توجه به کیفیت پخت نان، می‌تواند مرهمی بر زخم دل مردم باشد

توجه به کیفیت پخت نان، می‌تواند مرهمی بر زخم دل مردم باشد

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: انتظار می‌رود با افزایش قیمت نان، کیفیت آن نیز ارتقا یابد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی در گفتگویی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش بی رویه قیمت‌ها و در شرایطی که سفره مردم کوچکتر شده است، توجه به کیفیت نان می‌تواند مرهمی بر زخم دل مردم باشد.
وی به واقعیتی تلخ در همدان اشاره کرد و افزود: متأسفانه در سال جاری در شهر همدان، ۱۳۰ واحد از ۱۸۷ واحد سنگکی، به صورت ماشینی طبخ نان می‌کنند! در حالی که آمار سنگکی‌های ماشینی در سال‌های قبل تنها ۳۵ واحد بوده است! تبدیل واحدهای پخت سنتی نان به صنعتی با چنان سرعتی پیش می‌رود که تنها در همین دو ماه اخیر هشت واحد سنگکی، دستگاه‌های بی کیفیت ماشینی را جایگزین تنور و سنگ طبیعی کرده اند که این زنگ خطری بزرگ برای شهر همدان است! با این سرعت تا شش ماه دیگر، بوی عطر و صفای نان ریگ در همدان به خاطره تبدیل خواهد شد!
صفری افلاکی با بیان اینکه در همدان هیچ توجهی به کیفیت نان نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از نیازهای اولیۀ انسان‌ها در هر جامعه‌ای تولید و عرضۀ نان خوب است که امروزه برخی متصدیان نانوایی‌ها بدون در نظر گرفتن کیفیت این فرآوردۀ غذایی، آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: در گذشته نانواها برای تولید و پخت نان وقت بسیاری صرف می‌کردند و با صبر و حوصله خمیر را با صرف زمان کافی خود تهیه می‌کردند؛ اما اکنون اینگونه نیست گاهی مواقع نیم و یا یک ساعت قبل از پخت، شاگرد نانوا اقدام به تهیۀ خمیر می‌کند که این امر نقش بزرگی در کاهش کیفیت نان دارد.
وی اظهار کرد: مردم انتظار دارند با افزایش قیمت نان، نظارت بیشتری نیز بر کیفیت آن صورت گیرد.
وی در ادامه به تذکر چندین باره به مسؤولان در این رابطه اشاره کرد و گفت: بارها ضرورت توجه به کیفیت نان و ارتقای آن با مسؤولان مربوطه در میان گذاشته شده است، اما علی رغم وعده و وعیدهای مسؤولان برای حل این مشکل، اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است!
صفری افلاکی با بیان اینکه حضور نان بی کیفیت در سبد غذایی مردم، منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های روحی، روانی و جسمی در آنان از جمله بیماری‌های گوارشی می‌شود، اضافه کرد: این امر تأثیرات اجتماعی نیز در پی خواهد داشت از جمله اینکه زمینه ساز اعتراض خفته و بحق مردم نسبت به حاکمیت خواهد شد! بر این اساس آیا لازم نیست دغدغه مندان حزب اللهی و منتقدین انقلابی برای نان مردم هم دست به مطالبه گری بزنند؟!
این عضو شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: انتظار می‌رود با تدابیر مسؤولان مربوطه، نظارت جدی، معنادار و مؤثری بر پخت نان صورت پذیرد و این مطالبۀ بحق مردم برآورده شود!
وی از جملۀ تدابیر راهگشا در این زمینه را، ممنوع کردن استفادۀ نانوایی‌ها از دستگاه‌های صنعتی پخت نان به دلیل مضرات بسیار آن برشمرد و افزود: راهکار دیگری که می‌تواند تفاوت ۱۰ درصدی قیمت نان سنگک سنتی با صنعتی باشد؛ بدین صورت که قیمت نان صنعتی به میزان ۱۰ درصد کاهش یابد! و قیمت نان سنگک سنتی نسبت به نان سنگک صنعتی ۱۰ درصد افزایش و… این تفاوت می‌تواند رغبت نانوایان را به پخت نان سنتی افزایش دهد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *