صورت‌جلسه شماره ۴۹

صورت‌جلسه شماره ۴۹

چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۱۶:۳۵روز سه شنبه مورخ ۲۳/۰۷/۹۸ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای بادامی نایب رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد :
نطق پیش از دستور
– جناب آقای بادامی نایب رئیس محترم شورا ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید (۲۳/۷/۹۸) اظهار داشت :
– لازم است در جهت مناسب سازی اماکن و معابر و فضاهای سطح شهر ، شهرداری نیز اقدامات لازم را انجام دهد.
– روشندلان عزیز در شرایط موجود اماکن و معابر و فضاهای سطح شهر و همینطور معلولین و اشخاص مریض و کهنسال بیشترین مشکل را دارند…..
– در تاکید به مناسب سازی ، نامه شماره ۳۶۲۰۹۲/۶/۷۰ مورخ ۳/۵/۹۸ و نیز طرح سما (ساماندهی و مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری) طی نامه شماره ۳۶۱۹۴۶ /۱۱/۷۰ مورخه ۲۶/۴/۹۸ به شهرداری ابلاغ گردیده…
– لازم است کمیسیون محترم خدمات شهری ضمن پیگیری این امور نتیجه اقدامات به عمل آمده توسط شهرداری را دریافت وبه صحن شورا اعلام نماید.
– سرکار خانم سلماسی رئیس محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی درنطق پیش از دستور به دونکته اشاره کرد که بشرح زیر می باشد :
الف – ایشان با توجه به وظیفه محوله در جلسه شماره ۴۷ صحن شورا در خصوص تابلو کوچه شهید سلطانی اظهار داشت:
– طی تماسی که با مدیریت سیما و منظر شهرداری داشتم ایشان اظهار داشت ما هر حرکتی در خصوص نامگذاری به نام شهدای عزیز داشته باشیم با بنیاد شهید مکاتبه و هماهنگی می کنیم ….
– کوچه مورد نظر مربوط به ۱۵ سال پیش می باشد و تابلوآن آسیب‌دیده بود و هدف تعویض تابلو بود…
– در حال حاضر تابلو جدید و به همان نام (شهید سلطانی) نصب شده است
ب‌- نکته بعدی که خانم سلماسی مطرح نمود در خصوص الحاق چند روستای اطراف همدان به شهر بود که عیناً به شرح زیر نقل می‌شود:
روزهای آغازین مهرماه امسال، شهر همدان میزبان اجلاس جهانی جاده ابریشم و مهمترین مقوله مورد بحث در این اجلاس ثبت جهانی آثار ملموس و تاریخی استان همدان بود . در این اجلاس جهانی، پیشنهادهایی برای نامزدی ثبت جهانی نظیر هگمتانه، کاروانسراهای همدان، غار علیصدر، تپه تاریخی نوشیجان، سازه‌های دستکند استان و قنات تاریخی روستای قاسم‌آباد مطرح شد؛ اما در این بین تنها برای قنات قاسم‌آباد، پرونده تهیه شده است. آثار پیشنهادی باید نمونه‌ برجسته‌ای از نوعی بنا، مجموعه معماری، فناوری یا منظره که نمایانگر مرحله یا مراحلی در سرگذشت انسان باشد؛ نمونه برجسته‌ای از یک سکونتگاه سنتی بشری یا استفاده از زمین، که معرف یک یا چند فرهنگ است، باشد. در مجموع به‌ویژه مواقعی که تحت تأثیر تغییرات برگشت‌ناپذیر شده است؛ به طرزی مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنن زندگی افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی واجد اهمیت والای جهانی باشد. به نظر می‌رسد همه این شرایط را قنات قاسم آباد دارد و اقبال وزارت میراث فرهنگی نیز به این گزینه بیشتر است. همانطور که می دانیم پیش از این یازده رشته قنات در فهرست آثار جهانی ثبت شده است و به گفته وزیر و معاون میراث فرهنگی در صورت ارسال پرونده ثبتی قنات روستای قاسم آباد این اثر نیز در آن فهرست ثبت خواهد شد و محتمل‌ترین گزینه ثبت جهانی در استان همین قنات است. قنات قاسم آباد با فرهنگ روستا، معیشت کشاورزان روستا و زندگی اجتماعی آنان مرتبط است، شیوه منحصر به فرد تقسیم آب در روستای قاسم آباد و افسانه‌ها و روایت‌های مختلف درباره این قنات که بخشی از فرهنگ شفاهی منطقه را در خود جای داده، کم نظیر است. نباید فراموش کرد اگر دخل و تصرفی در معماری این قنات یا ساختار اجتماعی مردم پدید بیاوریم این شانس را از دست خواهیم داد و نمی‌توان پرونده را برای ثبت جهانی ارسال کرد. چراکه قنات را به نام روستا می‌شناسند و نه شهر. پس بهتر است فعلا از تغیرات ساختاری و اجتماعی در روستا صرف‌نظر کنیم. به گفته معاون وزیر پروسه ثبت جهانی تا تیرماه سال آینده طول خواهد کشید به نظر می رد برای الحاق این روستا تا سال آینده دست نگه‌داریم تا در نتیجه این ثبت پیامدهای مثبت و ارزشمند آن هم برای قاسم آباد و هم شهر همدان مثمرثمر باشد . گذشته از اینکه الحاق این روستاها نتیجه منفی یا مثبتی دارد نباید این موضوع را فراموش کرد که اگر هزینه کلانی را متحمل می شویم و مهمترین سخن ما دراین نشست موضوع ثبت جهانی است، بنابراین درعمل نیز نشان دهیم به صحبت هایی که می کنیم باور داریم.
امروز در کشورهای توسعه یافته بحث مهاجرت معکوس مطرح است و موضوع مهاجرت از شهرها به روستاها مدتهاست در کشور ما نیز زبانزد شده است اما سیاست‌های کلان مانع چنین اندیشه و برنامه ای است و تلاش می‌کنیم روستاها را به صورت دستوری به شهر تبدیل یا الحاق کنیم.
در بحث الحاق روستاهای علی آباد، حسن آباد و قاسم آباد به شهر هم به نظر می‌رسد در این زمان کار عجولانه‌ای است حتی اگر مراحل قانونی آن طی شده باشد در بحث ایجاد زیرساختها و امکاانات شرایط پذیرش این روستاها را نداریم.
سرکار خانم نورا… زاده رئیس محترم کمیسیون شهرسازی و معماری :
– اگر اقدامات اولیه مربوط به احداث شهر جدید حورا احداث صورت می گرفت مسلماً خیلی لز زیر ساخت ها درنظر گرفته میشد و خیلی از مشکلات فعلی شهر همدان حل میشد …
– بعضی ها گفته اند توسعه شهر همدان از سمت شمال شرقی است و حال آنکه یکی از مشکلات اصلی آن مناطق فقدان سند رسمی و عادی بودن اراضی واملاک می باشد …
– شهرداری و شورا مکرر با بحث اراضی و املاک فاقد سند رسمی که در طرح های شهرداری قرار دارد مواجه می باشد و در تملک آنها و تعیین تکلیف مالکین مشکل دارد، در این شرایط چطور امکان دارد کل مناطق روستاهای مورد نظر واقع در آن سمت و سمت‌های دیگر، که فاقد سند رسمی می‌باشند به همدان ملحق بشوند….
– ۱۰ میلیارد اعتبار مصوب برای اقدامات اولیه شهر جدید حورا جذب نشد و این هم از دیگر مشکلات همدان
می باشد.
– جناب آقای رضا عسگری مدیر سازمان فاوا در جلسه حاضر شد و ضمن ارائه گزارش شفاهی از عملکرد و مشکلات سازمان که به عقیده وی با همکاری مدیران وکارشناسان سایر قسمت های شهرداری وتخصیص اعتبار لازم قابل رفع می باشد ، اظهار داشت پروژه‌هایی که سازمان در دست اجرا و عقد قرارداد دارد به شرح زیر می باشد :
سامانه ۱۳۷ که صد درصد آن اجرا شده، سامانه بودجه و اعتبارات، سامانه جامع مالی رای ورز ، پروژه مشاوره زیرساخت فیبر نوری که در آستانه تحویل است ، سیستم یکپارچه نوسازی و شهرسازی ، پروژه خرید و توسعه نرم افزارهای اداریican، پروژه مصوبات شورای اسلامی شهر که ۴۰ درصد آن اجرا شده و در حال تکمیل است ، پروژه مرکز داده ثانویه شهرداری که چون شهرداری فضای استقرار داده ها را در اختیار سازمان قرار نداده هنوز عملیاتی نشده ، پروژه اتصال ساختمان مدیریت بحران و عین القضات با استفاده از فیبر نوری که هنوز شروع نشده است.
– جناب آقای بادامی نایب رئیس محترم شورا ضمن تشکر از عملکرد سازمان فاوا اظهار داشت :
– کم و کاستی‌هایی وجود دارد که همه ما در رفع آنها به نوعی وظیفه خاص خود را داریم….
– سازمان فناوری با فناوری فرق دارد و نظر ما این است که ضعف در فناوری است که این ضعف می تواند در سازمان فاوا ، در شهرداری و در جاهای دیگر نیز وجود داشته باشد .
– نزدیک به بیش از دو سال است که ما امور رایانه ای در شهرداری و سازمانهای وابسته و استفاده از نرم افزارهای مناسب را در جهت رفاه حال شهروندان و تسریع در امور پیگیری می‌کنیم ولی نتیجه مطلوب حاصل نشده…
– باید به موضوع عدم اجرای خواسته های مدیریت ، ضمن شناسایی موانع ومشکلات اجرایی آن با کسانی که همت وتلاش لازم را ندارند برخورد شود….
– – جناب آقای صوفی شهردار محترم همدان ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر از بابت تشکیل جلسه مشترک و استماع مشکلات سازمان ها و شهرداری ، مطالبی را ضمن عطف توجه به مشکلات مالی و اقتصادی شهرداری مطرح نمود که اهم آنها بشرح زیر می باشد :
– – همانطوریکه اطلاع دارید تعداد نرم افزار هایی که منجر به عقد قرارداد شده به مراتب بیشتر از هر وقت دیگر است….
– – خیلی از قراردادهای منعقده اجرا وبعضی از آنها در حال تکمیل است امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.
– – برای خرید نرم افزار ها اعتبار قابل توجهی آنهم در شرایط مالی فعلی شهرداری تخصیص و پرداخت کرده ایم.
– نامه های مطرح شده در جلسه:
– نامه شماره ۹۸۰۶۲۷۷۶۱۵ مورخه ۲۷/۶/۹۸ شهرداری درمورد بهای خدمات آموزشی بشرح زیر مطرح شد :
– متن نامه شهرداری : بر اساس ماده ۱۹ قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی مصوب ۰۵ / ۰۳ / ۱۳۶۷ و با عنایت به مراجعه مکرر شهروندان در خصوص ساختمانهایی که تبدیل به مدارس غیر انتفاعی شده و میبایست بهای خدمات حق بهره برداری را سالیانه پرداخت نمایند و در جهت مساعدت و کاهشی دیدن بهای خدمات آموزشی پیشنهاد میگردد بهای خدمات بهره برداری صرفا”جهت مدارس ،مهدکودک و کودکستان غیرانتفاعی قبل از سال ۹۸ با اعمال ضریب ۵۰% تعرفه سالهای مصوب محاسبه و اخذ و ۵۰% مابقی در حسابهای فی مابین آموزش و پرورش و شهرداری در صورت توافق ثبت و در دفاتر مالی شهرداری لحاظ گردد. خواهشمند است موضوع مطروحه را بررسی و مصوبه مربوطه را امر به ابلاغ فرمایید.
– نظریه کارشناسی کمیسیون : سلام، نامه در جلسه مورخه ۱۶/۷/۹۸ کمیسیون برنامه وبودجه ومالی مطرح وبانظر موافق اعضاء محترم جهت تصمیم گیری ارجاع شد. مقررشد متن ذیل با شهرداری مکاتبه گردد: (بازگشت به نامه شماره ۹۸۰۶۲۷۷۶۱۵مورخه ۲۷/۶/۹۸ با عنایت به اینکه طبق ماده ۱۹ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیر دولتی، مدارس غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات ترجیحات و معافیت های مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند و نظر به اینکه براساس مصوبه شماره ۳۶۲۱۲۴/۱۱/۷۰مورخه ۵/۵/۹۸ شورای اسلامی شهر بهای خدمات حق بهره برداری سال جاری مدارس غیر انتفاعی با ضریب ۰/۲Pتعیین و منظور گردید و علی القاعده با توجه به اینکه وصول هرگونه عوارض و بهای خدمات می بایست مطابق ماده ۱ دفترچه عوارض محلی سالجاری انجام پذیرد و از آنجایکه ضرایب پیش بینی شده بابت بهای خدمات حق بهره برداری قبل از سال ۹۸ مراکز فوق الذکر بسیار اجحاف آمیز بوده، لذا تاکید می گردد جهت وصول بهای خدمات بهره برداری مدارس، مهدکودک و کودکستانهای غیر انتفاعی سالهای قبل از سال ۹۸ نیز طبق مصوبه سالجاری معادل ۰/۲P محاسبه و دریافت گردد.)
– مصوبه شورا : با نظریه کمیسیون بشرح فوق موافقت شد .

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *