تحقق مدیریت واحد شهرداری در مسیر عدالت محوری است

تحقق مدیریت واحد شهرداری در مسیر عدالت محوری است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان گفت: زمانی که الگوی حرکتی یکسان در شهرداری همدان حکم فرما شود، همه اقدامات در مسیر عدالت محوری تحت مدیریت واحد به انجام می رسد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسی‌امید در کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا با محوریت تشکیل خزانه‌داری کل در شهرداری، اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۴۳ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، فرآیندهای لازم برای شکل‌گیری خزانه‌داری در شهرداری همدان به عنوان بخشی از دستورالعمل جامع نظام مالی شهرداری‌ها برای هماهنگی رویه‌ حسابداری و ارتقای پاسخگویی مالی شهرداری‌ها از ضرورت‌هایی محسوب می‌شود که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه تمامی اعضای شورای شهر همدان به جد پیگیر تشکیل واحد خزانه داری در شهرداری هستند، ادامه داد: شهرداری‌ها تا پایان سال ۹۶ با رویکرد سازمانی و قانونی به منظور اعمال مدیریت و پیگیری وصول مطالبات شهرداری و جلوگیری از عملکرد جزیره‌ای، ملزم به شکل‌گیری خزانه‌داری بوده‌اند که تاکنون این مهم به مرحله اجرا نرسیده است.

کاوسی‌امید ایجاد سازوکار برای اعمال مدیریت صحیح منابع مالی و نظارت و کنترل عملیات تخصیص اعتبارات در شهرداری را یکی از مهمترین اهداف ایجاد خزانه داری در شهرداری‌ها برشمرد و افزود: شهردار به عنوان خزانه دار شهر برای مدیریت یکپارچه هزینه‌های شهرداری عمل خواهد کرد.

وی گفت: طراحی الگوی فرآیند و ابعاد عوارض دریافتی از مردم شهر در قالب تعرفه عوارض سالیانه شهرداری، تنظیم مسیر و اولویت بندی بودجه بر اساس دفترچه تعرفه عوارض و همچنین حسابرسی مسیر حرکت بودجه برای بررسی انحراف عملکردی از مهمترین وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهرها بر مبنای تأکیدات قانونی است.

 

*گردان: معایب و محاسن شکل‌گیری خزانه‌داری اعلام شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: شهرداری باید با تعامل با سایر شهرداران کشور، معایب و محاسن عملیاتی شدن دستورالعمل خزانه‌داری شهرداری‌ها را همراه با پیشنهادات خود اعلام کند، ضمن اینکه اگر محاسن اجرا بیشتر است با برنامه‌ریزی صحیح نسبت به تشکیل خزانه‌داری در شهرداری همدان اقدام شود.

کامران گردان معتقد است: علی‌رغم بحران‌های مالی حاکم بر جامعه، شهرداری همدان شرایط مناسبی دارد که شورای شهر همدان در تمامی زمینه‌ها به منظور پشتیبانی از کارکنان شهرداری مدافع آنان خواهد بود.

حمید بادامی‌نجات، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر مدیریت واحد در شهرداری‌ همدان، گفت: باید با اولویت‌بندی روند پیشرفت امور شهر را سرعت بخشید.

 

*قراباغی: متمرکز بودن منابع مالی از اصول مدیریت شهری است

رئیس کمیته حسابرسی و کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: متمرکز بودن منابع مالی شهرداری در یک حساب با شکل‌گیری خزانه داری در شهرداری از اساسی‌ترین اصول مدیریت شهری است که اگر عملیاتی شود، امر مبارکی است.

حسین قراباغی تأکید کرد: مهندسی منابع انسانی بر مبنای شایسته‌سالاری در شهرداری امری ضروری است زیرا فساد درون سازمانی را از مجموعه دور می‌کند.

وی بر ضرورت یکسان‌سازی زمان پرداخت حقوق نیروهای شهرداری بر محور عدالت هم اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه شورا و شهرداری جزو یک مجموعه محسوب می‌شوند، گفت: ایجاد سازوکار شکل‌گیری خزانه‌داری در شهرداری بر مبنای عدالت‌محوری ضروری است.

علی رحیمی‌فر با تأکید بر اینکه باید مشکلات تجزیه و تحلیل شوند، افزود: مجموعه مدیریت شهری باید با برنامه‌ریزی بهتری حرکت کند تا از مشکلات احتمالی کاسته شود.

 

* عسگریان: فرآیند اجرای دستورالعمل شکل‌گیری خرانه‌داری ناقص است

در ادامه رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه تکلیف قانونی شوراها پیگیری و نظارت بر امور شهری است، گفت: متمرکز بودن درآمد و هزینه‌کرد‌ها در قالب دستورالعمل وزارت کشور به عنوان نقطه عطف تقویت شهرداران است اما فرآیند اجرای این دستورالعمل ناقص است و باید سازوکار، راهکارها و نواقص اجرایی آن تعریف شود.

سید مسعود عسگریان با تأکید بر اینکه تمام مسؤولیت‌ها در دستورالعمل تشکیل خزانه داری بر دوش شهرداری تعریف شده است، توصیه کرد: پاسخگویی کارشناسی شده در راستای بهبود روند اجرای این دستورالعمل ضرورت دارد؛ زیرا حجم درآمد و عملکرد شهرداری‌ها بالاست.

وی معتقد است: اگر مقاومتی در شهرداری‌های کشور برای تشکیل این واحد وجود دارد به دلیل نواقص اجرایی بخشنامه است که باید اختیارات و ابزار قانونی هم در اختیار مجریان امر قرار داده شود و ذیحسابان دوم مانند ذیحسابان سایر دستگاه‌های اجرایی از قدرت قانونی مربوطه بهره‌مند باشند.

* درویشی: نظام حسابداری تعهدی مشکل اساسی شهرداری‌هاست

معاون مالی و اقتصادی شهردار همدان نیز در پایان این جلسه در زمینه چرایی عدم تشکیل واحد خزانه داری در شهرداری، گفت: یکی از مشکلات اساسی شهرداری‌ها، نظام حسابداری تعهدی است؛ بنابراین باید درآمدی وجود داشته باشد تا کارها پیش برود.

 

مجید درویشی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تمامی پروژه‌ها و مباحث مالی شهرداری همدان به صورت متمرکز در ستاد و با اعمال نظر شهردار و اعضای شورای شهر به انجام می‌رسد، افزود: به‌رغم اینکه در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد امور شهرداری به صورت متمرکز انجام می‌شود اما به مانند دستوالعمل صادر شده، نیست.

به گفته وی، البته در حال بررسی ساختار سایر شهرداری‌ها برای استخراج اثرات مثبت و منفی شکل‌گیری واحد خزانه‌داری در شهرداری همدان هستیم.

درویشی همچنین گفت: پاک‌سازی شهرداری از فساد اولویت برنامه‌های شهردار همدان بوده و هست؛ اما انتظار می‌رود همه نیروهای شهرداری با یک نگاه، دیده نشوند.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *