“شهر گردشگر” در کهن شهر همدان کلید خورد

“شهر گردشگر” در کهن شهر همدان کلید خورد

جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با موضوع بررسی فرآیند گردشگری همدان ۲۰۱۹ با حضور رئیس و اعضاء کمیسیون، کارشناسان کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، مدیران مجموعه‌های مرتبط حوزه گردشگری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل خانه مطبوعات، نماینده جامعه هتل‌داران، رؤسای انجمن‌های صنفی آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگری با حضور خبرنگاران برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا در این جلسه به اهمیت نشان‌سازی در شهر همدان اشاره کرد و گفت: نشان‌سازی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که متأسفانه در این زمینه در همدان اقدام خوبی صورت نگرفته است.

حسین قراباغی با اشاره به فرآیند اداری و طولانی شدن روند صدور مجوز در امر سرمایه‌گذاری، افزود: سلسله مراتب اداری باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران می‌شود و نباید با ایجاد موانع، انگیزه سرمایه‌گذار را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه گلایه مندی مردم و سازمان‌ها این است که چرا سرمایه‌گذاری در همدان محقق نمی‌شود، اضافه کرد: شورا و شهرداری در تدوین تعرفه عوارض سال ۹۸ موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داده و تخفیف‌هایی نیز در این خصوص لحاظ کرده‌است.

قراباغی از تهیه طرح “شهر گردشگر” توسط کمیته گردشگری کمیسیون متبوع در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا خبر داد و ضمن طرح موضوع یاد شده در شورای اسلامی شهر همدان، یادآور شد: شهر گردشگر پیشنهادی برای نشان‌سازی همدان حتی در سطح جهانی است که تحقق آن می‌تواند پویایی و رونق اقتصادی استان و شهر همدان را به دنبال داشته باشد.

وی تحقق “شهر گردشگر” را نیازمند مشارکت و همکاری سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط برشمرد و اضافه کرد: در این راستا شورا و شهرداری از نظر و پیشنهادهای ارزشمند صاحب نظران و کارشناسان دیگر نیز استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت، امکانات و بسترهای موجود شهر همدان در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، اظهار کرد: همدان علاوه بر اینکه باید به عنوان شهر گردشگری در کشور مطرح شود، باید ظرفیت‌های این کهن شهر همدان را نیز به جهان معرفی کنیم.

وی با اشاره به اتمام سال ۲۰۱۸ و عنوان همدان “پایتخت گردشگری ۲۰۱۸” در این سال، اظهار کرد: برای رسیدن به شهر گردشگر دستاوردهای همدان ۲۰۱۸ نباید فراموش و رها شود بلکه نیازمند تقویت و برنامه‌ریزی هدفمند در سال میلادی جدید برای جذب سرمایه‌گذار هستیم.

حسین قراباغی اظهار کرد: رویداد همدان ۲۰۱۸ گردشگری همدان را در سطح جهان ارتقاء بخشیده و این روند باید در سال جاری میلادی شتاب بیشتری داشته باشد.

قراباغی با اشاره به اینکه شهرداری همدان در این رویداد عملکرد خوبی ارائه کرد، گفت: شهردار همدان اقدام‌های پررنگی را در راستای توسعه گردشگری داشته تا جایی‌که بر اساس گزارش وزارت کشور، امسال از شهرهای برتر در پذیرایی از مهمانان نوروزی و تابستانی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه بستر و زمینه سرمایه‌گذاری توسط مدیریت شهری همدان فراهم شده است، اضافه کرد: در رویداد ۲۰۱۸ مدیریت شهری حدود ۲۰ میلیارد ریال در راستای خدمات شهری، آماده سازی، تبلیغات و سایر مسؤولیت‌های محول شده هزینه کرده است که در این راستا هدف کمک به توسعه بخش گردشگری بود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: قصد داریم به صورت جامع و کامل موضوع‌های مرتبط با گردشگری همدان در سال ۲۰۱۹ در حوزه مدیریت شهری را پیگیری کنیم.

قراباغی با اشاره به اینکه شهر گردشگر طرح گسترده‌ای است که می‌توان با لحاظ استانداردهایی آن را اجرایی کرد، افزود: لازمه توسعه و تقویت صنعت گردشگری، جذب سرمایه‌گذار است که باید تلاش کنیم زیرساخت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با این حوزه مهیا شود.

وی با اشاره به نگاه خاص اعضاء شورای اسلامی شهر به مباحث مرتبط با گردشگری، یادآور شد: در تدوین تعرفه عوارض سال ۹۸ مباحث گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفت.

قراباغی گفت: هم اکنون پارک ولایت و پارک ۲۵۰ هکتاری سد اکباتان به عنوان منطقه گردشگری برای سرمایه‌گذاری معرفی شده ضمن اینکه اتصال تپه عباس آباد به دره مرادبیک و خورزنه نیز جزء برنامه‌های اجرایی ما به عنوان محورهای گردشگری و در راستای رونق گردشگری قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به طرح‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری افزود: حمایت از خانه‌های بوم گردی، غذاخوری‌های سنتی و هتل‌های سنتی با رایگان کردن عوارض را می‌توان یکی از طرح‌های تشویقی مدیریت شهری برشمرد.

وی افزود: عملیات اجرایی و ساخت ۱۲ هتل شهر همدان که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده نیز ثمره طرح‌های تشویقی از جمله عوارض رایگان ساخت از سوی شورا و شهرداری همدان و ترغیب سرمایه‌گذار در این بخش است.

قراباغی اضافه کرد: ساختار فعلی سرمایه‌گذاری در همدان مناسب نیست و امیدواریم با تدبیر مسؤولان ارشد استان این خلاء برطرف شود.

*بادامی‌نجات: بهره گیری فن آوری در حوزه گردشگری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه از آمادگی شورا و شهرداری برای کمک به حوزه گردشگری خبر داد و یادآور شد: گردشگری نیاز به یک زیست بوم دارد و تنها شورا و شهرداری یا میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه وارد شوند.

حمید بادامی نجات با بیان اینکه قوانین شهرداری به صورت مدیریت جامع شهری نیست افزود: شهرداری به عنوان یک دستگاه یا نهاد مردمی می‌تواند در حوزه گردشگری مشارکت کند اما متولی اصلی در این زمینه نیست.

وی با تأکید بر اینکه نباید زیست بوم را در حوزه گردشگری نادیده گرفت، یادآورشد: همدان شاخصه‌ها و ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری و گردشگری دارد که باید در جذب گردشگر از آنها بهره گرفت.

وی اضافه کرد: در تدوین طرح “شهر گردشگر ” نباید از حوزه فن آوری چشم‌پوشی کرد، چرا که ذائقه گردشگران از سنتی تغییر کرده و بهره گیری فن آوری در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس کمیسیون نظارت بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه همه باید برای رونق گردشگری شهر و استان تلاش کنیم، افزود: شورای شهر همدان در کنار فعالیت‌های خود اقداماتی را در خصوص گردشگری و سرمایه‌گذاری انجام داده است به گونه‌ای که در تدوین عوارض محلی سعی کرده نظرات اکثر دستگاه‌های اجرایی و صاحبان فکر و اندیشه‌های نو در حوزه مدیریت شهری را برای گردشگری و حمایت از سرمایه‌گذار اخذ کند تا در تدوین سطوح مربوط به حوزه گردشگری بتواند در صدور مجوزها تسهیل ایجاد نماید.

سید مسعود عسگریان با اشاره به طرح “شهر گردشگر” اضافه کرد: در این راستا لازم است هرگونه اقدام یا وظایفی که شورا و شهرداری می‌تواند اعمال کند به شورا ارائه نموده تا در برنامه‌های سال ۹۸ لحاظ شود.

گفتنی است، در این جلسه طرح پیشنهادی شهر گردشگر به عنوان نشان همدان ۲۰۱۹ مطرح و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی و سایر بخش‌های مرتبط با گردشگری در حوزه فعالیت خود نظر، پیشنهاد، راهکار عملیاتی و شاخصه‌های لازم را بیان کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *