تدوین نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری در جهت منافع مردم

مهدی حیدری

تدوین نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری در جهت منافع مردم

 

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: شهرداری باید در تدوین نظام نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری و حریم آن، مصالح و منافع مردم را در نظر بگیرد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان; مهدی حیدری در جلسه کمیسیون فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک وی افزود: ابتکار مدیریت شهری همدان در تدوین نظام نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری و حریم آن، اقدام ارزشمندی بود که قابل تقدیر است.
وی با اشاره به اینکه که در تعدادی از شهرهای کشور در زمینه نظام نامه ساماندهی حمل و نقل و بار شهری اقداماتی صورت گرفته و نتایجی حاصل شده است، اظهار کرد: در بسیاری از این اقدامات اشکالات مشترکی دیده می‌شود که از جمله آن میزان تطابق نظام نامه‌ها با ضوابط بالادستی است.
حیدری با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان حمل و بار درون شهری خلاء نظام‌نامه و شیوه نامه داریم؛ اضافه کرد: تعدد قوانین در مباحث مختلف منجر به سردرگمی جامعه هدف می‌شود که مصداق آن حوزه حمل و نقل درون شهری است.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان همچنین به فعالیت ۴ هزار وانت بار در سطح شهر همدان اشاره کرد و یادآور شد: اگر این تعداد خودرو در قالب شرکتی ساماندهی شود لازم است ضمن لحاظ کردن تمامی جوانب، اطلاع‌رسانی درستی بین رانندگان صورت پذیرد که امر در اصل برای ساماندهی و به نفع مردم و خود آنها است و نگاه مدیریت شهری به نظام نامه درآمدزایی نیست بلکه ساماندهی این حوزه است.

حیدری تاکید کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص ساماندهی ناوگان حمل و نقل درون شهری امری ضروری است تا رانندگان با آگاهی این که ساماندهی به نفع آنها است وارد شده و در امر اجرای طرح مقاومت نکرده و همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان همچنین به اهمیت نرخ گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس درون شهری اشاره کرد و گفت: امسال جلسات نرخ‌گذاری زوددتر از سال‌های گذشته برگزار شد زیرا همیشه زمان اعلام نرخ جدید توسط رانندگان تاکسی و اتوبوس مورد اعتراض رانندگان بود چرا که نرخ بعد از چندین ماه از سال جدید اعلام می‌شد.
حیدری با بیان اینکه نتایج خوبی از جلسات نرخ‌گذاری کرایه تاکسی و اتوبوس شهر همدان حاصل شده است، یادآور شد: تلاش کرده‌ایم که در کمیته نرخ‌گذاری مصالح و منافع مردم و معیشت رانندگان در نظر گرفته شود.
وی خبر داد: امسال با همتی که سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان انجام داد از ابتدای سال ۱۴۰۱ ناوگان حمل و نقل درون شهری نرخ جدید را دریافت خواهند کرد و این اقدام قابل تقدیر است.

* بیاناتی: نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری همدان تدوین شده است

رییس سازمان مدیریت حمل ونقل بار ومسافر شهرداری همدان نیز در این جلسه از تدوین نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری و حریم آن توسط این سازمان خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت نگرش و برنامه‌ریزی جامع و یکپارچه و فراگیر در حوزه حمل و نقل بار در محدوده شهر و حومه آن، همچنین لزوم رعایت حقوق عامه در رأس سیاست‎گذاری و مدیریت شهری؛ نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری همدان بر اساس قوانین تهیه و تدوین شد.
محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار دستگاه خودروی سبک، نیمه سنگین و سنگین در سطح شهر همدان فعال هستند، افزود: فعالیت این دستگاه ها نیازمند ساماندهی است چراکه محدوده و تردد خودروهای بار در تمامی ساعات روز در سطح شهر انجام می‌شود و این آسیب هایی را به تجهیزات شهری وارد می کنند که بر این اساس در نظام‌نامه رینگ‌بندی شهر تعریف شده و خودروها تنها در ساعات معینی زا شبانه روز مجاز به فعالیت خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه طبق نظام نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری همدان، تمامی خودروهای شهری حتی چرخ دستی‌ها نیز ساماندهی خواهند شد، اضافه کرد: در این نظام‌نامه پروانه اشتغال و فعالیت برای افراد متقاضی پس از تأیید کاربری خودرو متناسب با نوع حمل و نقل بار درون شهری و حومه صادر می‌شود که مجوز صادره صرفا مختص به فعالیت با خودروی معین خواهد بود.پ
بیاناتی در پایان سخنانش اضافه کرد: در راستای اجرای یکپارچه این نظام‌نامه، دستگاه‌های متولی از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی همدان، ادارات ‌راهداری و حمل نقل جاده ای و راه و شهرسازی و اداره صمت نیز باید وارد شده و به مدیریت شهری کمک کنند.

داودی منفرد: نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار برنامه‌ای جامع برای احقاق حقوق عامه

معاون سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان نیز گفت: یکی از دغدغه های مدیریت شهری طراحی و ترسیم نظام نامه جهت ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری و حریم آن بود که با همت مدیریت سازمان حمل ونقل بار ومسافر شهرداری همدان نظام‌نامه ساماندهی ناوگان تدوین شد.
محمد رضا داودی منفرد حذف سازمان بار از شهرداری یکی از آسیب‌های جدی به مدیریت شهری برشمرد و افزود: شهرداری بر اساس قانون حق مدیریت و نظارت بر فعالیت حمل و نقل بار شهری را دارد که بر این اساس نظام نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری و حومه آن بر اساس قوانین مدیریت شهری در این حوزه را تدوین کردیم.
وی هدف از تدوین این نظام نامه را ارائه برنامه جامع و یکپارچه برای احقاق حقوق عامه مردم برشمرد و یادآور شد: نظام نامه تدوین شده پس از تصویب در مراجع ذیصلاح؛ اجرایی خواهد شد.
داوودی با بیان اینکه برای اولین بار در تعرفه سازمان‌ها، شرکت‌های حمل و نقل را تفکیک کردیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه نرخ‌نامه حمل بار نداریم و این چندین سال است که مورد اعتراض مردم بوده، در این راستا در نظام‌نامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری، بر اساس ملاک و میزان نرخنامه را تنظیم کردیم.
وی در ادامه به تشریح دستورالعمل نظامنامه ساماندهی ناوگان بار درون شهری همدان پرداخت.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *