شهرداری با قدرت و قوت از بحران در همدان جلوگیری کرد

شهرداری با قدرت و قوت از بحران در همدان جلوگیری کرد

رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهرهمدان در گفت‌وگو با همدان‌پیام ضمن قدردانی از ستاد مدیریت بحران استان و شهرداری به‌ویژه نیروهای خدمات شهری و آتش‌نشانی، در زمینه مدیریت بحران توسط شهرداری در بحران اخیر سخن گفت: 

* در روزها بحران بارندگی به صورت میدانی در همه مناطق شهری همدان دیده شدید؟ عملکرد شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلماسی: در طول مدت بارش سعی کردم با حضور در سطح شهر، وضعیت موجود را بررسی کنم؛ هرچند متاسفانه کار خاصی از دستم ساخته نبود، جز بودن در کنار پرسنل خدوم شهرداری و گفتن خدا قوت و قدردانی از تمام افرادی که خالصانه برای همدان زیبا و مردم مهربانش تلاش می‌کردند.

خوشبختانه شهرداری همدان با قوت و قدرت موفق شد بارش‌های اخیر که قابلیت تبدیل شدن به یک بحران جدی را داشت، به خوبی مدیریت کند. این حجم از بارش در این مدت کم کاملاً بی‌سابقه بود و حتی طبق آمارها در میزان بارش همدان جزو رکوردهای جهانی بود و میتوانست با بی‌تدبیری، مشکلات شهروندان را چند برابر کند؛ اما با اراده خداوند و همت نیروهای شهرداری و سازمانهای متولی سطح شهر، حتی خسارات مالی شهروندان نیز به حداقل ممکن رسیده بود.

حضور مستمر شهردار در سطح شهر به همراه مدیران شهرداری عاملی بود تا رسیدگی به  مسائل و مشکلات به وجود آمده در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد. نقش حوزه معاونت خدمات شهری، سازمانها و مدیریت‌های زیرمجموعه کاملاً برای مقابله با بارش‌های اخیر مشهود بود‌.

تمهیدات این حوزه از چند روز قبل از آغاز بارش‌ها اندیشیده شده بود که حتی ادامه داشت. البته حضور موثر مدیران مناطق و همکارانشان را در طول مدت بحران نمی‌توان نادیده گرفت.

* زیرساخت‌های فرهنگی چقدر می‌تواند در این اتفاقات به مدیریت بهتر بحران در شهر کمک کند؟ (بسط آموزش در محلات و نواحی)

سلماسی: نقش آموزش در مسائل مختلف به‌ویژه در خصوص وظایف شهروندی و به صورت‌ویژه آموزش و آماده‌سازی شهروندان برای مقابله با بحران‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. هرچند در طی یکی، دو سال اخیر مانورهای آمادگی مقابله با سیل و زلزله توسط اداره مدیریت بحران شهرداری صورت گرفته، اما لازم است این آموزش‌ها در ابعاد مختلف و مستمر برای عموم شهروندان باشد.

همکاری و مشارکت شهروندان در زمان بحران می‌تواند چالش‌های طول مدت بحران را به حداقل برساند؛ ضمن اینکه خسارات مالی و احیاناً جانی را کاهش دهد.

* کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا برای آینده همدان با محوریت آموزش همگانی چه برنامه‌هایی را با همکاری ارگان‌های دیگر در دستور کار سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری قرار خواهد داد؟

سلماسی: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان از همان ابتدای آغاز به کار شورای پنجم به آموزش‌های وظایف و حقوق شهروندی به عنوان یک سیاست و اصل نگاه کرده و مصوبه تشکیل کمیته آموزش شهروندی به منظور یکپارچه کردن آموزش‌ها بر اساس اولویت‌های مورد نیاز برای شهروندان را به شهرداری ابلاغ کرده است.

در این کمیته پیش‌بینی شده بود که شهرداری بتواند با استفاده از نظرات اساتید فن و همینطور با همکاری سازمان‌ها و ادارات متولی آموزش مانند آموزش‌وپرورش و…، اقدامات آموزش شهروندی را انجام دهد. البته پیش از این، آموزش تخصصی توسط سازمان‌های مختلف شهرداری مثل سازمان سیماومنظر، پسماند، حمل‌ونقل و ترافیک، اداره مدیریت بحران و… را داشته‌ایم. در سال ۹۸ بودجه خوبی برای آموزش شهروندی اختصاص داده شده است که امیدوارم آموزش‌های شهروندی با حساسیت بیشتر گسترده‌تر و عملیاتی‌تر ادامه پیدا کند.

*  شورای اجتماعی محلات در بحران ۴۸ ساعته چه نقشی ایفا کرد؟ اساساً در این فرصت کم، هنوز وقت شده بود که به یک تصمیم در این باره برسید؟

سلماسی: یکی از راهکارهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به منظور افزایش مشارکت مردم در خصوص امور مربوط به محله خود در تمامی حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری و… و همچنین به‌ویژه کاهش مشکلات اجتماعی و توجه به مسائل فرهنگی و گسترش مسائل فرهنگی مورد نیاز محلات، تشکیل شوراهای اجتماعی محلات بود که البته بحث آموزش‌های مختلف و به عبارتی همگانی کردن آموزش‌های شهروندی در این شوراها می‌تواند در محلات بسیار موثرتر باشد، زیرا با همکاری مردم ساکن در محله صورت می‌پذیرد و به همین دلیل اثرگذارتر خواهد بود.

استارت آغاز ثبت‌نام این شوراها در ۴ محله شهری در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۷ صورت گرفت؛ اما هنوز در مراحل آغاز کار شورای اجتماعی هستیم و هنوز این شوراها فعالیت رسمی خود را آغاز نکرده‌اند که امیدداریم در فروردین‌ماه آغاز به کار رسمی آنها را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *