صورت‌جلسه شماره ۴۴

صورت‌جلسه شماره ۴۴

چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۲۵/۱۰ روز یک شنبه مورخ  ۰۸/۰۷/۹۷ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید وقرائت فرازهایی از وصیتنامه شهید حسین گلمحمدی و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان ریاست شورا در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد.


نطق پیش از دستور :

– نطق پیش از دستور سرکار خانم سلماسی رییس محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی که در صحن شورا ایراد شد عیناً به شرح زیر نقل و نسخه ای از آن جهت اطلاع واقدامات قانونی لازم  به شهرداری ارسال می گردد :

الف –  با توجه به شروع عملیات عمرانی پارک ولایت در تپه های فخرآباد و با توجه به اینکه پروژه مذکور یکی از پروژه های بزرگ و موثر شهری همدان در آینده خواهد بود و نیز یکی از مقاصد گردشگری همدان ،با توجه به اهمیت پروژه و ضرورت داشتن طرح و برنامه دقیق و علمی در ابعاد مختلف از جمله داشتن مطالعات ترافیکی ، طراحی معابر،چشم انداز آینده پارک ،پیش بینی ظرفیت برد حضور توریست در منطقه ،جانمایی امکانات تفریحی و رفاهی با تاکید بر حفظ محیط زیست ، زمانبندی اجرای پروژه پیش بینی شده، منابع تامین بودجه و… و نیز لزوم داشتن پیوست های مختلف فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی که طبق مصوبه اعضای محترم شورا در خصوص پروژه های مختلف به شهرداری ابلاغ گردیده .خواهشمند است دستور فرمایید مشاورین و طراحان اجرای طرح در جلسه ای مشترک از کمیته های محیط زیست ، حمل و نقل و ترافیک ،اقتصاد ، حقوقی و همینطور معماری و شهرسازی دفتر مطالعات و پژوهش های شورا مطالعات و طرح خود را مطرح و پس از دفاع از طرح و تایید نهایی آن ، شهردار محترم به ادامه اجرای پروژه مذکوراقدام نماید.

“طبیعت میراث آیندگان است با تصمیمات صحیح و منطقی در مواجه با آن بهتر از دیروز آن را به آیندگان بسپاریم.”

ب- با توجه به وجود پروژه های بزرگ عمرانی در سطح شهر که در راستای توسعه شهری همدان در دستور کار شهرداری قرار داشته و  عملیات عمرانی برخی از آنها شروع شده و نیز سایر پروژه ها احتمالا در آینده نزدیک اقدام به اجرا خواهند نمود، با توجه به تاکید مصوبه اعضای محترم شورا در خصوص داشتن ارزیابی فرهنگی اجتماعی زیست محیطی و اقتصادی و تعیین تاثیرات مثبت یا منفی آن بر روند زندگی شهروندان همدانی خواهشمند است .دستور فرمایید ضمن تهیه این پیوست ها و ارائه آن ، قبل از شروع عملیات  مشاورین و طراحان محترم کلیه طرح های فعلی و آتی قبل از شروع عملیات عمرانی در خصوص امکان سنجی اجرای طرح و نیز برنامه اجرای پروژه ها ابتدا طرح های خود را در کمیته ای مشترک و مرتبط با پروژه در دفتر مطالعات و پژوهش های شورا مطرح و نسبت به رفع مشکلات و موانع احتمالی اقدام و پس از تایید نهایی عملیات اجرایی را آغاز نمایند . طرح های مذکور به شرح ذیل می باشد:

اجرای پارک جنگلی ولایت ، مطالعات امکان سنجی اجرای پروژ ه تونل پیشاهنگی ،مطالعات امکان سنجی اجرای جاده برگشت گنج نامه ، اجرای یوترن بلوار سید جمال ، خروجی به سمت تهران ، آسفالت ادامه راه بلوار جوان .

تبصره : منظوراز پروژه های بزرگ عمرانی پروژه هایی است که برآورد اجرای پروژه بالغ بریک میلیارد تومان می باشد. ضمناً با توجه به مشکلات اقتصادی امروز و بودجه محدود و مشخص شهرداری لازم است مدیریت محترم شهر ترتیبی اتخاذ نمایند تا تخصیص بودجه برای پروژه عمرانی متناسب با وضعیت و شرایط فعلی شهرداری اتفاق افتاده و از اجرای پروژه های بزرگ و جدید تا تعیین تکلیف تامین بودجه آن خودداری نمایند.

پ- چند وقتی است که بحث خانه تاریخی نور مهال و موضوع ساخت و ساز اطراف این ساختمان مورد توجه همشهریان و نیز مرکز نشینان قرار گرفته است. همانطور که مستحضر هستید این بنای قدیمی واجد ارزش ثبت ملی بوده و قاعدتًا در هر گونه ساخت و ساز در مجاورت آن باید عرصه و حریم ها ی درجه ۱و۲ بنا لحاظ گردد. با توجه به بافت تاریخی همدان و موضوع گردشگری و جذب توریست به عنوان درآمد پایدار شهر همدان لزوم حفظ بافت های قدیمی و ارزشمند که نه تنها برای شهر همدان که برای کشورمان  به عنوان یک هویت و معرف فرهنگ مردم است بسیار مهم می باشد. باتوجه به اینکه در سالهای قبل مجوز ساخت بنا در زمین مجاور عمارت نور مهال از کمیسیون ماده ۵ اخذ و بر اساس آن پروانه ساختمانی برای ملک مذکور صادر گردیده و ایشان در این زمینه دارای حق و حقوق مالکانه می باشند .اما با توجه به اهمیت حفظ این بنای قدیمی لازم است اعضای محترم شورای شهر به نمایندگی از مردم در جهت حفظ حق وحقوق شهروندان از متولیان اصلی شهر مانند استانداری و فرمانداری و… درخواست نماید، به دنبال یافتن راه حلی مناسب باشند که در آن نه تنها حقوق مالک تضییع نگردد، بلکه با حفظ هویت بنا حق سایر شهروندان نیز لحاظ گردد. به نظر می رسد هر گونه ساخت و ساز در ملک مجاور در حریم این بنا قرار داشته و علیرغم عدم توجه مسئولین در گذشته به موضوع فوق لازم است امروز  در این مورد توجه و دقت لازم  و کافی لحاظ گردد.

ت – روز جمعه ششم مهر ماه روز جهانی حق دانستن بود.نامگذاری چنین روزی برای تاکید بر روی حق انسانها و شهروندان به دسترسی آزادانه به اطلاعات و دانش است. پنهان کردن اطلاعات و همچنین عدم دسترسی آزاد به آنها می تواند به ناآگاهی،فشارو نابرابری ها در جوامع بشر دامن بزند.شفافیت شاه کلید مسائل امروز ماست. تنها با شفافیت سیستماتیک می توان با بسیاری از چالش ها و مشکلات مقابله کرد.

ث – با توجه به مسائل اخیر شهرداری همدان و البته اقدامات قابل تقدیر مدیریت شهری در راستای برخورد با خاطیان واما به دلیل اهمیت موضوع و لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتفاقات مشابه لازم است شورای شهر به نمایندگی از مردم پیگیر انجام اقدامات شفاف سازی با ایجاد سامانه مناسب در حوزه های املاک ومستغلات ،درآمد،عملیات مالی و بودجه ای ،عقد قراردادها به تفکیک پیمانکاران و فراخوان ها در شهرداری بوده و از شهرداری بخواهند که روند سیستماتیک کردن فرآیند کار در حوزه های مذکور را با سرعت انجام داده و نتیجه را در معرض اطلاع عموم شهروندان قرار دهند.

ج- ضمنا نظارت بر عملکرد مدیران مالی و اجرایی و پرسنل به صورت مستمر دردستور کار قرار گیرد .لازم به توضیح است شفافیت در عملکرد شورا نیز مانند انتشار دستور جلسات ،صورتجلسات و نیز تصمیمات اتخاذ شده در شورا بسیار حائز اهمیت بوده که این مهم را از ریاست محترم شورای اسلامی شهر خواهان هستیم.

 

– نامه شماره ۹۹۵۳/۱۱/۱۰ مورخ ۱۷/۶/۹۷ شهرداری (۳۶۴۸۲۳/ش مورخ ۱۷/۶/۹۷) مطرح و با تفویض اختیار پیشنهادی آقای عباس صوفی (شهردار همدان) به مدیران مناطق چهارگانه شهرداری همدان به ازای تخفیف سه میلیون ریال در هر مورد مجموعاً تا سقف سی میلیون ریال در هر ماه توسط هر مدیر منطقه با استناد به تبصره ذیل ماده ۵۴ قانون شهرداری ها با رعایت دستورالعمل نحوه هزینه کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور موافقت شد.

 

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *