توسعه شهرها به مشارکت مردمی بستگی دارد

توسعه شهرها به مشارکت مردمی بستگی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: توسعه و پیشرفت شهرها به میزان مشارکت مردمی، بستگی دارد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ سید مسعود عسگریان در هشتادوشمین جلسه صحن شورا، اظهار کرد: همیاران محلات؛ افراد صاحب نظر و آگاه به مشکلات محلات هستند که می‌توانند به‌منظور ایجاد ارتباط شهروندان با مدیریت‌شهری، هم‌افزایی داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت همیاران محلات، عنوان کرد: خوشبختانه با تشکیل همیاران محلات، شاهد حضور افراد کارشناس، متخصص و صاحب‌نظری در این حوزه هستیم که می‌توانند شورای شهر و شهرداری را در راستای تحقق اهداف مورد نظر و افزایش رضایتمندی شهروندان، کمک دهند.
عسگریان با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر و مجموعه مدیریتی شهرداری همدان بر اساس شناخت از محلات، عمل می‌کنند؛ اظهار کرد: با نظر تمامی اعضای شورای شهر به‌منظور توسعه ساخت‌وسازهای مجاز و همچنین در نظر گرفتن معیشت شهروندان همدانی، پروانه ساختمانی در مناطق کم‌برخوردار شهر تا ۲.۵ و ۱.۵ طبقه به صورت رایگان صادر می‎شود.
وی با بیان اینکه تمامی مباحث مطرح شده از سوی همیاران محلات در این جلسه، راهبردی، کاربردی و قابل بهره‌برداری است؛ افزود: البته برخی مشکلات مطرح شده در حوزه اختیارات شورای شهر نیست؛ بلکه فرآیند و روند جداگانه‌ای دارد.
رئیس شورای شهر همدان اعلام کرد: از ابتدای شورای دوره پنجم شهر همدان، روند چگونگی تشکیل شدن شورای اجتماعی محلات یا همیار محلات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که باید زیر نظر شهرداری فعالیت داشته باشند.
عسگریان معتقد است: اگر شهرداری و شورای شهر قصد دارند در هر شهری توفیقی داشته باشد، باید ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشند که این مهم در شهر همدان برقرار است.
وی با تأکید بر اینکه مباحث فرهنگی و اجتماعی، دستگاه‌های متولی عدیده‎ای دارد؛ اظهار کرد: عمده مطالبات مردم در حوزه شورای شهر و شهرداری است که طرح مسائل مختلف شهری از سوی همیاران محلات به‌حق است و قطعا بخش‌های مورد نظر در جلسات تخصص کمیسیون برنامه‌، بودجه و مالی شورای شهر همدان با محوریت بررسی بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری همدان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه خوشبختانه اعضای شورای شهر همدان شناخت کاملی نسبت به نارسایی‌های سطح شهر دارند؛ گفت: حدود ۴۲۰ پروژه در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان پیش‌بینی شده که بر اساس بررسی‌های شهرداری همدان، قطعاً تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های مصوب از بین پروژه‌های پیشنهادی مجموعه حاضر بود که طبق نشست‌های هم‌افزایی مجموعه مدیریت‌شهری با همیاران محلات، بازدیدهای میدانی و نیازهای ضروری شهر استخراج شده است.
عسگریان همچنین گفت: شورای شهر همدان در خصوص اکثر مباحث شهری مطرح شده از سوی همیاران محلات به صورت تخصصی ورود پیدا کرده‌اند و این مهم در کمیسیون‌های تخصصی شورا مطرح شده که یا در صحن شورا مورد تصویب قرار گرفته است و در نهایت برخی از مصوبات شورا در کمیته تطبیق، لغو یا تأیید شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بودجه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ شهرداری همدان با وجود شرایط موجود هر چقدر مدیریت کنیم، تمام منطقه را پوشش نخواهد داد؛ عنوان کرد: هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان پیش‌بینی شده است تا ۸۵۰ میلیارد تومان آن در حوزه عمرانی هزینه شود.
رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه باید برای ایجاد رضایتمندی در نحوه و اجرای پروژه‌ها می‌بایست پروژه‌های نیمه‌تمام را در اولویت پروژه‌های شهری همدان قرار گیرد و در صورت ضرورت، پروژه‌های جدید مطرح شود؛ گفت: برآورد ریالی نشان می‌دهد که بودجه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان بر اساس شرایط اقتصادی جامعه، قطعا ارزش واقعی خود را به‌منظور افزایش نرخ تورم از دست خواهد داد؛ از این‌رو باید به شکلی، طراحی و برنامه‌ریزی شود که کمترین آسیب به پروژه‌های شهری وارد شود.

* مولوی: بهره‌گیری از نظرات معتمدین محلات برای مدیریت شهر

نایب رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه، فعالیت همیاران و معتمدین محلات را در پیشبرد اهداف مدیریت‌شهری موثر دانست و گفت: در کشورها و شهرهای توسعه‌یافته جهان برای پیشرفت منطقه، از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران بهره‌مند می‎شوند.
ابراهیم مولوی اظهار کرد: از ابتدای دوره شورای پنجم، اعضای شورا با هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نظرات معتمدین محلات حرکت کردند تا این نظرات، کمک‌حال مدیریت شهری باشد و بتوانیم شهر را بهتر اداره کنیم.

* بادامی‌نجات: پروژه‌ جدید در شهر همدان نخواهیم داشت

رئیس کمیسیون برنامه‎، بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز گفت: بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان در حال انجام است که بزودی جمع‌بندی نهایی آن صورت خواهد گرفت.

حمید بادامی‌نجات معتقد است: شکاف و اختلاف بین مناطق شهری همدان وجود دارد؛ به طور مثال منطقه یک یا ۲ در یک متراژ مشخص، عملیات پیاده‌راه‌سازی انجام می‎دهند که نسبت به همان متراژ نیز هزینه‌های لازم پیش‌بینی شده است؛ اما قطعاً تفاوت این هزینه با مناطق ۳ و ۴ شهرداری با محوریت کاهش کیفیت مصالح، مشخص است.

* فتحی: با همراهی همیاران محلات از نگاه کلان شهری به مدیریت خرد برسیم

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه از سالیان گذشته انجمن‌های محلی را داشتیم که طبق قانون، تشکیل و مدیریت متمرکز انجام می‌دادند، گفت: این انجمن‌ها، حلقه واسطه محلات با مدیریت شهری بودند.
علی فتحی با بیان اینکه شهر از لحاظ عمرانی و فرهنگی دارای ایراداتی فنی است، افزود: در راستای رسیدگی و رفع این ایرادات هرچند اعضای شورا برای شهر تلاش کرده است و در این مباحث متمرکز شوند، به دلیل گستردگی امور شهری، بخشی از این مشکلات، فراموش می‌شود که در این زمینه کمک همیاران محلات ضروری است.
وی؛ ساماندهی و آبادانی کوی محمدیه را از نمونه‌های بارز فعالیت همیار محله برشمرد و یادآور شد: در این منطقه با تلاش همیار محله و مشارکت دادن مردم با مدیریت‌شهری، بخش‌های زیادی از مشکلات این منطقه حل شد که اگر انتقاداتی هم وجود دارد، قطعاً سازنده بوده و باید اعمال شود.
فتحی با بیان اینکه بسیاری از همیاران محلات دلسوزانه برای آبادانی محلات خود به کمک مدیریت‌شهری آمده‌اند، گفت: بر این اساس برای تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان، از نظرات و پیشنهادات تعدادی از همیاران محلات استفاده شد.
رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان اضافه کرد: هدف از تشکیل همیاران محلات این است که مدیریت کلان‌شهری را به مدیریت محلات هدایت کرده و از نظرات و مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهر استفاده کنیم.
فتحی ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده به همت همیاران محلات، مدیریت‌شهری را از نگاه کلان شهری به مدیریت خرد برسانیم؛ زیرا در صورت داشتن رضایتمندی شهروندان از محلات قطعاً رضایتمندی کلی نیز ایجاد خواهد شد و اولویت‌بندی نیازهای محلات از سوی خود اهالی مشخص می‎شود.

* کاوسی‌امید: همیاران محلات باید شهروندان را مشارکت‌پذیر کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان هم اظهار کرد: سابقه بهره‎گیری از نظرات و تخصص معتمدین و صاحبنظران با محوریت خردجمعی و مشورت مبتنی بر مبانی دینی بوده که در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به آن پرداخته شده است.
اکبر کاوسی‌امید با اشاره به اینکه محلات در اوایل انقلاب اسلامی با کمیته‌های محلی اداره می‌شدند، افزود: می‌بایست سابقه اداره محلات در برهه زمانی انقلاب را ادامه دهیم؛ زیرا در مدیریت‌های محله‌ای، تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه در آرمان‌شهر همیاران محلات به دنبال آن هستیم، این است که همیاران محلات باید شهرنشینان را به شهروندان مشارکت‌پذیری تبدیل کنند که این امر نیازمند برنامه‌ریزی درست است.
به گفته کاوسی‌امید؛ چنانچه دولت و شهرداری هزاران میلیارد پول برای جامعه هزینه کنند، تا زمانی که مشارکت اجتماعی مردم نباشد، مسائل حل نخواهد شد؛ از این‌رو باید شهروندان مشارکت‌پذیری داشته باشیم و دولت و شهرداری هم پشتیبانی کنند.

* سلماسی: مشارکت‌ شهروندان با حضور همیاران محلات، هدفمندتر می‌شود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز همیاران محلات را خط مقدم فعالیت‌های مدیریت‌شهری برشمرد و گفت: از سالیان گذشته همراهی و مشارکت مردم با مدیریت‌شهری در حوزه‌های مختلف شهری وجود داشته است و اکنون این مشارکت‌ با حضور همیاران محلات، هدفمندتر و ساختارمند‌تر می‌شود.
رضوان سلماسی اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات مناسب، مبحث مشارکت شهروندان در امور شهری و آبادانی شهر نهادینه شود.
وی همچنین گفت: به کمک توان همیاران محلات می‌توانیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، در راستای تحقق توسعه پایدار شهر به موفقیت‌های شایان توجهی دست یابیم.

* وجدی‌هویدا: ضروت تدوین سند محله در شهر همدان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در پایان این جلسه ضمن ارائه گزارش کوتاهی از تشکیل همیاران محلات، گفت: تعداد کل محلات شهر همدان، ۶۲ محله بوده که تاکنون برای ۱۲ محله، همیار محله معرفی شده است.
روح‌‌ا… وجدی‌هویدا با تأکید بر ضروت تدوین سند محله در شهر، اظهار کرد: طی یک سال گذشته در محلات شهر همدان، تدوین سند محله در حال تهیه بود که تاکنون سند ۷ محله در حال آماده شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *