صورت‌جلسه شماره ۱۰۷

صورت‌جلسه شماره ۱۰۷

یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان ( سی ا مین جلسه سال۱۴۰۱) در سال اول دوره ششم با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورا از ساعت ۳۵ /۸ یک شنبه ۲۶/ ۰۴/ ۱۴۰۱ در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد.
لف- نامه ها ، طرح ها و لوایح مطرح شده در جلسه :
۱/الف – نامه شماره ۱۴۰۱۰۴۱۵۲۴۴۹۰۴ مورخه ۱۵/۴/۱۴۰۱ شهرداری بشرح زیر مطرح شد:
متن لایحه : احتراماً پیرو نامه شماره ۱۰۰۱۴۰۱۴۵۴۴ مبنی درخواست مساعدت مالی ستاد مردمی غدیر استان همدان با عنایت به برگزاری جشن های دهه امامت و ولایت در سطح شهر و حمایت از گروه های محلی و هیئات ها خواهشمند است نسبت به مساعدت لازم جهت صدور مجوز پرداخت مبلغ ۰۰۰ / ۰۰۰ / ۳۰۰ریال توسط هر منطقه جمعا به مبلغ ۰۰۰ / ۰۰۰ / ۲۰۰ / ۱ ریال از محل اعتبار ردیف ۱۲۱۲۰۶

( هزینه‌های آموزشی شهروندان ) بودجه سال ۱۴۰۱ ، دستورات مقتضی را مبذول فرمایید .
مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت و مقرر شد کمک مذکور پس از معرفی مکتوب دفتر محترم امام جمعه برای استفاده از ردیف فوق با قید عدد انجام گردد .
/الف – نامه شماره ۱۴۰۱۰۴۱۳۲۴۴۰۷۷ مورخه ۱۳/۴/۱۴۰۱ شهرداری در مورد قرارداد عوامل انتظامی بشرح زیر مطرح شد :
متن لایحه : احتراما؛ با عنایت به التزام شهرداری بر انجام تکالیف محوله از جمله جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز ، بساط گستری در سطح شهر، تشکیل پرونده های کمیسیون ماده صد، اجرای آراء احکام این کمیسیون و ابلاغها و اخطاریه ها می بایست با حضور عوامل انتظامی صورت گیرد؛ لذا بنابر تاکیدات مقام محترم قضایی در خصوص ورود به املاک مسکونی و باغات و رعایت موارد قانونی با همراهی و پشتیبانی عوامل محترم انتظامی (ضابطین دادگستری)، عدم حضور عوامل انتظامی باعث بروز مشکلاتی در موارد فوق گردیده است، به همین منظور خواهشمند است در راستای تسریع و بهبود اقدامات شهرداری در حوزه های مذکور با تمدید قرارداد شهرداری با بنیاد تعاون ناجا تا زمان صدور مجوز و تشکیل یگان حفاظت در شهرداری موافقت و دستورات مقتضی را صادر نمائید؛ لازم به ذکر است نمونه قرارداد و دیگر مستندات بپیوست جهت استحضار بحضور ایفاد میگردد. همچنین جناب آقای مهندس اسکندریان جهت ارائه توضیحات به حضور معرفی میگردد. پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی کمال امتنان را دارم.

مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت شد .
۳/الف– طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۹۲۷ مورخه ۲۱/۴/۱۴۰۱ کمیسیون فرهنگی در مورد همگانی کردن ورزش شهروندی با تاکید بر ورزش ها و بازی های بومی ومحلی بشرح زیر مطرح شد:
متن طرح : رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان
سلام‌علیکم
با احترام؛ طرح ذیل که به امضاء پنج (۵) نفر از اعضاء شورا رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.
– عنوان: طرح همگانی کردن ورزش شهروندی با تاکید بر ورزش ها و بازی های بومی و محلی
– مقدمه توجیهی: «ما احتیاج داریم که تمام آحاد کشور ورزش کنند…، ورزش همگانی یکی از ضروریات زندگی است؛ مثل غذا خوردن و تنفس کردن است، اگر ورزش به صورت همگانی در کشور حقیقتاً باب شود خیلی از مشکلات [مشکلات جسمی و معضلات اجتماعی و اخلاقی]حل خواهد شد. » (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک۲۱/۱۲/۱۳۹۱)
«هر ملتی آنچه را که خودش دارد، دو دستی بچسبد و حفظ کند و آن را کمّاً و کیفاً افزایش دهد و آنچه را ندارد، به دست بیاورد و کسب کند. آنچه که ما در ورزش داریم، چیزهای زیادی است. ما ورزشهای بومی بسیاری داریم که متأسّفانه در طول سالهای قدیم، کوتاهیهای زیادی در معرفی آنها شده است.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کشتی‌گیران ۳۱/۰۶/۱۳۷۷)
بازی ها و ورزش های بومی؛ برآمده از فرهنگ ایرانی-اسلامی
یکی از عناصر ماندگار و کهن هر ملتی که ارتباط وثیق و ناگسستنی با ذائقۀ فرهنگی دارد؛ بازی ها، ورزش ها و سرگرمی های بومی و ملی است که در بطن تاریخ دراز آهنگ هر ملتی مجال بروز و ظهور می یابد. شاید بتوان گفت سویه های لطیف تر ادبیات، هنر، آداب و رسوم و سایر شقوق حوزۀ شوق انگیز فرهنگ در کالبد بازی های بومی و ملی خود را آراسته می گرداند.
ایران زمین به واسطۀ تاریخ کهن و اصیل خویش نقش بسزایی در ظهور و پیدایش بازی های ریشه دار بومی در جهان دارد. این بازی¬ها که از آبشخور فرهنگی این مرز و بوم سیراب شده¬اند ارتباطی در هم تنیده با لایه¬های بومی و قومی سرزمین مینونشان ایران دارد. تنوع اقلیمی و زیستی بی نظیر در ایران در بستر تاریخ، فضای مناسبی را برای ظهور انواع بازی های مختلف فراهم آورده است. نکتۀ حائز اهمیت در این میان، پیوند میان این جسم خاکی با روح افلاکی در تکوین بازی های ایرانی است که خود موقعیتی ممتاز را در مقایسه با بازی ها و تفریحات سایر کشورها به وجود آورده است.
بازی¬های مناطق مختلف ایران ملهم از اسطوره های کهن، آداب و رسوم بومی، ادبیات و وصف حماسه¬ها و تجلی وحدت روح و جسم در کالبد مادی انسانی است. به دیگر روی، همه این بازی ها به تبلور روح جوانمردی، پاسداشت اخلاق و برجسته نمودن فضایل انسانی توجهی بایسته دارد.
بازی های بومی و تقویت الفت و مودت اجتماعی
از مهمترین اثرات ماندگار بازی های بومی، تقویت الفت و مودت اجتماعی بین اهالی یک محل است. در واقع این بازیها با اشتغال کودکان و نوجوانان به خود، به تدریج منجر به افزایش مراودات اجتماعی خانواده ها شده و صمیمیت و مودت را بین اهالی آن محل ارتقا می بخشد که این امر زمینه ساز پیشگیری از بسیاری از بیماریهای روحی و روانی خواهد شد. بعلاوه الفت و مودت اجتماعی ، حمایت اجتماعی، احساس آرامشس و لذت اجتماعی، انسجام اجتماعی و استحکام نظام خانواده را برای اهالی محل به ارمغان می اورد . که همه با هم منجر به ارتقای سطح تندرستی و نشاط در شهر خواهد شد.
قابلیت اجرایی و آثار دیگر بازی ها و ورزش های بومی محلی
بازی‌ها و ورزش¬های سنتی که معمولا به صورت گروهی بوده و با فعالیت‌های حرکتی همراه هستند، به رشد حسی- حرکتی کودک کمک و او را درکسب مهارت های حرکتی که یکی از عوامل زیربنایی فعالیت‌های شناختی است، یاری می‌کند. تمامی بازی‌های بومی و محلی، هدفمند هستند این بازی‌ها قابلیت اجرا در کمترین فضا را دارند. سهل‌الوصول بوده و با کمترین امکانات قابلیت اجرا دارند. به گروه سنی و جنسیت خاصی تعلق ندارند. در تمام فصول مختلف سال و فواصل شبانه‌روز انجام می‌شوند(بازی‌های روزانه، شبانه) و کمک شایانی به شناسایی، احیاء و ترویج فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایرانی از طریق بازی می‌کند. بازی های بومی و محلی که قدمتی به اندازه تاریخ سرزمین مان دارند اما اکنون در کشاکش زندگی روزمره و پیشرفت علم و تکنولو‍ژی رو به فراموشی هستند و بعضی ها هم به خاطرها سپرده شده اندکه ضروری است در راستای احیای این ظرفیت بزرگ کوشید.
از جملۀ دیگر آثار و فواید این نوع بازی ها و ورزش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کاهش آسیب های اجتماعی نوجوانان ۲. پیشگیری از فقر حرکتی کودکان ۳. افزایش فاکتورهای جسمانی تمامی جامعه ۴. افزایش شاخص های سلامتی جامعه
۵. کاهش هزینه های درمانی ۶. اولین طرح در کشور و ایده ای نو در زمینه ورزش و فعالیت بدنی ۷. بازی محوری و چالش محوری طرح جهت خانواده ها و فرزندان
۸. کاهش هزینه شهرداری جهت تخصیص ابزارهای ورزشی بوستان ها و … ۹. توسعه ورزش همگانی ۱۰. کاهش هزینه ورزشی خانواده ها
امید است مردم این مرز و بوم که ناگزیر از حصار تنگ بازی های عصر مدرن با ده¬ها اثر مخرب گونه، دهشت آور، خشونت بار، فطرت ستیز و خرد گریز روبرو هستند؛ به مدد بازگشت به تفریحات و بازی های جذاب، روح افزا، جوانمردانه، خردمحور و چالاک گونۀ بومی و ملی، آرامش و سلامت جسمی، روانی و روحی خویش را ارتقا بخشند.
در راستای همگانی کردن ورزش ها و بازی های بومی، طرح زیر که یکی از راهکارهای همگانی کردن ورزش با توجه به فرهنگ بومی است پیشنهاد می گردد:
طرح های مرتبط با همگانی کردن ورزش¬ها و بازی های بومی ضروری است سن، جنس و مکان را مورد توجه قرار دهند. در این .طرح پیشنهادی بازی ها و ورزش های بومی متناسب با اقشار مختلف سنی و جنسیتی(نهال، کودک، نوجوان(دختر)، نوجوان (پسر)، جوان(آقا)، جوان(خانم) و بزرگسال(آقا)، بزرگسال (خانم)) و همچنین متناسب با فضاها و مکان های مختلف( مجتمع مسکونی،کوچه، مسجد، مدرسه، بوستان) تقسیم بندی شده است تا همگانی کردن ورزش، به معنای واقعی خود در شهر رخ دهد. مشروح این طرح در فایل پیوست ارائه گردیده است.
در بند ۱۰ سیاست های ورزشی شورای شهر نیز بر «آموزش، بسترسازی و حمایت از بازی های بومی و محلی» تاکید شده است که این امر را خاطر نشان می سازد که شهرداری در این راستا قدم برداشته و در جهت تحقق این سیاست بکوشد.
– استناد قانونی:
بند ۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و … (مصوب ۲۰/۴/۱۳۹۶ – مجلس)
۲- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی ربط.
– ماده واحده: شهرداری همدان در راستای گسترش ورزش شهروندی، همگانی کردن ورزش و تحقق سیاست های ورزشی شورای شهر همدان طرح «همگانی کردن ورزش شهروندی با تاکید بر ورزش ها و بازی های بومی و محلی» را در سطح محلات شهر همدان شیوه نامه اجرایی را تدوین و اجرا نماید.

۵/الف – نامه شماره ۱۴۰۱۰۴۲۱۲۴۶۴۲۱ مورخه ۲۱ /۴/ ۱۴۰۱ شهرداری بشرح زیر مطرح شد :
متن لایحه :
احتراماً ضمن پیوست تصویر درخواست مؤسسه فرهنگی و آموزشی تابان ، شهرداری همدان در نظر دارد مبلغ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال جهت تجهیز مؤسسه مذکور از محل ردیف ۱۵۰۲۰۴ بودجه سال جاری پرداخت نماید خواهشمند است در صورت تصویب مراتب را ابلاغ فرمائید . ضمناً موضوع در جلسه مورخ ۲۱ / ۰۴ / ۱۴۰۱ کمیته مساعدتها به تصویب رسیده است .

مصوبه شورا : با لایحه شهرداری موافقت شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *