صورت‌جلسه شماره ۶۸

صورت‌جلسه شماره ۶۸

شصت وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۸:۴۰روز سه شنبه مورخ ۰۸/۱۰/۹۸ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد :
– گزارش
– سرکار خانم نورا… زاده رئیس محترم کمیسیون معماری و شهرسازی گزارش شفاهی از دومین اجلاس روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی که در اواخر آبان ماه سال جاری در مشهد مقدس تشکیل شده بود ، ارائه داد که متن گزارش عیناً بشرح زیر نقل میشود.
دراواخر آبان ماه سال جاری جلسه ای در مشهد به عنوان دومین اجلاس روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی با موضوع رعایت حقوق عامه برگزار گردید، در جلسه سه کارگروه به عنوان کارگروه معماری ، شهرسازی ، بازآفرینی و طرحهای شهری به همراه تقسیم بندی اعضا درکارگروه ها انجام شده توسط دبیرخانه ( شورای اسلامی تهران) آماده شده بود و به کمیته ارائه گردید که در جلسات بررسی شد، طرح زیست شبانه به دلیل عدم اولویت ونیاز در شهرها از دستور کار جلسه خارج شد، طرح ایجاد تارا گفتمان شهر جهت جلب مشارکت شهروندان در طرح های شهری ، بازآفرینی، توسعه محلات و …. تنظیم و مورد بررسی قرار گرفت ، طرح تشکیل کمیته سیما ومنظر در جهت ساماندهی سیما و منظر شهری نیز در جلسه مورد بررسی قرار گرفت و تصویب و قرار شد شوراها این طرح ها را در صحن شورای شهر ها مطرح کنند و موارد را در شهر خود به اجرا برسانند در این مراسم چندین سخنرانی در خصوص مشکلات مردم و بعضاً مدیریت شهری بیان گردید. در روز جمعه بازدید از کارخانه نوآوری مشهد برنامه ریزی شده بود که در این کارخانه ، فضایی جهت رشد کسب و کار های فناوری تشکیل و راه اندازی شده بود.
جلسه آتی در فصل زمستان قرار شد در یکی از شهرهای جنوبی کشور تشکیل گردد.
– نطق پیش از دستور :
– جناب آقای کاوسی رئیس محترم کمیسیون برنامه و بودجه ضمن گرامیداشت یوم ا… نهم دی به همین مناسبت مطالبی را در نطق پیش از دستور خود مطرح کرد که عیناً بشرح زیر نقل میشود:
نهم دی ماه حماسه ی بیداری ملت ایران در عین هجوم فتنه هاست .
ایامی که رسانه های غربی تمام امکانات مادی و غیر مادی اشان را جهت هدایت جریان مطلوب خود صرف کرده بودند ، و درست ایامی که عده ای که خود را ذخایر نظام می دانستند و در ضعف بارز بصیرتی طی می کردند ، ملت ایران هم نه به رسانه های غربی می گوید و هم نه به یاوه سران داخلی ، هرکس با هر سلیقه ای که کاندیدای خود را انتخاب کرده بود در کنار هم و دست در دست هم دندان های آمریکایی – غربی را خرد کرده و درس بصیرت را به خواص بی بصیرت ارائه دادند . ملت عزیزی که به تأسی از سفارش مولای متقیان در شرایط فتنه پای خود را جای پای رهبر خود گذاشته و از گمراهی دوری جستند . براستی کسی که بر اساس ادعای خود آمریکا ، داعش را به وجود آورده و از داعش حمایت کرده ، چه وجه اشتراکی بین سران فتنه و داعش پیدا کرد که از سران فتنه نیز حمایت کرده است ؟ شاید همین شباهت ها باعث می شود که کسانی که به خیمه های عاشورایی حمله می کنند و شعار نه غزه نه لبنان را میدهند امت خداجو نام بگیرند . لفظی که سران فتنه در بیانیه های خود به رفتارهای قبیحانه ی فتنه گران نسبت دادند.
کسانی که مبارزه با آمریکا هیچ تقارنی با روحیات اشراف طلبانه و تجمل گرایانه ی آنها ندارد ، کسانی که از گفتن واژه ی دشمن برآمریکا هنوز هم ابا دارند ، چه جوابی در مورد ادعا های افشاگرانه ی مایکل لدین دارند ؟ افشاگری ای که مشخص می کند کسانی که در سال ۸۸ خود را شایسته ی ریاست بر دولت جمهوری اسلامی می دانستند ، چیزی بیش از عروسک خیمه شب بازی آمریکا نبوده اند.
مایکل لدین مشاوراسبق شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است ، سران فتنه از داخل به کاخ سفید پیغام داده اند که فشار ها را بر ایران بیشتر کنند .کسب قدرت به ازای تحریم دارو ، کسب قدرت به ازای اقلام ضروری ، کسب قدرت به ازای هر تحریم ناجوانمردانه ی دیگری که فشار آن مستقیم بر ملت شریف ما وارد می گشت . کسب قدرت در ازای جان ملت حقیقتا کاسبان تحریم واژه ی برازنده ی سران فتنه می باشد . اما این تمام ماجرا نیست ، خیانت ها و حماقت ها بیش از این موارد است ، طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند سال ها باید بگذرد تا قلم ها در وصف بزرگی این توطئه و فتنه به حرکت درآید . امروز هم عده ای دیگر پرده از ذات خبیث و خائن خود برداشته و ذلیلانه کاسبی خود را از تحریم ها علنی کرده اند. ۹ دی سنگ محکی برای عوام و خواص ملت بود . در ماجرای فتنه ی سال ۸۸ بصیرت عوام بر اغلب خواص غلبه کرد. اما حداقل مجازات کسانی که در ماجرای مذکور با همراهی یا حتی سکوت خود بر آتش فتنه افروختند ، کناره گیری از پست های مدیریتی کلان است ، چرا که این افراد فرقان لازم جهت شناختن حق و پی گرفتن مسیر درست را ندارند و اگر نهیب ملت نبود شاید هم اکنون هم در خواب غفلت به سر می بردند . اطمینان دولت مخترم به برخی از این خواص موجب شد که امروز ناکارآمدی دولت نقل مجالس شود . یکی از ویژگی های بارز کسانی که نظام را تا لبه ی پرتگاه بردند همین غربگرایی بود که امروز در این کابینه بیداد می کند . شاید با رافت نظام ، اغماض مجلس و بی سلیقگی رئیس دولت باعث حضور کسانی در جایگاه های مدیریتی گردید که نه پرونده ی آنها در سال ۸۸ سفید نبوده است .
اما نکاتی پیرامون ماجرای حصر سران فتنه : ابتدا مبنای قانونی حصر سران فتنه:
در نظام جمهوری اسلامی روال محکوم کردن افراد به مجازات قانونی در حالت عادی قوه محترم قضائیه است. همین امر باعث شده است که برخی تصور کنند که اقدام به حصر سران فتنه از سوی نهادی غیر از قوه قضائیه خلاف قانون و امری غیرقانونی است. این امر حاصل بی‌توجهی به روندهای دیگر تصمیم‌گیری و اقدام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. برای توضیح بیشتر این زمینه شایسته است که توضیحی در باب شورای عالی امنیت ملی و نهادهایی ازاین‌دست در سطوح پائین تر در کشور داده شود. شورای عالی امنیت ملی یک‌نهاد قانونی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به‌صراحت معرفی و مبنای تصمیم‌گیری در موارد صلاحیت خود قرارگرفته است. اصل ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که فصل سیزدهم قانون اساسی را به‌تنهایی تشکیل می‌دهد و اصل بسیار مهمی است چنین مقرر می‌دارد: «به‌منظور تأمین‏ منافع ملی‏ و پاسداری‏ از انقلاب‏ اسلامی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و حاکمیت‏ ملی‏ “شورای‏ عالی‏ امنیت‏ ملی‏” به‏ ریاست‏ رئیس‌جمهور، با وظایف‏ زیر تشکیل‏ می‌گردد. تعیین‏ سیاست‌های‏ دفاعی‏ – امنیتی‏ کشور در محدوده‏ سیاست‌های‏ کلی‏ تعیین‌شده‏ از طرف‏ مقام‏ رهبری‏. ‎‎‎‎‎هماهنگ‏ نمودن‏ فعالیت‌های‏ سیاسی‏، اطلاعاتی‏، اجتماعی‏، فرهنگی‏ و اقتصادی‏ در ارتباط با تدابیر کلی‏ دفاعی‏,امنیتی‏ بهره‌گیری‏ از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای‏ مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی‏.
– جلسه مشترک
– بر اساس دعوتنامه شماره ۲۱۳۹۸۲۴۲ مورخه ۴/۱۰/۹۸ آقای طالبی مدیرکل محترم مدیریت بحران استان همدان در صحن شورا حضور پیدا کرد.
ریاست محترم شوراجناب آقای گردان ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به ایشان مطالبی را مطرح کرد که اهم آنها بشرح زیر میباشد:
– عملکرد مدیریت بحران استان همدان چه در استان و چه در کمک رسانی به سایر استان ها در مواقع بروز حوادث و بحران خوب بوده و جای تشکر دارد…..
– در اصل ۱۰۳ قانون اساسی مسئولین محترم ملزم شده اند مصوبات قانونی شوراها را که در حدود اختیارات آنها تصویب شده رعایت بکنند …..
– درجلسه اخیری که در رشت برگزار شده بود گزارش عملکرد شهرداری و مدیریت بحران استان ارائه شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت…..
– همانطوریکه اطلاع دارید همدان یک شهر صنعتی نیست و آلودگی اخیر هوا در همدان برای شهروندان محترم یک سوال جدی شده است …..
– ما سربلند هستیم که عملکرد شهرداری همدان و همینطور مدیریت بحران استان در مواقع بروز حوادث در همدان حزب و قابل قبول بوده امیدواریم در موردآلودگی هوا نیز پاسخ لازم را به شهروندان محترم ارائه دهند. …
جناب آقای دکتر مولوی :
-سوال شورا از یک مسئول محترم یا یک دستگاه به مفهوم زیر سوال بردن نیست…..
– کار شهرداری همدان و مدیریت بحران تا کنون خوب بوده …. – همدان اخیراً دچار آلودگی و جزو آلوده ترین شهرها اعلام شده…..
– محیط زیست یک دستگاه نمایشگر دارد که گفته میشود به روز نیست ما آمادگی داریم در این خصوص کمک بکنیم …..
– آموزش و پرورش به اسم احتمال بارندگی و یخبندان مدارس را تعطیل می کند و حال آنکه آن روز چنین اتفاقی نیافتد و گفته میشد بحث آنفولانزا مطرح بوده …
– در حوادثی که پیش می آید بیشترین خدمات را شهرداری ارائه می دهد آیا سایر ادارات و سازمان ها وظیفه ای در این امور ندارند؟
جناب آقای کاوسی:
– صحبت های آقای قراباغی درجلسه گذشته صحن شورا اکثر سوال از دستگاه ها بود…
– نکته مورد نظر من این است که آیا آلودگی هوا به مرزی رسیده بود که شود به آن بحران گفت ؟
– در مورد شیوع آنفولانزا آیا به حدی رسیده بود که کمیته بحران تشکیل شود؟
جناب آقای عسگریان:
– اخبار غیر رسمی حاکی است در همدان تعداد قابل توجهی به لحاظ آنفولانزا فوت کرده اند ….
– آیا در این مورد بحران هست یا نیست ؟
– درجلسه اخیر که یکی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی حضور داشت وما میزبان ایشان بودیم وی با اعضای شورای شهر حاضر درجلسه بخاطر آنفولانزا دست نداد، اگر نگرانی تا این حد بالاست چرا اطلاع رسانی نمی شود….
– حتی اگر ۶ یا ۷ نفر هم فوت بکنند آیا این بحران نیست؟
سرکار خانم نورا.. زاده :
سوم دی ماه شبکه تلویزیونی آوا اسامی چند شهر را به عنون شهرهای دارای آلوده اعلام می کرد که همدان بالاتر از تهران یکی از آنها بود و این درحالی بود که آموزش وپرورش مدارس تهران را تعطیل کرده بود . ولی در همدان مدارس تعطیل نشد . آیا این حد آلودگی هوا اصولاً درست است یا اشتباه است ؟
۲/۳- پس از اظهارنظر، طرح سوالات و بیان نقطه نظرات تعدادی از اعضا که بشرح فوق به آنها اشاره شد جناب آقای طالبی در پاسخگو به آنها مطالبی را مطرح کرد که اهم آها به شرح زیر میباشد:
– در حوزه مدیریت بحران بحث بازتوانی روحی و روانی در اولویت کاری ماست….
– ما همیشه آماده پاسخگویی به سئوالات ومراجعاتی که میشود، میباشیم…..
– لطفاً مطالب را قبل از آنکه در شبکه های اجتماعی مطرح بفرمایید ابتدا از ما سوال بکنید و اگر اقناع کننده نبود آن وقت مسیرهای دیگری را انتخاب بکنید….
– در موضوع هوا قانون هوای پاک را داریم…
– در خصوص آلودگی هوای اخیر همدان جلسات متعددی گذاشته شده…
– اعلام میزان آلودگی هوا توسط محیط زیست با استفاده از دستگاه نصب شده می باشد که البته دستگاه مذکور نیاز به تعمیر دارد ولازم است دستگاه های دیگری نیز در سطح شهر نصب شود….
– عوامل متعددی در آلودگی هوای شهر دخالت دارند از جمله اتوبوس های دیزلی ، نبود جایگاه گازوئیل ۴u ، نداشتن معاینه فنی اتوبوس ها ، عدم اجرای پلاک های زوج و فردو…
جناب آقای صوفی( شهردار همدان ):
– اتوبوس ها همه معاینه فنی دارند..
– محیط زیست اشتباهاً هوای همدان را باتوجه به دید افقی موجود در همدان و سایر شهرها از جمله تهران ، آلوده اعلام می کند .
– محیط زیست باید در نصب سیستم اقدام بکند و ما آمادگی داریم فضای لازم را دراختیار آنان قرار بدهیم ….
– یک تابلو قدیمی نصب شده که اولاً خوب کار نمی کند ثانیاً با یک ضربه به آن سیستم آن به هم میریزد…..
– ما نیاز به تاسیسات و تجهیزات به روز داریم …..
– جناب آقای قراباغی مطالبی را درخصوص آلودگی هوا وبحث آنفولانزا با توجه به صحبت های آقای طالبی مطرح و از ریاست محترم شورا در خواست نمود که مطالب ایشان در صورتجلسه شورا قید شود که عیناً بشرح زیر نقل میشود :
برای نخستین بار اتفاق مبارکی در شهر همدان صورت گرفت. جناب آقای طالبی مدیرکل محترم مدیریت بحران استانداری همدان از نطق پیش از دستور این جانب در صحن شورای شهر همدان، منقلب شده و برای پاسخگویی در نخستین جلسه صحن شورا حضور یافتند که این اقدام ایشان اتفاق بسیار مبارکی است.
ولی متاسفانه به دلیل فوت یکی از اقوام و مراسم خاکسپاری در جلسه یاد شده حضور نداشتم. اما شنیده ها حکایت از این داشته :
ایشان پاسخگویی به مطالبات مطرح شده را مربوط به حوزه تخصصی خود ندانسته و مطالبات ما را به مدیران بهداشت و درمان و محیط زیست موکول نمودند. ای کاش ایشان وظایف تخصصی اداره کل متبوعه خود را نیز برای آگاهی اعضاء شورای شهر به عنوان نمایندگان مردمی در پارلمان شهری بیان می کردند.
این گونه که آقای طالبی می فرمایند؛ شهروندان همدانی باید پاسخگوی بحران های یاد شده به ایشان باشند؟!
باعث تاسف است وقتی مدیرکل مدیریت بحران کلان شهر همدان با توجه به بحران آلودگی هوا در جواب ، دستگاه های سنجش آلودگی هوا را فرسوده می داند! انتظار داریم حضرات آقایان مدیران در بیان احساسی اقدام های انجام نداده خود، دقت نظری بیشتری داشته باشند و شتاب زده عمل نکنند.
عدم اطلاع رسانی، باعث ایجاد شائبه می شود و شائبه نیز موجب نشر اخبار کذب از عملکرد نظام خواهد شد. مطالبه گری حق نمایندگان مردم در پارلمان شهری است. و مدیران مربوطه باید پاسخ شفاف و منطقی از موارد مطرح شده باشند.
– نامه شماره ۹۸۱۰۰۴۳۲۸۰۸ مورخه ۴/۱۰/۹۸ شهرداری با موضوع تثبیت تجاری بشرح زیر مطرح شد:
متن نامه شهرداری : بااستناد به ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و در جهت رونق تولید و حمایت از اقتصاد شهری ، پیشنهاد شهرداری برای املاکی که دارای کمیسیون ماده ۵ در خصوص تثبیت تجاری می باشند در صورت پرداخت عوارض متعلقه وهمچنین جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ از تاریخ ۱۵/۹/۹۸ لغایت ۱۵/۱۲/۹۸ عوارض های متعلقه با اعمال ضریب ۵۰% در محاسبات مربوط لحاظ گردد. لطفاً دستور فرمایید موضوع بررسی و مصوبه مربوطه را امر به ابلاغ فرمایید .
مصوبه شورا : با نامه شهرداری موافقت شد .
– نامه شماره ۹۸۰۸۱۸۱۹۴۵۲ مورخه ۱۸/۸/۹۸ شهرداری بشرح زیر مطرح شد:
متن نامه شهرداری : باعنایت به مذاکرات صورت گرفته این اداره با پلیس راهور در خصوص اخذ عوارض سالیانه خودرو در محل تعویض پلاک و شماره گذاری خودرو به استحضار میرساند که پلیس راهور درخواست دریافت کارمزد ۱۰% از وصولی کل عوارض خودرو در قبال انجام و اخذ عوارض شهرداری برابر قرارداد فی مابینی که متعاقبا ً بحضور ارسال میگردد را دارد. مراتب جهت اخذ تصمیمات مقتضی به حضور ایفاد میگردد.
مصوبه شورا: با نامه شهرداری موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *