شهرهای همدان و کربلای معلی خواهرخوانده می‌شود

شهرهای همدان و کربلای معلی خواهرخوانده می‌شود

 

گردشگری مذهبی هدف خواهرخواندگی

رییس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان از پیگیری خواهرخواندگی شهرهای همدان با کربلای معلی خبر داد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسی‌امید در کمیته سرمایه‌گذاری مرکز پژوهش‌های شورا که با حضور مسولین اقتصادی از جمله شهردار و معاون امور مالی و اقتصادی و نمایندگان اتاق بازرگانی، اداره کل صمت، اداره کل دارایی و انجمن انبوه سازان، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه همدان شهر دارالمومنین و مجاهدین شناخته شده است و با داشتن امامزاده‌هایی مانند شاهزاده حسین (ع)، امام‏زاده اسماعیلی بن موسی (ع) و امامزاده عبدالله (ع) دارای شجره‌نامه‌ بوده و همگی می‌توانند به عنوان مقاصد گردشگری مذهبی مورد استفاده قرار گیرند.


اکبر کاوسی‌امید با اشاره به سفر اخیر خود به کربلای معلی و پیگیری موضوع خواهرخواندگی همدان با این شهر، اظهار کرد: در سفر به کربلا رسماً از شهردار کربلا برای پیشبرد بحث دیپلماسی شهری دعوت کردیم.
کاوسی‌امید دیپلماسی شهری را پدیده‌ای جدید دانست و گفت: در این موضوع مدیریت شهری دو شهر کربلا و همدان با ارتباط برقرار کرده و از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند می‌شوند.
وی اضافه کرد: همدان ظرفیت‌های مختلف اقتصادی خوبی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، فنی مهندسی و گردشگری دارد و بر اساس این ظرفیت‌ها با شهرهای مختلف داخلی و خارجی تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کرده است که باید از این فرصت‌ها برای رونق اقتصادی استفاده کرد.
رییس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دبیرخانه خواهرخواندگی همدان با شهرهای مختلف در سازمان فرهنگی راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: همدان به لحاظ نزدیکی و قرابتی که با مردم عراق به ویژه با شهرهای مذهبی از جمله کربلای معلی دارد، بر این اساس به دنبال خواهرخواندگی و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ هستیم.
کاوسی‌امید ادامه داد: خارج از دستگاه دیپلماسی بین دو کشور ایران و عراق، دیپلماسی شهری نیز باید بین شهرهای همدان و کربلا اتفاق افتد تا از توانمندی‌های این شهرها استفاده شود.
وی افزود: در صورت انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی همدان با کربلا این امر می‌تواند درآمدزایی غیر مستقیمی را برای همدان ایجاد کند.
وی با اشاره به ارائه خدمات شهری توسط شهرداری همدان در شهر کربلا در ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: با انعقاد تفاهم‌نامه بین کربلا و همدان برای خواهرخواندگی هدف ما بهره‌گیری از این ظرفیت گردشگری مذهبی است.
رییس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان ادامه داد: حدود ۳۵ درصد گردشگران ایران از عراق هستند که مقصد گردشگری آنها شهرهای مشهد و قم است و هدف ما در این امر جذب این گردشگران به همدان به عنوان مقصد سوم گردشگری آنهاست .
به گفته کاوسی‌امید همدان دروازه غرب کشور بوده و هر ساله مسیر عبور زائران بسیاری در ایام اربعین از کشورهای شرقی است و ما می‌توانیم با ساخت تیزر تبلیغاتی با محتوای معرفی همدان، زائران را برای زیارت امامزادگان و بازدید از بقاع متبرکه همدان ترغیب کنیم و این امر نیازمند برنامه‌ریزی است.
وی تاکید کرد: لازم است برای ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری پکیج و بسته‌ای از ظرفیت‌های همدان برای پذیرش سرمایه‌گذار به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه تدوین شود.
وی با اشاره به تحریم‌های ناجوانمردانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: اکنون ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته و در این راستا اولویت نخست ما اقتصاد و تولید است که در این زمینه همه باهم باید همت گمارده بر روی پای خود بایستیم.
وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی درآمدهای پایدار شهری را نیز به دنبال دارد، اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی از جمله راهکارهای اساسی برای معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای همدان است، که می‌توان از تجار عراق نیز، برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آورد.
وی اظهار داشت:همچنین باید از ظرفیت‌های شهر‌هایی که مجوز برگزاری نمایشگاه را دارند برای معرفی همدان استفاده کنیم.


ابرار خرم: استفاده از ظرفیت های گردشگری مذهبی برای رونق اقتصادی

معاون مالی اقتصادی شهرداری همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت های اقتصادی شهر برای رونق اقتصادی استفاده کنیم، گفت: خواهر خواندگی شهر همدان با شهرهای مختلف باید به گونه‌ای باشد که از مبادلات اقتصادی و تجاری بین شهرها، مردم و شهر منتفع شوند.
رضا ابرارخرم با اشاره به پیگیری خواهرخواندگی همدان با شهر کربلای معلی، اظهار داشت: باید با استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی این دو شهر علاوه بر تبادلات فرهنگی باید بتوانیم از بخش اقتصادی و گردشگری منتفع شویم.
وی افزود: خواهرخواندگی شهر همدان و شهر مقدس کربلا فرصت خوبی است که شهرداری به عنوان متولی سیاسی شهری وارد عرصه اقتصادی شود و آینده خوبی را برای شهر رقم بزند.
معاون مالی اقتصادی شهرداری همدان با بیان اینکه باید بسترهای برپایی نمایشگاه بین‌المللی در همدان را برای حضور تجار عراقی فراهم کرد، اضافه کرد: در این نمایشگاه‌ها تجار عراقی با دستاوردها و ظرفیت‌های همدان آشنا شوند.
گفتنی است، در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه انعقاد خواهرخواندگی شهرهای همدان و کربلای معلی تنظیم و در جلسه‌ای با حضور شهرداران دو شهر منعقد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *