شهرهای هوشمند در مدیریت بحران کرونا پیروز شدند

این پست رو به اشتراک بگذارید

شهرهای هوشمند در مدیریت بحران کرونا پیروز شدند

رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان‌ها گفت: شهرهایی که در زمینه هوشمندسازی پیشرو بودند و بخشی از خدمات خود را برون‌سپاری کردند، طبیعتاً در مدیریت بحران کرونا پیروز شدند.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، حمید بادامی‌نجات اظهار کرد: شهرداری‌ها در روزهای پایانی سال برای اینکه بتوانند منابع مالی خود را تأمین کنند، تخفیفاتی را اختصاص می‌دهند و ازآنجایی‌که سال بعد تعرفه‌ها افزایش می‌یابد، بسیاری از مردم در این روزها به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک در برخی شهرها موجب شد در روزهای شیوع ویروس کرونا مردم بتوانند از طریق اینترنت، کار خود را انجام داده و از تجمع در یک محل بی‌نیاز شوند، افزود: شهرهایی که در این زمینه پیشرو بودند و بخشی از خدمات خود را برون‌سپاری کردند، طبیعتاً در مدیریت این بحران پیروز شدند؛ زیرا بسیاری از شهرها که هنوز به شکل سنتی اداره می‌شوند، مجبور شدند برای اینکه مردم را از شهرداری دور کنند، تخفیف‌های آخر سال را تا سال آینده تمدید یا بخشی از ادارات خود را تعطیل کنند.

نایب رئیس شورای شهر همدان همچنین گفت: تعداد شهرهای پیشرو در امر هوشمندسازی هرچند انگشت‌شمار است، اما امیدواریم پس‌ از اینکه از بحران کرونا عبور کردیم، تلنگری برای شهرداری‌ها و شوراهای شهر در سراسر کشور باشد تا به سمتی گام بردارند که هوشمندسازی شهر را یک الزام و نیاز بدانند و سیاست‌گذاری‌ها را بر مبنای تشویق مردم برای استفاده از خدمات الکترونیک، هدایت کنند.

بادامی‌نجات ادامه داد: زمانی که شورای عالی استان‌ها و شهرهای پیشرو در امر هوشمندسازی تلاش می‌کردند مدیریت شهرها را از شکل سنتی جدا کرده و به سمت شهر هوشمند هدایت کنند، برخی می‌گفتند هوشمندسازی یک کار لوکس است و تا زمانی که کوچه‌هایمان آسفالت نیست، چرا باید شهر هوشمند داشته باشیم؟

وی اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های شهر هوشمند آماده شده بود، بیم انتقال و شیوع ویروس کرونا را در مناطق پرخطر، کمتر احساس می‌کردیم و با اطلاع‌رسانی مناسب به مردم، می‌توانستیم از ظرفیت شهر هوشمند برای مقابله با شیوع آن بحران استفاده کنیم.

نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه پس از ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند باید فرهنگ‌سازی و الزامی برای استفاده از این خدمات نیز وجود داشته باشد؛ یادآور شد: نمی‌شود خدمات در شهرداری ارائه شود و هم‌زمان از مردم بخواهیم از خدماتی که برون‌سپاری شده نیز استفاده کنند.

بادامی‌نجات معتقد است: شهری که زیرساخت‌های هوشمندسازی آن ایجاد شده است، باید بخش‌هایی که این خدمات را به‌طور سنتی انجام می‌دهند، تعطیل کند.

وی افزود: تجربه قوه قضائیه نمونه شایسته‌ای برای این موضوع است و مردم ملزم شدند خدمات را به‌صورت سیستمی دریافت کنند؛ درحالی‌که در شهرداری‌ها زیرساخت آماده می‌شود، اما الزامی برای شهروندان برای استفاده آن به وجود نمی‌آید.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه در این زمینه، شورای عالی استان‌ها سیاست‌گذاری می‌کند، اما تحقق آن بستگی به اعتقاد مدیران به هوشمندسازی شهرها دارد، گفت: برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم، مباحث مربوط به برون‌سپاری، الکترونیک شدن و واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان را پیش‌بینی کرده است‌؛ اما باید الزام و اعتقاد میان مدیران وجود داشته باشد تا آن را تحقق بخشند.

نایب رئیس شورای شهر همدان با اشاره به وضعیت ارائه خدمات الکترونیک در شهرداری همدان نیز اظهار کرد: در همدان مانند بسیاری از شهرها نتوانستیم این خدمات را ارائه دهیم، زیرا در حال ایجاد زیرساخت‌ها بودیم به همین دلیل هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم در زمینه هوشمندسازی اقدامات کافی صورت پذیرفته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *