پیگیری جانمایی بازار پرندگان و ضایعات در همدان

پیگیری جانمایی بازار پرندگان و ضایعات در همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از تعیین‌تکلیف جانمایی بازار پرندگان و ضایعات در شهر همدان خبر داد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در بازدید از جانمایی پروژه‌های بازار پرندگان و ضایعات و نیز پناهگاه حیوانات بی‌سرپرست، گفت: اجرای دو پروژه بازار پرندگان و ضایعات در راستای ساماندهی و جمع‌آوری اصولی، نگهداری، تبدیل و بازیافت مواد قابل بازیافت در شهر همدان است.
گردان با اشاره به اینکه که ساماندهی جمع‌آوری ضایعات شهری در بیشتر شهرها صورت گرفته است، اظهار کرد: ساماندهی جمع‌آوری ضایعات و احداث پناهگاه حیوانات از برنامه‌های شورای دوره چهارم بود که در دستور کار شهرداری قرارگرفت و اکنون جانمایی پروژه صورت گرفته است و به زودی اجرایی می‌شود.


وی با اشاره به فعالیت فعالان حوزه جمع آوری ضایعات شهر، افزود: واحدهایی به صورت غیرمجاز و پراکنده در شهر به جمع آوری ضایعات می‌پردازند که موجب ایجاد مشکلاتی از جمله آلودگی محیطی و وجود حیوانات موذی شده است؛ بر این اساس ساماندهی و انتقال این واحدها به مکانی خارج از شهر در برنامه مدیریت‌شهری قرار گرفت.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اضافه کرد: طبق مصوبه شورا مقرر شد مکانی برای ساخت بازار ضایعات و تحویل آن به به افراد فعال در این عرصه ایجاد شود که در این صورت این افراد می‌توانند ضایعات را به این مکان منتقل کرده و در این مکان، بسته‌بندی یا پردازش شود، سپس به کارخانه‌های مورد نظر تحویل داده می‌شود.
گردان از احداث پناهگاه حیوانات بلاصاحب در مکان مناسبی در نزدیکی سایت پسماند خبر داد و یادآور شد: بر اساس وظیفه‌ای که شهرداری بر عهده دارد پناهگاه حیوانات ساخته و تحویل متولیان داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سایت بازیافت زباله و بازار ضایعات حدود ۱۴ کیلومتر از شهر فاصله دارد؛ یادآور شد: با توجه به اینکه به مرور در آینده شهر گسترش می‌یابد، باید آینده نگر بود و اجرای اینگونه پروژه‌ها را در فاصله خارج از شهر انجام داد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان همچنین با اشاره به سایت زباله، گفت: با توجه به اینکه سایت زباله در سال‌های متمادی، ساماندهی و از وضعیت نامناسب خارج شد، با بهسازی این سایت، منطقه از لحاظ دفن بهداشتی و آلودگی محیط مناسب‌تر خواهد شد و ارزش افزوده نیز برای اراضی آن ایجاد شده است.
گردان با اشاره به اینکه شیرابه‌های زباله در گذشته به سطح زمین نفوذ می‌کرد؛ افزود: اما اکنون با ساماندهی سایت زباله، ضمن پردازش شیرابه‌ها، برای آبیاری فضای سبز سایت و تهیه کود استفاده می‌شود.
وی بر نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ در راستای رفع مشکل جمع آوری زباله تأکید کرد و گفت: شهرداری باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد؛ زیرا حتی خانواده‌ها هم می‌توانند از هزینه زباله‌ها منتفع شوند.
گردان اضافه کرد: همچنین با تفکیک زباله از مبدا، حمل زباله نیز آسان‌تر شده و می‌توان زباله‌های «تر» را حتی به فاصله ۲ شب در میان جمع‌آوری کرد.

وی در بازدید از مکان پروژه بازار پرندگان نیز اظهار کرد: فروش پرندگان زینتی و ماکیان یکی از معضلات شهر همدان است که در مناطق مختلف شهر پراکنده بودند و در اقدامی طرح جمع آوری فروش پرندگان زنده پرندگان در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر بازارچه موقت پرندگان در خیابان فرات برای فعالیت فعالان این عرصه ایجاد شده است.
به گفته وی؛ با توجه به اینکه بازارچه‌های پرندگان زینتی و ماکیان باید دور از محیط مسکونی شهر باشد؛ بر این اساس مکان مناسبی را برای این موضوع در نظر گرفته و این پروژه به‌زودی اجرا شده و بازارچه موقت نیز به این مکان انتقال داده می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اعلام اینکه مکان بازار پرندگان به وسعت ۱۴ هزار مترمربع واقع در روبروی باغ بهشت با مشارکت شهرداری منطقه ۳ اجرا خواهد شد، افزود: این طرح در مرحله آماده‌سازی زمین مورد نظر است و در دو بخش پرندگان زینتی و پرندگان ماکیان احداث می‌شود.
گردان یادآور شد: همچنین می‌توان بخشی از این پروژه را برای فعالیت دست‌فروشان در روزهای خاصی در نظر گرفت.
وی افزود: در صورت موفقیت شهرداری در ساخت بازار پرندگان می‌توانیم مشکلات در پیاده راه اکباتان و فرات را حل کرده و جای مناسبی را برای استقرار فروش پرندگان زینتی و ماکیان ایجاد کنیم.
گردان همچنین از احداث پارک حاشیه‌ای در مکان بازار پرندگان خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند در کنار خرید یا بازدید از بازار پرندگان از ظرفیت این پارک استفاده کنند.

مردانی: در حال رایزنی با سرمایه‌گذار برای احداث بازار پرندگان هستیم

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان نیز گزارشی از روند تهیه و آماده سازی اجرای طرح بازار ضایعات و پرندگان ارائه داد و گفت: محل مشخصی در طرح توسعه سایت فعلی دفع پسماندها به مساحت ۱۲ هکتار واقع در جاده همدان- تهران برای بازار ضایعات جانمایی شده است که در حال حاضر پیگیر تأمین ۳۰ هکتار زمین مضاعف از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هستیم.
حسین مردانی در خصوص احداث بازار پرندگان اظهار کرد: شهرداری همدان ایجاد بازار پرندگان را اولویت اقدامات خود قرار داده است و در حال حاضر در حال رایزنی با سرمایه‌گذار هستیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *