ورود ستاد تنظیم بازار در نرخگذاری کرایه تاکسی و اتوبوس به ضرر مردم است
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نرخ گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس طبق قانون از وظایف شوراهاست، اضافه کرد: ورود ستاد تنظیم بازار در این امر باعث موازی کاری شده و این به ضرر مردم است.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در جلسه صحن شورا که با موضوع بازنگری نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس که با حضور معاون برنامهریزی و امور عمرانی فرماندار همدان و نماینده سازمان صنعت معدن و تجارت استان برگزار شد، افزود: نرخهای جدید کرایه تاکسیها در کمیته نرخگذاری با حضور نمایندگان رانندگان تاکسی، شورا و شهرداری و سازمان صنعت معدن و تجارت تهیه و تدوین شد و در نهایت پس از بررسی در صحن شورا به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به کمیته انطباق و ستاد تنظیم بازار ارسال شد.
گردان با اشاره به ابلاغ نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس توسط ستاد تنظیم بازار به معاونت تاکسیرانی و اتوبوسرانی یادآور شد: طبق بند ۲۷ قانون شوراها نرخگذاری حمل و نقل درون شهری برعهده شوراهاست و ابلاغ کرایه جدید توسط ستاد تنظیم بازار خلاف قانون بوده است و بایستی مجدداً به شورا ارسال میشد.
گردان یادآور شد: در سالهای گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نظرسنجی از معیشت و فعالیت رانندگان تاکسی داشتیم که در نتیجه، آنها در زمان بازنشستگی چیزی عایدشان نمیشود.
به گفته گردان نرخ گذاری اولیه برای تاکسی در همدان از ابتدا پایین بوده است و با این افزایش ۳۰ درصدی چیزی عاید این قشر زحمت کش نمیشود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا و آسیبهای ناشی از این ویروس، اظهار کرد: متأسفانه در این زمینه بعضی از مشاغل آسیب دیدهاند که از جمله آنها تاکسیرانان هستند که در حال حاضر در راستای فاصله اجتماعی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا همچنان کمتر از ظرفیت تاکسیها جابجایی مسافر دارند لذا این موضوع باید مورد توجه مسؤولان باشد.
کامران گردان با بیان اینکه در امر نرخ گذاری منافع مردم و تاکسیدار در نظر گرفته میشود، اضافه کرد: در حال حاضر ۳هزار و ۵۰۰ تاکسی در شهر فعالیت دارند که میانگین حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت خانواده تاکسیداران هستند که معیشت آنها از این محل تأمین میشود.
گردان با بیان اینکه در امر نرخگذاری باید منصفانه عمل کرد، یادآور شد: شورا با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را متعادل مصوب کرد، اما متأسفانه این نرخ جدید توسط ستاد تنظیم بازار کاهش یافته و بدون ارجاع به شورا، به تاکسیرانی و اتوبوسرانی ابلاغ شده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت اتوبوسهای درون شهری، یادآور شد: بیشترین بخش حمل و نقل عمومی اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده است و اقدامات مؤثر در جابجایی مسافران را دارد بایستی کمکهای لازم برای ادامه فعالیت آنها انجام شود.
مولوی: مصوبه شورا برای کمک معیشتی به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شهر
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه رانندگان تاکسی و اتوبوس از اقشار زحمتکش جامعه هستند، اظهار کرد: رانندگان حمل و نقل عمومی حتی در حوزه درون شهری تمام اندوختهها و جان خود را در مسیر خدمت گزاری صرف کرده و باید قدردان زحمات آنان بود.
ابراهیم مولوی افزود: تغییرات در قیمت حاملهای انرژی اگر کل خدمات کشور را تحت تأثیر قرار میدهد اما افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس همه خدمات را تحت تأثیر قرار نمیدهد، بر این اساس نباید در نرخ گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس به گونهای عمل کنیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد چرا که در حال حاضر با نرخ ارائه شده در بعضی از خطوط و محورها رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن پول خرد با مشکل دریافت کرایه مواجه هستند.
مولوی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر همدان به دلیل بحران به وجود آمده شیوع ویروس کرونا کمکهای معیشتی برای تاکسیرانان در نظر گرفته که از جمله آنها پرداخت ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض، ۵۰۰ هزار تومان برای رانندگان و کمک رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی و نیز رایگان کردن سوخت گازوئیل طی دو ماه برای اتوبوسهای بخش خصوصی مصوب کرده است.
کریمی: کرایه تاکسی و اتوبوس درستاد تنظیم بازار کارشناسی نشده کاهش یافت
در ادامه مدیر معاونت تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای شهرداری همدان با بیان اینکه پنج جلسه برای نرخ گذاری کرایه جدید تاکسی تشکیل شده است، گفت: در این جلسات در امر نرخ گذاری تمامی جوانب را در نظر گرفتیم و نرخ جدید پس از بررسیهای کارشناسانه در جلسه کمیته نرخ گذاری برگزاری سپس ستاد تنظیم بازار به شورا ارسال و در نتیجه به تصویب رسید.
میلاد کریمی اضافه کرد: پس از تصویب نرخ کرایه تاکسی در صحن شورا متأسفانه این مصوبه در ستاد تنظیم بازار بدون توجه به مباحث کارشناسی نرخها کاهش یافته و ابلاغ نهایی شد.
وی با بیان اینکه در نرخ گذاری کرایه تاکسی به رانندگان این قشر زحمتکش منصفانه برخورد نشده است، یادآور شد: لازم است نرخ ابلاغ شده بازنگری شود و به صورت کارشناسی شده مصوب شود.
وی با بیان اینکه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان از جمله تاکسیهای خطوط و ون ملزم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند، گفت: با محدودیت در حمل سرنشین براساس طرح رعایت فاصله اجتماعی، افزایش ناچیز کرایهها عملا رانندگان تاکسی و اتوبوس درآمدی نخواهند داشت و همان کرایه سال گذشته را دریافت میکنند.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید