صورت‌جلسه شماره ۲۲

صورت‌جلسه شماره ۲۲

بیست و دومین جلسه (فوق العاده) شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۵/۰۸ روز یکشنبه مورخ ۰۸/۰۴/۱۳۹۹ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر) در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد:
الف)- نطق پیش از دستور:
۱/الف)- جناب آقای گردان (رئیس محترم شورا):
– ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید آیت‎ا… بهشتی و یاران باوفایش؛ شهرداری به‌منظور تعمیر و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده شهری در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام خوبی انجام داده که صرفه‌جویی در هزینه‌ها را نیز به دنبال داشته است.
– با اشاره به افتتاحیه پروژه‌های مناطق ۴گانه شهرداری؛ این آیین‌های افتتاحیه به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار قابل توجه بوده است و می‌تواند تحولی در این مناطق ایجاد کند. شورای شهر همدان به دنبال حل مشکلات و پیشبرد امور است. هدف شورا خدمت‌رسانی به مردم و افزایش رضایت‌مندی آنهاست و طبق گفته مدیرکل دادگستری استان، شورای شهر همدان کمترین مصوبه‌ را داشته که در هیأت حل اختلاف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
– انتخاب همدان به‌عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک را باید به فال نیک گرفت و از سوی دیگر از این فرصت باید برای برندسازی فرهنگی در همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بهره‌مند شویم. عنوان «شهر دوستدار کودک» فرصتی برای برندسازی است.

۲/الف)- سرکار خانم سلماسی (رئیس محترم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا):
– با توجه به اینکه برندسازی برای شهر همدان از سیاست های شورای شهر در دوره پنجم مطرح و پیگیری شد، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، در حوزه تخصصی خود برندسازی فرهنگی را در دستورکار قرار داد. در راستای برندسازی فرهنگی، شکل گیری شورای اجتماعی محلات و کسب عنوان شهر دوستدار کودک از مهم ترین اهداف کمیسیون کلید خورد که با حمایت همکاران و همکاری حوزه های مرتبط در شهرداری محقق شد.
– با بیان اینکه شورای اجتماعی محلات با هدف جلب مشارکت حداکثری شهروندان، فارغ از طبقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنها، منطبق با زمانبندی و برنامه اجرایی آن شکل گرفت؛ علی‌رغم نیاز به مرتفع کردن ضعف‌ها، غنی‌سازی عملکرد و تقویت ساختار این شوراها، سیاست کمیسیون با تحقق درصد قابل قبولی در این حوزه، در حال فعالیت است.
– برند فرهنگی دیگر مورد توجه این کمیسیون، باتوجه به حوزه تاثیرگذار کودکان در شهر، کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک برای همدان تعریف شد. پس از طرح موضوع، با جلب مشارکت متخصصین و فعالین مدنی حوزه کودکان، کارگروه شهر دوستدار کودک در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی، ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا شکل گرفت تا ضمن بررسی تخصصی با احصاء نیازها، لزوم حرکت در این مسیر را به صورت علمی بررسی کند. نتیجه مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در این کارگروه، تشکیل دبیرخانه شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری، منطبق با دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور بود. با شکل گیری دبیرخانه و شروع اقدامات تعریف شده، ارزیابی عملکرد یک ساله شهر در این حوزه، توسط وزارت کشور و سازمان جهانی یونیسف، همدان توانست پس از رقابت با ۷۰ شهر متقاضی، در کنار ۱۱ شهر دیگر از سوی مراجع ذیصلاح به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک معرفی شود.
– ضمن تبریک کسب افتخار همدان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک؛ نقطه هدف کمیسیون و شورای اجرایی، کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک و پایلوت شدن مجوز و فرصت حرکت برای دستیابی به این برند ملی و بین المللی است که از این رو می‌طلبد شاخصه‌ها و دستورالعمل وزارت کشور و سازمان یونیسف ازسوی دبیرخانه، برای هماهنگ کردن اقدامات تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهر، با محوریت دبیرخانه شهر دوستدارکودک احصا و ابلاغ شود.
– ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته این دبیرخانه، خواست مشخص از شهرداری ارائه گزارش عملکرد به نمایندگان مردم در پارلمان شهری و ارائه هدف گذاری‌ها و تقویم کاری این دبیرخانه در سال آتی است، زیرا در صورت عدم تکمیل چرخه شهر دوستدار کودک و تایید آن از سوی وزارت کشور و یونیسف علی رغم پایلوت شدن، کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک محقق نخواهد شد.

۳/الف)- جناب آقای کاوسی امید (رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا):
– با اشاره به شهادت مظلومانه شهید آیت‌ا… بهشتی و یارانش؛ شهید بهشتی یکی از ارکان اصلی نظام‌سازی انقلاب بود که تکلیف خود را به بهترین نحو در زمان خود، ادا کرد و اثرگذارترین فرد در نوشتن قانون اساسی کشور بود.
– با اشاره به ضرورت تکریم ارباب‌رجوع در شهرداری؛ چندین سال است که در شکل‌گیری میز خدمت در شهرداری تاکید داشته‌ایم؛ اما این مهم تاکنون محقق نشده است.
– با بیان اینکه لازم است اقدامات جدی در شهرداری در راستای به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد در بخش اداری انجام شود؛ در راستای افزایش رضایتمندی مردم سیستم شهرداری باید پاسخگو باشد و در این زمینه بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد علاوه بر تسهیل د رامور، رضایتمندی را ایجاد کند.ژ
– ضمن انتقاد از بکارگیری نیروهای حجمی و خدماتی در قسمت میز خدمت شهرداری؛ این نیروها هیچگونه تخصصی در خصوص تکمیل ارباب رجوع و پاسخگویی درخصوص مطالبات شهروندان ندارند و این امر باعث ایجاد نارضایتی می شود.
– با بیان اینکه طی هفت سال اخیر هیچ‌گونه آزمون استخدامی برای جذب نیروهای متخصص شهرداری صورت نگرفته و شهرداری مجبور است از نیروهای حجمی استفاده کند؛ با توجه به اینکه شهرداری‌ها می‌توانند بالاترین رضایتمندی را در جامعه ایجاد کنند.
– با تأکید بر اینکه باید گفتمانی بین مدیران شهری و مردم شکل بگیرد؛ در مورد ارتقای نیروها در شهرداری و واگذاری پست با آنها باید فرآیند به صورتی باشد که صلاحیت‌محور باشد و بر اساس شایسته سالاری این اقدامات صورت پذیرد.

۴/الف)- جناب آقای دکتر مولوی (رئیس مرکز پژوهش¬های شورا):
– با اشاره به فعالیت گسترده شهرداری در حوزه‌های مختلف؛ به‌طور قطع شهرداری‌ها در جبهه نخست و خط مقدم ارائه خدمات به مردم قرار دارند.
– با تأکید بر به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد برای ارائه خدمات به مردم در شهرداری؛ در مواردی شاهدیم که برخی از نیروهای شهرداری متخصص هستند؛ اما متعهد و مسئولیت‌پذیر نیستند که این مهم نارضایتی مراجعه‌کنندگان را به دنبال داشته است.
– با انتقاد از اینکه متأسفانه نیروهای متخصص و متعهد شهرداری در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند؛ شورای پنجم در واگذاری پست‌ها و انتصاب مدیران شهرداری، دخالتی نداشته است و مردم نیز از برخی مدیران شهری، رضایتمندی ندارند.
– همچنین تعیین‌تکلیف راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همراه با نظرات متخصصان و صاحب‌نظران، مورد تاکید است.

ب)- جلسه مشترک:
طرح کمیسیون شهرسازی پیرامون “محدوده رینگ تاریخی شهر همدان و ضوابط و مقررات میراث فرهنگی در خصوص ساخت و ساز در این محدوده” در جلسه مشترک با حضور جناب آقای مالمیر (مدیرکل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان)، معاونین ایشان، نماینده معاونت شهرسازی شهرداری همدان و نمایندگان شهروندان ساکن این محدوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نهایت مقرر شد اسناد و مدارک مکتوب و مستند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این خصوص به صورت کامل تجمیع و در اختیار شورای اسلامی شهر قرار داده شود تا مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پیرامون آن تصمیم¬گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *