بهره‌گیری از دستاورد تمدن‌ها برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

بهره‌گیری از دستاورد تمدن‌ها برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه تمدن رایج دنیا باید تمدن اسلامی شود؛ گفت: هم‌زمان با کسب ۴۲ سال تجربه، باید با بهره‌گیری از دستاوردهای خوب تمدن غرب، آسیا و… که با ظرف تمدن اسلامی ما سازگاری داشته باشند، تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد.


به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسی‌امید در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، با توجه به اینکه در هر عصری، یک تمدن غالب خواهد بود که در حال حاضر تمدن رایج دنیا، تمدن غرب است؛ اظهار کرد: در گذشته گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی کشور اسلامی ایران عنوان شد که در مقابل آن ستیز تمدن‌ها را مطرح کردند؛ اما واقعیت بر این است که گفت‌وگوی تمدن‌ها پاسخگو نیست و جایگزینی تمدن، امکان‌پذیر است.
کاوسی‌امید ادامه داد: در حوزه مدیریت‌شهری نیز برای رسیدن به شهر تراز انقلاب، باید از تمام دستاوردهای مناسب غرب و شرق بهره‌برداری صورت گیرد.
وی ضمن تبریک دهه مبارک فجر به مردم انقلابی همدان، عنوان کرد: مردم انقلابی همدان که حرکت انقلابی و حماسی ۳۰ مهرماه ۱۳۵۷ را در شهر همدان رقم زدند، نقش بسزایی در جرقه‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پدیده الهی قرن ۲۰ است که با خون شهدا و رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ افزود: انقلاب اسلامی برگرفته از مبانی دینی و اندیشه دینی مردم است که به رهبری بنیان‌گذار انقلاب کبیر اسلامی در قرن بیستم، ساری و جاری شد.
کاوسی‌امید با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره)، دهه فجر را از آیات سوره فجر الهام گرفتند؛ ادامه داد: بر اساس نقل‌های تاریخی در صورتی که دهه فجر را با ریشه‌یابی بیشتر اندیشه و تفکر کنیم، به ریشه قرآنی خود در سوره فجر برمی‌گردد.
وی معتقد است: ما به عنوان وارثان این هدیه الهی، اگر می‌خواهیم بر اساس منویات امام و در مسیر شهدا حرکت کنیم، باید توجه ویژه‌ای به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان همچنین گفت: باید طراحی و ترسیم آینده را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و مباحث تمدن نوین اسلامی در نظر بگیریم تا خط‌مشی، حرکت و مسیر آینده مشخص باشد.
کاوسی‌امید با اشاره به مطرح بودن ۴۰ بار کلمه جوان در بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: به اذعان تحلیل‌گران، مطرح شدن کلمه جوان بیانگر این است که تأکید رهبری در ادامه مسیر انقلاب بحث داشتن روحیه جوان است؛ البته این اصل به سن و سال بر نمی‌گردد، بلکه داشتن روحیه جوان، بانشاط و بالنده مطرح است؛ از این‌رو باید مباحث تمدن نوین اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری، مدنظر قرار گیرد.

مولوی: برای فراموشی روابط فرهنگی خانواده‌های ایرانی چاره‌اندیشی شود

نایب رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه ضمن ابراز امیدواری برای اتصال انقلاب اسلامی به انقلاب جهانی اسلام به پرچم‌داری امام زمان(عج)؛ گفت: بهره‌گیری از خوبی‌ها، حسنات، یافته‌ها و ابزاری که به بشریت خدمت کرده‌اند، به‌منظور تدوین و ریل‌گذاری تمدن نوین ایرانی_ اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، به‌عنوان اهداف بلند انقلاب اسلامی بایستی مدنظر قرار گیرد تا یک چهره توسعه‌یافته و مقتدر از ایران عزیز انعکاس پیدا کند.
ابراهیم مولوی اضافه کرد: با توجه به اینکه در ابتدا اهداف جمهوری اسلامی ایران برای صدور تفکر ناب انقلاب اسلامی در جهان مورد تمسخر دشمنان قرار می‌گرفت؛ اما امروزه در پهنه جغرافیایی خاورمیانه و جهان اسلام تفکر مقاومت جوانان کشورهای مسلمان نشأت گرفته از همین رویش‌ها و بالندگی انقلاب اسلامی است که همگان پای کار اسلام و تفکر ناب محمدی ایستاده‌اند.
وی افزود: بخش زیادی از مشکلات کشور ما، درونی و سوء مدیریتی است که متأسفانه عده‌ای از افراطیون و تندروهای جریان‌های داخلی به دنبال منافع خود مشغول موج‌سواری هستند و به تکالیف و منویات بزرگان ما به‌ویژه مقام معظم رهبری دقت‌نظر لازم ندارند.
مولوی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری با محوریت میدان دادن به جوانان، ادامه داد: جوانان ما با روحیه و فطرت پاک وارد تمامی عرصه‌ها شده‌اند که با سربلندی و افتخار بیرون آمدند؛ اما به دلایل مختلف مدیریتی و در صورت عدم توجه به مباحث اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصیلات عالیه و…، این نیروی محرکه توسعه کشور دچار رکود، رخوت و عقب‌گرد خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به فراموشی آداب و رسوم، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تعلیم و تربیت در حوزه خانواده، گفت: اگر فرزندان ما نتوانند از این کابوس شیطانی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بی در و پیکر عبور کنند، عملاً قوام و دوام خانواده در کشور دچار مشکل می‌شود که مسؤولان امر باید در این زمینه، چاره‌اندیشی کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *