صورت‌جلسه شماره ۸۷

صورت‌جلسه شماره ۸۷

هشتادو هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان (دهمین جلسه در سال ۱۴۰۱) در اولین سال دوره ششم ، با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و اعلام دستور کار توسط جناب آقای محمود مسگریان رئیس محترم شورای اسلامی شهر از ساعت ۴۰ /۸ روز یک شنبه مورخه
۱۱/ ۲/ ۱۴۰۱ در محل سالن جلسات شورا به شرح ذیل تشکیل شد.
الف- نامه ها، طرح ها و لوایح مطرح شده در جلسه :
۱/الف- طرح شماره ۱۴۰۱۰۱۲۹۲۲۰۷۸۵ مورخه ۲۹/۱ / ۱۴۰۱ جناب آقای حمید بادامی ( عضو محترم شورای اسلامی شهر همدان ) تحت عنوان اصلاح طرح بهنام – برند همدانی ، افتخار ملی بشرح زیر مطرح شد.
رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان
سلام‌علیکم با احترام؛ طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.
– عنوان «اصلاح طرح بهنام-برند همدانی؛ نماد افتخار ملی»
– مقدمه توجیهی:
بالا بردن توان مالی شهرداری و افزایش توان مدیریت شهری در بخش‌های مختلف از جمله پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و … اهمیت زیادی دارد. در شرایط کنونی موضوع تولید و ایجاد اشتغال در جهت رفع مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی مردم از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی ارکان کشور به شمار می‌رود. البته تولیدی که مبتنی بر دانش نوین بوده و قابلیت ایجاد اشتغال را دارد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. رونق اشتغال بیش از هر چیز به وجود بسترهای اقتصادی مناسب برای شکل‌گیری تولید بستگی دارد. برای تحقق تولید نیاز به فناوری، نیروی انسانی کارآمد، سرمایه، ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین، امنیت و ثبات داخلی و ارتباطات بین‌المللی و بین کشورهای غیر متخاصم با جمهوری اسلامی می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی‌که موانع تولید را برطرف شوند، اشتغال نیز خودبه‌خود ایجاد خواهد شد. چرخه‌های اقتصادی و تجاری کشور در صورت گره خوردن با تفکر دانش‌بنیان می‌تواند به جهش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. تولید دانش‌بنیان از آن جهت اهمیت دارد که نه تنها به پویایی اقتصاد کمک می‌کند، بلکه با بهره‌مندی از استعداد و ظرفیت علمی جوانان این مرزوبوم زمینه اشتغال آفرینی و تقویت اقتصاد کشور را فراهم می‌آورد.
از سویی نیز امروزه تولید و کسب‌وکارهای شهری به‌عنوان یک رویکرد اساسی برای توسعه مشارکت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای مردمی (به‌ویژه سازمان‌های غیردولتی) به شمار رفته و پایه‌ای برای تقویت بخش خصوصی و تأمین زیرساخت‌های مناسب این بخش محسوب می‌شود. ازاین‌رو، شهرها آفریشنگر فرصت‌هایی ارزنده برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی هستند، چراکه درگیر شدن شهروندان با فعالیت‌های کارآفرینی سبب ظرفیت‌سازی برای خدمت‌رسانی به شهر خواهد شد. شهر همدان هم به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی مناسب، قرارگیری در شاهراه ارتباطی ایران و دسترسی به منابع طبیعی، خدادادی و تاریخی و همچنین مطرح بودن به‌عنوان قطب علمی غرب کشور، دارای پتانسیل بالقوه و مزیت‌های رقابتی فراوانی نسبت به سایر استان‌های کشور در حوزه ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای شهری است.
در این راستا و با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان طی سالیان اخیر در چارچوب انجام وظایف خود در قالب مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های مختلفی را در زمینه بهبود محیط کسب‌وکار برنامه‌ریزی و اجرا نموده است. ارائه، تصویب و پیگیری طرح بهنام از آن جمله است که در سال ۱۳۹۷ صورت پذیرفت. حال با عنایت به موارد فوق و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به‌عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) شورای اسلامی شهر همدان اقدام به تهیه و تصویب اصلاحیه طرح بهنام نموده است.
– استنادات قانونی:
۱- بند «تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش‌افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه» از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)
۲- «ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به‌عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور» از سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)
۲- بندهای ۲ و ۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (مصوب ۹۶)
– متن:
ماده ۱: با عنایت به تأکیدات اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان و در نظر گرفتن نقش مهم مدیریت شهری در افزایش سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی استان، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، بهبود محیط کسب‌وکار، حمایت از تولیدکننده ایرانی و رونق کسب‌وکارهای کوچک‌مقیاس سطح شهر، رونق کسب‌وکارهای بومی استان و … به‌ویژه در سطح مشاغل خانگی، تولیدات مبتنی بر دانش نوین و تشکیل و فعالیت در قالب تعاونی‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نظیر فرهنگسراهای شهرداری علی‌الخصوص فرهنگسرای کسب‌وکار و کارآفرینی ولایت (فکّه)، اصلاحیه طرح «بهنام-برند همدانی؛ نماد افتخار ملی» (موضوع مصوبه بند ۷/۲ صورت‌جلسه شماره ۳ مورخ ۲۶ / ۰۱ / ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر همدان) با هدف تقویت فرهنگ مشارکت عمومی شهروندان همدانی برای خرید و استفاده از کالاها و خدمات ایرانی با اولویت کالاها و خدمات تولیدی استان، ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات داخلی از طریق ایجاد بستر فعالیت مشاغل خانگی کار محور با پتانسیل ایجاد اشتغال برای شهروندان همدانی و حمایت حداکثری از شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان فعال در سطح استان به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
تبصره ۱- استفاده از ظرفیت‌های موجود در دفترچه‌های سال ۱۴۰۱ «تعرفه عوارض» و «تعرفه بهای خدمات سازمان‌های شهرداری» در جهت حمایت از تولیدکننده داخلی و رونق کسب‌وکارهای ایرانی مورد تأکید قرار می‌گیرد. در این راستا شهرداری همدان با محوریت مدیریت درآمد موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این طرح، لایحه پیشنهادی خود در خصوص حمایت‌های تعرفه‌ای (از قبیل بسته های تشویقی ) از سرمایه‌گذاران را در چارچوب آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهیه و به شورا ارسال نماید.
تبصره ۲- شهرداری همدان با محوریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تهیه بسته تشویقی (ارائه تخفیف در بهای خدمات) استفاده تولیدکنندگان کالاها و خدمات بومی اشتغال‌زای استان (با تائید مراجع ذیصلاح نظیر اداره کل‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و …) از آگهی‌نما، تابلو، استند و هرگونه بستر تبلیغی موجود در شهرداری نموده و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه نماید. این سازمان موظف است ارائه این تسهیلات را در قراردادهای پیمانکاران حوزه تبلیغات اعمال نماید.
تبصره ۳- شهرداری همدان با محوریت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی موظف است طی سه ماه از تاریخ اجرای این طرح بسته جامع و کامل حمایت از سرمایه‌گذاری را با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاران بومی تهیه و به شورا ارسال نماید.
تبصره ۴- درصورت امکان همه واحدهای تابعه شهرداری همدان ملزم به خرید و استفاده از کالاهای ایرانی با اولویت محصولات تولیدی داخل استان هستند (به استثنای مواردی که نمونه داخلی وجود ندارد). این امر می‌بایست در مناقصات و استعلامات شهرداری نیز مدنظر قرار گرفته و برای محصولات تولیدی در سطح استان و پیمانکاران همدان امتیاز فنی ویژه در نظر گرفته شود.
تبصره ۵- خرید و مصرف هرگونه کالا و خدمت تولید خارج از کشور (اعم از کالای ساخته شده، قطعات، ملزومات، تجهیزات و …) که نمونه مشابه داخلی و با کیفیت آن وجود دارد، در کلیه واحدهای شهرداری همدان ممنوع می‌باشد. در این راستا ذی‌حسابان واحدهای مختلف شهرداری بایستی ضمن تلاش در جهت مدیریت بهینه منابع سازمانی، از پرداخت اعتبار خرید چنین کالاهایی چه به‌صورت مستقیم و چه در قالب اسناد مندرج در صورت‌وضعیت ارسالی پیمانکاران خودداری نمایند. در موارد استثنا که خرید و استفاده از کالاها و خدمات داخلی به دلایلی همچون کیفیت، قیمت، هزینه‌های جانبی، حجم تولید، زمان تحویل، شرایط نگهداری و موارد مشابه اجتناب‌ناپذیر، قابل توجیه و به صرفه و صلاح شهرداری نیست، صرفاً با پیشنهاد بالاترین مقام آن واحد، با تأیید کمیسیون معاملات شهرداری و با طی کردن تشریفات قانونی، خرید کالای مورد نیاز از بین سایر محصولات مجاز خواهد بود.
تبصره ۶- در خصوص خرید و استفاده از ملزومات اداری و اقلام چاپی مورد نیاز مناطق و سازمان‌های شهرداری، ضمن تأکید بر لزوم تقویت بسترهای الکترونیکی و بهره‌گیری از تجهیزات مکانیزه و فناوری‌های نوین، استفاده از تولیدات داخلی در اولویت اول قرار گیرد.
تبصره ۷- شهرداری همدان با محوریت سازمان فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه زمینه‌های لازم جهت راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی مدیریت شهری را به‌منظور ایجاد بسترهای خلاقیت و نوآوری در اقشار مختلف، ترویج تفکر و روحیه کارآفرینی میان شهروندان، تسهیل و تقویت ارتباط بین شهرداری‌ها، جامعه، علم و صنعت، کمک به افزایش ثروت در شهر با توسعه اقتصاد دانش‌محور و کمک به تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و دستاوردهای فناورانه و نوآورانه شهری و حل مسائل شهری و شهرداری فراهم نماید.
تبصره ۸- در راستای تقویت فرهنگ مشارکت عمومی شهروندان همدانی برای خرید و استفاده از کالاها و خدمات ایرانی با اولویت کالاها و خدمات تولیدی استان؛ شهرداری همدان با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی موظف است بسته حمایتی آموزش شهروندی خود در این زمینه را حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ این مصوبه تهیه و در کمیته آموزش شهروندی شهرداری به تصویب برساند.
تبصره ۹- در جهت حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی استان همدان؛ شهرداری در اجرای پروژه‌های این حوزه اولویت را بر انتخاب و همکاری با شرکت‌های دارای مجوز همدانی قرار دهد.
تبصره ۱۰- شهرداری همدان می‌بایست فعال‌سازی و تقویت فرهنگسرای کسب‌وکار ولایت را در اولویت برنامه‌ها قرار داده و اقدامات لازم را جهت حمایت از کسب‌وکارهای خانگی و مبتنی بر تولید داخل برنامه‌ریزی نماید.
مصوبه شورا : با طرح ارائه شده فوق بشرح پیوست موافقت شد .
/الف- طرح شماره ۱۱۳۱۴۰۱۲۲۳ مورخه ۰۶/۲/۱۴۰۱ مورخه ۶/۲/۱۴۰۱ درمورد تغییر نام کوی مزداگینه به زینبیه بشرح زیر مطرح شد.
متن طرح : رئیس محترم شورای اسلامی شهر همدان سلام‌علیکم
با احترام؛ طرح ذیل که به امضاء تعدادی از اعضاء شورا رسیده است، جهت طی مراحل قانونی به حضور تقدیم می‌گردد.
– عنوان: تغییر نام کوی مزادگینه به “زینبیه”
– مقدمه توجیهی: موضوع تغییر نام مزداگینه به الهیه در کمیسیون نامگذاری مطرح و با توجه به معنای کلمه و مذاکرات صورت گرفته با این نامگذاری، به صرف تغییر نام مخالفت گردید. لیکن با توجه به استعمال کلمه مزدقینه در مکالمه عموم مردم و اطلاق آن به محدوده کوی مزداگینه و جاده منتهی به آن، ساکنین کوی مذکور خواستار تغییر نام کوی مزداگینه به زینبیه می باشند.
این تقاضا در راستای استقلال هویتی کوی مذکور می باشد از سوی دیگر جداسازی و شفافیت خدمات شهری و بودجه مصوب برای این کوی از جاده منتهی به آن مدنظر این تغییر نام می باشد.
– استناد قانونی:بند ۲۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و … (مصوب ۲۰/۴/۱۳۹۶ – مجلس)
– ماده واحده: شهرداری همدان کوی مزداگینه را به نام ” کوی زینبیه ” نامگذاری نماید.
– مصوبه شورا : با طرح ارائه شده موافقت شد.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *