شورای اجتماعی محلات راهی برای رسیدن به مردم‌سالاری دینی

شورای اجتماعی محلات راهی برای رسیدن به مردم‌سالاری دینی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه شورای اجتماعی محلات راهی برای رسیدن به مردم‌سالاری دینی است گفت: برنامه‌ریزی در محلات همدان براساس سند محله خواهد بود.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان به نقل از روزنامه هگمتانه، رضوان سلماسی با اشاره به جایگاه شورای اجتماعی محلات همدان و تأثیر این شورا بر محله‌محوری، اظهار کرد: نقش محله محوری که در شورای اجتماعی محلات در نظر گرفته شده در حقیقت به منظور رسیدگی به امور اجرایی، توسعه متوازن و افزایش ظرفیت محله‌های مختلف و ارتقا مشارکت شهروندان در امور شهر و احیای هویت فرهنگی و اجتماعی محلات شهر حائز اهمیت است.
سلماسی افزود: نقش توسعه‌ پایدار محله‌ای، افزایش توانا‌یی جوامع کوچک محلی (محلات)، در بهره‌برداری و استفاده از منابع طبیعی، انسانی و زیست محیطی شهر است.
عضو شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: استفاده از سرمایه اجتماعی به عنوان راه‌حلی قابل ‌اجرا در سطح اجتماعات محلی برای رفع مشکلات توسعه‌ای در این طرح مورد توجه ما بوده است و امیدواریم مورد توجه سیاست‌گذاران و مسؤولان هم قرار گیرد.
سلماسی با برشمردن اهداف تشکیل شورای اجتماعی محلات گفت: درک ساز و کار و نقش سرمایه اجتماعی برای تحقق هدف کوچک‌سازی وظایف و واگذاری مسؤولیت‌ها به شهروندان، فراهم کردن زمینه برای گسترش سرمایه اجتماعی در راستای افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی در سطح محله‌ای به منظور کمک گرفتن از آنها در رسیدن به توسعه پایدار از اهم اهداف این برنامه است.
وی تأکید کرد: لازم است به سمتی حرکت کنیم که همه دستگاه‌ها در راستای خدمات‌رسانی بهتر در محلات حضور فعال و مستمر داشته باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ محله فعال در حوزه شورای اجتماعی محلات در شهر فعالیت دارد تصریح کرد: خوشبختانه روند پیشرفت خوبی را هم در این محله‌ها مشاهده می‌کنیم.
سلماسی یکی از مهم‌ترین وظایف شوراهای اجتماعی را تدوین سند محلات عنوان و اظهار کرد: تدوین این سند به منظور شناخت هر چه بیشتر محله و تعیین مشکلات و درخواست‌های افراد محله در تمامی حوزه‌ها انجام می‌شود؛ چنان که برنامه‌ریزی‌های آتی محله‌ها بر اساس این سند شکل خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه شورای اجتماعی از اقبال خوبی برخوردار شده است و بسیاری از محله‌ها درخواست تشکیل این شوراها را در محله خود دارند تصریح کرد: به هر حال در شروع کار هستیم و امیدواریم با ادامه فعالیت این شوراها مشکلات کار بررسی و نقاط ضعف و قدرت آن تعیین شود تا در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر همدان مهم‌ترین خواسته شورای شهر از شورای اجتماعی محلات را بهره گرفتن از مشارکت شهروندان در امور مربوط به خود در محلات، افزایش اعتماد و حفظ سرمایه‌های اجتماعی ذکر کرد و گفت: شهروندان باید در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیران شهری مشارکت داشته باشند تا در نهایت مردم‌سالاری دینی متبلور شود.
سلماسی تأکید کرد: برای رسیدن به این منظور سعی بر این است به سمتی حرکت کنیم که اولویت‌های احصا شده در محلات در سند تدوین شده محله که براساس خواست و مطالعه شهروندان تهیه شده است در دستور کار شهرداری و سایر دستگاه‌ها قرار گرفته و بر اساس آن بودجه‌های مدیریت شهری و دستگاه‌ها در محلات در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه از رفتارهای سیاسی و انتخاباتی احتمالی در شورای اجتماعی محلات جلوگیری می‌شود گفت: در تدوین دستورالعمل شورای اجتماعی محلات این موضوع مدنظر قرار گرفته است و در حقیقت همه اعضای منتخب شوراها در جریان هستند که هرگونه بهره‌برداری انتخاباتی از شوراها در سایر انتخابات شهری از موارد تخلف محسوب می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در صورت بی توجهی ابتدا به عضو یا اعضای متخلف تذکر داده می‌شود خاطرنشان کرد: با ادامه این روند عضو یا اعضای متخلف از حضور در شورا منع می‌شوند.
سلماسی تأکید کرد: دبیرخانه شورای اجتماعی محلات موظف است به صورت مستمر بر عملکرد شوراها نظارت داشته و در صورت بروز تخلفات مشابه ضمن اطلاع رسانی به شورای راهبری برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های انتخاباتی اعضای شوراها اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *