صورت جلسه شماره ۷۸
هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر همدان از ساعت ۴۰/۸ روز یکشنبه مورخ ۱۴/۱۱/۹۷ با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید وقرائت فرازهایی از وصیتنامه شهید جعفر حجازی و اعلام دستورکار توسط جناب آقای گردان رییس محترم شورای اسلامی شهر در محل سالن جلسات بشرح زیر تشکیل شد :
نامه های مطرح شده در جلسه:
– براساس دعوتنامه شماره ۳۶۴۵۳۴/۱۱/۷۰ مورخ ۱۰/۱۱/۹۷ آقایان افشاری (سرپرست محترم فرمانداری شهرستان همدان)، جعفری (مدیرکل محترم دفتر امورشهری و شورا استانداری) و آقای زمانی (معاونت محترم فرمانداری شهرستان همدان) در صحن شورا حضور پیدا کردند.
ابتدا آقای گردان رییس شورای اسلامی شهر به مدعوین خیر مقدم گفت. پس از آن آقای جعفری در مورد اقدامات قانونی و هماهنگی و یکدلی موجود بین اعضای شورای اسلامی شهر همدان مطالبی را مطرح کرد. سپس آقای افشاری ضمن تشکر از فعالیت ها و اقدامات و هماهنگی های موجود بین اعضاء نکاتی را در مورد غیبت آقای دکتر ابراهیم مولوی از جلسات شورا مطرح کرد که اهم آنها عبارت است :
– تاکنون افرادی از جمله خود آقایان مولوی و گیاه شناس در این مورد با من حرف زده اند و من گفته ام ما سعی می کنیم عین قانون را رعایت کنیم…..
– من بخاطر اینکه بتوانم به عنوان رییس هیات تطبیق تصمیم لازم و قانونی را در کنار بقیه اعضای محترم هیئت تطبیق داشته باشم با حدود پنجاه نفر از اساتید حقوق عمومی در این مورد صحبت کرده ام…….
– نظر هیئت تطبیق در این خصوص همان است که مکتوب به شورا اعلام شده……
– اگر شورا تصمیمی گرفته و با ایام مرخصی آقای دکتر مولوی موافقت کرده به نظر من شاید از حسن نیت شورا و همکاری شورا با ایشان بوده وگرنه طبق قانون و آیین نامه مربوطه تصمیم شورا غیرقانونی و عدم حضور آقای دکتر در شورا بمدت بیش از دو ماه به هر دلیلی که بوده غیر قانونی است…..
– شورای محترم در اجرای ماده ۹۴ قانون شورا باید در مورد غیرموجه بودن غیبت آقای مولوی رأی گیری می کرد….
– طرح شورای اسلامی شهر (۳۷۰۲۹۱/ش مورخ ۲۳/۱۰/۹۷) مبنی بر الکترونیکی کردن پرداخت های خود در تاکسیرانی مطرح و متن ماده واحده آن بشرح زیر به تصویب رسید :
“الزام شهرداری همدان به الکترونیکی کردن پرداختهای خرد در بخش تاکسیرانی”
– مقدمه توجیهی:
در حال حاضر با توجه به نقدی بودن پرداختهای خرد در حوزه حملونقل شاهد بروز مشکلات عدیدهای برای شهروندان و شهرداری هستیم که مسئله پول خرد، معطل شدن و ایجاد ترافیک، از بین رفتن پول، ایجاد تنش بین راننده و مسافر و ایجاد مشکلات بهداشتی از آن جمله میباشد. از سویی نیز از آنجاییکه شهرداری همدان با بهره گیری از نزدیک به چهار هزار راننده تاکسی و سیصد و پنجاه راننده اتوبوس نسبت به جابجایی قریب به دویست هزار نفر مسافر در بخش اتوبوسرانی و چهارصد و پنجاه هزار نفر مسافر با تاکسی مینماید، بهصورت مستقیم با این مشکلات درگیر است. همچنین با ظهور آژانسهای اینترنتی یا اپلیکیشنهای مسافربری که علیرغم نوپا بودن، توانستهاند استقبال و رضایت نسبی شهروندان را جلب نمایند، چنانچه برای بهروزرسانی سیستم تاکسیرانی و سرویسهای ارائه شده توسط این بخش اقدامی صورت نگیرد، رانندگان تاکسی در آیندهای نه چندان دور با مشکلات عدیدهای در بحث معیشت و کسب درآمد مواجه خواهند شد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه شهرداری همدان در بخش اتوبوسرانی تجربه قابل قبولی در خصوص پرداختهای غیر نقدی دارد، لذا میتواند با استفاده از تجربیات آن حوزه، الکترونیکی کردن پرداختهای خرد در بخش تاکسیرانی را نیز سرعت ببخشد. لذا با عنایت به موارد فوق، استفاده از روشهای نوین پرداخت و الکترونیکی کردن آن در حوزه حملونقل بهویژه در بخش تاکسیرانی ضروری به نظر میرسد.
بهصورت کلی، با عنایت به وجود مشکلات مختلف ناشی از نقدی بودن پرداختها در حوزه حملونقل، راههای مختلفی برای حل این چالشها پیشنهاد و استفاده شده است که از مهمترین و بهترین آنها، حرکت به سمت الکترونیکی کردن پرداختهای خرد میباشد که این امر در چارچوب «تجارت الکترونیک» و «شهر هوشمند» قابل طرح و دستهبندی است. در صورت تحقق این امر، شرکا و ذینفعان اصلی این شیوه از پرداختها را میتوان شامل شهرداری (سازمان حملونقل بار و مسافر)، عموم شهروندان، رانندگان تاکسی، شورای اسلامی شهر، سیستم بانکی و مجری طرح دستهبندی نمود.
– استنادات قانونی:
۱)- بر اساس تبصره ذیل “لایحه قانونی راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران” (مصوب ۲۰/۰۵/۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی) امور تاکسیرانی سایر شهرهای کشور (ناظر بر انواع سرویسهای تاکسی شهری) توسط شهرداریهای مربوط اداره خواهد شد و کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو میگردد.
۲)- ماده (۳) “آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران” (مصوب ۱۰/۰۸/۱۳۷۴ هیئت وزیران) عنوان میکند تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی، همچنین کلیه امور مربوط به حمل و نقل عمومی مسافر در درون شهر، در حیطه نظارت و مسئولیت شهرداری است.
۳)- به استناد بند (پ) ماده (۶) “آییننامه مدیریت حملونقل بار و مسافر در شهر و حومه” (مصوب ۱۹/۱۱/۱۳۸۷ وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت) شهرداریها موظفند با رعایت مقررات مربوط، در مواردی نظیر مدیریت و استقرار سامانههای هوشمند حمل و نقل (ITS)برای مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهرها و حومه آن اقدام نمایند.
۴)- با توجه به بندهای (۲) و (۹) “قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران” (مصوب ۰۱/۰۳/۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی) بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائیهای حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی در این زمینهها و تصویب آیین نامههای پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها از وظایف شوراهای اسلامی شهرها به شمار میرود.
– متن ماده واحده:
با توجه به مشکلاتی که مردم در پرداخت بهای کرایه تاکسی دارند، مقرر میگردد شهرداری همدان در راستای حرکت به سمت الزامات شهر هوشمند و ارائه خدمات نوین به شهروندان، بسترها و زیرساختهای عملیاتی کردن راهاندازی سامانه هوشمند و شیوههای الکترونیک پرداخت خرد در حوزه حملونقل بار و مسافر بهویژه در بخش تاکسیرانی را فراهم نماید. در این راستا شایسته است در ابتدا کار عملیاتی در چند خط بصورت پایلوت انجام گیرد، سپس آییننامه جامع و دقیقی در این خصوص تدوین و جهت اجرا در تمام مسیرهای همدان به شورای اسلامی شهر پیشنهاد کند .
دیدگاهتان را بنویسید