پیشبینی کاهش ۱۵ میلیارد تومانی اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان
* تصویب اصلاحیه و متمم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان از تصویب اصلاحیه و متمم لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان در صحن شورا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسیامید در پنجاه و ششمین جلسه صحن شورا افزود: درمجموع بودجه ۱۴۰۰ مصوبه شهرداری هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان بود که در پیشنهاد لایحه بودجه اصلاحیه، با حدود ۱۵میلیارد تومان کاهش پیشبینی شده است.
کاوسیامید اظهار کرد: بودجه بازنمای نحوه اجرایی شدن وعدههای سیاست گذاران از طریق مدیریت منابع و مصارف است و محکی برای سنجش ادعای سیاست گذاران در عمل به وعدههایشان محسوب میشود.
وی اظهار کرد: بسیاری از ردیفهای کاهش داده شده از بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان که اعلام کردند قابل وصول نیست چرا که متکی بر روابط مالی دولت با شهرداری است؛ از جمله عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات و عوارض متمرکز که سهم همدان از این منبع درآمدی در مقابل سایر شهرداریهای کشور، بسیار ناچیز است.
کاوسی اضافه کرد: جرائم موضوع ماده ۱۵ و ۲۳ رسیدگی به تخلفات رانندگی، کمک بلاعوض دولت و یا سایر سازمانها و مؤسسات دولتی، کمک دولت برای پروژههای مشخص و وام دریافتی از وزارت کشور جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی که اقدام مؤثری صورت نگرفته و در لایحه ارسالی شهرداری اقدام به حذف منابع وام دریافتی و اوراق مشارکت کرده و اقدام شهرداری بر خلاف مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش اعتبار اوراق تا مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان بوده که در جلسات بررسی بودجه بدان اشاره شده است.
وی با بیان اینکه از یارانه بلیتی دولت، به مبلغ ۵.۶میلیارد تومان ( ۵۶ میلیارد ریال) بودجه مصوب، تنها عملکرد هشت ماهه سازمان حمل ونقل بار ومسافر معادل ۵۸۴ میلیون تومان گزارش شده است، یادآور شد: درنهایت اعتبار این ردیف به ۳.۱میلیارد تومان ( ۳۱ میلیارد ریال) کاهش داده شده است و این امر علی رغم اعلام اینکه دولت و شهرداری با همدیگر هماهنگ هستند رخ داده است.
رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان به افزایش حدود۵۴ میلیارد تومانی حاصل از فروش اموال غیر منقول شهرداری، اشاره کرد و افزود: این افزایش در کنار سقف تسهیلات قابل دریافت شهرداری از بانک ها، همچنین اوراق مشارکت و پروژههای مشارکتی نشان میدهد شهرداری همدان اساسا در جهت مولدسازی داراییها خیلی موفق عمل نکرده است و این جای سوال دارد که چرا شهرداری نتوانسته از این منابع کسب درآمد داشته باشد؟
کاوسیامید با اشاره به اینکه اعتبار پروژههایی که در شورای دوره ششم دارای اهمیت و اولویت اول هستند در لایحه بودجه اصلاحیه کاهشی دیده شدهاند و در مدت زمان سپری شده در سال جاری فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب هستند، یادآور شد: میتوان به پروژههایی همچون پارکینگ آقاجانی بیگ، تقاطعهای غیرهمسطح سردار همدانی و غدیر، پروژه تملک پارکینگ پشت هتل مرمر و تملک پارکینگ تالار قرآن و… اشاره کرد که علیرغم تأکیدات لازم در بررسی گزارش شش دوازدهم، شهرداری همدان در سال جاری نتوانست آن طور که باید در این مهم پیشرفت داشته باشد.
کاوسیامید گفت: از طرفی شهرداری همدان به استناد تبصرههای ذیل بودجه ابزاری به نام خزانهداری کل و کمیته تخصیص دارد که اگر در ۱۰ ماه گذشته این کمیته تشکیل میشد، در زمان عدم جذب منابع وقتی میبینند منابع محقق نمیشود منابع کسب شده را به پروژههای اولویت دار اختصاص دهند که این مهم نیز فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه مسؤولیت این سند بودجه با شورای ششم و شهردار است، تأکید کرد: کمیسیون بودجه سعی داشته با نگاه واقع بینانه و بر اساس شرایط حاکم در جامعه بودجه را بررسی و تا حد امکان پروژههایی که به نحوی قابلیت اجرا در سال جاری را نداشته و یا امکان اجرای آن در فرصت باقیمانده غیرممکن است را کاهش و در مقابل با برخی از کاهشهای صورت گرفته مخالفت کرد.
وی اهم سیاستهای کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان در بررسی لایحه بودجه اصلاحیه متمم سال ۱۴۰۰ را واقعی نمودن بودجه با توجه به منابع درآمد، توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، توجه ویژه به مسائل ایمنی و خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی، توجه به بازآفرینی شهری تعمیرونگهداری سازهها و تاسیسات شهری و پلهای عابر پیاده، اولویت بندی در اجرای پروژههای تملکی و عمرانی، تعمیر و نگهداری سازهها و تاسیسات شهری و پلهای عابر پیاده و توجه ویژه به مباحث حمل و نقل عمومی برشمرد.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید