صورت‌جلسه شماره ۵۳

صورت‌جلسه شماره ۵۳

پنجاه وسومین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۰/۱۶ روز سه شنبه مورخه ۱۴/۸/۹۸ با تلاوت آیاتی از کلام ا..  مجید واعلام دستور کار توسط جناب آقای گردان رئیس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد.

  • نطق پیش از دستور

۱/۱- سرکار خانم سلماسی رئیس محتر م کمیسیون فرهنگی اجتماعی در نطق پیش از دستور مطالبی را راجع به نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از درآمد شهرداری (خطاب به شهرداری همدان) مطرح کرد که عیناً نقل می شود:

فعالیت کتابخانه های عمومی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی شهری از اهمیت بسیار برخوردار است. از دغدغه های مهم شورای اسلامی شهر و کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا در دوره ی پنجم تقویت فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء جایگاه کتاب در بین شهروندان می باشد. طرح مباحثی چون کتابخانه ی سیار شهری، ایجاد بوستان کتاب و تلاش جهت اخذ عنوان پایتخت کتاب برای شهر همدان از ابتدای فعالیت شورا در این دوره در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است و در این راستا شورا از هیچ حمایت و کوششی فروگذار نکرده است. از سوی دیگر  تضمین پشتوانه­ی اقتصادی، در جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، در ارتقا کیفیت عملکرد کتابخانه ها تاثیرگذار می باشد. در این خصوص سال۸۳ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح واریز نیم درصد از درآمد شهرداری ها (به استثنای درآمدهای ناشی از وام و تسهیلات، اعتبار تملک سرمایه‌ای که دولت در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد، اوراق مشارکت، فاینانس و تهاتر (صرفاً اراضی و املاک در مسیر و معوض))به حساب نهاد کتابخانه های عمومی هر شهر موافقت کردند(ماده ۶ قانون تاسیس و راه اندازی کتابخانه های عمومی) . از طرفی در تبصره این قانون آمده است در صورت امتناع هر یک از شهرداری ها از پرداخت ۰.۵ درصد سهم مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری ها و یا درآمد قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه های عمومی آن شهر اقدام کند. سال ۹۵ بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روند واریز نیم درصد درآمدهای شهرداری به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهرها مشخص شد به موجب بند یک این تفاهم‌نامه به منظور تسهیل در اجرای ماده ۱۷ آئین‌نامه قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، شهرداری‌ها حداکثر تا پایان روز پانزدهم ماه بعد به صورت علی‌الحساب نیم درصد یاد شده را محاسبه و به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه واریز و نسخه‌ای از مدارک پرداختی را به دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر و اداره کل کتابخانه‌های استان ارسال کنند.
به موجب بند ۲ این تفاهم‌نامه در صورتیکه هر شهرداری با توجه به فرآیند اجرایی بند یک و مکاتبات به عمل آمده توسط ادارات کل کتابخانه‌های استان از پرداخت نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها در یک دوره سه ماهه امتناع کند، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با دعوت از شهردار (یا نماینده تام الاختیار) در جلسه‌ای موضوع درآمد سه‌ ماهه و سهم قابل پرداخت را بررسی و پس از تعیین آن توسط ادارات کل یاد شده، نتیجه را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام می‌کند. ” در صورت امتناع هریک از شهرداری ها از تأدیه نیم درصد مذکور وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه­داری کل کشور)  مکلف است براساس فهرست اعلامی از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبالغ مربوط از سرجمع اعتبارات مربوطه به درآمد شهرداری ها (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) و یا درآمد موضوع ماده ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر را کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه های همومی همان شهر اقدام نماید.

در صورت پرداخت سهم فوق الذکر از سوی خزانه داری کل کشور به انجمن کتابخانه های عمومی شهرها، جهت هزینه این مبالغ توسط انجمن کتابخانه های عمومی شهر، نیاز به اخذ مجوز نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد.با توجه به هزینه های جاری کتابخانه ها  امکان پرداخت این مبالغ جهت تأمین هزینه های اداری کتابخانه ها وجود دارد و در این صورت شهر از این پتانسیل اقتصادی بی نصیب می­ماند. از سوی دیگر با توجه به تکلیف قانونی برای شهرداری‌ها در این زمینه در صورت مشکل نقدینگی شهرداری ها می توانند کمک غیرنقدی کرده و در قالب اجرای طرح‌های مشارکتی در زمان مقتضی این تکلیف را ادا نمایند.  از این­رو پیشنهاد مشخص شورای اسلامی شهر به شهرداری همدان پیش­بینی نیاز­های فرهنگی شهر در حوزه­ی کتاب و کتابخوانی در سطح شهر است که باید در الویت کاری شهرداری قرار گیرد. رفع این نیازها در قالب عقد تفاهم نامه­های مختلف با نهاد کتابخانه های عمومی شهر در راستای هزینه کرد سهم نیم درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری می باشد. این اقدامات می تواند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، سیما و منظر،خدمات شهری و سایر حوزه های مرتبط در سطح شهر باهدف مدیریت در کاهش هزینه های شهرداری و استفاده حداکثری از درآمدهای شهر صورت پذیرد. با توجه به میزان چشمگیر این مبلغ، شهرداری همدان باید به‌منظور حفظ آن برای جلوگیری از بی بهره ماندن شهر، تلاش کند. در این راستا با توجه به ارسال نامه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با شماره ۹۸۰۷۱۴۱۲۱۸۷ مورخ ۱۴۷/۷/۹۸ با موضوع  ” گزارش پرداختی شهرداری به نهاد عمومی کتابخانه ها  “و پیگیری های مکرر شفاهی، متاسفانه هنوز پاسخی از سوی شهرداری دریافت نشده است که باید در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی به مکاتبات صورت گرفته، اقدام نماید.

  • جلسه مشترک (یونسکو)

الف– براساس هماهنگی به عمل آمده قبلی جناب آقای دکتر ایوبی دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکو در ایران وهمراهان ایشان درصحن شورا حضور پیدا کردند . در ابتدای جلسه آقای گردان رئیس محترم شورا از حضور آقای ایوبی درصحن تشکر کرده واظهار داشت :

  • همایش جاده ابریشم ازجمله همایش های متبری بود که با کمک همه بزرگواران ازجمله جناب آقای دکتر ایوبی ، جناب آقای استاندر ، جناب آقای شهردار وهمکاران شورا وشهرداری وسایر دست اندرکاران محترم بطور آبرومندانه برگزار شد……
  • ما برای تاسیس نمایندگی دفتر یونسکو در همدان وبحث دیسکاوری اعلام آمادگی می کنیم وامیدواریم جناب عالی نیز مساعدت های لازم را به عمل آورید …..

ب- جناب آقای صوفی شهردار محترم همدان قبل از پخش گزارش سمعی وبصری از همایش بین المللی جاده ابریشم مطالبی را بیان کرد که اهم آنها بشرح زیر می باشد :

  • پس از این همایش بود که نامه همدان با تمام ظرفیت های تاریخی ، فرهنگی ، گردشگری و… دارد در یونسکو مطرح شد …
  • مسولین ومدیران محترم بخش های مختلف یونسکوبعد از همایش با همدان آشنایی بیشری پیدا کردند …
  • برای تاسیس نمایندگی دفتر یونسکو در همدان ما آمادگی خود را اعلام می کنیم ….
  • قرار شد موزه ای درارتباط با جاده ابریشم با کمک یونسکو در همدان برگزار شود که امیدوارم مساعدت های لازم به عمل آید…
  • قرار شد در سال آینده نمایشگاه بزرگ صنایع دستی با حضور کشور های عضو یونسکو در همدان برگزار شود که موجه رونق هرچه بیشتر همدان خواهد شد …
  • انتضار داریم جناب آقای ایوبی مثل همیشه کمک وحمایت خود را نسبت به همدان داشته باشند تا ظرفیت های همدان بیش از پیش به دنیا به خصوص در امر گردشگری معرفی شود…

پ- جناب آقای ایوبی دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکودر ایران طی سخنانیدر تشکر از برگزار کنندگان همایش بین المللی جاده ابریشم مطالبی را مطرح نمود که اهم آنها بشرح زیر می باشد :

  • از همه مسئولین محترم ، از جناب آقای استاندار ، اعضای محتر م شورای اسلامی شهر همدان ، از اصحاب رسانه ، از آقای صوفی شهردار محترم همدان واز آقای محمدی که در برگزاری این همایش نقش اساسی داشتند تشکر می کنم ….
  • همیشه تصور بر این بود که جاده ابریشم یعنی چین ، وحال آنکه آن قسمتی از این بود وبا برگزاری همایش بین المللی جاده ابریشم در همدان این تصور برگشت ومعلوم شد همدان هم جزیی از آن است …
  • قبل از برگزاری همایش خیلی از شما بزرگواران وآقای استاندار نگران بودند اما با کوشش وتلاش همه این همایش با آن وضع مطلوب برگزار شد بدون اینکه کوچکترین مشکلی داشته باشد…
  • درحال حاضر می توان گفت دنیا بر اساس تصویر می چرخد وکسی برنده است که بتواند تصویر زیبا وقابل قبول ورسا از خود ارائه دهد که این حرکت با برگزاری این همایش در مورد همدان اتفاق افتاد ….
  • بدیهی است برای جهانی شدن باید جهانی اندیشید ، درحال حاضر متاسفانه د ر خیلی از اجلاس وهمایش ها صندلی ما خالی است ….
  • امسال قرار شد جایزه جهانی ابن سینا (اخلاق درعلم) که در پاریس اهدا می شود توسط جناب آقای شهردار محترم همدان به برنده مربوطه اهدا شود که این یکی از آثار مهم همین جهانی شدن همدان ناشی از برگزاری همایش جاده ابریشم می باشد…
  • چنانچه امکانات ووسایل لازم مهیا بشود ماهم آمادگی داریم نمایندگی دفتر یونسکو در همدان افتتاح شود ….
  • درمورد موزه نیز اگر مکان وامکانات لازم مهیا بشود این آمادگی وجود دارد که از کشورهای عضو یونسکو بخواهیم آثار با ارزش فرهنگی تاریخی خود را دراین موزه به امانت به نمایش بگذارند . واین موزه تحت نظر شورا وشهرداری همدان باشد ….

ت- درخاتمه لوح تقدیر ویزه یونسکو ازبابت برگزاری با شکوه همایش بین المللی جاده ابریشم توسط جناب آقای ایوبی به آقای صوفی (شهردار محترم همدان  و آقای گردان (رئیس محترم شورای اسلامی شهر ) وسایر اعضای شورا اهدا شد.

 

 

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *