خواهرخواندگی همدان و بم در حد شعار باقی نماند
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: خواهرخواندگی شهرهای بم و همدان تنها در حد قرارداد، شعار و کار تبلیغاتی باقی نماند که هم اکنون به سرانجام رسیده است.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حسین قراباغی در جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورا که با حضور هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در استان همدان به سرمایهگذاری اهمیتی قائل نمیشوند؛ به گونهای که حتی تشکیل سازمان سرمایهگذاری در شهرداری تنها در حد رفع تکلیف بوده است، زیرا این سازمان به ۳۲ نفر نیروی کار نیاز دارد؛ در حالی که هم اکنون تنها با ۵ نیروی انسانی اداره میشود که نشاندهنده بیتوجهی و بیاعتقادی به سرمایهگذاری است.
قراباغی با اشاره به تدوین سیاستهای بودجهای کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورا، بیان کرد: همانگونه که پروژهها به پیوست فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیاز دارند، ضروری است در تدوین بودجه نیز به این پروژهها توجه شود.
وی همچنین با اشاره به نام گذاری یکی از معابر شهر بم به نام همدان، افزود: بزرگترین بلوار جدید شهر تاریخی بم به نام «همدان» و متعاقب آن نیز در همدان بلوار الوند به نام «بم» نام گذاری شد که این اقدام در راستای خواهرخواندگی این دو شهر بوده است.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای شهر همدان؛ خواهرخواندگی شهرهای بم و همدان تنها در حد قرارداد، شعار و کار تبلیغاتی باقی نماند که هم اکنون به سرانجام رسیده است.
قراباغی در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان در راستای معرفی همدان در سطح کشور، گفت: با توجه به اقدامات و تلاش این انجمن شاهد تغییر و تحولات ملموسی در حوزه گردشگری استان هستیم.
وی، برگزاری انجمن صنفی راهنمایان گردشگری به صورت ویدئوکنفرانس طی یک سال اخیر در راستای پیگیری و رفع مشکلات حوزه گردشگری استان را ارزشمند دانست و اظهار کرد: پیگیریهای این صنف نشاندهنده پویایی آن بوده و اقدام انجمن، قابل قدردانی است.
وی گفت: اعتقادی به سرمایهگذاری در همدان وجود ندارد یا اینکه بسیار ضعیف و کم اهمیت است.
مولوی: حمایت از سرمایهگذار در همدان فقط در حد شعار است
نایب رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متأسفانه در استان همدان سرمایهگذاریها به دلایل مختلف و بی منطق رد یا ابطال میشوند گفت: موانع سرمایهگذاری در همدان مانع پیشرفت و توسعه پایدار استان شده است.
ابراهیم مولوی با بیان اینکه هنوز موضوع جذب سرمایهگذار در استان جدی گرفته نشده است و سرمایهگذاران در بوروکراسی اداری سرگردانند، افزود: اینکه جواب استعلام سرمایهگذار بیش از چندین ماه یا بیش از یک سال به طول انجامد، بی توجهی به مقوله اشتغال و رونق اقتصادی استان را نشان میدهد.
مولوی با بیان اینکه همدان استان صنعتی نیست، افزود: ایجاد اشتغال در این استان به راحتی مقدور نیست، بنابراین نباید اجازه اخلال در مسیر سرمایهگذاری داده شود چراکه سرمایهگذاری موتور محرکه توسعه پایدار است.
وی با اشاره به اینکه هدف ما در حمایت از سرمایهگذار، دور کردن دغدغه از خانوادهها و ایجاد امید در جوانان تحصیل کرده با رونق اشتغال است، گفت: متأسفانه در استان همدان حمایت و تکریم سرمایهگذار در حد شعار باقی است.
وی داشتن تفکر و نگاه توسعهای را از عوامل تحقق رونق اقتصادی برشمرد و اضافه کرد: دستگاههای مرتبط با حمایت و جذب سرمایهگذار باید به این بیندیشند که آرامش جامعه در موقعیت و نقش دادن به انسانها حاصل میشود و این زمانی محقق میشود که کارآفرینان و سرمایهگذاران به عنوان فعالان اقتصادی جامعه مورد توجه و حمایت واقعی قرار گیرند و برای تحقق امر سرمایهگذاری خط وی آی پی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: مسؤولان در همدان تنها شعار دفاع از سرمایهگذار میدهند و در عمل چیزی دیده نمیشود به گونهای که متأسفانه بدون گفتگو و شنیدن سخنان سرمایهگذاران این فعالان اقتصادی را رد کرده و اجازه سرمایهگذاری در استان به آنها داده نمیشود که نمونههای زیادی از این گونه سرمایهگذاران که از همدان فراری داده شدهاند قابل بیان است.
سلماسی: لزوم برنامهریزی دقیق در اجرای پروژههای سرمایهگذاری
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم برنامهریزی دقیق و کارشناسی شهرداری در اجرای پروژههای سرمایهگذاری، گفت: در صورت تخصیص بستههای تشویقی به سرمایهگذاران باید پیوستهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد.
رضوان سلماسی با انتقاد از اینکه متأسفانه آسیبهای بعضی از پروژهها بعد از اجرا مشخص میشود، یادآور شد: با توجه به اینکه تخفیفات و تسهیلات ارائه شده به سرمایهگذاران و اجرای پروژهها از حق عامه مردم تأمین میشود لازم است مطالعات دقیق و مناسبی قبل از آغاز پروژه انجام شود.
سلماسی به ظرفیتهای تأثیرگذار گردشگری استان به ویژه شهر همدان در جذب گردشگران و سرمایهگذاران اشاره کرد و افزود: با برنامهریزی و مدیریت مناسب میتوانیم میزبان میهمانان و گردشگران استانهای همجوار باشیم چرا که اصلاح نگاه مدیریتی و توجه به حوزه گردشگری، رونق و توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
ضیائیمهر: همبستگی بین ادارات برای حوزه گردشگری وجود ندارد
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان هم در این جلسه به بیان مشکلات حوزه گردشگری پرداخت و گفت: متأسفانه به کارگیری مدیران غیر متخصص در حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باعث بی توجهی و آسیب به این حوزه شده است.
مهرداد ضیائی مهر با اشاره به شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا و آسیبهای آن به حوزه گردشگری، اظهار کرد: در کمتر استانی برنامهای برای پساکرونا برای رفع مشکلات و دغدغههای حوزه گردشگری تدوین شده است و استان همدان نیز از این موضوع مستثنی نیست.
ضیائی مهر با بیان اینکه هیچ گونه همبستگی بین ادارات استان برای اقدامات حوزه گردشگری وجود ندارد، افزود: رایگان کردن احداث هتل در راستای حمایت از سرمایهگذاران و رونق صنعت گردشگری توسط شورای شهر همدان در دورههای چهارم و پنجم اقدام ارزشمندی بود و اینگونه اقدامات میتواند در رونق صنعت گردشگری و اقتصاد استان تأثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: اگر ما ادعای پایتخت تاریخ و تمدن کشور را داریم و جزو پنج استان گردشگری کشور هستیم باید به مشکلات این حوزه نیز بپردازیم به خصوص در حال حاضر و شرایط شیوع ویروس کرونا میتوانیم از این فرصت برای رفع مشکلات برای پساکرونا استفاده کنیم.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید