آسیب‌شناسی امور شهری برای جلوگیری از قفل شدن شهر/ پژوهشگران برتر مدیریت شهری تجلیل شدند

این پست رو به اشتراک بگذارید

آسیب‌شناسی امور شهری برای جلوگیری از قفل شدن شهر/ پژوهشگران برتر مدیریت شهری تجلیل شدند

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه ارائه خدمات مناسب به شهروندان امری ضروری است، گفت: می‌بایست آسیب‌شناسی امور شهری به‌ویژه در حوزه خدمات شهری انجام شود تا با رفع نواقص موجود، شاهد قفل شدن شهر نباشیم.


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در صحن شورا با تأیید اینکه عملیات برف‌روبی توسط شهرداری همدان در روز برفی (پنجشنبه) هفته گذشته به کُندی انجام شد، اظهار کرد: انتظار می‌رفت همچون سال‌های گذشته و بر اساس طرح مدیریت بحران، مدیریت نقطه گذاری مکان‌های استقرار خودروهای خدمات شهری انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه از ساعات اولیه بارش‌های همان روز، در سطح شهر حضور داشتم، افزود: در مجموع شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؛ اما در روند کارها، کُندی صورت گرفت که همین امر موجب نارضایتی شهروندان شد؛ البته کندی کار موجب نمی‌شود که تمامی عملکرد شهرداری را زیر سؤال ببریم، هرچند شهرداری مدیریت بحران را به خوبی پیش نبرد.
گردان با تأکید بر اینکه نیروهای شهرداری باید با آمادگی کامل عمل می‌کردند تا به محض نشستن برف بر روی زمین برای پاک‌سازی ورود کنند، بیان کرد: متأسفانه ترافیک موجود، مانع انجام سریع کارها شد؛ به طوری که برخی از خودروهای شهروندان در خیابان‌ها ماندند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: زمانی که ترافیک روان‌تر شد، خودروهای مجموعه شهرداری برای خدمات‌رسانی رسیدند و در ساعات پایانی شب، برف بیشتر معابر جمع‌آوری شده بود.
گردان با بیان اینکه عملکرد مناسب در ساعت‌های اولیه وقوع اتفاق ضرورت دارد، گفت: تردد خودروی شهرداری در سطح شهر نشان می‌دهد که امور خدمات‌رسانی مناسب در سطح شهر در حال انجام است و امنیت خاطر را برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ اما متأسفانه در نخستین بارش برف در همدان، مدیریت شهرداری ضعیف بود.
وی با توجه به اینکه تعداد دوربین‌های پایش در سطح شهر کم نیست، معتقد است: باید یک نیروی بالادست خدمات شهری در مرکز کنترل ترافیک شهرداری همدان مستقر می‌شد و وضعیت را رصد می‌کرد تا با بهره‌گیری مناسب از این امکانات، وضعیت پیش آمده را مدیریت کنیم.

نوراله‌زاده: برنامه مدون از شهرداری درخواست شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه کارها با همه ایراداتی که به آن وارد است، انجام شده و موضوع مربوط به گذشته است، پیشنهاد داد: کمیسیون خدمات شهری شورا از شهرداری برنامه مدون مدیریت شهر در مواقع بارش برف را درخواست کند.
نرگس نوراله‌زاده با بیان اینکه شاهد نخستین بارش برف امسال در همدان بودیم و قطعاً تکرار خواهد شد، گفت: اگر با برنامه‌ریزی پیش رویم، به طور قطع این اتفاق تکرار نخواهد شد؛ اما در غیر این‌صورت تکرار آن دور از ذهن نیست.

قراباغی: شهر گران اداره می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه هر ساله در بودجه شهرداری اعتبار لازم برای امور خدمات شهری را لحاظ می‌کنیم، گفت: مهمترین وظیفه شهرداری ارائه خدمات به شهروندان است.
حسین قراباغی با تأکید بر اینکه شهر گران اداره می‌شود، افزود: هر ساله چند میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری هزینه می‌شود؛ به طور مثال در بحث رفت‌وروب و جمع آوری زباله، سالانه چندین میلیارد تومان هزینه می‌کنیم که در سایر بخش‌ها نیز وضع به همین منوال است و هزینه‌های آنها به صورت جداگانه دیده می‌شود.
به گفته وی پرداخت اجاره ماشین‌آلات برف‌روبی به‌ویژه در ایام قبل از آغاز بارندگی‌ها به این منظور انجام می‌شود تا مواقع بارش برف با مشکل مواجه نشویم و از طرفی با وجود فناوری و دستگاه‌های جدید در امر برف‌روبی و خدمات شهر، این مسائل پیش پا افتاده است.
قراباغی با تأکید بر اینکه شهروندان شاهدان عینی عملکرد مدیریت شهری هستند، گفت: مردم با پرداخت عوارض شهرداری، انتظار دریافت خدمات مناسب دارند.
وی با بیان اینکه کار بخش خصوصی دقیق‌تر انجام می‌شود، معتقد است: اگر بودجه‌ای که امسال برای برف‌روبی در نظر گرفته‌ایم را به بخش خصوصی اختصاص می‌دادیم چنین مشکلی پیش نمی‌آمد و در صورت بروز مشکل، پاسخگو بودند.

فتحی: از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت خدمات موتوری و تیغه‌های برف‌روب، گفت: متأسفانه دو روز پیش از بارش برف تمام خودروهای خدمات موتوری برای معاینه فنی فرستاده شده بودند و تیغه‌های خودروهای برف‌روب آماده نشده بود که علت کندی کار در ۳ تا ۴ ساعت اولیه بارش برف، همین موضوع بود.
علی فتحی با تأکید بر اینکه آماده نبودن تیغه‌ها موجب شد در ساعت‌های اولیه بارش زمین‌گیر شویم، اعلام کرد: به خاطر وقفه ایجاد شده در ارائه خدمات به شهروندان از آنها عذرخواهی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در نخستین بارش برف امسال شهر همدان به نسبت سال‌های گذشته در مدت ۲ ساعت به اندازه ۲۴ ساعت بارش برف صورت گرفت، ادامه داد: شهرداری تلاش خود را برای مدیریت شرایط به کار گرفت؛ اما متأسفانه دیر وارد عمل شد و این مهم، انتقادات مردم را برانگیخت.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه به هر حال در این اتفاق شهروندان هم تا حدودی مقصر بودند، گفت: نامناسب بودن لاستیک‌های اکثر خودروهای حاضر در خیابان‌ها و از طرفی حضور بالای خودروهای تک‌سرنشین‌ موجب راه‌بندان شده بود.
فتحی با بیان اینکه ما همواره از حقوق تاکسی‌داران حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: تاکسی‌ها متأسفانه در ۲ تا ۳ ساعت اولیه بارش برف در شهر همدان حضور نداشتند، هرچند به تاکسی‌دارها هم حق می‌دهیم؛ زیرا کوچکترین تصادف، هزینه مالی بسیاری روی دست رانندگان می‌گذارد.
وی با بیان اینکه در روز پنجشنبه وضعیت آب‌وهوایی شهر همدان به اشتباه گزارش شده بود، گفت: عملکرد هواشناسی همیشه نسبت به وضعیت آب و هوا، صحیح بوده است؛ اما روز پنجشنبه وضعیت همدان بارانی اعلام شد؛ در حالی که برف بارید.

سلماسی: همه در مواقع بحران کنار هم باشیم

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه یکی از دلایل کُندی خدمات‌رسانی در حادثه ساختمان پلاسکو ازدحام شهروندان بود، گفت: نوع برخورد و نگرش مردم در این مواقع تعیین‌کننده است.
رضوان سلماسی با بیان اینکه در همان زمان در سطح شهر تردد می‌کردم، افزود: در کنار ارائه خدمات که وظیفه شهرداری است، همکاری و همیاری شهروندان به تسریع روند خدمات‌رسانی کمک شایانی خواهد کرد.
وی عنوان کرد: در مواقع بحران همه باید کنار هم باشیم، نه روبه‌روی هم؛ زیرا در صورت اتحاد و همبستگی، موفق خواهیم بود.

گیاه‌شناس: شهرداری باید سریعتر وارد عمل می‌شد

در ادامه سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در این اتفاق حقی از مردم ضایع شده است، گفت: شهرداری باید پیش از اتفاق، تمهیداتی را در این زمینه می‌اندیشید و سریعتر وارد عمل می‌شد.
جواد گیاه‌شناس با بیان اینکه در زمان بارش به هر حال تردد در شهر وجود داشت، افزود: خوشبختانه هوا گرم شد و بخش زیادی از مسائل را حل کرد.
وی با بیان اینکه باید با طرح کردن مسائل، تمهیداتی برای آن اندیشیده شود، اعلام کرد: از جانب خودم از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.

روانبخش: ضرورت حضور شهردار و معاونانش برای پاسخ‌گویی در صحن

مریم روانبخش، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه آماده نبودن ماشین‌آلات برف‌روبی قابل توجیه نیست، گفت: می‌بایست شهردار و معاونانش در جلسه صحن شورا برای پاسخ‌گویی حاضر می‌شدند.

تجلیل از پژوهشگران برتر مدیریت شهری

در ادامه نشست صحن شورا، به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر شهرداری و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان تجلیل شد و همچنین شاهد رونمایی از وبگاه جدید مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا و فراخوان «محورهای پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی» این مرکز علمی بودیم.
سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در این زمینه گفت: رویکرد پژوهشی باید سرفصل برنامه و فعالیت‌های مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد، زیرا موفقیت و توسعه کشور در همه ابعاد نیازمند نگاه علمی- پژوهشی است.
گیاه شناس ابراز امیدواری کرد در این مرکز پژوهشی با تعریف اولویت‌های جدید، بسترهای مناسب‌تری را در زمینه مطالعات علمی و کاربردی ایجاد کنیم.

 

 

انتهای پیام/

رئيس شوراي اسلامي شهر همدان با تأکيد بر اينکه ارائه خدمات مناسب به شهروندان امري ضروري است، گفت: مي‌بايست آسيب‌شناسي امور شهري به‌ويژه در حوزه خدمات شهري انجام شود تا با رفع نواقص موجود، شاهد قفل شدن شهر نباشيم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *