آینده نگری برای سند ۱۴۱۰ شهر با تدابیر هوشمندانه

آینده نگری برای سند ۱۴۱۰ شهر با تدابیر هوشمندانه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان بر آینده نگری برای سند ۱۴۱۰ شهر با تدابیر هوشمندانه تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، نرگس نوراله‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت احیای سطح‌بندی تراکمی شهر در زمان تهیه طرح جامع شهر، گفت: انتظار می‌رود مسؤولان امر با آینده نگری و برنامه ریزی مبتنی بر دانش و تجربه نسبت به احیای سطح بندی تراکمی اقدام کنند و با تدابیر هوشمندانه، شهر و محلات و مناطق آن را آن طور که شایسته است، برای آیندگان به امانت گذارند.

نوراله ‌زاده اضافه کرد:  بر اساس طرح جامع تهیه شده توسط شرکت «موژدا و همکاران» در حدود ۲۵ سال پیش، محلات و مناطق شهر همدان به ۳ سطح تراکمی بالا، متوسط و پایین تقسیم بندی شده بودند؛ به طوری که در مناطقی با تراکم پایین صرفاً احداث ساختمان‌های ۲.۵ طبقه، در تراکم متوسط تا ۴.۵ طبقه و در تراکم بالا ارتفاع آزاد پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: در این راستا ابعاد زمین‌های تفکیکی در نقاطی با تراکم متوسط و پایین، بزرگتر و مواردی که در مجاورت فضاهای سبز و باغ‌ها قرار داشتند، با مساحت بزرگتر و تراکم پایین پیش‌بینی شده بود.

به گفته نوراله‌زاده، متأسفانه در گذر زمان و بر اساس سیاست‌های اشتباه مدیریت شهری و تصمیم کمیسیون موضوع «ماده ۵» قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، این راهبرد مبتنی بر استانداردهای علم شهرسازی دچار تغییر و تحول شده و سیاست اشتباه ارائه تراکم ارتفاعی بر مبنای عرض معابر جایگزین آن شده است.

وی افزود: این تصمیم اشتباه، شهر و مناطق شهری را مبتلا به مشکلاتی کرده که در آتیه با ادامه این روند، مشکلات چندین برابر خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا همچنین گفت: دانش‌آموختگان و اساتید شهرسازی به خوبی واقفند که وقتی شبکه معابر مناطق مختلف شهر در چارچوب طرح جامع طراحی و تصویب می‌شوند، آستانه جمعیت‌پذیری محلات بر اساس تراکم‌های احداث ساختمان‌ها، پیش‌بینی و لحاظ می‌شود.

نوراله زاده ادامه داد: واضح است که تغییر در تراکم ارتفاعی محلات موجب افزایش جمعیت چند برابری محلات شده و ضمن ایجاد مشکل ترافیکی و ناامنی فردی و اجتماعی شهروندان، ساکنان را با فقر کاربری‌های عمومی مورد نیاز همچون آموزشی، فرهنگی، ورزشی و تجاری مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: در این میان کاربری‌های انتفاعی همچون تجاری یا به صورت غیرمجاز و یا در قالب امتیازهایی که شهرداری برای مالکان املاک ایجاد می‌کند، کم و بیش تأمین می‌شود؛ بنابراین کاربری‌های خدماتی با توجه به عدم پیش‌بینی اراضی و نبود تمایل سرمایه‌گذاری در این بخش، هیچ وقت تأمین نشده است و این مهم، موجب گسیل ساکنان این مناطق به سایر مناطق برای بهره‌مندی از این امکانات می‌شود که این امر موجب ایجاد مشکلات ترافیکی، از بین رفتن آرامش و آسایش شهروندان خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان معتقد است: مشکلات حاصل از افزایش تردد درون‌شهری موجب اتلاف وقت و صرف هزینه مالی و اجتماعی برای ساکنان شهر می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *