای ارسال کرد.
کاوسی امید در ادامه به بیان سیاست های بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: کمیسیون بودجه شورای شهر با هدف جبران محدودیت‌های زمانی با تخصص و تجارب ارزنده در حوزه برنامه و بودجه جلسه هم‌اندیشی را با حضور اساتید، متخصصین و صاحب نظران حوزه مربوطه برگزار کرده است.
وی با اشاره به بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران، افزود: بر این اساس سیاست ها و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری همدان توسط شورای شهر، در راستای اجرای قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و بیانیه گام دوم انقلاب واسناد بالادستی تدوین، مصوب و به شهرداری به عنوان یک تکلیف قانونی ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه جهت‌گیری‌های کلان در سیاست های بودجه ۱۴۰۲ در قالب ۷ بند و تأکیدات سیاستی در قالب ۱۴ بند به شهرداری ابلاغ شد.

مسگریان: زمان بندی خوبی برای بررسی بودجه تعریف شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در جلسه ضمن تشکر از زحمات مجموعه شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورا جهت تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: باید زمان بندی خوبی برای بررسی بودجه تعریف شود تا بتوان مصوبه آن را به موقع به کمیته انطباق ارسال کرد.
محمود مسگریان با تاکید بر اینکه بودجه باید بر درآمدهای واقعی تعریف شود، افزود: درآمدهای تکراری را باید حذف کنیم و پیوست فرهنگی عدالت اقتصادی و اجتماعی در تدوین بودجه نیز باید رعایت شود .

بادامی‌نجات: تدوین چشم انداز، مهمترین اولویت برنامه‌هاست

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به شعار ۱۴۰۱ مدیریت شهری مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهرداری بود، گفت: در این زمینه متاسفانه پیشرفتی حاصل نشده و به پایان سال نزدیک شده‌ایم اما پیشرفتی در اتمام پروژه‌ها دیده نمی‌شود .
حمید بادامی ‌نجات با بیان اینکه نقش مجریان بودجه بسیار مهم است افزود: قبل از تنظیم بودجه باید نظرات و پیشنهادات متخصصان اخذ و سپس در تدوین بودجه لحاظ شود .
وی تدوین چشم انداز بیست ساله را مهمترین اولویت اقدامات دانست و گفت: این امر بزرگترین خدمتی است که برای بودجه باید انجام شود چرا که وقتی بر اساس چشم انداز حرکت می کنیم با تغییر مدیران شهرداری یا دوره های شورا شهر اقدامات بر اساس چشم انداز پیش می‌رود و سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود.
این عضو شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه بودجه باید بر اساس نیاز مردم تدوین شود، اضافه کرد: متاسفانه گسستی بین اجرا و سیاست‌گذاری بودجه وجود دارد که این آسیب بسیار جدی را به دنبال دارد و در حال حاضر این یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری است که هماهنگی بین شهرداری و شورا در تدوین سیاست بودجه وجود ندارد.

حیدری: لزوم حذف ردیف‌های تکراری بودجه

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در ادامه این جلسه با بیان اینکه برنامه‌ریزی بر اساس عدد و ارقام بودجه دیده نمی‌شود، گفت: متاسفانه شهرداری نگاهی دارد که بودجه را طبق روال سال‌های گذشته تصویب می‌کند و در نهایت بر اساس سیاست‌ها نیست بلکه تصمیمات شهرداری است.
مهدی حیدری با بیان اینکه دستورالعمل و سیاست‌ها مشخص بوده و لازم الاجرا است، افزود: این در صورتی است که روند هزینه در چندین مرحله دیده می‌شود و این امر افزایش هزینه ها را به دنبال دارد که اگر این بروکراسی اداری را حذف نکنیم مشکلات همچنان باقی خواهد ماند و روند افزایش هزینه‌ها ادامه خواهد داشت .
حیدری با بیان اینکه اولویت بندی پیوست لاینفک بودجه است، اظهار داشت: باید بر تدوین ردیف‌های اولویت دار تاکید داشته باشیم و از ناتمام گذاشتن طرح‌ها و تدوین ردیف‌های تکراری بودجه بپرهیزیم.
وی تاکید کرد: ستون فقرات بودجه شهرداری همدان ساماندهی مباحث ترافیکی شهر است. و این موضوع باید در بودجه لحاظ شود.

شهابی‌نیا: اجرای پروژه‌ها در عمل دیده نمی شود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان هم در ادامه با بیان اینکه سیستم خزانه داری مراحل ابتدایی آن راه اندازی شده اما کامل اجرایی نشده است، گفت: سازمان سرمایه گذاری شهرداری لیستی از پروژه های مختلف را دارد اما اجرای این پروژه‌ها در عمل دیده نمی شود .
سعید شهابی نیا تاکید کرد: باید زیرساخت سرمایه‌گذاری را فراهم کرد .

نظری: مبنای تدوین بودجه، مردم محور باشد

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه برنامه های شهرداری همچنان مبنای آن حاکمیتی است، گفت: تدوین بودجه باید بر پایه مردم محور باشد اما با شعار و حرف‌های پوپولیستی می‌خواهند خود را تبرئه کنند.
علی اکبر نظری با تاکید بر اینکه بودجه باید تخصصی باشد و از متخصصین در تدوین آن استفاده شود، افزود: در دوره چهارم شورای سیاستهای شورا تدوین شد و شهرداری این سیاست ها را پیگیری کند.
وی و همچنین حمایت از نیروی انسانی را به عنوان سرمایه ارزشمند شهرداری لازم دانست و اظهار داشت: نیروی انسانی رکن سازمان و مجموعه است و باید به آن بها داده شود .

حمزه رستگار: تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس خزانه‌داری کل

برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری همدان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری پرداخت و گفت: بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای بودجه عملیاتی است و برون سپاری، استفاده از خدمات بخش خصوصی، احیاء بافت‌های فرسوده با بسته‌های حمایتی و توجه به دولت الکترونیک از جهت‌گیری های بودجه محسوب می‌شود.
مجتبی حمزه رستگار با بیان اینکه تشکیل واحد خزانه‌داری مرکزی از سال گذشته انجام شد، افزود: بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس خزانه‌داری کل تدوین شده است.
حسین مردانی رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری همدان هم به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت و این پروژه‌ها را شامل پروژه فونیکولار، تولید برق از زباله، کارخانه سیمان، بازار پرندگان، بازار خودرو، سایت گردشگری ولایت، سایت ورزش‌های آبی، شارژ خودروهای برقی، خیابان برشمرد.

خسرو سامری: لزوم اجرای پروژه‌های مشارکتی در شهرداری

خسرو سامری شهردار سابق همدان در دوره دوم شورای شهر نیز در این جلسه راه اندازی خزانه داری مرکزی را اقدام بسیار ارزشمندی دانست و گفت: در زمینه خزانه داری مجموعه دولت اقدام مناسبی انجام داده است که شهرداری می‌تواند از آن الگو برداری کند.
سامری در خصوص تدوین سیاست‌های کلان بودجه پیشنهاد کرد: ساز و کار و زیرساخت مناسبی از لحاظ نرم افزاری، سخت افزاری و مغزافزاری برای خزانه داری کل باشد و تخصیص‌های نیز بر اساس پیشرفت پروژه ها صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: تنظیم بودجه بر اساس تطبیق با اسناد بالادستی شهرداری، شهر و استان و از سند آمایش منطقه‌ای کشور صورت پذیرد .
وی همچنین ایجاد مشارکت مردمی از طریق نظرسنجی در مناطق و نواحی شهرداری را امری مناسب برشمرد و اظهار داشت: لازم است به صورت مشخص بررسی و اعلام شود که منابع پایدار برای شهرداری همدان و چه مواردی قرار است طرح و اجرا کند.
وی با بیان اینکه شهرداری در خدمت رسانی به مردم در کنار دولت کار می‌کند، اظهار داشت: مشارکت در پروژه‌های شهری امری ضروری است و باید به دنبال اجرای پروژه‌های مشارکت جو بود.

طاهره ایزدی: بودجه بر اساس نیاز های واقعی مردم تدوین شود

طاهره ایزدی عضو دوره دوم شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به شرایط اقلیمی جدید به وجود آمده به ویژه کمبود آب اظهار داشت: در توجه به اجرای پروژه ها باید تمامی جوانب را سنجید در امر سرمایه‌گذاری با ایجاد شهرک های وسیع، پروژه های اشتغال‌زا و درآمدزایی را تدوین و اجرا کرد.
ایزدی اضافه کرد: لازم است نیازهای شهر را کاملا شناخت و سیاست‌های بودجه را بر اساس آن تدوین کرد و با تدوین نیازهای واقعی احساس شادی و نشاط در جامعه ایجاد کنیم.

نرگس نوراله‌زاده: حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در مدیریت شهری

دیگر عضو سابق شورای شهر همدان در این جلسه حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مدیریت شهری را ضروری دانست و گفت: حمایت از حوزه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در جهت ایجاد و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان با محوریت نیازهای مدیریت شهری بسیار تاثیرگذار است.
نرگس نوراله‌زاده همچنین به تدوین طرح جامع ترافیک در شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: بازنگری طرح جامع ترافیک در دستور کار شهرداری قرار گیرد و به گونه‌ای که در بودجه تصویب ‌شود چرا که اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فرصت مناسبی برای آماربرداری طرح ترافیک است که به اصلاح طرح جامع ترافیک کمک می کند.
به گفته وی توجه به محوریت خانواده و بانوان در اجرای پروژه ها حائز اهمیت است و شهرداری همدان باید در اجرای برنامه‌ها و آموزش شهروندی و اجرای پروژه‌های شهری به حوزه بانوان کودکان و خانواده توجه ویژه داشته باشد .
وی با شاره به مشکلات ترافیکی شهر، اظهار داشت: گسترش حمل و نقل عمومی با برنامه ها و زیرساخت های آن تناسبی ندارد باید رویکردها را اصلاح کرد.

حسین قراباغی: توجه به تمامی مناطق شهر در تدوین بودجه

حسین قراباغی عضو سابق شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: کمیته تخصیص بودجه باید به گونه ای عمل کند که همه شهر را در نظر گرفته و بر اساس اولویت ها اقدام کند.
قراباغی با تاکید بر اینکه برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی باید پیوسته اقتصادی تعریف شود، اضافه کرد: برای رسیدن به نتایج باید براساس اولویت‌ها حرکت کرد.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه پروژه‌ها تعریف می‌شود اما نیمه کاره رها می‌شوند، اظهار داشت: به عنوان مثال سال در دوره پنجم شورا پارک‌های فرامنطقه‌ای ولایت و اکباتان احداث شد که می‌توانست به عنوان مجموعه‌های تفریحی و گردشگری غرب کشور باشد، اما کار خاصی برای این دو پارک فرامنطقه‌ای صورت نگرفته است .

دکتر حاتمی: توجه به مشارکت های مردمی در بودجه

استاد دانشگاه بوعلی سینا نیز با تاکید بر اینکه در تدوین بودجه برای پروژه‌ها لازم است درآمدهای آن نیز مشخص باشد، گفت: بخش مشارکت‌های مردمی (NGO ) بسیار حائز اهمیت است و این از سیاست های شورای شهر نیز بوده اما در بودجه تدوین شده شهرداری همدان تشکل‌های مردمی کمترین توجه را دارد .
حاتمی تاکید کرد: تعریف پروژه‌ها باید بر اساس برنامه مناسبی صورت پذیرد.

دبیر کمیته بودجه شورای شهر: بودجه بر اساس اولویت‌ها تدوین شود

دبیر کمیته بودجه شورای شهر همدان در این جلسه ضمن جمع بندی نظرات کارشناسانه حاضرین در جلسه گفت: عدم وجود چشم انداز، برنامه بلند مدت و میان مدت تهیه و تصویب بودجه را با مشکل مواجه می‌سازد.
عباس صادقی پوریانی اضافه کرد: در تدوین بودجه وقتی اولویت بندی می شود محورهای آن را نیز باید بیان کنید و عامل درآمد از عامل هزینه نیز مستقل بیان شود.
صادقی پوریانی با بیان اینکه تعیین خدمات و احساس قیمت تمام شده خدمات در بودجه عملیاتی بسیار حائز اهمیت است ،اضافه کرد: مسئله محوری یک اصل اساسی در تهیه بودجه است و باید مسائل اولویت بندی شود. مسئله‌ی چون ترافیک اولویت بالایی دارد و راهکارهای مطالعه شده و فوری نیاز دارد.
وی با بیان اینکه پیگیری در خصوص سهم شهرداری‌های استان از مالیات بر ارزش افزوده همچنان در برنامه اداره کل امور مالیاتی استان و بخش درآمد شهرداری باشد، گفت: یکی از راهکارها باز توزیع مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای جمعیت است که باید برای اقناع نهادهای تصمیم‌گیر و رایزنی با نمایندگان مجلس در راستای عدالت بیشتر تلاش شود.
وی هماهنگی در ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری با شورا و انجام مطالعه بیشتر برای امکان‌سنجی و رفع مشکلات اجرای آن‌ها و ارائه گزارش مداوم به شورا را ضروری دانست و افزود: پیوست اقتصادی حرکتی مثبت در بودجه است و باید با رعایت نکات یاد شده در دستور کار باشد و نگهداشت مستحدثات، تجهیزات و سرمایه‌های موجود و منابع سازمانی در هر نوع بودجه‌ریزی ضرورت دارد .

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *